بررسی اجمالی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING به همراه پردازنده 10900K

اوایل اردیبهشت ماه امسال شرکت اینتل از نسل جدید پلتفرم رده Mainstream چیپست Z490 و پردازنده های نسل 10 خود رونمایی کرد. این پلتفرم جدید از نظر گیمینگ، اینتل را همچنان در جایگاه نخست قرار می دهد و از نظر قدرت پردازش موازی فاصله اش را با AMD کمتر می کند. اینتل در عمل همچنان از معماری فرتوت 14 نانومتری استفاده می کند اما نسل دهم در مقام قیاس با نسل 8 و 9، نسبت بسیار بالاتری از کارایی در برابر قیمت پایین، را ارائه می کند. اینتل توانایی پردازنده های نسل دهم خود را از طریق افزایش تعداد هسته ها و رشته های پردازشی، در کنار افزایش فرکانس بهبود بخشیده است. پاشنه آشیل این شیوه ی افزایش کارایی، بالارفتن میزان مصرف و دمای کاری پردازنده است. این موضوع اهمیت بخش مدار تغذیه مادربرد های سری 400 را دو چندان می کند. شرکت ایسوس به عنوان یکی از مهمترین شرکای مادربرد ساز برای اینتل، به جهت بهره گیری از نهایت قدرت پردازنده های نسل 10 و هم چنین اورکلاک آنها، بخش مدار تغذیه مادربردهای Z490 خود را از نو طراحی و توانایی آنها را بشدت بهبود بخشیده است. در این مقاله به بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming می پردازیم، به همراه پردازنده قدرتمند Intel Core i9 10900K. با ما همراه باشید.

آشنایی با پردازنده های سری 10 اینتل

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

مشخصات لشگر پردازنده های نسل دهمی اینتل که پادشاهان گیمینگ به شمار می روند، در جدول فوق نمایان است. این پردازنده ها نسبت به نسل 8 و 9، از قیمت بسیار بهتری برخوردار هستند. پرچمدار این پردازنده ها Core i9 10900K است که مجهز به 20 مگابایت کش سطح 3 و 10 هسته و 20 رشته پردازشی است.

اینتل در مدل 10900K از Boost سه مرحله ای فرکانس کاری، در پردازنده 10700K از Boost دو مرحله ای فرکانس کاری و در پردازنده های میان رده و پایین رده خود از Boost یک مرحله ای فرکانس کاری استفاده کرده است. این افزایش فرکانس چند مرحله ای تحت شرایطی در مدت زمان مشخصی رخ می دهد که برای روشن شدن موضوع آن را توضیح می دهیم.

  • فن آوری Intel Turbo Boost Technology 2.0
  • افزایش فرکانس کاری تمام 10 هسته پردازنده 10900K تا فرکانس 4.8GHz خواهد بود. (سطح 1 میزان مصرف 125 وات)
  • فن آوری Intel Turbo Boost Max Technology 3.0
  • افزایش فرکانس کاری 4 هسته برتر از 10 هسته پردازنده 10900K تا فرکانس 5.1GHz خواهد بود و دو هسته از این چهار هسته به مدت 56 ثانیه تا فرکانس 5.2GHz نیز افزایش فرکانس خواهند داشت. (سطح 2 میزان مصرف 250 وات)
  • فن آوری Single-Core Thermal Velocity Boost
  • به شرط آنکه دمای پردازنده زیر 70 درجه سانتیگراد باشد، افزایش فرکانس کاری یک یا دو هسته از 10 هسته پردازنده 10900K به مدت 56 ثانیه تا فرکانس 5.3GHz خواهد بود. (افزایش میزان مصرف به بالای 300 وات)
  • فن آوری All-Core Thermal Velocity Boost
  • به شرط آنکه دمای پردازنده زیر 70 درجه سانتیگراد باشد، افزایش فرکانس کاری تمام هسته های پردازنده 10900K به مدت 56 ثانیه تا فرکانس 4.9GHz خواهد بود.

در حقیقت اینتل در سطح 1 به مصرف TDP 125W پایبند بوده و همه هسته ها را تا اندازه مشخصی افزایش فرکانس می دهد این میزان از افزایش فرکانس بر روی تمام مادربرد های Z490 انجام خواهد شد. در سطح 2 افزایش فرکانس، اینتل Power Limit سطح دوم را فعال می کند که TDP به 250W افزایش پیدا کرده و بهترین 4 هسته پردازنده را که اینتل آنها را نشانه گذاری کرده است و اطلاعاتشان را طوری کد گذاری کرده تا توسط سیستم عامل (ویندوز 10 بیلد 1709 به بعد و لینوکس نسخه سال 2018 به بعد) مورد شناسایی قرارگیرد، فرکانس این 4 هسته افزایش بیشتری پیدا کند و 2 هسته از آنها 100 مگاهرتز بازهم افزایش اضافی خواهند داشت. پس از این دو مرحله، در صورتی که دمای پردازنده زیر 70 درجه سانتیگراد باشد، مرحله سوم از افزایش فرکانس شامل حال یک یا دو هسته طلایی خواهد شد.

اما افزایش فرکانس ها در  Intel Turbo Boost Max Technology 3.0 و Thermal Velocity Boost تنها به مدت 56 ثانیه به طول می انجامد و سپس پردازنده فرکانس خود را کاهش داده و هسته های آن به زیر 5 گیگاهرتز Throttle می کنند.

چند نکته اینجا مطرح است، اول اینکه شما چقدر شانس داشته باشید تا بتوانید از این فن آوری های افزایش فرکانس استفاده کنید کاملا بستگی به مادربرد و کولر شما دارد. پردازنده Core i9 10900K را نمی توان حتی با کولر های قدرتمندی مانند Noctua D15 و یا Corsair H115i هم به راحتی خنک کرد. بخصوص برای استفاده از Thermal Velocity Boost شما حتما نیاز به یک سیستم کولینگ آبی Open-Loop دارید. در حقیقت حداقل به اندازه نصف پولی که بابت پردازنده پرداخت می کنید باید هزینه خریداری کولر برای آن را بدهید. موضوع تهیه کولر خوب بخصوص برای Core i9 و Core i7 نسل دهم اینتل اهمیت بالایی دارد. بحث بعدی مادربرد است. شاید هیچگاه مدار تغذیه مادربرد به این میزان نقش حیاتی در افزایش فرکانس و پایداری آن نداشته است. هرچه بیشتر برای مادربرد هزینه کنید، و مادربرد بهتری بخرید، شانس اینکه پردازنده شما افزایش فرکانس مناسب تری داشته باشد بیشتر است و حتی می توانید مدت زمان نگه داشتن حداکثر فرکانس کاری آن به بیش از 56 ثانیه افزایش دهید. اینتل این فرصت را به سازندگان مادربرد داده است تا با ایجاد تغییراتی، افزایش فرکانس و مدت زمان نگه داشتن فرکانس بالا را دستکاری کنند، بنابراین برای نسل دهم اینتل حتما باید یک مادربرد خوب تهیه کنید.

نگاهی به چیپست Z490 اینتل

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

مادربرد های Z490 مجهز به سوکت LGA1200 هستند و از این نظر با پردازنده های نسل های قبلی اینتل سازگاری ندارند. مادربردهای Z490 ایسوس به صورت ذاتی از PCIe Gen.4 پشتیبانی می کنند، اما به دلیل محدودیت پردازنده های نسل دهم اینتل به PCIe Gen.3، متاسفانه فعلا امکان بهره بردن از نسل چهارم PCIe وجود ندارد. احتمالا باید تا نسل 11 پردازنده های اینتل صبر کنید تا فن آوری PCIe Gen.4  در مادربرد های Z490 فعال شود. تقریبا تمام ویژگی های چیپست Z490 به مانند Z390 و Z370 است. با این تفاوت که اینتل WiFi نسخه 6 و بلوتوث نسخه 5.1 به این مادربرد ها اضافه کرده است. از نظر فنی نیز، اینتل به مادربرد های Z490 امکان اورکلاک پل ارتباطی DMI 3.0 را به کاربران داده است تا بتوانند در صورت لزوم، این شاهرگ حیاتی بین پردازنده و چیپست را اورکلاک کنند. اینتل همچنین در مادربرد های Z490 امکان اورکلاک PEG یا اولین اسلات گرافیک را هم به کاربران داده است. البته باید دید سازندگان مادربرد هر کدام چگونه این امکانات را در اختیار کاربر قرار می دهند. نکته آخر در مورد مادربرد های Z490، استفاده اینتل از LAN با چیپ Intel I225-V است که پهنای باند 2.5 گیگابیتی در اختیار کاربر قرار می دهد. البته این LAN اینتل هم این اواخر عروس تعریفی از آب در آمد و مشخص شد به دلیل وجود یک باگ در چیپ آن، گاهی در سرعت 2.5 گیگابیت Packet Lost رخ می دهد و اطلاعات به درستی منتقل نمی شود. البته خوشبختانه اینتل مشکل را با اصلاح فیرمور کاملا برطرف کرده است. نکته ی مثبت سوکت LGA1200 این است که با کلیه کولر های سوکت LGA115X سازگاری کامل دارد.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

اینتل در آینده مادربرد های W480 برای مصارف Workstation و Q470 و H410 را نیز برای پشتیبانی از نسل 10 پردازنده ها وارد بازار خواهد کرد اما، همه ی آنها شبیه هم نیستند، برای مثال امکان اورکلاک فقط بر روی Z490 میسر است و مثلا H410 از پردازنده های نسل بعدی پشتیبانی نخواهد کرد. مشخصه ها و ویژگی های دیگر چیپست های مرتبط با نسل 10 پردازنده های اینتل را در جدول فوق مشاهده می فرمایید.

معرفی محصول

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

شرکت ایسوس 17 مادربرد مجهز به چیپ Z490 را وارد بازار کرده است. مقایسه مشخصات این مادربرد ها را در تصویر فوق مشاهده می کنید. این مادربرد ها در رنج های قیمتی مختلف عرضه شده اند، و ایسوس برای استفاده از نسل دهم اینتل مدار تغذیه کلیه مادربرد ها را تقویت کرده و ارتباطات متنوع و گسترده ای را برای آنها در نظر گرفته است. اغلب این مادربرد ها به اتصالاتی نظیر USB 3.2 Gen.2X2، USB 3.2 Gen.2 Type C، انواع اتصالات LAN از یک گیگابیتی تا 10 گیگابیتی، و همچنین ارتباط شبکه بی سیم WiFi6 اینتل مجهز هستند.

از نظر نرم افزاری نیز ایسوس قریب به اتفاق این مادربرد ها را به فن آوری هوش مصنوعی برای اورکلاک اتوماتیک، بهینه سازی خنک کننده ها و همچنین رمها، مجهز کرده است. فن آوری AI ایسوس در بخش گیمینگ با بهینه سازی شبکه و اولویت بندی به ارتباطات گیمینگ، سرعت پینگ کاربر را در بازی های آنلاین به صورت بهینه ای افزایش می دهد.

(تصویر اگر ریز است می توانید آن را Save کنید و در کامپیوتر خود به صورت واضح تری بررسی کنید.)

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

این 17 مادربرد در پنج خانواده TUF Gaming، Prime، ROG، Pro Art و Workstation Pro تقسیم بندی می شوند. در خانواده Republic Of Gamers، شاهد حضور مادربرد های Strix و Maximus هستیم که برای مصارف گیمینگ و اورکلاک حرفه ای طراحی و ساخته شده اند. اگر مثلث ROG را به دو بخش تقسیم کنیم، نیمه ی پایین مثلت مادربرد های STRIX و در نیمه ی بالای مثلث مادربرد های سری MAXIMUS قرار می گیرند. در سری Strix مادربرد های حرفه ای گیمینگ رده متوسط به بالا و در سری Maximus بهترین و گرانقیمت ترین مدلها را می توان یافت.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

مادربرد Asus ROG Strix Z490-E Gaming به عنوان بهترین و قدرتمند ترین مادربرد سری STRIX در میانه ی مثلث ROG قرار می گیرد و مادربردی رده بالا محسوب می شود. این مادربرد با برچسب قیمت 300 دلار در بازار های جهانی، احتمالا در صورت موجود شدن در بازار ایران حدود 10 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

جعبه و وسایل همراه

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

جعبه مادربرد STRIX Z490-E Gaming به مانند دیگر برادران ROG، قرمز و مشکی و به نسبت دیگر استریکس ها پر پمان است. در مورد اطلاعات روی جعبه می توان به پشتیبانی از SLI و Crossfire، پشتیبانی از فن آوری Aura Sync، و فن آوری شبکه Game First اشاره کرد. در پشت جعبه، به امکاناتی ویژه ماننده کارت WiFi، سینک خنک کننده برای درگاه های M.2 و نورپردازی روی مادربرد اشاره شده است.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

اقلام داخل جعبه شامل 4 عدد کابل SATA 6G، دفترچه راهنما، برچسب های تبلیغاتی ROG سایز A5، جاسوییچی ROG، یک کابل افزاینده طول ARGB، یک کابل اکستنشن ROG، آنتن وایرلس WiFi، فن و پایه فن خنک کننده بخش VRM، و بج ROG می باشد.

طراحی و امکانات سخت افزاری

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

مادربرد استریکس ای گیمینگ Z490 ایسوس بسیار زیبا و شکیل طراحی شده است. تمرکز سینک ها به مرکز مادربرد است و بر روی سینک چیپست و پشت I/O پنل مجهز به نورپردازی RGB است. این مادربرد ابعاد استاندارد ATX دارد.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

طراحی مادربرد برگرفته از بازی Cyberpunk است و زیبایی آن محصول طراحی خاص ایسوس برای گیمر های خوش سلیقه است. ایسوس برای خنک سازی بخش VRM، از یک لوله انتقال حرارت مسی U شکل در اطراف سوکت پردازنده استفاده کرده است تا تمام بخش های مدار تغذیه، شامل بخش مدار تغذیه رمها نیز به صورت Passive خنک شوند. اما، ایسوس کولینگ را به این بخش محدود نکرده، و یک پایه ی فن برای نصب فن 4 سانتیمتری بر روی بخش VRM فراهم کرده است تا در صورت نیاز بخش VRM از Active Cooling بی بهره نماند. سراسر این مادربرد پر از امکانات وسیع و ویژگی های خاص برای اورکلاکینگ است. تم مشکی سینک ها جلوه خوبی دارند و پرسونالیتی خاصی را برای بیننده تدایی می کند.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

در پشت مادربرد طراحی چاپی زیبایی را مشاهده می کنید، حیف این بخش درون کیس پنهان می ماند.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

در بخش فوقانی، از چپ به راست، مهمترین بخش ها شامل ورودی دوگانه برق پردازنده، شامل یک سوکت 8 پین و یک سوکت 4 پین می شود. این ورودی ها برای ثبات بیشتر پردازنده 10900K در هنگام اورکلاک در نظر گرفته شده است و مجهز به فن آوری Procool II هستند. در سمت راست سوکت 8 پین یک هدر فن قرار دارد. در بالا سمت راست تصویر، دو عدد هدر 4 پین فن PWM به رنگ مشکی حضور دارند که CPU FAN و CPU OPT هستند. در سمت راست آنها یک جامپر برای افزایش ولتاژ پردازنده و سپس یک خروجی RGB 5050 و یک خروجی ARGB به رنگ سفید حضور دارند.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

در بالای سوکت 24 پین، چراغ های کنترل وضعیت Q-LED قرار دارد و در پایین آن یک درگاه اتصال USB 3.1 Type C و یک درگاه USB 3.0 برای فرانت پنل کیس قرار دارد. این مادربرد مجهز به 4 اسلات رم DDR4 است که از فرکانس کاری بالای 4800 مگاهرتز و حجم 128 گیگابایت (4 ماژول 32 گیگابایتی) را پشتیبانی می کند.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

تعداد 6 عدد درگاه SATA III نیز در لبه ی سمت راست مادربرد به چشم می خورد.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

ضخامت PCB در مادربرد از اهمیت بسیاری برخوردار است. به غیر از بحث استحکام، حفظ ثبات فرکانس جاری در مادربرد، مهمترین نکته ای است که سازندگان مادربرد باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. ایسوس به بهترین شکل ممکن از یک مدار چاپی ضخیم 6 لایه برای این مادربرد استفاده کرده است.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

در لبه پایین مادربرد، کلکسیونی از اتصالات حضور دارند، از چپ به راست بخش اتصالات فرانت پنل کیس، سه هدر فن، هدر مخصوص سنسور دماسنج (ترمیستور) مجموع 4 درگاه USB 2.0، جامپر CLEAR CMOS، هدر مخصوص اتصال Thunderbolt، نمایشگر Debugger و در آخر اتصال HD Audio فرانت پنل کیس.

در مورد اتصالا PCIE، سه اتصال PCIE X1 داریم که مابین سه اسلات گرافیک قرار دارند. سه اسلات PCIE X16 داریم که دو عدد بالایی منشعب از پردازنده است و این دو اسلات در صورت اشغال کارت گرافیک به صورت X8-X8 کار می کنند. هر دو مجهز به گارد Safe Slot هستند. این فن آوری با استحکام بخشی به پایه اسلات گرافیک، دوام و عمر آن را افزایش می دهد و در عین حال، از مادربرد و کارت گرافیک در درازمدت، بخصوص در صورت استفاده از کارت گرافیک های سنگین، محافظت خواهد کرد. اسلات پایینی PCIE منشعب از چیپست است.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

ایسوس در بخش صوتی از چیپ صدای SupremeFX S1220 استفاده کرده است که در تمام مادربرد های رده بالای ایسوس یافت می شود. آمپلیفایر های دوگانه برای خروجی های جلو و عقب کیس در کنار خازن های نیچیکون ژاپنی و استفاده از لایه های مجزا برای کانال های صدای چپ و راست از دیگر ویژگی های بخش صوتی مادربرد به شمار می رود.

این مادربرد تعداد 2 درگاه M.2 برای SSD های NVMe دارد که هر دو مجهز به سینک خنک کننده هستند.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

پنل پشتی مادربرد از نوع ثابت است و شامل خروجی های صوتی 7.1 کاناله مجهز به روکش طلا، خروجی Optical صوتی، دو درگاه اتصال آنتن SMA برای چیپ وایرلس WiFi 6 AX201 و بلوتوث نسخه 5.1، چهار درگاه USB 3.2 Gen.2 شامل سه پورت Type A و یک پورت Type C، دو درگاه USB 3.1 Gen.1، چهار درگاه USB 2.0، و دکمه Bios Flashback می شود. این مادربرد مجهز به یک درگاه لن 2.5 گیگابیتی منشعب از چیپ Intel I225-V می باشد. دو خروجی تصویری HDMI 1.4 و DP 1.4 نیز در این بخش حضور دارند.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

تصویر فوق نمایی است از تعداد و تنوع خروجی های FAN که همگی به صورت PWM/DC قابلیت کنترل نرم افزاری توسط نرم افزار FanXpert را دارا هستند.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

این تصویر هم نمای دیگری است از اتصالات متنوع در این مادربرد جذاب ایسوس.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

بخش VRM این مادربرد مجهز به کنترلر 8 کاناله ASUS ASP1900B PWM است که 7 کانال آن به 14 عدد ماسفت های مجتمع Power Stage از نوع Vishay SiC639 50A به صورت موازی و گروهی برای تغذیه V Core متصل است و یک کانال آن نیز به دو عدد ماسفت های مجتمع Power Stage مجددا از نوع Vishay SiC639 50A متصل می باشد. با 16 عدد ماسفت تجمیعی هر کدام به قدرت 50 آمپر، می توان گفت مدار تغذیه مادربرد STRIX E GAMING تا 800 آمپر خروجی دارد.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

کلیه بخش های VRM تحت پوشش سینک خنک کننده بسیار ضخیم و خنک قرار دارد.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

همانطور که در تصویر مشاهده می شود، یک لوله انتقال حرارت U شکل، از وسط سه سینک خنک کننده عبور کرده تا تمام بخش های مدار تغذیه را به طور یکسان و مناسب خنک کند.

معرفی سیستم تست

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
قطعهمشخصات
پردازنده Intel Core i9 10900Kموضوع بررسی
مادربردASUS ROG STRIX Z490-E GAMINGموضوع بررسی
کارت گرافیک GIGABYTE RTX 2060 GAMING OC PROاین اولین RTX2060 مورد تست در لابراتوار سخت افزار است که پس از بررسی متوجه شدیم به دلیل قدرت خوب و اورکلاک پذیری بالای آن، بی تردید با یکی از بهترین RTX2060 های دنیا مواجه هستیم که می توان سرعت حافظه آن را تا 16Gbps افزایش داد و فرکانس GPU آن را تا 2130 مگاهرتز بالا برد. این پتانسیل بالای اورکلاک در دیگر 2060 ها کمتر دیده شده است. نویز فوق العاده پایین فنهای آن، و خنکی عملکردش به واسطه کولر قدرتمندی که گیگابایت برای این کارت استفاده کرده است، بی نظیر است. این کارت از طرف دفتر محترم شرکت گیگابایت برای سیستم تست سخت افزار ارسال گردیده است که از ایشان سپاسگذاریم.
حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8Gاین سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.
درایو ذخیره سازی ADATA XPG SX8200 Pro 256Gاس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256G با سرعت بسیار بالا مجهز به پروتکل NVME 1.3 است و به درگاه M.2 متصل می شود. سرعت خواندن و نوشتن متوالی این SSD به ترتیب 3500MB و 1200MB است. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر 220K IOPS و 290K IOPS است. شرکت ADATA از حافظه Micron 64-layer 3D TLC NAND در این درایو بهره برده است. این درایو از طریق شرکت محترم آونگ در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار گرفته است.
درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250Gاس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی 550MB و 520MB را در اختیار سیستم قرار می دهد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.
خنک کننده GREEN GLACIER 360-EVOاین قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.
منبع تغذیه GREEN GP1050B-OCDGاین منبع تغذیه فول ماژولار، نسل سوم پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است که از یک ریل پرقدرت 12 ولت بهره می برد. سری OCDG به ترانسفورماتورهای پر بازده با سیم‌های از نوع تخت Flat Wire مجهز شده‌اند. پاور 1050W مجهز به دو خازن 680uF (1360uF) فوق‌العاده با کیفیت سری MXH ساخت کمپانی ژاپنی Rubycon است. مدیریت و کنترل برخط تمامی پارامترهای منابع تغذیه سری OCDG توسط یک میکروکنترلر اختصاصی انجام می‌شود. این کنترل دیجیتال در نهایت باعث بهبود واکنش گذرا ولتاژهای خروجی، افزایش بازدهی مصرف انرژی، کاهش ریپل و نویز و تثبیت هر چه بیشتر سطح ولتاژ شاخه‌های خروجی می‌شود. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.
خمیر سیلیکون GREEN GT-4 PREMIUMبرای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم. به لطف این خمیر خوب توانستیم پردازنده ی 9900K را تا 5 گیگاهرتز به صورت استیبل اورکلاک کنیم.
هاب USB 3 ORICO MH4PUاین هاب بسیار زیبا برای انتقال اتصالات پشت مادربرد به سطح جلوی کیس Open Frame سیستم تست مورد استفاده قرار گرفته است و آن را شرکت چهارفصل در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم.
کیس گرین SUNBEAM UV BLUE ACRYLIC TECH STATIONکیس GREEN OC STATION یکی از بهترین کیس های Open Frame برای تست قطعات الکترونیکی است که شرکت محترم سیاره سبز گرین آن را در اختیار مجموعه سخت افزار قرار داده است، این کیس خوش ساخت و زیبا از کلیه مادربرد های سایز ATX پشتیبانی می کند و می توان از آن در تست های سخت افزاری بهره برد. این کیس توسط بچه های سخت افزار با روکش فیبر کربن ماد شده است و ستاره ی درخشان کلیه تست ها و بررسی های لابراتوار سخت افزار به شمار می رود. از شرکت سیاره سبز – گرین – برای در اختیار قرار دادن این کیس سپاسگذاریم.

بررسی کارایی:

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

ما برای بررسی این مادربرد، پردازنده پرچمدار اینتل Core i9 10900K را در اختیار داشتیم که از این بابت از دفتر محترم ایسوس تشکر می کنیم. مصرف TDP این پردازنده در ظاهر 125W است، اما در واقعیت محدوده ی اول قدرت آن 125W است، و محدوده دوم آن 250W و در صورت اورکلاک، مصرف آن به 350W هم می رسد. کولری که ما برای سیستم تست در اختیار داریم، واتر کولر GREEN GLACIER 360-EVO است که در مشخصات آن حداکثر می تواند پردازنده هایی با حداکثر 250W TDP را خنک کند، بنابراین حتی تصور اورکلاک پردازنده 10900K را با این واتر کولر را نمی توان کرد.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

با واتر کولر GREEN GLACIER 360-EVO ما که توسط 6 فن 2100RPM به صورت Pull-Push تقویت شده است، تحت لود کامل در حالت پیش فرض، دمای داغترین هسته های 10900K حتی به 100 درجه هم می رسد، بنابراین علیرغم توانایی مادربرد برای اورکلاک 10900K، به علت فقدان واتر کولر Open Loop نتوانستیم تست ها را در حالت اورکلاک هم انجام دهیم. از این جهت در این بررسی کلیه تست ها در حالت پیش فرض مادربرد انجام شده اند.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

دمای VRM مادربرد در حالت پیش فرض پردازنده تحت لود، حداکثر به 47 درجه رسید که بسیار مناسب است و مدار تغذیه ای خنک به شمار می رود.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

از هوش مصنوعی AI که ایسوس در مادربرد های پشرفته Z490 به کار گرفته است نباید غافل شد، این هوش مصنوعی با دقت بسیار بالا توانایی کولر و کولینگ عمومی سیستم شما را به لطف وجود سنسور های روی مادربرد اندازه گیری می کند و در لحظه قدرت خنک کنندگی لازم را به سیستم شما می دهد. این فن آوری پیش رفته ایسوس، کار را برای تنظیم و نگه داری دمای مناسب قطعات در کیس، بسیار راحت کرده است.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

تست 3D Mark و تاج بهترین پردازنده گیمینگ بر سر 10900K. صدر جدول تست 3D Mark ما توسط این پردازنده و مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING تصرف شد.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

در تست حافظه، چه در زمینه پهنای باند و سرعت، مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING خوش درخشید و توانستیم به لطف آن رمهای سیستم تست را از 3600Mhz به 4300Mhz اورکلاک کنیم. در مورد زمان تاخیر هم مثل همیشه اینتل بهترین است و ثبت 44.5 نانوثانیه زمان تاخیر برای رمهای ما به ثبت رسید.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

در تست قدرت پردازنده Passmark، به وضوح افزایش قدرت 10900K نسبت به 9900K را می توانید مشاهده کنید. اما هنوز فاصله تا 3900XT زیاد است.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

اگر واترکولر پرقدرت تر و مادربرد Z490 Apex در اختیار داشتیم، قطعا صدر جدول تست PC Mark 10 اشغال شده بود، اما در اختیار گرفتن سطر دوم هم نتیجه ای عالی است.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

پردازنده 10900K بهترین پردازنده گیمینگ دنیاست، و مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING پرچمدار خانواده STRIX چیپ Z490 ایسوس است. ترکیب این دو معجزه می کند. این نتیجه فوق العاده، بالاترین نرخ فریم بدست آمده در میان تست های گیمینگ لابراتوار ما است.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

در میان دو تست تبدیل ویدیویی ما، 10900K در یکی بهتر از 3900XT و در دیگری ضعیف تر از 3900XT بود، که نشان می دهد دوستانی که سیستم های تبدیل ویدیویی دارند، هنوز می توانند بر روی پردازنده های پرچمدار نسل 10 اینتل حساب باز کنند. هرچند از نظر قیمتی در ایران، 3900XT هنوز به صرفه تر از 10900K است.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K

در تمامی تست های رندر، مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING با پردازنده 10900K خوش درخشید و پرقدرت تر از 9900K ظاهر شدند. در نظر داشته باشید که هنوز اینتل راه زیادی برای تولید پردازنده مناسب رندر در برابر AMD دارد، و همچنان علیرغم پیشرفت قابل توجه نسبت به نسل 9، نسل 10 اینتل در زمینه رندرینگ پشت سر Ryzen 3000 قرار گرفته است.

نتیجه گیری:

مادربردهای E-Gaming ایسوس همیشه پر طرفدار و پر فروش بوده اند. در چیپ Z490 هم ایسوس توانست با ارائه ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING یکی از بهترین گزینه ها را برای گیمینگ در اختیار کاربران قرار دهد. این مادربرد از بهترین قطعات و آخرین فن آوری ها پشتیبانی می کند و می تواند برای انواع کاربری های سنگین و نیمه سنگین نیز مورد استفاده قرار گیرد. این اولین مادربردی بود که با پردازنده 10900K تست کردیم، از این جهت در کلیه تست های ما جایگاه خاص خودش را داشت، اما هرچه بیشتر جلو برویم، و مادربرد های بیشتری را تست کنیم، مطمئنا این نتایج بدست آمده جزو بهترین نتایج با پردازنده 10900K به شمار می رود.

ایسوس قریب به اتفاق کلیه امکانات پیشرفته مادربرد های سری ماکسیموس خود را برای ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING نیز به کار گرفته است. برچسب قیمتی 300 دلاری این مادربرد هم نشان از توانایی ها و امکانات فوق العاده آن دارد. این مادربرد در ایران نیز در حال حاضر به قیمت 14 میلیون تومان به فروش می رسد. با توجه به نتایج خوبی که با مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING بدست آمد، بخصوص در تست گیمینگ، نشان منتخب گیمرها را به آن می دهیم، همچنین نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را نیز به واسطه نتایج خوب و قابل قبولی که در تست ها بدست آمد، به این مادربرد جالب توجه اعطا می کنیم.

در آخر توجه داشته باشید، اینتل به زودی نسل 11 پردازنده های خود را معرفی می کند که قرار است بر روی همین مادربرد های Z490 استفاده شوند و آنطور که شنیده شده، این مادربرد ها به طور ذاتی از PCIe Gen.4 پشتیبانی می کنند، به شرط آنکه پردازنده های نسل بعدی اینتل از آن پشتیبانی کنند. بنابراین خرید مادربرد های Z490، بخصوص این مادربرد، Future Proof و آینده نگری به شمار می رود. به هر جهت، مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING را چه با پردازنده های نسل 10 فعلی اینتل و چه با پردازنده های نسل 11 آینده اینتل، استفاده کنید، بی شک یکی از بهترین انتخابها خواهد بود.

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming به همراه پردازنده 10900K
مزایا:
  • وسایل همراه کامل
  • مناسب برای اورکلاک
  • VRM قدرتمند و خنک
  • مجهز به بلوتوث نسخه 5.1
  • مجهز به دکمه Bios Flashback
  • مجهز به کارت شبکه 2.5 گیگابیتی
  • مجهز به نمایشگر دیباگر وضعیت مادربرد
  • مجهز به کارت شبکه بی سیم AC اینتل Wi-Fi 6
  • پشتیبانی از رم با فرکانس‌های بالای 4600 مگاهرتز
  • مجهز به مجموع 4 خروجی نورپردازی RGB و ARGB
  • پشتیبانی خروجی نورپردازی ARGB از حداکثر 500X LED
معایب:
  • قیمت بسیار بالا در ایران
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • با خرید مادربرد Asus ROG Strix Z490 E Gaming کاملترین پکیج Z490 اینتل را در اختیار خواهید داشت. این مادربرد از جمله بهترین گزینه ها برای گیمر ها و پاور یوزر هاست.
9.3امتیاز9.5راندمان9.5امکانات10بایوس9.2اورکلاک و کولینگ9طراحی9.6نرم افزار9کیفیت ساخت8.3ارزش خرید
امتیاز: 4.7 از 5 (17 رای)
کمی صبر کنید...

9 دیدگاه

  1. Avatar حسن یارمحمدی گفت:

    کامل و عالی. به نظرم هیچی کمتر از بررسی های وب سایت معروف خارجی نداره. ممنونم برای بررسی دقیق.

  2. Avatar AladarGTXTi گفت:

    ایول.

  3. Avatar kiarash گفت:

    عالی بود آقای ابیشی مثل همیشه توضیحات و تست هاتون کامل بود

  4. Avatar Kiarash گفت:

    سلام خسته نباشین می خواستم بدونم کی بررسی مادربرد asus rog strix z490-E gaming همراه با پردازنده های نسل 10 اینتل رو داخل سایت قرار میدید؟؟؟

  5. Avatar فرید بختیاری گفت:

    خبر دارید پردازنده های نسل 10 کی ممکن هست به ایران برسند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.