بررسی قاب M.2 SSD اوریکو مدل ORICO M2PJM-C3

اوریکو از جمله برند‌های معتبر و آینده دار، در زمینه تولید تجهیزات جانبی کامپیوتر است. محصولات اوریکو هم از نظر کیفیت بدنه و شکل ظاهری درجه یک هستند، و هم از نظر قدرت و کارایی سخت افزاری در کلاس قطعات High End قرار می گیرند. یکی از مهمترین دغدغه‌ها برای ما که دائما هر روز با تجهیزات سخت افزاری و بررسی قطعات سرو کار داریم، استفاده از لوازم جانبی مرغوب و با دوام است تا بتوان در سریعترین زمان ممکن، به هدف خود، که همانا انجام بررسی‌ها است برسیم.

امروزه اغلب لپتاپ‌ها و مادربردها به درگاه پر سرعت USB 3.1 Gen.2 مجهز هستند.

این درگاه تقریبا 2 برابر ارتباط USB 3.1 Gen.1 (درگاه USB 3.0 سابق) سرعت دارد و می‌تواند با پهنای باند 10Gbps اطلاعات شما را منتقل کند. ما برای نگهداری بازی‌ها و نرم افزارهای بنچمارک، از یک اس اس دی M.2 استفاده می‌کنیم که به هنگام تست لپتاپ، نیاز به اتصال آن به صورت اکسترنال داشتیم.

پس از بررسی‌های فراوان، در میان گزینه‌های موجود به سراغ قاب اکسترنال اس اس دی M.2 اوریکو مدل M2PJM-C3 رفتیم که الحق و والانصاف، به مانند تمام محصولات اوریکو، فوق العاده خوش ساخت و با کیفیت است. قاب اس اس دی ORICO M2PJM-C3 از لحاظ عملکرد، رضایت مارا در مدتی که آن را در اختیار داشتیم به طور کامل جلب کرد و این موضوع را، نه صرفا از روی یک بررسی چند روزه، بلکه نتیجه بیش از 4 ماه استفاده مداوم از آن است که خدمت شما دوستان بیان می‌کنیم. لازم به ذکر است این قاب اس اس دی اوریکو تحت نمایندگی رسمی‌ اوریکو ایران با گارانتی یک ساله چهارفصل در فروشگاه‌های آنلاین عرضه می‌شود.

جعبه و مشخصات فنی:

جعبه قاب M.2 SSD اوریکو M2PJM-C3 بسیار کوچک است و تم غالب آن سفید و آبی است. از مهمترین مشخصاتی که بر روی جعبه نوشته شده است، می توان به سرعت انتقال 10 گیگابیت در ثانیه، بدنه تمام آلومینیومی، مجهز به کابل و درگاه USB Type C، پشتیبانی از پروتکل‌های SATA و NVMe، همچنین پروتکل USAP درگاه USB، پشتیبانی از تمامی ‌سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مکینتاش، اشاره کرد.

مشخصات فنی محصول در پشت جعبه نوشته شده است.

بررسی قاب M.2 SSD اوریکو مدل ORICO M2PJM-C3

ابعاد این قاب اکسترنال برابر 107 میلیمتر طول، 29 میلیمتر عرض، و تنها 12 میلیمتر ارتفاع است. رنگ آن خاکستری فلزی است و سقف حجم SSD مورد پشتیبانی آن تا 2TB است.

اقلام داخل جعبه، شامل دو پیچ ستاره ای برای بستن اس اس دی، یک عدد پد حرارتی سراسری مخصوص SSD نوع M.2، یک عدد پیچ گوشتی مخصوص پیچ ستاره ای، دو کابل USB 3.1 Gen.2 یکی نوع Type C و دیگر مدل عادی Type A می‌شود.

این هم نمایی از قاب تمام فلزی اس اس دی M2PJM-C3 اوریکو. جنس این قاب آلومینیوم است که به صورت یک تکه قالب گیری و ریخته گری شده تا حالتی یک پارچه را به درایو اکسترنال شما بدهد.

برش‌های شیارگونه CNC روی قاب به گونه ای است که حداکثر تبادل حرارت را با محیط بیرون داشته باشد.

در زیر قاب یک پیچ ستاره ای محفظه را محکم نگه می‌دارد. مشخصات و مدل این قاب به صورت چاپی در این بخش هک شده است.

پس از باز کردن پیچ ستارای، پشت قاب آلومینیومی‌ جدا می‌شود و نمای برد الکترونیک پدیدار می‌گردد.

اوریکو از چیپ تبدیل PCIe 3.0 x2 به USB 3.1 Gen 2 ساخت شرکت رییل تک با پارت نامبر Realtek RTL9210 بهره گرفته است. این چیپ با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه، به نسبت یکی از سریعترین و خنک ترین چیپ‌های تبدیل PCIe به USB موجود در بازار است.

این چیپ نسبت به رقبای خود عملکرد خنک تری دارد، در نتیجه احتمال Thermal Throttling و یا قطع ارتباط آن در صورت داغ شدن، کمتر است.

پس از خارج کردن PCB یک پارچه، نمای کلی باکس SSD به شکل فوق نمایان می‌شود.

ما برای تست این قاب SSD از حافظه Adata XPG SX8200P 256G استفاده می‌کنیم. دقت کنید این قاب سرعت 10Gbps دارد بنابراین حتما باید از اس اس دی های NVMe استفاده کنید تا بتوانید به چنین سرعتی دست یابید. در صورتی که از اس اس دی های نوع SATA M.2 استفاده کنید، به دلیل محدودیت ذاتی اس اس دی نوع SATA، سرعت دستگاه نصف خواهد شد.

اس اس دی را درون جایگاه خود قرار می‌دهیم، سپس مهره استوانه ای شکل را در نیم دایره جایگاه پیچ می‌گذاریم.

مهره استوانه ای شکل، طوری ساخته شده است که از جای خود بیرون نمی‌افتد. از زیر مدار چاپی پیچ ستاره ای را می‌بندیم تا حافظه M.2 در جایگاه خود فیکس شود. پس از پیچ شدن اس اس دی، حالا نوبت استفاده از پد حرارتی خنک کننده است.

بررسی قاب M.2 SSD اوریکو مدل ORICO M2PJM-C3

پد حرارتی را بر روی SSD قرار می‌دهیم. و سپس PCB را درون قاب خود پیچ می‌کنیم.

بررسی قاب M.2 SSD اوریکو مدل ORICO M2PJM-C3

پس از اتصال به کامپیوتر از طریق USB، یک LED آبی رنگ ریز، به عنوان نشانگر فعالیت درایو، در بخشی از حاشیه جلوی قاب روشن می‌شود. این چراغ در صورت عدم استفاده از SSD و رفتن به حالت Sleep، به شکل نفس کشیدن روشن و خاموش می‌شود.

بررسی:

بر روی کاغذ سرعت 10 گیگابیت در ثانیه برابر 1250 مگابایت در ثانیه است. البته به هنگام استفاده از مبدل PCIe به USB، ما یک بخشی از پرفورمنس رو از دست می‌دهیم که این طبیعی است. برای ما اصولا دستگاهی که سرعتی برابر 10Gbps داشته باشد، در تست‌ها رسیدن به حدود 1000MB/s کافی است و کاملا رضایت بخش است.

بررسی قاب M.2 SSD اوریکو مدل ORICO M2PJM-C3

در تست CrystalDiskMark خوشبختانه توانستیم به سرعت 1042MB/s برای خواندن ترتیبی و 1000MB/s برای نوشتن ترتیبی برسیم. نتیجه عالی است.

آپدیت فیرمور:

کنترلر رییل تک RTL9210B به کار رفته در این درایو قابلیت به روز رسانی فیرمور دارد. ما نیز با دانلود آخرین نسخه از فیرمور این شرکت، توانستیم آن را به روز رسانی کنیم.

بررسی قاب M.2 SSD اوریکو مدل ORICO M2PJM-C3

برای آپدیت فیرمور ابتدا باید SSD را از داخل قاب خارج کرده و سپس کیت خالی را به سیستم متصل کنید. ممکن است ویندوز Error نمایش دهد اما اهمیتی ندارد. OK می‌زنید.

بعد از سرچ و دانلود فیرمور برای Realtek RTL9210B کافی است برنامه UTHSB_MPtool_Lite_x64 را از داخل فولدر فیرمور اجرا کنید. (دقت کنید فایل فیرمور مخصوص RTL9210B عموما بالای 10MB حجم دارد)

بررسی قاب M.2 SSD اوریکو مدل ORICO M2PJM-C3

به ترتیب فوق تنظیمات را قرار می‌دهید. سپس دکمه Update Device را بزنید تا فیرمور درایو مذکور به روز رسانی شود. پس از به پایان رسیدن مرحله فوق و 100% شدن آپدیت و نشانه PASS، چراغ LED شروع به روشن و خاموش کردن می‌کند. حال می‌توانید قاب را از سیستم جدا کرده و SSD را داخل آن قرار دهید و استفاده کنید.

نتیجه گیری:

قاب‌های اکسترنال مخصوص SSD‌های NVMe به مرور به یکی از پر کاربردترین محصولات دنیای فن آوری تبدیل خواهند شد. با کاهش قیمت SSD‌ها و امکان استفاده از آنها به صورت اکسترنال، اهمیت سرعت در انتقال اطلاعات هم بیشتر می‌شود. همه در هر کاری نیاز به سرعت داریم؛ از این رو استفاده از قطعاتی مانند قاب اکسترنال اس اس دی M2PJM-C3 اوریکو می‌تواند نقش عمده ای در سرعت عمل شما در کار داشته باشد.

وجود بدنه ی تمام فلزی قاب M.2 SSD اوریکو M2PJM-C3 یک موهبت است، چراکه می‌تواند با تبادل حرارت با هوای بیرون، دستگاه را خنک و سرعت انتقال داده‌ها را به صورت مطلوب نگاه دارد. هرچند اگر چند سوراخ برای تهویه بهتر در کناره های قاب بدنه وجود می داشت، به نظر این تبادل حرارت بهتر انجام میشد، اما من حیث المجموع عملکرد آن در دفع حرارت قابل قبول است.

در طی ماه‌های گذشته، هنگام کار با ORICO M2PJM-C3 به مشکل خاصی برخورد نکردیم. البته با برخی کنترلر‌های قدیمی ‌USB Type C کمی‌ نا هماهنگی داشت که باعث بیرون افتادن دستگاه می‌شد. اما خوشبختانه با آپدیت فیرمور این موضوع کاملا برطرف شده و پس از آپدیت، اس اس دی درون این قاب به شکل کاملا طبیعی با تمام درگاه های USB 3.1 Gen.2 کار می‌کند. خیلی بیشتر دوست داشتیم خود شرکت اوریکو آپدیت فیرمور را ارائه دهد، اما به هر شکل با یک سرچ ساده در گوگل می‌توان به فیرمور به روز این کنترلر رسید و دانلود کرد. صد البته، اگر هنگام کار با این دستگاه مورد خاص و یا مشکلی ندارید، نیازی به آپدیت فیرمور نیست.

اوریکو به مانند تمام محصولات رده بالای خود، در این دستگاه نیز از پیچ‌های ستاره‌ای استفاده کرده است. پیچ های ستاره‌ای ممکن است کمی ‌باز و بسته کردن دائم این قاب را خسته کننده کند. ولی به هر جهت، شاید ما در ایران به استفاده از این نوع پیچ‌ها عادت نداریم.

با توجه به اینکه قریب به اتفاق اس اس دی‌های NVMe بازار سرعتی فراتر از 10Gbps دارند، بهتر است از یک اس اس دی ساده NVMe اما حجیم استفاده کنید تا حداکثر کارایی را نسبت هزینه با این قاب اکسترنال تجربه کنید.

از نظر قیمتی ORICO M2PJM-C3 در خارج از ایران با قیمتی کمتر از 50 دلار به فروش می‌رسد، اما در داخل قیمت آن بالای 2 میلیون تومان است. بدون شک محصولات اوریکو از نظر کیفیت فوق العاده هستند، اما بحث ارزش خرید، یکی از مهمترین بحث‌ها در انتخاب قطعات توسط عموم کاربران است. ما همواره برای لوازم جانبی، محصولات اوریکو را به تمام کاربران حرفه ای پیشنهاد می‌دهیم. اما ارائه قیمت مناسبتر می‌تواند، این توصیه را تقویت کند.

در پایان، ضمن تشکر از نمایندگی رسمی ‌اوریکو در ایران، برای در اختیار قرار دادن این قاب SSD M.2، با توجه به گارانتی خوشنام و معتبر چهار فصل، کیفیت بسیار بالا، قابلیت به روز رسانی فیرمور، و همچنین رضایت کاملی که از استفاده از این قاب داشتیم، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به آن اهدا می‌کنیم.

بررسی قاب M.2 SSD اوریکو مدل ORICO M2PJM-C3
مزایا:
  • طراحی صنعتی
  • بدنه تمام فلزی
  • گارانتی بی نظیر چهارفصل
  • قابلیت به روز رسانی فیرمور
  • ارائه سرعت بالا تا 10Gbps
  • مجهز به یک کابل دو طرف USB Type C
  • سازگار با تمام سیستم عامل‌ها: مک، ویندوز، لینوکس
  • مجهز به دو کابل USB 3.1 Gen.2 با کیفیت از نوع C و A
معایب:
  • قیمت محصول در ایران کمی‌ تند است
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • قاب M.2 SSD اوریکو M2PJM-C3 یک پیشنهاد عالی برای دوستانی است که نیاز به سرعت بالا در تبادل اطلاعات روزمره بین دستگاه‌های مختلف، مانند لپتاپ و دسکتاپ دارند.
8.9امتیاز9.5پرفورمنس9.8کیفیت قطعات9.7امکانات6.5ارزش خرید
امتیاز: 4.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

6 دیدگاه

  1. Avatar برایان گفت:

    قیمتو درست زدین؟ دو میلیون سیصد و پنجاه برای یه جنس 17 دلاری؟ دیگه چند برابر آخه؟ ….
    البته میدونم نمایش نمیدین ولی خب دیگه خیلی زور داره..

  2. Avatar رضا گفت:

    سیاست اوریکو در ایران برگفته از هر قیمتی بگی میخرن من همین درایو مثلا از مالتینا از آمازون آمریکا سفارش بدم قیمتش 1 میلیون از این پایین تر میاد – ببنید اوریکو ایران داره چیکار میکنه

    • Avatar برایان گفت:

      از مالتینا سفارش بدی میشه تقریبا 950 تومن یعنی یه میلیون و چهارصد اوریکو ایران داره بیشتر میگیره.یه جنس 18 دلاری رو ازش داره 60 دلار سود میگیره..زیبا نیست؟

  3. Avatar Intel Inside گفت:

    البته چیپ خوبی استفاده کرده، ولی من متوجه این قسمت نشدم: قیمت محصول در ایران کمی‌ تند است – دقیق بخوام بگم کمی رو متوجه نمیشم چون نزدیک به یکصد دلاره و محصول مشابه امریکایی با کیفیت بالاتر کمتر از ۲۰ دلاره! البته بنظر سیاست اوریکو اعلام MSRP های بالا در مقابل قیمت عمده پایین هست که اونو تبدیل به محصول محبوبی برای زنجیره فروش میکنه :دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.