بررسی ‌سه کیبورد گیمینگ گرین GK701-RGB و GK702-RGB و GK703-RGB

زمستان سال گذشته شرکت پردیس صنعت سیاره سبز – گرین در کلاس میان رده کیبورد‌های گیمینگ خود، سه مدل جدید GK701-RGB ،GK702-RGB و GK703-RGB را ارائه کرده است. این کیبوردهای گیمینگ به اصطلاح ممکانیکال هستند، بدین مفهوم که در اصل خود نوع کلید‌های آنها غشائی است (Membrane) اما به نوعی تقویت شده اند تا حس و حال کار با کیبورد مکانیکال را برای کاربر تداعی کنند.

این کار باعث میشود کاربر هنگام کار با این کیبورد‌ها حس و حال و صدای شبیه به کیبورد مکانیکی را تجربه کند و در عین حال هزینه بسیار کمتری را در قبال کیبورد پرداخت کند. به عبارت دیگر با هزینه کم، تجربه ای نزدیک به کیبورد مکانیکی داشته باشد.

سری 700 کیبورد‌های گیمینگ گرین، شامل سه مدل 701، 702 و 703 است و امروز به بررسی آنها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است، هر سه مدل کیبورد سری 700 از سوییچ‌های با طول عمر 10 میلیون کلیک بهره می‌برند، و مدل پرچمدار این خانواده، یعنی کیبورد GK703 و همچنین مدل GK702 از امکان ذخیره سازی حالات Macro گیمینگ پشتیبانی می‌کند. نورپردازی RGB و همچنین دارا بودن حروف فارسی لیزری بر روی کلید‌ها از دیگر خصوصیات این کیبورد‌های جذاب است. همراه ما باشید با این بررسی.

مشخصات فنی:

اول به سراغ مدل پرچمدار می‌رویم. کیبورد GK703-RGB دارای ابعاد 445 در 223 در 34 میلیمتر و وزن آن برابر 850 گرم است. رنگ تمام مشکی جنس بدنه پلاستیک سخت، و تعداد کلید‌های آن 112 عدد است که 2 کلید مجزا برای کنترل صدا و امکان Pause/Play موسیقی دارد. همچنین 4 کلید اختصاصی برای ذخیره سازی حالتهای مایکرو. استراحتگاه مچ دست خاص ترین ویژگی این کیبورد است که آن را از دیگرا برادران سری 700 خود متمایز می‌کند.

دارای 8 الگوی نورپردازی است و تا 19 کلید همزمان قابلیت Anti-Ghosting دارد. نوع درگاه آن USB 2.0 و سیم آن 1.8 متر از نوع روکش دار کتان است. نرخ به روز رسانی کیبورد 1000 هرتزی است و با 25 ماه ضمانت گرین عرضه می‌شود.

کیبورد GK702-RGB دارای ابعاد 496 در 192 در 40 میلیمتر و وزن آن برابر 790 گرم است. رنگ تمام مشکی جنس بدنه پلاستیک سخت، و تعداد کلید‌های آن 108 عدد است. به مانند برادر بزرگتر خود کلید‌های مجهز به حروف فارسی لیزری دارد و همچنین 4 کلید اختصاصی برای ذخیره سازی حالتهای مایکرو.

از نظر الگوی نورپردازی، تعداد 9 الگو (یکی بیشتر از مدل 703) دارد و همچنین مجهز به یک درگاه Passthrough برای USB است. تا 19 کلید همزمان قابلیت Anti-Ghosting دارد. نوع درگاه آن USB 2.0 و سیم آن 1.8 متر از نوع روکش دار کتان است. نرخ به روز رسانی کیبورد 1000 هرتزی است و با 25 ماه ضمانت گرین عرضه می‌شود.

نوبتی هم باشد نوبت کیبورد GK701-RGB است که دارای ابعادی برابر با 440 در 165 در 35 میلیمتر و وزنی برابر 600 گرم است. رنگ تمام مشکی، جنس بدنه پلاستیک سخت، و تعداد کلید‌های آن 117 عدد است که 14 کلید مجزا برای کنترل پخش موسیقی دارد. بنابراین یک گزینه ایده آل برای فیلم دوستان است. و در مقام مقایسه با دو کیبورد بزرگتر از خود، فاقد امکان ذخیره سازی حالتهای مایکرو است.

دارای 8 الگوی نورپردازی است و تا 19 کلید همزمان قابلیت Anti-Ghosting دارد. نوع درگاه آن USB 2.0 و سیم آن 1.8 متر از نوع روکش دار کتان است. نرخ به روز رسانی کیبورد 1000 هرتزی است و با 25 ماه ضمانت گرین عرضه می‌شود.

ویژگی‌های فیزیکی:

‌‌کیبورد گیمینگ GK703-RGB گرین طراحی جذابی دارد. رنگ آمیزی سراسر مشکی در بخش استراحتگاه مچ دست حالت Texture دار به خود می‌گیرد. کلمه Griffin که ساب برند گرین برای محصولات گیمینگ است در بالا و پایین کیبورد تکرار شده است.

کیبورد کاملا ارگونومیک طراحی شده است و جنس کلید‌ها از پلاستیک سخت و مقاوم ABS ساخته شده است. کلید‌های ABS دوام خوبی دارند و تایپ و کار بر روی آنها راحت است. تنها موردی که باید در نظر داشت، اینکه این نوع پلاستیک به مرور زمان پس از یکی دو سال، حاله ای شفاف به خود می‌گیرد و جای انگشت بر روی کلید‌هایی که بیشتر استفاده شده اند، آن نمایان می‌شود.

چیدمان یا Layout این کیبورد JIS است و دارای کلید اینتر بزرگ می‌باشد.

‌‌کیبورد گیمینگ GK702-RGB گرین طراحی کاملا متفاوتی نسبت به برادر بزرگتر خود دارد. مشخص است گرین تلاش کرده تا برای ذائقه‌های مختلف محصولات متنوعی را در سبد کالایی خود ارائه کند. این کیبورد هم روکشی تمام مشکی دارد و کلمه Griffin در گوشه سمت چپ گرین چاپ شده است. اگرچه مدل 702 استراحتگاه مچ دست ندارد اما حاشیه پایین کیبورد چند سانتیمتری کشیده تر است تا در صورت نیاز بتوانید مچ دست خود را در این بخش تکیه دهید.

کیبورد ارگونومیک طراحی شده است و جنس کلید‌های آن نیز از پلاستیک سخت و مقاوم ABS ساخته شده است.

چیدمان یا Layout این کیبورد JIS است و دارای کلید اینتر بزرگ می‌باشد.

کیبورد GK701-RGB گرین از چند وجه متمایز تر از دو مدل دیگر است. این کیبورد فول سایز، دارای کلید‌های اختصاصی مولتی مدیا است. همچنین دکمه‌های بخش پایینی کیبورد، کمی‌کشیده تر طراحی شده اند تا کاربر دسترسی راحت تری به هنگام تایپ بر روی آنها داشته باشد.

از نظر ابعادی، برای کوچکتر کردن کیبورد، کلید‌های نشانه گر کمی‌به سمت چپ جابه جا شده و دیگر کلید‌های بین بخش ماشین حسابی و کیبرد نیز به صورت فشرده در این بخش قرار گرفته اند.

چیدمان یا Layout این کیبورد KS است و دارای کلید اینتر بزرگ L-shape می‌باشد.

‌‌شرکت گرین برای ثبات کیبورد 703، از پد‌های لاستیکی ضد لغزش برای زیر آن استفاده کرده است. همچنین پدال‌های تنظیم ارتفاع برای آن در نظر گرفته است. در زیر پدال‌های تنظیم ارتفاع نیز، از لاستیک ضد لغزش استفاده شده است.

در پشت کیبورد 702 نیز دو پدال تنظیم ارتفاع به همراه پد‌های ضد لغزش حضور دارند. حضور یک درگاه Passthrough نوع USB نیز در این بخش خودنمایی می‌کند.

در پشت کیبورد 701 نیز دو پدال تنظیم ارتفاع به همراه پد‌های ضد لغزش حضور دارند.

در مدل 703 یک ولوم تغییر صدا داریم که در بخش فوقانی نامپد قرار دارد. کیفیت این ولوم با توجه به رنج قیمتی کیبورد قابل قبول است.

در سمت راست کیبورد 702 نیز مهمترین بخش را می‌توان حضور درگاه USB حساب کرد.

این هم تصویر بخش راست کیبورد 701 شرکت گرین. حضور دکمه تغییر الگوی نورپردازی را شاهد هستیم.

وجود چهار کلید برای ذخیره سازی حالات ماکرو در سمت چپ کیبورد 703 قرار دارد. شما به راحتی می‌توانید تا 4 حرکت را بر روی این دکمه‌ها ذخیره سازی کنید. نورپردازی این کیبورد نیز جذابیت قابل قبولی دارد. هرچند در اتاق با نور روشن ممکن است کمی‌بی روح به نظر برسد اما در اتاق تاریک کیفیت نورپردازی قابل قبول است.

کلید‌های ذخیره سازی حالات ماکرو در کیبورد 702 نیز در سمت چپ قرار دارند. از نظر کیفیت نورپردازی RGB مدل 702 نیز به مانند برادر بزرگتر خود، در اتاق تاریک بهتر مشخص می‌شود.

از نظر شدت نورپردازی RGB، کیبورد GK701-RGB گرین نیز مشابه دو مدل بالاتر از خود است. خوشبختانه کلید‌های اختصاصی مولتی مدیا هم مجهز به نورپردازی RGB هستند.

بررسی کارایی و نتیجه گیری:

کیبورد‌های سری 700 گرین از سویچ‌های غشائی شبه مکانیکال بهره می‌برند، بنابراین تجربه کاربری آنها، شبیه به تجربه استفاده از کیبورد مکانیکال است. البته داستان فقط به القای حس مکانیکال نیست، شرکت گرین طول عمر و دوام این کیبورد‌ها را نیز نسبت به مدلهای معمولی غشائی افزایش داده و با امکاناتی که به هر یک از آنها اضافه کرده است، ارزش خرید بالایی را برایشان به ارمغان آورده است.

امکان ذخیره سازی حرکات مایکرو برای دو کیبورد 703 و 702، و اختصاص 4 کلید مخصوص برای بازخوانی آنها، جزو خصوصیاتی است که در این رنج قیمتی کیبورد‌ها ندارند. در عین حال، نورپردازی RGB جذاب با الگوهای مختلف نیز، زینت بخش این کیبورد‌ها است.

در کلاس اقتصادی، وجود یک کیبورد که تمامی‌دکمه‌های مخصوص کنترل پخش مدیا، اعم از موسیقی و فیلم را داشته باشد، بسیار کم است، از این نظر کیبورد 701، یک آپشن خاص در این رنج قیمتی محسوب می‌شود.

در بخش تایپ، عملکرد هر سه کیبورد کاملا رضایت بخش است. همچنین در تاریکی نورپردازی این کیبورد‌ها با توجه به رنج قیمتی که قرار دارند قابل قبول است.

از نظر گیمینگ، این کیبورد‌ها تا 19 کلید (فشرده شدن 19 کلید به صورت همزمان) قابلیت Anti-Ghosting دارند و همچنین اگر مثل من به هنگام بازی‌های FPS دستتان اشتباهی به دکمه ویندوز برخورد می‌کند، این کیبورد‌ها امکان قفل کردن و از کار انداختن دکمه ویندوز را دارا هستند.

در مجموع، به سه کیبورد GK701-RGB و GK702-RGB و GK703-RGB گرین با توجه به عملکرد بالا نسبت به قیمتشان، کیفیت ساخت خوب و همچنین عمکرد‌های اضافی که نسبت به دیگر کیبورد‌های همرده، ارائه می‌کنند، نشان ارزش خرید اهدا می‌شود.

مزایا:
  • قیمت مناسب
  • دارای لیبل فارسی
  • کابل بلند 1.8 متری اسلیو شده
  • وجود الگوی‌های متعدد نورپردازی RGB
  • کیبورد 701 مجهز به کلید‌های اختصاصی Media Control است.
  • دو کیبورد 703 و 702 قابلیت ذخیره سازی تعداد 4 حالت ماکرو را دارا هستند.
معایب:
  • شدت نورپردازی RGB می‌توانست بیشتر باشد
  • عدم امکان Sync شدن با اکو سیستم نور پردازی سازندگان مادربرد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیبورد‌های شبه مکانیکال سری 700 گرین یک انتخاب خوب برای کاربران با بودجه محدود است.
8امتیاز8عملکرد گیمینگ8.8عملکرد در تایپ8کیفیت قطعات7.5امکانات جانبی5امکانات نرم افزاری9طراحی9.5ارزش خرید
امتیاز: 4.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar احمد گفت:

    ممنون از بابت بررسی خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.