بخش کنسول های بازی شرکت مایکرو سافت یا همان Xbox ، در ابتدای نسل حاضر حال و روز چندان خوبی نداشت؛ اما پس از به دست گرفتن زمام امور این بخش توسط فیل اسپنسر، مایکرو سافت توانست تکانی به خود بدهد و برای تصاحب سهم از دست رفته ی خود در بازار کنسول های خانگی، خیز دوباره ای بردارد. به نظر می رسد که اقدامات مایکرو سافت مبنی بر خروج از رکودی که در ابتدای نسل حاضر به آن دچار شده بود، در حال پاسخ گرفتن است و حداقل اعداد و ارقام جدید منتشر شده از سوی این شرکت که نشان از صحت این ادعا دارند.
ظرف روز های اخیر شرکت مایکرو سافت گزارش مربوط به بازه ی زمانی یک چهارم ابتدایی سال مالی 2016 خود را اعلام کرده است که ارقام مربوط به این گزارش مالی لا اقل در بخش گیمینگ مایکرو سافت حرکتی رو به جلو را نشان می دهد. (همین جا لازم است به این نکته اشاره شود که سال مالی شرکت ها با سال میلادی یکی نیست و کلاً مفهومی مجزا را در بر می گیرد). بر اساس مفاد موجود در این گزارش، در طول سه ماهه ی اخیر، ماهانه به طور متوسط چیزی در حدود 39 میلیون کاربر با اکانت حقیقی خود در شبکه ی آنلاین و انحصاری مایکرو سافت یعنی Xbox Live عضو بوده اند که به طور عادی از طریق اپلیکیشن های مربوط به PC یا از طریق کنسول های اکس باکس خود (نسل هفتم و هشتم) به شبکه ی آنلاین مایکرو سافت متصل می شدند. در واقع این رقم جهشی 28 در صدی را نسبت به دوره ی مشابه قبلی نشان می دهد که در این میان پیشرفت قابل ملاحظه ای محسوب می شود. شاید یکی از دلایل مهم این امر را بتوان انتشار بازی های بیشتر در این بازه ی زمانی (نسبت به دوره ی زمانی پیشین) به حساب آورد که قطعاً در افزایش تعداد کاربران شبکه ی Xbox Live موثر بوده است. هر چه باشد در این دوره ی زمانی خاص دو بازی FIFA 16 و PES 2016 منتشر شدند که در واقع بسیاری از مخاطبان آن ها کاربران آنلاین هستند و در کل مسابقات آنلاین این دو بازی ، خصوصاً بازی فیفا 16 که دارای محتوا های اضافه ای برای دو کنسول انحصاری نسل هفتم و هشتم مایکرو سافت است، رونق و محبوبیت فراوانی در میان دوست داران بخش آنلاین این دو شبیه ساز نام آشنای فوتبال دارد.
بر اساس این گزارش مالی، میزان عایدی مایکرو سافت در این دوره ی زمانی سه ماهه، رقمی معادل 20.4 میلیارد دلار بوده است که البته باید گفت که این رقم عایدی، تمامی فعالیت های مایکرو سافت (اعم از تولیدی، خدماتی، پشتیبانی، موارد مربوط به لیسانس کردن و …) را در بر می گرفته است. در آمد عملیاتی مایکرو سافت نیز در طی این دوره ی سه ماهه چیزی برابر 5.8 میلیارد دلار بوده و در آمد خالص نیز رقمی معادل 4.6 میلیارد دلار را شامل شده است. ضمن این که شاخص درآمد به ازای هر سهم مایکرو سافت نیز رقمی معادل 57 سنت بوده است. البته همان گونه که گفته شد این موارد عایدی مایکرو سافت از تمامی حوزه هایی که در آن ها مشغول فعالیت بوده است را شامل می شود اما با ریز شدن در اعداد و ارقام ارائه شده از سوی مایکرو سافت، مشخص می شود که میزان عایدی حاصل از بخش گیمینگ این شرکت در این بازه ی زمانی با افزایشی 6 در صدی مواجه بوده است. با این حال افزایش مذکور قطعاً میزان فروش کنسول نسل هفتمی مایکرو سافت را شامل نمی شود؛ چرا که آمار ها نشان از این دارند که میزان فروش کنسول Xbox 360 در دوره ی زمانی جاری، نسبت به سه ماهه ی مشابه قبل با افت محسوسی روبرو بوده است. در واقع می توان گفت که این افزایش 6 در صدی در عایدی بخش گیمینگ مایکرو سافت، بیشتر مرهون موفقیت کنسول اکس باکس وان در بازار رقابت است و اعضای مایکرو سافت می توانند در ماه های پیش رو به گونه ای جدی تر بر روی کنسول خانگی خود حساب باز کنند. چرا که طی هفته های آینده ما شاهد انتشار دو بازی انحصاری Halo 5: Guardians و Rise of The Tomb Raider بر روی کنسول های مایکرو سافت خواهیم بود که این امر می تواند کفه ی ترازوی اعداد و ارقام را به نفع مایکرو سافت سنگین تر نماید. چرا که بخش آنلاین بازی Halo 5 محبوبیت فراوانی در نزد گیمر های علاقمند به عناوین شوتر اول شخص دارد و گذشته از آن هر دو عنوان ذکر شده در سطور فوق قطعاً فروش بسیار بالایی خواهند داشت. بنا براین به احتمال بسیار فراوان شاهد این نکته خواهیم بود که آمار مربوط به دوره ی زمانی مشابه بعدی یعنی یک چهارم دوم سال مالی 2016 ، با جهش محسوس تری نسبت به زمان حاضر همراه خواهد شد (مگر این که معجزه ای رخ دهد، البته در جهت معکوس!). و تمام این ها در حالی است که سیل عظیم بازی های پاییزی در راه هستند و بسیاری از آن ها (نظیر نسخه ی جدید سری Call of Duty) بخش آنلاین بسیار محبوبی در میان گیمر ها دارند و همین امر می تواند آمار مربوط به تعداد کاربران شبکه ی Xbox Live را در دوره ی بعدی با افزایش چشمگیری روبرو سازد. چندی پیش رییس بخش اکس باکس مایکرو سافت یعنی فیل اسپنسر اعلام کرده بود که هدف اصلی آن ها در این بخش جذب هر چه بیشتر مخاطبان به سمت خود است. هدفی که به نظر می رسد او و همکارانش در رسیدن به آن طی ماه های اخیر، موفق عمل کرده اند و باید دید که آیا این موفقیت در ادامه ی راه با تداوم قابل قبولی همراه خواهد بود یا ورق به گونه ای دیگر برای اسپنسر و یاران او بر خواهد گشت.
فعلاً که ایکس باکس تحت تاثیر قدرت نمایی PS4 قرار گرفته و فعلاً بعیده بتونه بازار رو از سونی بگیره
خودم که بین ایکس باکس و پلی استیشن 4 بیشتر با PS4 راحتم