بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

مقدمه

شرکت معظم Samsung بهترین و بزرگترین تولید کننده حافظه SSD در دنیا، سال گذشته جدیدترین مدل از اس اس دی‌های مبتنی بر پهنای باند PCIe Gen.4 x4 خود را عرضه کرد. امروز اس اس دی SAMSUNG 990 PRO 1TB سامسونگ را در حالی بررسی می‌کنیم که این حافظه احتمالا آخرین مدلی است که شرکت سامسونگ در کلاس کاربری PCIe Gen.4 x4 تولید خواهد کرد و پس از آن باید منتظر حافظه‌های PCIe Gen.5 سامسونگ باشیم.

سامسونگ در کلاس کاربری حافظه‌های مبتنی بر پهنای باند PCIe Gen.4 x4، تا مدتها فقط یک مدل برای عرضه در سبد محصولات خود داشت و آن هم اس اس دی 980Pro بود که بدون شک یکی از بهترین و پر فروش ترین حافظه‌های تاریخ سامسونگ به شمار خواهد آمد. اما با توجه به رقابت شدیدی که بین تولید کنندگان و برند‌های مطرح در این زمینه بوجود آمد، بسیاری از رقبا توانستند SSDهایی قوی تر و بهتر از 980Pro را تولید کنند.

از این رو تولید 990Pro را شاید بتوان، پاسخ سامسونگ به رقبا دانست تا همچنان نشان دهد، پادشاه تولید کنندگان اس اس دی در دنیاست. اینکه معرفی این حافظه تقریبا همزمان با معرفی استاندارد جدید PCIe Gen.5 x4 برای پلتفرم‌های جدید است، برای سامسونگ جای نگرانی ندارد. چرا که بازار SSD حداقل تا سال 2030 فوق العاده پر رونق خواهد بود.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

بر اساس پیش بینی‌ها، بازار SSD تا سال 2030 به بیش از 86 میلیارد دلار خواهد رسید و از این نظر، نه تنها سامسونگ، بلکه هر شرکتی که در وادی تولید SSD گام بردارد، می‌تواند سهمی‌ از این بازار عظیم را از آن خود کند.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

بر اساس پیشبینی‌ها، بازار آسیا، شامل کشور عزیزمان ایران، پر رونق ترین بازار برای حافظه‌های SSD در آینده خواهد بود. این موضوع بدان معنا است که برند‌های مطرح تولید کننده حافظه‌های SSD، نه تنها در تولید SSD منطبق بر جدید ترین فن آوری‌ها مانند PCIe Gen.5 x4 سود آور خواهند بود، بلکه حتی در تولید SSD‌های قدیمی SATA، و مبتنی بر PCIe Gen.3 x4 نیز، بازار خوبی خواهند داشت.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

بر اساس آمارها، کشورهای آمریکای شمالی هم اکنون بزرگترین بازار SSD در جهان را تشکیل می‌دهند، و بر اساس پیش بینی‌ها، بزرگترین بازار روبه رشد SSD در آینده، کشور‌های مستقر در حوزه آسیا-اقیانوسیه خواهند بود. تا سال 2028، بزرگترین 5 شرکت مطرح تولید کننده SSD مجهز به کارخانه تولید حافظه ناند فلش نیز، شرکت‌های سامسونگ الکترونیکس، وسترن دیجیتال، اینتل، کینگ استون و مایکرون خواهند بود.

بنابراین سامسونگ کوچکترین نگرانی اقتصادی از بابت دیر عرضه کردن پادشاه SSD‌های PCIe Gen.4 خود ندارد، و مطمئن است، علی رغم وجود استاندارد جدید PCIe Gen.5، در بازار از اس اس دی 990Pro نیز به مانند 980Pro استقبال خوبی خواهد شد.

باید اذعان داشت، پادشاه سامسونگ، اس اس دی 990Pro، کاملا بی رقیب نیست، و عرصه با وجود حافظه‌هایی مانند WD Black SN850X وسترن دیجیتال، و SK Hynix Platinum P41 اِس کِی‌هاینیکس بسیار تنگ شده است. در برخی از سناریوهای ذخیره سازی، این سه حافظه می‌توانند بهتر و یا ضعیفتر از یکدیگر ظاهر شوند. آنچه که مسلم است، پهنای باند PCIe Gen.4 x4 کاملا اشباع شده، و به سطحی رسیده ایم که دیگر، هر یک از این حافظه‌های گران قیمت و پر قدرت را تهیه کنید، می‌توان مطمئن بود که سقف پرفورمنس از آن شما است.

همراه ما باشید در این بررسی جذاب.

مشخصات فنی

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB
بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ، در حال حاضر در دو ظرفیت 1 و 2 ترابایتی عرضه شده، و در سال جاری با ظرفیت 4 ترابایت نیز در دسترس خواهد بود. شرکت سامسونگ همچنین دو مدل بدون سینک و با سینک از این اس اس دی را تولید خواهد کرد. قریب به اتفاق مادربرد‌های Gen.4 همگی بر روی درگاه M.2 خود مجهز به سینک خنک کننده هستند، بنابراین می‌توان انتظار داشت نسخه بدون سینک خنک کننده سامسونک فروش بهتر و بیشتری داشته باشد.

اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ از کنترلر پیشرفته 8 نانومتری پاسکال که مبتنی بر پردازنده ARM است استفاده می‌کند. این کنترلر نسبت به کنترلر Elpis که در مدل 980Pro مورد استفاده قرار گرفته بود، از توانمندی بسیار بالاتری برخوردار است.

در عین حال مصرف این کنترلر نسبت به نسخه مورد استفاده در 980Pro بسیار کمتر است که باعث صرفه جویی در انرژی و افزایش دوام باطری در لپتاپ‌ها می‌شود.

در مورد نوع فلش به کار رفته، طبق اطلاعات موجود، شرکت سامسونگ از آخرین مدل از حافظه‌های 176 لایه ای TLC تولید خود استفاده کرده است. این هفتمین نسل از حافظه‌های V سامسونگ است (در مدل 980Pro نسل ششم V-NAND سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته بود).

شرکت سامسونگ همچنین این حافظه‌ها را مجهز به کش DRAM از نوع DDR4 کرده است. نسخه مورد بررسی ما یک ترابایتی است و یک گیگابایت حافظه کش DRAM دارد.

اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ همچنین از استاندارد‌ کدگذاری مدرن AES-256، TCG/Opal V2.0 و Encrypted Drive (IEEE1667)  پشتیبانی می‌کند.

جعبه اس اس دی به رنگ مشکی است و بر روی آن به مدل دستگاه اشاره شده است. مدل مورد بررسی ما یک ترابایتی است که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن 7450MB/s و 6900MB/s، و همچنین سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن به ترتیب به 1200K IOPS و 1550K IOPS می‌رسد. برای درک این سرعت‌ها، لازم به توضیح است که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی یا Sequential بیشتر کاربری‌های حرفه ای شامل رندرینگ، کامپایل فایل‌ها، تبدیل‌های ویدیویی و جابه جایی فایلها را شامل می‌شود. اما در استفاده‌ی روزمره درصد بسیار کمی ‌‌‌‌از خواندن و نوشتن‌های ترتیبی اتفاق می‌افتد.

 سرعت خواندن و نوشتن‌های اتفاقی یا Random که اغلب آن را با آی-آپس IOPS نشان می‌دهند مهمترین فاکتور سرعت SSD  برای گیمر‌ها و کاربران عادی کامپیوتر به شمار می‌رود. این مولفه به تعداد عملیات نقل و انتقال اطلاعات ظرف یک ثانیه گفته می‌شود و بیشترین درصد عملیاتی که کاربران عادی روی سیستم انجام می‌دهند نیز شامل همین خواندن و نوشتن‌های اتفاقی می‌شود. هرچه یک SSD میزان IOPS بالاتری داشته باشد در تجربه ی دنیای واقعی کاربر سرعت بیشتری را تجربه می‌کند. خوشبختانه با توجه به سرعت بسیار بالای خواندن و نوشتن اتفاقی، این حافظه بهترین گزینه‌ برای گیمر‌های عزیز به شمار می‌رود.

در پشت اس اس دی، به اطلاعاتی نظیر شماره سریال و مشخصات دیگر اشاره شده است.

در حاشیه جعبه، شماره سریال و به کشور محل ساخت اس اس دی اشاره شده. شرکت سامسونگ در چین، ویتنام و کره جنوبی کارخانه تولید اس اس دی دارد، که عموما کشور ذکر شده در این بخش، یکی از این سه کشور است.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

در داخل جعبه غیر از دفترچه راهنما و خود حافظه SSD چیز دیگری یافت نمی‌شود. که البته با توجه به اینکه این یک حافظه پرچمدار است، نهایت خساست سامسونگ را می‌رساند. حداقل یک استیکر سامسونگ می‌توانست، محتویات جعبه را جذابتر کند.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

در مدل 1 ترابایتی، هیچ کامپوننتی در پشت اس اس دی قرار ندارد و همه ی اجزای اس اس دی بر روی آن نصب شده اند.

نرم افزار Samsung Magicion

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

شرکت سامسونگ اولین شرکتی بود که برای SSD یک نرم افزار اخصاصی تدارک دید. بسیاری از تنظیمات ویندوز برای اس اس دی‌ها بهینه نبودند، اما سامسونگ با ساخت یک پکیج نرم افزاری کامل، کاربران را از ابتدای انتقال سیستم عامل خود از‌هارد دیسک به SSD همراهی می‌کند. نرم افزار Samsung Magicion که از بخش‌های متنوعی تشکیل شده است را می‌توانید از وبسایت رسمی ‌سامسونگ دانلود و استفاده بفرمایید. در صفحه اول داشبورد این نرم افزار، سلامتی و شرایط دمایی حافظه به نمایش گذاشته می‌شود.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

در بخش Drive Details می‌توانید به شماره سریال حافظه SSD، اصل بودنش (Genuine)، نسخه فیرمور نصب شده، و شرکتی که درایور NVMe را استفاده می‌کنید دسترسی داشته باشید. در بخش Performance Benchmark می‌توانید سرعت حافظه را تست کنید.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

در بخش Diagnostic Scan در صورت بروز خرابی حافظه، آن را می‌توانید از این بخش عیب یابی کنید.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

اما مهمترین بخش این نرم افزار Performance Optimization است که با اهرمی‌می‌توان حالات Custom، Power Saving، Standard، و Full Performance را انتخاب کرد. توصیه می‌کنیم شما همیشه حالت Full Performance را انتخاب کنید. البته برای آنکه عدالت در تست حافظه‌ها برقرار باشد ما برای تست این اس اس دی آن را بر روی حالت Standard قرار می‌دهیم.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

در بخش Data Migration می‌توانید ویندوز را از روی‌هارد و یا اس اس دی دیگری که قرار داشت به SSD جدید سامسونگ منتقل کنید.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

و در انتها، بخش آپدیت قرار دارد، که به لطف آن می‌توانید فیرمور اس اس دی خود را همیشه به روز نگاه دارید.

بررسی کارایی

اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ مبتنی بر PCIe Gen.4 x4 است، اما شما می‌توانید آن را بر روی سیستم‌های PCIe Gen.3 X4 هم استفاده کنید. قاعدتا سرعت این اس اس دی بر روی دستگاه‌های PCIe Gen. 3 نصف سرعت اسمی ‌آن خواهد بود. پهنای باند PCIe Gen.4 X4 برابر 7877 مگابایت در ثانیه است که البته نهایت سرعتی که می‌توان در عمل به آن دست یافت حدود 7450MB/s است. تازه این سرعت فقط بر روی پلتفرم‌های AMD دستیافتنی است و روی پلتفرم اینتل، تنها می‌توان به سقف 7200MB/s نزدیک شد.

به دلیل آنکه سیستم تست ما اینتل است، نهایت سرعت در دسترس درگاه حدود 7200MB/s خواهد بود.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

حافظه اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ مجهز به 3 سنسور دماست، که سنسور اصلی، اولین سنسور و سنسور سوم احتمالا Hot Spot یا داغترین بخش از SSD است. معیار ما برای سنجش دما سنسور اول است که همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در حالت عادی دمای این حافظه، حدود 53، و تحت لود به 61 درجه می‌رسد.

دمای Hot Spot به 73 درجه رسیده که البته، زیاد است، بخصوص با توجه به اینکه ما از سینک خنک کننده برای این حافظه استفاده می‌کنیم. به هر حال، تحت هیچ شرایطی در هیچ کدام از تست‌ها اثری از Throttle در اس اس دی مشاهده نشده است اما توصیه میکنیم، حتما از مادربرد مجهز به سینک خنک کننده برای این اس اس دی استفاده کنید تا سرعت حداکثری آن در طول مدت استفاده کاملا حفظ شود.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

نرم افزار Anvil یکی از بنچ مارکهای محبوب اس اس دی است. این تست یکی از بهترین ابزار‌ها برای سنجش سرعت و توانایی SSD است که می‌تواند انواع سناریو‌های کاربری را بر روی اس اس دی بررسی کند و سرعت درایو را اندازه گیری کند. در این نرم افزار از حاصل جمع امتیاز خوانش و نوشتار، نتیجه Total Score بدست می‌آید.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

در این بنچمارک، اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ توانست در جایگاه دوم جدول Anvil قرار گیرد. واقعا باید به گیگابایت دستمریزاد گفت که حافظه 7000S آن در برابر 990PRO در این تست بهتر ظاهر شده است. البته، تست‌های مختلفی باید گرفت که Anvil فقط یکی از آنهاست.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

در نرم افزار محبوب Crystal Disk Mark سرعت در سطوح مختلف حافظه بررسی می شود. ما از این نرم افزار صرفا خط اول را که مربوط به سنجش سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی است استفاده خواهیم کرد.

در بخش خوانش و نوشتار ترتیبی، اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ توانست صدر جدول را از آن خود کند.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

تست اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ در نرم افزار ATTO Disk Benchmark بسیار عالی بود. حفظ سرعت مطلوب در طول استفاده تحت شرایط سنگین بخوبی انجام گرفت و نتیجه فوق بدست آمد.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

به سراغ بنچ مارک داخل نرم افزار Samsung Magician می‌رویم تا سرعت خوانش و نوشتار اتفاقی را ثبت کنیم.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ با درخشش فوق العاده در این بنچ مارک، با فاصله زیاد صدر جدول را از آن خود کرد. این سرعت در عملکرد گیمینگ، اداری، و عملکرد روزانه سیستم نقش مهمی‌‌‌ایفا می‌کند.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB

از آنجایی که SSD‌ها در عملکرد گیمینگ، در بخش لود مراحل بازی نقش ایفا می‌کنند، برای درایو‌های PCIe Gen.4 ما تست سرعت لود مراحل بازی در Final Fantasy را انجام دادیم. اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ در اینجا هم عملکرد و سرعت عالی از خود نشان داد و در صدر جدول تست Gaming ما قرار گرفت.

نتیجه گیری

سامسونگ با تولید 990Pro بار دیگر اثبات کرد که میتواند در بخش تولید SSD‌ها همچنان حرف اول را بزند. حدود 20 درصد سهم بازار SSD‌ها در دنیا در دستان سامسونگ است که بیشتر از هر برند دیگری است. همچنین سهم سامسونگ در بخش صنعت نزدیک پنجاه درصد بازار SSD دنیا می‌رسد.

بنابراین برای شرکتی که سهم عمده بازار را در اختیار دارد، ساخت چنین حافظه پر سرعت و پر قدرتی دور از انتظار نبود. البته ناگفته نماند اس اس دی 990Pro در ابتدای عرضه دچار مشکلات فیرمور بود که می‌بایستی در صورت تهیه، پیش از استفاده و نصب ویندوز، و حتی پیش از پارتیشن بندی حتما می‌بایستی فیرمور آن را آپدیت کرد تا دچار مشکل نشود.

در هر سطح از کاربری قرار داشته باشید، بدون شک خریدن اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ می‌تواند بهترین و پر سرعت ترین گزینه برای شما باشد. نظر به اینکه سرعت بسیار خوب این حافظه در خواندن و  نوشتن اتفاقی در عملکرد گیمینگ، و روزانه سیستم تاثیر زیادی دارد، سیستم شما از سرعت بسیار خوبی برخوردار خواهد شد.

پکیج نرم افزاری کامل، طول عمر 600 ترابایتی برای هر 1 ترابایت ظرفیت، و پشتیبانی از رمزنگاری و حالات RAID، از دیگر خصوصیات این حافظه به شمار می رود. مانند تمام اس اس دی‌های M.2، حتما توصیه می‌کنیم که از مادربردی استفاده کنید که مجهز به سینک خنک کننده باشد. همچنین دوستانی که پلی استیشن 5 دارند، باتوجه به سازگاری کامل این اس اس دی با کنسول، می‌توانند با آسودگی خیال این حافظه را برای دستگاه خود تهیه کنند.

از نظر قیمتی این اس اس دی 169 دلاری در بازار ایران به قیمت حدودی 5 میلیون تومان با ضمانت رسمی 2 ساله الماس رایان ایرانیان عرضه می‌گردد. از نظر قیمتی این مدل یک ترابایتی تنها 1 میلیون تومان با مدل 980Pro فاصله دارد، که با توجه به قدرت بالای آن در خواندن و نوشتن اتفاقی و مصرف کمتر آن، انتخاب اصلح تری نسبت به 980Pro به شمار می‌رود.

البته برای دوستانی که از قبل 980Pro دارند، ابداً توصیه به ارتقا به 990Pro نمی‌کنیم چون تفاوت محسوسی را در سرعت تجربه نخواهند کرد، اما اگر تصمیم به خرید یک اس اس دی جدید PCIe Gen.4 x4 دارید، سلطان حافظه اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ را به عنوان گزینه اول در نظر داشته باشید.

با توجه به قیمت رقابتی در برابر دیگر اس اس دی‌های موجود در بازار، سرعت بالا، کیفیت عالی، و عملکرد بی نظیر در تست‌ها، سه نشان بهترین کارایی، منتخب گیمر‌ها، و منتخب سردبیر سایت سخت افزار مگ را به اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ اهدا می‌کنیم.

بررسی اس اس دی سامسونگ SAMSUNG 990 PRO 1TB
مزایا:
  • قیمت بسیار مناسب
  • مجهز به کنترلر جدید Pascal
  • طول عمر 600 ترابایتی حافظه
  • ضمانت 2 ساله الماس رایان ایرانیان
  • سازگاری کامل با کنسول پلی استیشن 5
  • سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی بسیار عالی
  • مجهز به حافظه‌های نسل 7 ناند سه بعدی سامسونگ
  • پشتیبانی از صف بندی های RAID و رمزنگاری پیشرفته
  • مجهز به نرم افزار برای به روز رسانی فیرمور و مدیریت اس اس دی
  • سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بی نظیر (بهترین گزینه برای گیمینگ)
  • پشتیبانی از RAID و End to End Encryption برای حفاظت از اطلاعات
معایب:
  • دمای کاری بالا
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • چه گیمر باشید، چه تولید کننده محتوی و یا رندرکار، خرید اس اس دی 990PRO 1TB سامسونگ را به شدت توصیه می‌کنیم.
9.9امتیاز9.8پرفورمنس9.9امکانات10کیفیت قطعات10کنترلر10ارزش خرید
امتیاز: 4.6 از 5 (10 رای)
کمی صبر کنید...

53 دیدگاه

  1. Avatar javad jk گفت:

    سلام لطفا با دقت و جزئیات کامل بفرمایید بین این مدل سامسونگ 990pro 2T و نمونه ام اس آی مدل SPATIUM M570 M.2 HS مدل 2T که نسل 5 هست بدون در نظر گرفتن تفاوت قیمت کدوم یک تهیه بشه و تفاوت کارایی و کیفیتشون تا چه حدی هست؟
    2:آیا مدا ام اس آی نرم افزار اختصاصی برای مدیریت و آپدیت فریمور داره؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      من فقط سامسونگ رو پیشنهاد میکنم. اطلاعی از کیفیت، سرعت، توانایی، نرم افزار، و هیچ چیز MSI رو ندارم چون بررسی نکردم.

  2. Avatar masoud گفت:

    وقت بخیر عزیز ،برای مادربرد z790 asus p بهتره هیت سینک داره شو بگیرم یا نسخه معمولی؟

  3. Avatar Shshram گفت:

    میخاستم بپرسم واسه ps5 هارد ۹۹۰ پرو بگیرم یا وسترن دیجیتال sn850 بین این دوتا موندم از یکی شنیدم که ۹۹۰ پرو تو اجرای بازی های احتمال داره کم بیاره و یهو کنسول خاموش بشه درسته؟

    • Avatar آرمین گفت:

      نه آقا این چه حرفیه، 990Pro بگیر.

      • Avatar مهران گفت:

        سلام دوست عزیزم من میخوام یه هارد برا پلی استیشن پنج بگیرم و بین این هارد و ای دیتا مدل XPG Gammix S70 Blade گیر کردم حقیقتا میدونم این مدل بهتره و تفاوت قیمت آنچنانی هم ندارن ولی خب مشکل من هیت سینکه که ای دیتا داره و این مدل نداره البته ک مدل هیت سینک دارشم هست ولی گرون تره و هزینه اضافیش هم از بودجه میزنه بالا حالا نمیدونم چیکار کنم آیا ارزش داره نزدیک به دو ملیون بیشتر پول بدم برای مدل هیت سینک دار؟ چون هر جا خوندم توصیه اکید شده بود ک برای پلی استیشن از هارد هیت سینک دار استفاده بشه.
        ممنون میشم نظرتونو بگین

        • Avatar آرمین گفت:

          سلام دوست عزیز، اولا اس اس دی S70 Blade از نظر قدرت تقریبا نصف توان 990Pro داره، و از نظر قیمتی هم باید خیلی ارزونتر باشه. پس این دو تا حافظه رقیب هم نیستند. نکته دوم، S70 Blade هیت سینک نداره، اون روکش مشکی رنگ روش – کشکه و خنک نمیکنه، اگر S70 هیت سینک دار میخوای باید نسخه GAMMIX S70 خالی رو بخری (اسم Blade داخلش نداره) و یک سینک نقره ای داره. که من جایی موجود ندیدم.
          در مورد 990Pro نسخه 1 ترابایتی اش در حال حاضر قیمت 5.200 نسخه بدون هیت سینکش هست، و نسخه هیت سینک دارش قیمتش 5.800، پس اختلاف 2 میلیونی بین نسخه هیت سینک دار و غیر هیت سینک دار، درست نیست، فقط 600 هزار تومن اختلاف دارند.

  4. Avatar کیان گفت:

    سلام جناب ابیشی خسته نباشید.
    جناب ابیشی همونطور که شما فرمودید کنترلر SATA رو روی حالت AHCI بذارم این کارو کردم منتهی با صفحه آبی مرگ روبرو میشم خواستم بدونم باید چیکار کنم؟

    • Avatar آرمین گفت:

      قبل از نصب ویندوز باید کنترلر رو روی AHCI بگذارید، بعدش ویندوز بریزید. ترتیبش رو خدمت شما گفته بودم. اول کنترلر روی AHCI باشه بعد ویندوز نصب کنید.

      • Avatar کیان گفت:

        خب هنوز ویندوز جدید رو نصب نکردم روی همین ویندوز فعلی این کار رو انجام میدم که این اتفاق رخ میده

        • Avatar آرمین گفت:

          آقا کیان، من واضح میگم خدمتت، اس اس دی باید روی حالت AHCI کار کنه، حالا اگر ویندوز از قبل داری، معلومه روی حالت AHCI ارور میده چون روی این حالت نصب نشده، برای اینکه این حالت رو استفاده کنی باید مجدد ویندوز بریزی.

          من همون اول هم خدمتت گفتم، سیستمو بگذار روی AHCI بعدش ویندوز بریز.

          مجدد برای بار سوم میگم، ویندوز جدید بریز.

          بعد از گذاشتن روی AHCI، برای نصب ویندوز جدید، از فلش USB استفاده کن، بوت رو از فلش بالا بیار. دلیل اینکه BSOD میگیری اینه که همچنان بوت ویندوز قبلی رو لود میکنه، پس باید از طریق بایوس اولین بوت رو روی فلش USB بگذاری، بعد ست آپ ویندوز میاد بالا دیگه ارور نمیگیری.

          • Avatar کیان گفت:

            اهااا خیلی مچکرم جناب ابیشی لطف کردید.من اولش متوجه منظورتون نبودم بعد فهمیدم باید چیکار کنم.
            کاری که گفتید رو انجام دادم درست شد منتهی یک اروری بهم داد زمانی که بوت رو از فلش اوردم بالا مبنی بر این که بایوس سیستم من legeacy هستش و ویندوز روی UEFI از این رو مجبور شدم ویندوز با پارتیشن MBR رو فلش بریزم خواستم بدونم این مشکلی برای SSD به وجود نمیاره یا سرعتش رو خیلی پایین نمیبره؟؟؟

          • Avatar آرمین گفت:

            نه خیالت راحت مشکلی بوجود نمیاد.

  5. Avatar کیان گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه ببخشید یک سوال داشتم.من حقیقتا یک اس اس دی MSI S270 240GB تهیه کردم منتهی زیاد از کامپیوتر سر در نمیارم و سیستمم قدیمی مادربردم H61H2-M12 میخوام اس اس دی رو نصب کنم منتهی بلد نیستم چجوری و داخل جعبه اس اس دی هم هیچ پیچی وجود نداره برای نصب ممنون میشم من رو راهنمایی بفرمایید.

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام دوست عزیز

      از داخل بایوس مادربرد، اطمینان حاصل کنید کنترلر SATA بر رو حالت AHCI قرار داره.

      سپس “کابل دیتا SATA” و “کابل برق SATA” رو به پشت SSD متصل کنید. اگر نمیدونید این کابل ها چه شکلی هستن میتونید از توی گوگل سرچ کنید.

      سپس روی اس اس دی ویندوز بریزید. اگر از قبل روی هارد دیسک ویندوز دارید، یا پاکش کنید یا قبل از نصب اس اس دی به سیستم، هارد دیسک رو جدا کنید.

      برای نصب اس اس دی داخل کیس، یه جایی محکم لای سیم ها یا جایگاه کیس بمونه کافیه، پیچ نشد هم نشد، با یه چسب یا لای سیم ها هم نگهش دارید محکم براش کافیه.

  6. Avatar محمد گفت:

    سلام و احترام
    لپتاپ من ایسوس مدل G731Gv هست
    ایا این اس اس دی برای من مناسبه؟
    و ایا لپتاپ من هیت سینک داره؟

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام دوست عزیز، لپتاپ شما PCIe Gen.3 است و فایده ای نداره اگر اس اس دی مدل 990Pro یا حتی 980Pro رو تهیه کنید چون سرعت نصف میشه. برای لپتاپ شما پیشنهاد میکنم از Samsung 970 Evo Plus استفاده کنید که برای سیستم شما مناسبه. و تا جایی که میدونم لپتاپ شما سینک نداره اما مهم نیست اس اس دی های Gen.3 آنچنان داغ نیستند. همون مدل 970EvoPlus رو تهیه کنید کارتون راه میفته.

  7. Avatar حسین گفت:

    به نظر شما کدوم رو انتخاب کنم SSD سامسونگ 990 PRO یا ROG STRIX SQ7؟

  8. Avatar حسین گفت:

    با سلام، این SSD بهتره یا SSD مدل ROG STRIX SQ7 ایسوس؟

  9. Avatar احمد گفت:

    عرض سلام و احترام. یکی از بهترین مقالات و بررسی ها را در سایت شما خواندم و سپاسگزارم. سوالی داشتم. با توجه به حرارت بالا، آیا امکان استفاده این اس اس دی در لپتاپ سری تاف ایسوس وجود دارد ؟ ممنون

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام دوست عزیز، ممنونم، بله میتونید استفاده کنید، اگر فضا برای هیت سینک هم باشه، این اس اس دی مدل هیت سینک دارش هم هست، میتونید از اون تهیه کنید.

  10. Avatar mehran گفت:

    آقا آرمین اگه میشه واسه دوتا مورد منو راهنمایی کنین
    بین این دوتا ssd شما کدوم رو ترجیح میدین ؟ میشه رو عمر سامسونگ حساب باز کرد ؟ بخاطر چند درصد سرعت بیشتر با این مشکلاتی که داشته ریسک کرد ؟ سیستم من اکثرا روشنه (دمای سامسونگ )
    990 PRO 2TB
    MP600 PRO XT 2TB
    همین طور بین این دوتا رم ؟
    34-44-44-96 Vengeance RGB 32GB DDR5 7200
    34-40-40-105 Trident Z5 RGB Series 32GB DDR5 6600
    قیمت جفتشون تقریبا یکیه کدوم یکی معقول تره ؟ دلیلتون رو هم اگه میشه بگین
    همینطور Vengeance موجود در بازار همگی دارای چیپ Hynix A هستن ؟ تو مشخصات زده بود ورژن ver.5.43.01 دارای چیپ Hynix A هستن ؟ شانسیه یا رم های موجود در لیون و میت هم همین ورژن هستن ؟

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام آقا مهران
      در مورد اس اس دی Samsung 990 Pro بهتر هست و در اولویته.
      در مورد رم، مدل ونجنس بهتره چون چیپ A-Die هاینیکس داره، اما مدل ترایدنت جی اسکیل چیپ M-Die هاینیکس داره. البته از نظر قیمتی خوب به صرفه نیست مدل 7200. اما بهتره، از نظر اورکلاک!!
      چیپ شانسی نیست، تمام رمهای 7200 CL34 در تمام برند ها از A-Die استفاده کردند، فعلا البته، در آینده ممکنه چیپ های دیگه جایگزین بشه.

  11. Avatar رضا.ک.م68 گفت:

    بازم سلام یک سوال دیگر درباره 990pro داشتم چون تازه 2 تراشو خریدمش سوالم زیاد شد شرمنده
    شما در بالا ذکر کردید که قسمت: Performance Optimization را در حالت: Full Performance قرار بدهیم. دلیلتون چی بوده و اینکه از عمر حافظه ssd کم نمیشود یا مثلا میخوایم گیم بازی کنیم این موردو فعال کنیم یا نه در وبگردی هم این حالت فول را قرار بدهیم و سوال دیگرم من اینو در تاریخ 1402-03-18 خریدمش 11880 میلیون تومان با گارنتی M.I.T آیا گران خریدمش چون بعضی سایت ها قیمت 9 تومان 10 و … هست فرقی دارن با هم یا بنده گران خریدم
    تشکر

  12. Avatar رضا.ک.م68 گفت:

    سلام
    آیا 990pro هم دارای دو مدل TLC و MLC هست؟
    و اینکه اگر هست چگونه باید متوجه بشیم حافطه ما از کدام نوعش هست من هرچی روی جعبه و روی خود حافظه های ssd رو نگاه کردم چیزی ندیدم که متوجه اش بشوم.
    تشکر

    • Avatar آرمین گفت:

      خیر، تمام مدلهای 990Pro همه TLC هستند. اصلا مدل MLC نداریم.
      آخرین باری که سامسونگ از MLC توی مدلهای PRO استفاده کرد مدل 970Pro بود.
      بعد از اون فقط از TLC استفاده کرده. هم 980Pro و هم 990Pro هر دو تا TLC هستند.

  13. Avatar جواد گفت:

    البته ناگفته نماند اس اس دی 990Pro در ابتدای عرضه دچار مشکلات فیرمور بود که می‌بایستی در صورت تهیه، پیش از استفاده و نصب ویندوز، و حتی پیش از پارتیشن بندی حتما می‌بایستی فیرمور آن را آپدیت کرد تا دچار مشکل نشود.لطفا روش انجام اینکار رو بیان کنید چون بلد نیستم

    • Avatar آرمین گفت:

      اگر کل سیستم رو تازه خریدین، که راهی نداره اول باید ویندوز روی اس اس دی بریزید و سپس با استفاده از نرم افزار سامسونگ مجیشن فیرمورش رو آپدیت کنید. در تصاویر نشون داده شده کجای نرم افزار بخش آپدیت قرار داره.
      اما اگر سیستم از قبل داشتین، و ویندوز داشتین، کافیه اس اس دی رو به مادربرد متصل کنید، با استفاده از نرم افزار سامسونگ مجیشن فیرمورش رو آپدیت کنید، بعدش روی اون ویندوز جدید نصب کنید و یا سیستم عامل رو به اون منتقل کنید.

  14. Avatar karim گفت:

    واقعا کره ای ها در زمینه حافظه خیلی پیشرفت کردن.سامسونگ که از همون اول ssd هاش خوب بودن
    یه مدل دیگه هم دیدم با این سامسونگ رقابت تنگاتنگ داره، SK HYNIX Platinum P41 هستش که اینم فوق العادس ولی توی ایران ندیدم.
    اینم کره ایه، البته این شرکت از قدیم چیپ رم تولید میکرد ،جدیدا خودش محصول نهایی رو هم تولید می کنه

  15. Avatar مهرداد گفت:

    خیلی وقت بود روی مرورگر ویندوز و دسکتاپ مقاله نخونده بودم، اصلا کییییف کردم، ممنون آقا آرمین، عالی بود.

    • Avatar آرمین گفت:

      خواهش میکنم آقا مهرداد عزیز خوشحالم مورد پسند بود.

    • Avatar Amin گفت:

      چرا توی تست هاتون 980pro نبود کاش اونو هم میزاشتین نتیجه بهتری میشد از مقاله گرفت

      • Avatar آرمین گفت:

        چون فقط اس اس دی هایی که خودمون بررسی کردیم در جدول حاضر هستند. و 980Pro توسط ما بررسی نشده، بنابراین نیومده. اما اگر هدف مقایسه 980Pro با 990Pro بوده باشه در متن مقاله مقایسه انجام شده و توصیه لازم برای ارتقا دادن یا ندادن هم ذکر شده.

    • Avatar Amir گفت:

      سلام من یه سوال دارم خواهش میکنم جواب بدین من این ssd رو میخوام واسه ps5 تهیه کنم فقط اون قسمت که گفتین حتما باید فریمور رو آپدیت کرد یعنی چی؟دقیقا باید چیکار کنم؟

      • Avatar آرمین گفت:

        اگر اس اس دی که می خرید تولید مارچ سال 2023 به بعد باشه، فیرمورش آپدیت لازم رو داره. اگر تولید قدیم باشه، بهتره ابتدا به کامپیوتر وصل کنید و فیرمورش رو با استفاده از نرم افزار Samsung Magician آپدیت کنید سپس داخل PS5 قرار بدین و استفاده کنید. این موضوع برای اس اس دی های 980 سامسونگ هم صدق میکنه.

  16. Avatar Seyed گفت:

    خسته نباشین
    بازهم یک high end دیگه
    مزیتش برای گیمیر هارو متوجه نمیشم تاثیر براشون چیه
    دیگه ته ته اش از اس اس دی ساتا منتقل شن به gen 3 nvm متوجه تغییر میشن بیشتر از اون بخواد متوجه بشه میشه افتر و استریمر های سنگین و امثالش

    نه واقعا گیمر حرفه ای! میارزه بجا نسل۳ نسل۴ بگیره؟ الا اینکه پول اضاف داشته باشه! مزیتی براش ایجاد میکنه؟

    • Avatar آرمین گفت:

      سید اگر فن آوری Microsoft Direct Storage در اس اس دی ها توسط بازی هایی که در آینده خواهند اومد استفاده بشه، احتمالا اس اس دی های Gen.4 به بالا رو پشتیبانی خواهد کرد. اما اگر فرض کنم Gen.3 هم پشتیبانی کنه، این یک موضوع کاملا آینده نگرانه است. این به کنار، شما وقتی بهترین ها رو انتخاب میکنی، دیگه فکر هزینه اقتصادی نیستی. یعنی به قول خودت یک High End، وقتی یک High End رو انتخاب کردی داری میگی پول واسم مهم نیست من بهترین رو میخوام. پس اصلا بحثی که مطرح کردی راجب “پول اضافی” شامل حال خریدار این حافظه نمیشه. چون اون اصولا با هدف تهیه “بهترین” اومده به بازار، نه “به صرفه” ترین.

  17. Avatar متین گفت:

    سلام ارمین جان مرسی بابت یک بررسی کامل از یه محصول ثابت شده برای همه خوشحالم برگشتی و پرقدرت ادامه میدی ❤️.

  18. Avatar ستار گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید دمای کاریش حداکثر چقدره؟

  19. Avatar احسان گفت:

    آقا آرمین الان به نظرتون ارزش داره من sn850x آکبند رو بفروشم ۹۹۰ بگیرم؟ کاربری فقط گیم

  20. Avatar استیو گفت:

    بررسی کاملی بود. جالب بود ولی کاش سامسونگ برای این SSD از رابط PCIe 5.0 استفاده میکرد. برای 400MBps سرعت بیشتر، شاید لازم نبود SSD جدید با PCIe 4.0 بسازه. حداقل داخل جعبه اشم اگه پارچه مخمل سیاه میکشید بد نبود، آدم این همه پول میده بعد وقتی آنباکس کنه حس میکنه سرش کلاه رفته D:
    سپاس.

    • Avatar آرمین گفت:

      ناصر جان، ممنونم از نظرت، در مورد اقلام همراه باهات موافقم. اما واقعیتش بحث قیمتی هم مطرحه، یعنی الان SSD مدل Gen.5 بیش از 2 برابر یک SSD مدل Gen.4 قیمت داره. شما مثلا در نظر بگیر توی همین ایران میتونی با 4 تومن یک ترابایت اس اس دی Gen.3 بخری با 7 تومن یک ترابایت اس اس دی Gen.4، یعنی فاصله 2 تا 3 تومن رو شما میدی تا سرعت 2 برابر باشه، اما این موضوع در مورد اس اس دی های Gen.5 خیلی بدتره و شما باید بیش از 2 برابر Gen.4 برای همون حجم هزینه کنی، تازه سرعت مدلهای Gen.5 در کلاس خودش بسیار کمه! بهترین اس اس دی های Gen.5 الان نهایت 12K MB/s سرعت خواندن ترتیبی دارند که این میزان تا 14K پهنای باند در دسترسشون فاصله داره.

      از اون بدتر این سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی اس اس دی های Gen.5 در بهترین حالت برابر با سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی همین سامسونگ Gen.4 هست. پس عملا شما با 2 برابر هزینه بیشتر، چیز زیادی با خریدن اس اس دی Gen.5 بدست نمیاری. بگذریم از اینکه مورد استفاده خاصی هم برای Gen.5 وجود نداره.

    • Avatar Ahmad گفت:

      سلام من میخواستم واسه ps5بگیرم ولی بعد از چند نفر پرسیدم که میگن سلامت ssdبعد از چند وقت کم میشه ایا این حقیقت داره

      • Avatar آرمین گفت:

        خیر. این مشکل برای SSDهای تولید سال 2022 وجود داشت که با به روز رسانی فیرمور مشکل رفع شد.
        الان تمام اس اس دی های موجود در بازار تولید 2023 هستند و مشکلی ندارند.
        با این حال همیشه فیرمور اس اس دی رو به روز نگهدارید مشکلی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.