بررسی رم گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS 2X16G 5200MHz CL.40

مقدمه:

سیستم‌های مجهز به رمهای DDR5 رفته رفته جایگاه خود را در بازار به سرعت پیدا کرده اند و تولید کنندگان رمهای DDR5 نیز، به سرعت در حال افزایش تولید و تنوع دادن به این بازار هستند. شرکت بزرگ گیگابایت در زمینه تولید رم‌های DDR4 بشدت فعال بود، حال با ورود رمهای DDR5 دو مدل رم جدید را از این نوع به سبد محصولات حافظه خود اضافه کرده است. کیت رم اقتصادی AORUS 2X16G 5200MHz CL.40 و مدل دوم کیت رم AORUS RGB 2X16G 6000MHz CL.40 که همانطور که از نامش پیدا است مجهز به نورپردازی است.

امروز در لابراتوار سخت افزار به بررسی رم مدل اقتصادی GIGABYTE AORUS 2X16G 5200MHz CL.40 می‌پردازیم که می‌تواند برای شروع تجربه دنیای DDR5 یک گزینه خوب و با کیفیت باشد. همراه ما باشید.

جعبه و طراحی ظاهری:

از نظر جعبه شرکت گیگابایت تم کلاسیک مشکی و نارنجی جعبه رمهای خود را برای مدلهای DDR5 حفظ کرده است و صرفا با یک نوشته بزرگ DDR5 آنها را از یکدیگر متمایز کرده است.

کیت رم AORUS 2X16G 5200MHz CL.40 گیگابایت از دو ماژول 16 گیگابایتی DDR5 تشکیل شده است که مجموع 32 گیگابایت حافظه را در اختیار شما قرار می‌دهد. طراحی ظاهری رمها مینیمال و شیک است.

پارت نامبر این رمها GP-ARS32G52D5 است و تایمینگ اولیه و ثانویه آنها برابر 77-40-40-40 است.

رنگ مشکی سینک، در کنار آرم زیبای فالکن آئوروس زیبایی خاصی به نمای این رمها داده است.

برچسب ضمانت شرکت آواژنگ نماینده رسمی‌محصولات گیگابایت در ایران نیز بر روی سینک چسبانده شده است.

ولتاژ کاری این رمها 1.25 ولت است. ارتفاع هر ماژول حدود 4 سانتیمتر است. بنابراین با توجه به ارتفاع خوبی که این رمها دارند، نگرانی از بابت نصب ایرکولر نخواهید داشت.

معرفی سیستم تست:

1401سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمGIGABYTE AORUS 2X16G 5200MHz CL.40
واتر کولینگGREEN GLACIER GLC360-ARGB
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION

بررسی:

در هر ماژول تعداد 8 چیپ 2 گیگابایتی در یک سمت PCB قرار دارند که مجموع 16 گیگابایت را برای هر ماژول تشکیل می‌دهند. یک تفاوت عمده در رمهای DDR5 چهار کاناله بودن آنهاست، که در بخش Channel شاهد مقدار 4X32-bit هستید، بدین معنا که هر 4 چیپ حافظه در یک سمت، یک کانال را تشکیل می‌دهد و بدین ترتیب، هر ماژول 2 کاناله است.

همچنین حافظه رمهای DDR5 مجهز به ECC بر روی Die هستند تا از بابت تصحیح خطا در حجم‌های بالا خیال شما راحت باشد. وجود حالت ECC به شناسایی بروز خطا در صورت اورکلاک ناصحیح رم بسیار کمک کننده است چرا که در صورت بروز خطا در رم، نسبت به رمهای DDR4 شما خیلی زودتر متوجه آن خواهید شد. نکته دیگر قابل تامل در مورد رمهای DDR5، بحث رگلاتوری ولتاژ است. تفاوت عمده رمهای DDR5 نسبت به DDR4 در این موضوع است که بخش VRM یا همان مدار تغذیه و رگلاتوری ولتاژ رم، به جای مادربرد، بر روی خود ماژول رمها تعبیه شده است. نام این بخش PMIC مخفف Power Management IC است. بدین ترتیب دخالت مادربرد در رگلاتوری ولتاژ رم محدود تر است.

نکته مهم دیگر که ویژگی خاص کیت رم AORUS 2X16G 5200MHz CL.40 گیگابایت است، استفاده این شرکت از سینک خنک کننده مجهز به آلیاژ نانوکربن است که باعث می‌شود دمای رمها و همچنین رگلاتوری ولتاژ آن پایین باقی بماند تا فضای بیشتری برای اورکلاک آنها فراهم شود.

ویژگی دیگر رمهای گیگابایت پشتیبانی از آخرین نسل از پروفایل XMP است که ضمن بالا بردن پرفورمنس سیستم، به کاربر امکان ذخیره سازی تنظیمات دستی خود را بر روی چیپ رمها امکان پذیر می‌کند.

برای تست این رمها، ما کلیه بنچمارک‌ها را با پروفایل XMP انجام داده و نتایج را ثبت کردیم. برای اورکلاک از سیستم اورکلاک اتوماتیک گیگابایت استفاده کردیم که در بایوس موجود بود و توانستیم رمها را تا فرکانس 6000 اورکلاک و سیستم را بوت کنیم.

در تست AIDA64 نتیجه پهنای باند خواندن حدود 80K و میزان پهنای باند کپی و نوشتار بیش از  70K ثبت شد.

زمان 83.2 نانوثانیه نیز از بابت تاخیر ثبت گردید.

از جمله بنچ مارکهای پکیج نرم افزاری AIDA64، تست PhotoWorxx پردازنده است که توانایی پردازنده را در الگوریتم‌های مختلف پردازشی دو بعدی عکس‌ها مورد سنجش قرار میده. این بنچمارک به توانایی رم هم وابسته است.

نرم افزار Passmark، بخشی را به تست RAM اختصاص داده است، که نتیجه امتیاز آن به رم در چارت فوق نمایش داده شده است.

نرم افزار بنچمارک سینی‌بنچ R20، یکی از شاخص‌های مهم تست قدرت رندر سیستم است و رم خوب می‌تواند به پردازنده در دستیابی امتیاز بالا کمک کند. نتیجه فوق در این نرم افزار بدست آمده است.

و تست آخر، سراغ Geekbench 5 می‌رویم و نتیجه آن را ثبت می‌کنیم.

نتیجه گیری:

کیت رم AORUS 2X16G 5200MHz CL.40 گیگابایت یک محصول اقتصادی و پر توان است که می‌تواند پهنای باند مناسب رمهای DDR5 را در اختیار کاربر قرار دهد. عدم وجود نورپردازی RGB برای این رمها را شاید بتوان به عنوان یک نکته منفی در نظر گرفت، اما این باعث می‌شود بتوانید از این رمها در ترکیب با انواع مادربرد‌های دیگر برند‌ها نیز به راحتی استفاده کنید.

ارتفاع مناسب و ظاهر شیک و مشکی سینک رمها، نمای خوبی به سیستم می‌دهد و در عین حال، کوچکترین مزاحمتی برای ایرکولر شما ایجاد نمی‌کند.

کیت رم AORUS 2X16G 5200MHz CL.40 گیگابایت برای پلتفرم‌های نسل 12 و 13 اینتل و همچنین رایزن 7000 یک گزینه عالی است. این کیت در بازار‌های جهانی به قیمت 150 دلار و در ایران با ضمانت مادام العمر شرکت آواژنگ، به قیمت حدود 8 تومان به فروش می‌رسد.

مزایا:
  • کیفیت ساخت بالا
  • گارانتی مادام العمر آواژنگ
  • ارتفاع مناسب 40 میلیمتری
  • وجود ترمال پد بر روی PMIC رگلاتوری و تماس کامل با سینک خنک کننده
معایب:
  • فاقد نورپردازی RGB
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیت رم AORUS 2X16G 5200MHz CL.40 گیگابایت از جمله رمهای با کیفیت و مطمئن DDR5 است که می‌تواند در سیستم‌های نسل جدید اینتل و AMD مورد بهره برداری قرار گیرد.
8.4امتیاز8.5پرفورمنس8پتانسیل اورکلاک8.5کولینگ6نورپردازی9.5کیفیت9طراحی9ارزش خرید
امتیاز: 4.3 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar m.zarkoob گفت:

    خیلیم عالیی ، تفاوت رم های با تاخیر 32 و 40 اصلا به اندازه ای محسوس هست که قیمتشون گاهی انقدر فرق داره ؟ الان رم 64 با تاخیر 40 نسبت به رم 64 با تاخیر 32 حدود 2تا3 میلیون فرق داره تو بازار (فرکانس و برند مشابه) اصلا این تاخیر بیشتر کجا خودشو نشون میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.