بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

یکی از مهمترین دستگاه‌هایی که امروزه می‌تواند به تولید کنندگان محتوی و کاربران حرفه ای کمک کند، ذخیره سازهای تحت شبکه هستند. دستگاه NAS مخفف Network Attached Storage است و به بیان ساده کامپیوتری است مستقل، که می‌تواند به عنوان یک فضای ذخیره سازی، وظایف مشخصی را انجام دهد. فراهم آوردن فضایی برای ذخیره سازی اصلی ترین وظیفه یک ذخیره ساز تحت شبکه است، اما این نیاز را حتی یک هارد اکسترنال هم می‌تواند برآورده سازد، پس اهمیت وجودی NAS در کجاست؟

بحث اصلی در NAS، اتصال به اینترنت و شبکه خانگی شماست. امروزه سرویس‌های ذخیره ساز ابری یا Cloud Storage در پلتفرم‌های اندروید، IOS و ویندوز حضور دارند، اما حجم همه ی این سرویس‌ها محدود و کیفیت آن وابسته به سرعت اینترنت شما است. بعلاوه هیچ کدام به اندازه یک NAS خانگی نمی‌توانند خدمات شخصی سازی شده ای به شما ارائه کنند. این درحالی است که، برخلاف سرویس‌های Cloud Storage که برای حجم‌های زیاد باید هزینه بدهید، تعیین حجم NAS بر عهده شماست و با توجه به بودجه ی خود، می‌توانید هر حجمی‌از هارد دیسک و یا SSD را برای رفع نیاز خود تهیه کنید. در عین حال به لطف NAS، می‌توانید همزمان از سرویس‌های ذخیره ساز ابری نیز به صورت ترکیبی استفاده کنید.

سناریو‌های مختلف و متنوعی را می‌توان برای استفاده از NAS بیان کرد، مثلا گوشی موبایل شما یک حجم مشخصی حافظه دارد که بیش از آن نمی‌توانید فایلی را ذخیره کنید. حال فرض کنید شما آرشیو بزرگی از فیلم و سریال و یا موسیقی در خانه دارید که دوست دارید چه در منزل و چه در خارج از منزل به آن دسترسی داشته باشید. دستگاه NAS این خواسته شما را برآورده می‌کند. شما به راحتی تمام آرشیو خود را می‌توانید بر روی NAS قرار دهید و هر زمان در خانه از طریق (Wi-Fi) و در خارج از خانه از طریق اینترنت 4G به موسیقی مورد علاقه خود گوش کنید و یا ویدیو و فیلمی‌که دوست دارید تماشا کنید. مهمتر از همه بخش همزمانی استفاده است، تصور کنید در یک خانواده 4 نفره، که تمام اعضای خانواده موبایل دارند، هر کدام می‌توانند همزمان به NAS متصل باشند و به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهند و یا فیلم مورد علاقه خود را بر روی گوشی تماشا کنند.

امکان Back Up گیری از کامپیوتر، گوشی موبایل، ایمیل‌های اداری، و یا حتی بحث ذخیره سازی تصاویر دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه، از جمله دیگر امکانات NAS است که هر کاربر بر اساس نیاز خود می‌تواند، یک یا همزمان چند وظیفه را بر عهده دستگاه NAS قرار دهد. البته دستگاه‌های ذخیره ساز تحت شبکه، به مانند کامپیوتر دارای کانفیگ‌های مختلفی هستند که بنابر نیاز کاربر، و هدف از تهیه آن، باید به دقت به امکانات سخت افزاری آن توجه کرد.

یکی از مطرح ترین شرکت‌های تولید کننده تجهیزات NAS، کیونپ است. شرکت کیونپ در سال 2004 در کشور تایوان تأسیس شده‌، و نام آن QNAP مخفف Quality Network Appliance Provider است. کیونپ از سال 2011 به عنوان عضو وابسته در اتحاد سیستم‌های هوشمند اینتل Intelligent Systems Alliance حضور دارد. در حال حاضر سهم کیونپ از تمام دستگاه‌های NAS فعال در دنیا، بیش از 37 درصد است و ایالات متحده آمریکا با 36 درصد، بیشترین متقاضی خرید دستگاه‌های NAS کیونپ است. خوشبختانه در ایران، حضور پر رنگ محصولات این برند مهم در حال حاضر یک موهبت است که امیدواریم تداوم داشته باشد.

امروز برای بررسی به سراغ یکی از ذخیره سازهای تحت شبکه کیونپ می‌رویم که در کلاس Entry Level و سطح پایه محصولات این شرکت به شمار می‌رود. ذخیره ساز تحت شبکه QNAP TS-431K مجهز به 4 جایگاه هارد دیسک و بسیار کم مصرف است. این دستگاه NAS بیشتر مناسب فضاهای اداری صرف است که نیاز اصلی آنها، ذخیره سازی حجم بالایی از داده‌ها و در دسترس بودن داده‌ها در خارج از دفتر می‌باشد.

معرفی و مشخصات فنی:

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K مجهز به پردازنده چهار هسته ای ARM با فرکانس کاری 1.7GHz و یک گیگابایت حافظه رم از نوع DDR3 است.  ارتباط شبکه آن از طریق دو درگاه LAN گیگابیتی برقرار می‌شود و همانطور که از تصویر پیدا است، این دستگاه دارای چهار جایگاه مخصوص نصب هارد دیسک است.

پشتیبانی از SSD و رمزگذاری AES-256bit از جمله دیگر ویژگی‌های مهم این دستگاه به شمار می‌رود. مشخصات سخت افزاری این دستگاه به شرح زیر است:

مدل دستگاهQNAP TS-431K
مدل پردازندهARM Alpine AL214, 4-core, 1.7GHz
حجم رم نصب شده روی دستگاه1GB DDR3
حداکثر حجم رم قابل پشتیبانی1GB DDR3
حافظه داخلی512MB (Dual Boot OS Protection)
تعداد و نوع جایگاه هارد/SSD4x 3.5” SATA 6Gb/s
سازگاری باانواع هارد دیسک و SSD
امکان Hot Swapدارد
امکان استفاده از SSD به عنوان کشدارد
تعداد و نوع درگاه LAN2 درگاه از نوع یک گیگابیتی
پشتیبانی از Wake on LANدارد
پشتیبانی از Jumbo Frameدارد
تعداد و نوع درگاه USB3 درگاه USB 3.0
چراغ‌های نشانه گر LEDجایگاه‌های هارد دیسک، نشانگر عملیات، پاور، USB، LAN
دکمه‌های روی دستگاهدکمه پاور، دکمه ریست، دکمه کپی مستقیم از USB
طول، عرض، ارتفاع169 در 160 در 219 میلیمتر
وزن دستگاه2.01 کیلوگرم
سازگاری آداپتور100 تا 240 ولت
تعداد و نوع فنیک فن 12 سانتیمتری 12 ولت
حداکثر صدای فن21.3dBA
نوع هشداربازر
قفل کنزینگتندارد
حداکثر تعداد اتصال یوزر به دستگاه400CIFS

مهمترین بخش یک دستگاه NAS، و تفاوت اصلی آن با هارد اکسترنال، بحث پشتیبانی نرم افزاری است. در این بخش، محصولات QNAP عالی می‌درخشند. شما با طیف عظیمی‌از نرم افزار‌های مختلف و متنوع که به صورت انحصاری توسط شرکت QNAP در اختیار دستگاه شمار قرار دارد، می‌توانید طیف وسیعی از دستورات، خدمات تحت وب، و پشتیبانی‌های نرم افزار‌های مختلف را برای رفع نیاز‌های خود بدست آورید. شرکت‌های مختلف در زمینه وب، با همکاری QNAP نرم افزاری اختصاصی خود را تحت سیستم عامل QTS ارائه کرده اند و شما می‌توانید آنها را بنابر نیاز خود از طریق اینترنت بر روی NAS خود نصب کنید و از امکانات آن بهره مند شوید.

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

لیست نرم افزاری فوق، مجموعه نرم افزار‌هایی است که با خریداری این دستگاه در اختیار شما خواهد بود. برخی از نرم افزاری‌های اختصاصی دستگاه TS-431K مانند Photo Station،Music Station ، و Video Station مخصوص پخش موسیقی و فیلم در استفاده خانگی است.

کاربران خانگی همچنین می‌توانند این دستگاه را به یک سرور پخش مدیا خانگی از طریق شبکه خود تبدیل کنند تا از طریق کامپیوتر و موبایل به آرشیو فیلم و موسیقی خود دسترسی کامل داشته باشند. همچنین، به عنوان یک دستگاه ذخیره ساز، بسیاری از نرم افزار‌های پشتیبان گیر از سیستم‌های مختلف، کامپیوتر و موبایل نیز در میان این نرم افزار‌ها قرار دارند.

دسترسی به فایل‌ها، ایمیل‌ها وآرشیو‌های روی دستگاه از طریق اینترنت و راه دور، این امکان را به شرکت‌های مختلف می‌دهد تا به صورت آنلاین در دفاتر خود در اقصا نقاط دنیا، به طور همزمان بر روی یک فایل و یا پروژه کار کننده و یا آن را با همکاران خود به اشتراک گذارند.

از جمله مهمترین خصوصیات دستگاه‌های QNAP، امکان ارتباط کاملا امن، و رمز گذاری شده است. شما در شبکه می‌توانید دسترسی به بخش‌های اشتراکی را کاملا مدیریت کنید. مثلا برای مانند پروژه‌ها و دسترسی به آنها یوزر نیم و رمز اختصاصی تعریف کنید و یا یک فولدر مخصوص را به شکل اشتراکی در اختیار تعداد مشخصی از افراد قرار دهید.

کاربران اداری همچنین می‌توانند، با تنظیم پشتیبان گیری منظم از کامپیوتر‌های دفتر، ائم از ویندوز و مک، امنیت خاطر را برای خود به ارمغان آورند. این دستگاه همچنین می‌تواند، از کلیه اطلاعات خود، یک یا چند نسخه پشتیبانی در دستگاه دیگر و یا فضای ذخیره سازی تخت وب، پشتیبان تهیه کند. بنابراین هیچگاه نگران از دست دادن اطلاعات خود نخواهید بود.

آنباکس و بررسی دستگاه:

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

اغلب دستگاه‌های NAS شرکت QNAP درون همین جعبه‌های مقوایی ساده اما محکم بسته بندی می‌شوند. لفاف محافظ خوبی درون جعبه از آسیب‌های احتمالی به دستگاه به هنگام حمل و نقل پیشگیری می‌کند. دقت کنید حتما برچسب گارانتی شرکت پانا بر روی این جعبه حضور داشته باشد.

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

محتویات جعبه شامل دفترچه‌های راهنما، کلید قفل جایگاه‌های هارد دیسک، آداپتور و یک عدد کابل LAN می‌شود.

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

دستگاه TS-431K به رنگ سفید یخچالی و حاشیه آبی آسمانی است. از نظر طراحی، کیونپ استاندارد خوبی را برای دستگاه NAS خود دارد. شکل کابینتی و ابعاد مینیمالیستی، ظاهری جذاب به آن داده است. بر روی دستگاه دکمه پاور و همچنین دکمه کپی سریع قرار دارد. در صورتی که یک هارد اکسترنال و یا موبایل خود را از طریق USB به دستگاه وصل کنید، با زدن دکمه کپی سریع، اطلاعات آن به NAS کپی می‌شود.

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

سمت چپ دستگاه یک شیار لانه زنبوری برای عبور هوا در نظر گرفته شده است.

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

در سمت راست برچسب پسورد اولیه ورود به سیستم و شماره سریال قرار دارد.

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

در زیر دستگاه 4 پایه مجهز به لاستیک ضد لغزش، دستگاه را بر روی میز محکم نگاه می‌دارد. همانطور که اطلاع دارید، هارد دیسک بسیار حساس است و باید از هر لحاظ در محل ثابت بدون لغزش قرار داشته باشد.

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

در پشت دستگاه، محل قرار گیری فن، و دو ارتباط LAN گیگابیتی، و 2 اتصال USB 3.0 قرار دارد.

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

کشو‌های هارد دیسک را در صورتی که با کلید قفل نشده باشند، می‌توان به راحتی و بدون دردسر بیرون کشید و در آنها اس اس دی و یا هارد دیسک قرار داد.

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

همانطور که تصویر درون جایگاه هارد دیسک را مشاهده می‌کنید، سراسر آن از آلومینیوم سرد است تا به نوعی شبیه سینک خنک کننده، با گردش هوای فن، جایگاه هارد دیسک‌ها کاملا خنک نگاه داشته شود.

بررسی ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K

به لطف پشتیبانی نرم افزاری عالی کیونپ، با یک نگاه به موبایل و یا دستگاه خود می‌توانید از سلامت و وضعیت کاری آن مطلع شوید. این دستگاه پس از یک بار Set up شدن تمامی‌کارها را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد.

نتیجه گیری:

ست آپ کردن و آماده سازی NAS‌ها، همیشه در اولین روز، کاری زمان بر است. خوشبختانه شرکت کیونپ این عملیات را تا جای ممکن ساده سازی کرده است. حالا‌های مختلف پیکربندی، مانند صف بندی‌های RAID نیز در دسترس کاربر برای تنظیم قرار دارد. ما برای تست این دستگاه از تنها یک SSD استفاده کردیم، و خوب مسلم است نسبت به هارد دیسک، سرعت SSD بسیار بالاتر است و پهنای باند درگاه گیگابیتی LAN کاملا اشباع شد. دستگاه QNAP TS-431K از نظر حجم رم فقط 1 گیگابایت رم DDR3 دارد و متاسفانه امکان ارتقا هم وجود ندارد. به همین خاطر ما توصیه می‌کنیم حتما از SSD در این دستگاه، چه به عنوان حافظه اصلی و چه به عنوان حافظه کمکی کش بهره ببرید تا سرعت و عملکرد کلی دستگاه بهتر شود.

از نظر سرعت نقل و انتقال اطلاعات، فایل‌ها و داده‌ها، عملکرد QNAP TS-431K کاملا مطلوب ارزیابی شد. از این نظر، برای استفاده از این دستگاه در ادارات و دفاتر شرکت‌ها، آن را کاملا مناسب و به اندازه کافی قدرتمند می‌دانیم. اما برای استفاده خانگی، به هنگام تبدیل‌های ویدویی سنگین، فشار به پردازنده ARM قابل توجه بود و به نظر می‌رسد کاربر خانگی در صورتی که به پخش ویدیو به صورت همزمان توسط چند دستگاه نیاز داشته باشد، بهتر است از مدلهای قوی تر کیونپ استفاده کند.

ثبات عملکرد و اتوماسیون دستگاه عالی ارزیابی شد. خوشبختانه کیونپ لایسنس استفاده از 2 دوربین نظارتی را هم همراه دستگاه عرضه کرده است که، می‌توان با اتصال دوربین به آن، دفتر کار و یا اتاق‌های مورد نظر را به صورت زنده از بیرون از محل کار نیز تماشا کرد.

برای تهیه دستگاه QNAP TS-431K با ضمانتنامه رسمی ‌پانا می‌توانید به فروشگاه‌های آنلاین تخصصی فروش تجهیزات شبکه، مانند اگزونت مراجعه بفرمایید.

مزایا:
  • کم مصرف
  • ضمانت رسمی ‌پانا
  • مجهز به 3 درگاه USB 3.0
  • پشتیبانی نرم افزاری عالی QNAP
  • دارای 4 جایگاه نصب‌ هارد دیسک
  • کیفیت بالای بدنه و طول عمر عالی
  • مجهز به سیستم کولینگ عالی برای هارد دیسک
  • امکان نصب دانگل Wi-Fi برای ارتباط Wireless
  • امکان پخش صدا و تصویر از طریق شبکه بر روی کامپیوتر و موبایل
معایب:
  • فقدان خروجی مستقیم پخش صدا و تصویر
  • حجم رم دستگاه محدود به 1 گیگابایت و امکان ارتقا ندارد
  • پردازنده ARM به هنگام تبدیل ویدیو ممکن است ضعیف عمل کند
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ QNAP TS-431K یک پیشنهاد عالی و به صرفه برای شرکت‌ها و دفاتر کوچک است.
7.7امتیاز7پرفورمنس9عملکرد خنک‌و بی‌صدا9.5کیفیت قطعات6.5امکانات سخت‌افزاری9طراحی9امکانات نرم‌افزاری3.5ارتقا پذیری8ارزش خرید

امتیاز: 3.7 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.