بررسی باکس SSD و هارد Type-C اوریکو مدل ORICO 2526C3

از جمله لوازم جانبی کامپیوتر، قاب هارد دیسک و SSD است و در این بخش، محصولات اوریکو یکی از مهمترین برندهای مطرح بازار در ایران و خارج از ایران است. اوریکو در میان محصولات متنوع خود، یکی از بخش‌هایی که به صورت تخصصی به آن پرداخته، تولید قاب و باکس مخصوص انواع هارد و اس اس دی است. محصولی هم که امروز در لابراتوار بررسی خواهیم کرد، یک باکس هارد و اس اس دی است که مجهز به اتصال USB Type C است. باکس SSD و هارد Type-C اوریکو مدل ORICO 2526C3 در رنج قیمتی 330 هزار تومان با ضمانت نامه رسمی 12 ماهه چهار فصل اوریکو ایران در بازار موجود است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاربرانی است که می‌خواهند هارد لپتاپی و یا اس اس دی 2.5 اینچی خود را به صورت اکسترنال استفاده کنند. با ما همراه باشید.

جعبه و اقلام همراه و مشخصات فیزیکی

بررسی باکس SSD و هارد Type-C اوریکو مدل ORICO 2526C3

جعبه ORICO 2526C3 به رنگ سفید و آبی است. از مهمترین مشخصاتی که بر روی جعبه نوشته شده است، پشتیبانی از USB Type C، نصب بدون نیاز به ابزار، و پشتیبانی از UASP، است.

بررسی باکس SSD و هارد Type-C اوریکو مدل ORICO 2526C3

در پشت جعبه تاریخ گارانتی و برچسب شرایط گارانتی خودنمایی می‌کند. اقلام داخل جعبه شامل باکس، یک فاصله گذار اسفنجی مخصوص اس اس دی و هارد دیسک‌های 7 میلیمتری و یک عدد کابل USB 3.0 می‌شود که یک سر آن Type C است و به باکس متصل می‌شود.

بررسی باکس SSD و هارد Type-C اوریکو مدل ORICO 2526C3

باکس هارد پلاستیکی و تمام مشکی است. نحوه باز شدن باکس راحت و به صورت کشویی است.

بررسی باکس SSD و هارد Type-C اوریکو مدل ORICO 2526C3

مکانیسم ثابت نگاه داشتن هارد/اس اس دی درون این قاب بر عهده یک فاصله گذار اسفنجی است که با چسب به درون این باکس می‌چسبد و از تکان خوردن هارد و اس اس دی پیشگیری می‌کند.

بررسی باکس SSD و هارد Type-C اوریکو مدل ORICO 2526C3

در بحث نشانگر فعالیت، اوریکو از یک LED بسیار ریز آبی رنگ استفاده کرده است. ای کاش این LED بزرگتر بود.

مشخصات سخت افزاری و بررسی کارایی

بررسی باکس SSD و هارد Type-C اوریکو مدل ORICO 2526C3

ما برای بررسی این باکس، از یک SSD از نوع Samsung 860 Evo 250G استفاده کردیم. پس از قرار دادن اس اس دی درون محفظه پلاستیکی، همه چیز به صورت مناسب ثابت ماند. این باکس هارد از کلیه درایوهای هارد دیسک و اس اس دی 2.5 اینچی با ضخامت 9 و 7 میلیمتری تا سقف 4 ترابایت پشتیبانی می‌کند.

بررسی باکس SSD و هارد Type-C اوریکو مدل ORICO 2526C3

در بطن این درایو، شرکت اوریکو از کنترلر SATA به USB 3.0 از نوع Type C بسیار مرغوب و گران قیمت J Micron به شماره پارت نامبلر JMS576 استفاده کرده است. مشخصات کلی این کنترلر را در Data Sheet فوق مشاهده میفرمایید.

نتیجه تست اس اس دی Samsung 860 500G در تصویر بالا مشخص است و امتیاز بالای 400MB/s در هر دو بخش خواندن و نوشتن متوالی، اشباع پهنای باند USB 3.0 را نشان می‌دهد.

بررسی باکس SSD و هارد Type-C اوریکو مدل ORICO 2526C3

تست اس اس دی، با موفقیت و با سرعت بسیار بالا و مطلوب انجام شد و نتیجه آن را در بنچ مارک فوق از نرم افزار Crystal Mark مشاهده می‌فرمایید. تمام پهنای باند USB 3.0 کاملا اشباع شده است.

نتیجه گیری

باکس هارد تایپ سی ORICO 2526C3 یک محصول کامل و بدون مشکل از اوریکو است. هرچند قاب تمام پلاستیکی آن ممکن است از نظر طراحی ظاهری جالب نباشد، اما از بعد فنی، مجهز بودن آن به درگاه Type C و پشتیبانی از تمام هارد دیسک‌ها و SSD‌های 2.5 اینچی تا سقف 4 ترابایت، از نکات مثبت آن به شمار می‌رود. خوشبختانه به هنگام نصب و یا به هنگام کار با این باکس هارد به مشکلی برنخوردیم و از عملکرد کلی دستگاه رضایت کامل را داریم.

ضمن تشکر از نماینده محترم اوریکو در ایران برای در اختیار قرار دادن این قاب هارد اکسترنال، با توجه به قیمت خوب، کیفیت بالا، و همچنین رضایت کاملی که از استفاده از این درایو داشتیم، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به آن اهدا می‌کنیم.

بررسی باکس SSD و هارد Type-C اوریکو مدل ORICO 2526C3
مزایا:
  • قیمت قابل قبول
  • کابل ضخیم و با کیفیت
  • استفاده از کنترلر مرغوب و گران قیمت JMicron
  • پشتیبانی از درایو های 2.5 اینچی با ضخامت 7 و 9 میلیمتر
  • پشتیبانی از تمام سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مکینتاش
معایب:
  • چراغ نشانگر LED بسیار ریز است
  • طراحی ظاهری می‌توانست جذاب تر باشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • قاب هارد اکسترنال ORICO 2526C3 از جمله گزینه های مطلوب و قابل برای کاربرانی است که میخواهند هارد لپتاپ و یا اس اس دی 2.5 اینچی خود را به صورت اکسترنال استفاده کنند و در عین حال، راحتی کار با USB Type-C را می‌پسندند.
8.5امتیاز9.5پرفورمنس9.1کیفیت قطعات7طراحی8.5ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

5 دیدگاه

  1. Avatar ایوب گفت:

    با سلام
    باکس هایی که برای هارد اینترنال استفاده میشه در بلند مدت مشکلی برای HDD یا SSD ایجاد نمیکنه؟
    مثلا داخل کامپیوتر کابل برق 5 پین ساتا وصل میشه این باکس ها هم مثل کامپیوتر تمام شاخه های ورودی مثل 12 و 3.3 و 3 ولت تامین میکنه؟

    • Avatar آرمین گفت:

      پاسخ سوال شما هم بله و هم خیر هست و بستگی به خیلی مسایل داره

      باکس ها انواع گوناگونی دارند. بعضی هاشون صرفا با USB متصل می شوند و در نتیجه تنها ارتباطشون همون برق USB هست. برخی دیگر از باکس ها خودشون آداپتور ددارند و تامین برق از طریق آداپتور و نه از طریق سیستم انجام میشه. هارد دیسک ها هم متفاوت هستند. هارد های لپتاپی صرفا نیاز به شاخه 5 ولت و 3.3 دارند که از طریق USB قابل تامینه. هارد های دسکتاپی شاخه 12 هم نیاز دارند که باید جداگانه تامین بشه. هارد دیسک های دسکتاپ عموما نیاز به توان بیشتری برای اجرا دارند، برای همین در باکس هایی که آداپتور مجزا دارند، قابلیت استفاده دارند.

      در کوتاه مدت هیچ کدام مشکلی ایجاد نمی کنند. در بلند مدت باکس هایی که آداپتور دارند، ممکنه به دلیل ضعف آداپتور، هارد داخلشون دچار مشکل بشه. باکس هایی که آداپتور مجزا ندارند، در صورتی که پاور سیستم درست کار کنه دچار مشکل نمیشن، اما اگر پاور سیستم و یاد مادربردش در برق رسانی کافی و به موقع به باکس از طریق USB کم کاری کنند، احتمال ایجاد خرابی در هارد داخل باکس به اندازه احتمال بروز خرابی در هارد اینترنال هم وجود خواهد داشت.

  2. Avatar Hossein گفت:

    در مقایسه با 2169U3 از همین برند کدوم بهتر هست؟

    • Avatar آرمین گفت:

      تفاوت کارایی ندارند اما این مدل 2526C3 چون USB Type C هست، هم اتصالش راحت تره و هم دوام بیشتری داره، در نتیجه 2526C3 بهتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.