تصویر اصلی لپتاپ MSI GF63 THIN 10SCSR

بررسی لپتاپ گیمینگ ام اس آی مدل MSI GF63 THIN 10SCSR

سال گذشته میلادی برای محصولات لپتاپ شرکت MSI، سالی بسیار پر رونق و پر فروش بوده است. این شرکت فقط در نیمه اول سال 2020 بیش از 200 میلیون لپتاپ گیمینگ در بازارهای جهانی به فروش رساند، که رکوردی بی سابقه در بازار محسوب می‌شود. علاقه بسیار زیادی به لپتاپ‌های گیمینگ MSI در میان تمامی ‌رده‌های کاربری وجود دارد. طراحی ظاهری جذاب، کارایی بالا، نرم افزار‌های جانبی کاربردی، کولینگ اختصاصی، و استفاده از کامپوننت‌های با کیفیت از جمله خصوصیات مثبت لپتاپ‌های ام اس آی به شمار می‌رود. امروز در لابراتوار سایت سخت افزار به بررسی یکی از لپتاپ‌های گیمینگ ام اس آی می‌پردازیم که در ایران هم موجود است و از قضا یکی از پر فروش ترین محصولات حال حاضر بازار به شمار می‌رود. لپتاپ گیمینگ ام اس آی GF63 THIN 10SCSR با پارت نامبر 464XML در رده پایه Entry Level لپتاپ‌های گیمینگ MSI طبقه بندی می‌شود و به نوعی یک گزینه اقتصادی برای گیمر‌ها با بودجه محدود است.

مشخصات فنی محصول:

قطعهMSI GF63 THIN 10SCSR-464XMLمشخصات
پردازندهINTEL CORE I7-10750HBOOST: 5.0 GHZ
6 CORE – 12 THREAD
12MB CACHE
کارت گرافیکNVIDIA GEFORCE GTX1650 Ti MAX Q (+ INTEL UHD 630)4GB GDDR6 128BIT GPU BOOST: 1200MHZ MEMORY: 10Gbps
رمSAMSUNG 2X8G DDR42666MHz    CL19
درایو ذخیره سازیKIOXIA KBG30ZMV256G NVMe M.2 SSD 256G SEAGATE BARRACUDA ST1000LM048-2E7172 HDD 1TBREAD SEQ: 1600MB/S
WRITE: SEQ: 800MB/S
نمایشگرAU OPTRONICS B156HAN13 AHVA PANEL 120HZ1080P 15.6” 120Hz ANTIGLARE, 250 CD/M² 141PPI, sRGB 61%
شبکهINTEL WIRELESS Wi-Fi6 AX201
REALTEK GIGABIT LAN
BLUETOOTH 5.1
GIGABIT WI-FI
کارت صداREALTEK ALC233STEREO SPEAKERS
کیبردMEMBRANE TKLکیبرد جزیره ای مجهز به بکلایت قرمز دارای لیبل فارسی
وبکمHD30FPS@720P
درایو نورینداردندارد
اسلات کارت حافظهنداردندارد
سیستم عاملنداردندارد
باطریLITHIOM-ION BATTERY51W / Hour
درگاه‌ها1X Type C USB3.2 (GEN1) 3X Type A USB3.2 (GEN1) 1X HDMI (4K @ 30Hz) 1X 3.5mm Jack Audio 1X 3.5mm Jack Mic-in 1X RJ45 LAN Jackدرگاه TYPE C تاندربولت نیست و خروجی تصویری ندارد
آداپتور120W
ابعاد359x254x21.7mmلپتاپ 15.6 اینچی
وزن بدون آداپتور1.8 KG
وسایل همراهنداردندارد

لپتاپ ام اس آی GF63 THIN 10SCSR یک محصول کامل است. بر عکس بسیاری از لپتاپ‌های اقتصادی که در همان ابتدا نیاز به ارتقای سخت افزار دارند، این لپتاپ به صورت پیش فرض مجهز به 16 گیگابایت رم دو کاناله از نوع DDR4 است که برای گیمینگ و حتی برای بسیاری از امور رندرینگ هم کافی است. پردازنده پر قدرت 12 رشته پردازی Intel Core i7 10750H با قدرت بوست 5 گیگاهرتزی توانمندی فوق العاده ای را برای انجام سریع تمام امور در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ترکیب رویایی یک عدد SSD از نوع NVMe و یک‌هارد دیسک بخش ذخیره سازی لپتاپ را تشکیل می‌دهند.

مجهز بودن به کارت گرافیک مستقل NVIDIA GeForce GTX 1650 Ti Max-Q از دیگر امکانات این لپتاپ به شمار می‌رود. برای دوستانی که به مدل Ti کارت گرافیک GTX 1650 آشنایی ندارند، عرض کنم که رمهای کارت گرافیک GTX 1650 را از GDDR5 به GDDR6 ارتقا دادند و بدین ترتیب GTX 1650 Ti متولد شده است. وزن این لپتاپ تنها 1.8 کیلوگرم است و از این بابت جزو لپتاپ‌های سبک وزن بازار به حساب می‌آید. لیبل فارسی و بک لایت قرمز از خصوصیات خوب کیبورد و همچنین صفحه نمایش 120 هرتزی بسیار با کیفیت از دیگر ویژگی‌های خوب این لپتاپ است. خوشبختانه این مدل بدون سیستم عامل ارائه می‌شود و این موضوع برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم، یک جور آزادی عمل در نصب هر نوع سیستم عامل دلخواه را به همراه می‌آورد.

از نظر قیمتی این لپتاپ در حال حاضر حدود 31 میلیون تومان با ضمانت رسمی ‌18 ماهه ماتریس در ایران به فروش می‌رسد. ناگفته پیداست که با بودجه 31 میلیون تومانی در ایران امکان ندارد چنین سخت افزاری را بتوان در کلاس دسکتاپ خریداری کرد. بنابراین اگر بودجه شما برای خرید سیستم گیمینگ و یا رندر، در همین حوالی است، این بررسی می‌تواند برای تصمیم گیری راحت تر، شما را یاری کند.

آنباکس و اقلام همراه:

لپتاپ در باکس کارتن قهوه ای قرار دارد که در کنار آن برچسب سفید پارت نامبر و شماره سریال آن نوشته شده است. سپس درون این کارتن، یک جعبه تمام مشکی که آرم MSI به رنگ قرمز بر روی آن نقش بسته، قرار دارد.

اقلام درون جعبه شامل دفترچه‌های راهنما، کارت گارانتی و آداپتور می‌شود. عملا هیچ وسیله همراهی عرضه نشده است و MSI از این نظر کاملا خساست به خرج داده است.

سخت افزار:

به سراغ لپتاپ برویم. ابعاد دستگاه 359 x 254 x 21.7 میلیمتر است. با داشتن ارتفاعی نزدیک به تنها 2 سانتیمتر الحق و الانصاف کلمه Thin به معنای لاغر و باریک برازنده لپتاپ گیمینگ ام اس آی GF63 THIN 10SCSR است. از نظر متریال به کار رفته در بدنه، بخش تاپ یا همان پشت نمایشگر، بدنه فلزی آلومینومی‌برس خورده کار شده است و زیر لپتاپ پلاستیک مشکی سخت.

این مدل از نظر وزنی تنها 1.8 کیلوگرم است و جزو لپتاپ‌های کلاس گیمینگ سبک وزن به شمار می‌رود. از نظر طراحی ظاهری، تقریبا لبتاپ مستطیل شکل با زاویه‌های 90 درجه در گوشه‌ها است. در ضلع جلو البته کمی ‌بدنه خمیده است. در کل با ظاهری کاملا یونیفرم و تمام مشکی روبه رو هستیم که زیبا است. آرم اژدهای MSI هم به رنگ قرمز به صورت لاکی پشت لپتاپ چاپ شده است.

در حاشیه سمت راست لپتاپ، به ترتیب جایگاه قفل کنزینگتن، سوکت LAN، دو درگاه USB 3.2 Gen 1 و یک درگاه USB 3.2 Gen 1 Type C  به همراه دو سوکت جک 3.5 میلیمتری برای هدفون و میکروفون قرار دارد. البته امروزه اکثر هدست‌های گیمینگ از سوکت کومبو استفاده می‌کنند اما به هر صورت همچنان سوکت مجزای میکروفون و هدفون طرفدار خاص خود را دارد.

در پشت دستگاه فقط یک خروجی HDMI قرار دارد که می‌تواند تا رزلوشن 4K با نرخ به روز رسانی 30Hz خروجی تصویری داشته باشد.

در حاشیه سمت چپ تنها یک پورت USB 3.2 Gen 1 و جایگاه فیش ورودی پاور قرار دارد.

زیر دستگاه بدنه تمام پلاستیکی سخت دارد. در زیر لپتاپ پایه‌های پلاستیکی قرار دارد تا از سر خوردن آن بر روی میز جلوگیری کند. اگر ارتفاع این پایه‌ها کمی ‌بیشتر بود، عملکرد تهویه به صورت بهینه تری صورت می‌گرفت. بخش‌های اطراف کولر اصلی به صورت شبکه ای باز است. می‌توانید به راحتی با استفاده از یک کول پد که فن آن به سمت جلوی دستگاه متمایل باشد آن را خنک کنید.

وقتی لپتاپ را باز می‌کنیم با یک کیبرد تمام مشکی با پرینت قرمز رنگ روبه رو می‌شویم. تم محبوب قرمز و مشکی گیمر‌ها کاملا برای طراحی ظاهری لپتاپ رعایت شده است. حتی حاشیه دکمه‌های کیبورد هم قرمز کار شده است.

کلید پاور در بخش فوقانی کیبرد در سمت راست قرار دارد. درون کلید یک LED قرمز رنگ ریز هم کار شده است.

کیبرد و تاچ پد:

کیبرد فوق العاده با کیفیت و عالی کار شده است. عملکرد کلید‌ها بسیار نرم است. البته از نظر استاندارد، کیبورد لپتاپ TKL است و بخش ماشین حسابی ندارد. با توجه به کلاس گیمینگ این لپتاپ، فقدان بخش ماشین حسابی قابل اغماض است. بخش تاچ پد اگرچه ابعاد کوچکی دارد اما عملکرد آن بی نقص است. قطعا یک گیمر از موس برای بازی استفاده خواهد کرد اما به هر شکل، وجود یک تاچ پد قوی و Responsive در لپتاپ، همیشه یک موهبت است و خوشبختانه MSI در این بخش نیز کار را به خوبی در آورده است.

نورپردازی قرمز پس زمینه کلید‌ها بسیار عالی است. در اتاق پر نور هم می‌توان به راحتی نورپردازی قرمز را تشخیص داد.

نمایشگر:

نمایشگر لپتاپ گیمینگ ام اس آی GF63 THIN 10SCSR دقت فول اچ دی دارد. اما نرخ به روز رسانی آن 120Hz است. این مدل لپتاپ با نمایشگر 144Hz نیز در بازار عرضه شده است. عملکرد نمایشگر به عنوان پنل گیمینگ خوب است. مدل پنل نمایشگر 120 هرتزی B156HAN13 ساخت شرکت AU Optronics است. این پنل از نوع AHVA است اما از نظر کیفی MSI آن را هم سطح IPS می‌داند. اگرچه از نظر دقت نمایش رنگ sRGB سطح آن 61% است اما اگر منحصرا آن را به عنوان پنلی صرفا برای استفاده گیمینگ حساب کنیم، کیفیت قابل قبولی دارد. روکش مات ضد انعاکس نور و Flicker Free بودن از دیگر ویژگی‌های این پنل به شمار می‌رود.

خنک کننده و باطری:

لپتاپ ام اس آی GF63 THIN 10SCSR تنها از یک فن بزرگ برای خنک سازی پردازنده و کارت گرافیک استفاده کرده است. دو لوله انتقال حرارت از مس خالص وظیفه خنک کنندگی پردازنده و یک لوله انتقال حرارت که کمی ‌دورتر قرار دارد، وظیفه انتقال گرما از بلاک پشت کارت گرافیک را دارد. من حیث المجموع، این سیستم کولینگ برای کارت گرافیک خوب است اما با توجه به گرمای بسیار زیاد پردازنده Core i7 10750H، خیلی بهتر می‌شد اگر MSI از سه لوله انتقال حرارت برای پردازنده و یا حداقل 2 فن برای خنک کنندگی استفاده می‌کرد. جدا کردن بخش کولینگ پردازنده و کارا گرافیک نیز میتوانست به بهبود کولینگ کمک کند. البته MSI سیستمی‌تحت عنوان Cooler Boost برای لپتاپ در نظر گرفته است که به کمک آن می‌توان سرعت فن را به حداکثر رساند تا قدرت خنک کنندگی آن مناسب حال 10750H شود اما اینکار سرو صدای زیادی را به همراه دارد.

شرکت MSI از یک باطری پر قدرت برای این لپتاپ بهره برده است. شما می‌توانید با استفاده عادی و معمول از سیستم حدودا 6 الی 7 ساعت بدون نیاز به اتصال برق، با لپتاپ کار کنید. البته اگر بازی می‌کنید و یا رندر میگیرید، بهتر است حتما آن را به آداپتور متصل نمایید.

مشخصات باطری و توانایی آن در تصویر فوق نمایان است.

بخش صوتی:

شرکت MSI از چیپ صوتی REALTEK ALC233 برای این لپتاپ بهره گرفته است. این چیپ صوتی به دو اسپیکر در دو طرف لپتاپ متصل است. صدای برآمده از اسپیکر‌ها برای گیمینگ و تماشای فیلم قابل قبول است و کیفیت به نسبت خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. اما برای لذت بردن از موسیقی نیاز به یک اسپیکر بهتر دارید.

ناهیمیک همیار صوتی خوب و کابردی در محصولات MSI، در این لپتاپ هم خوش درخشیده. تنظیمات جانبی بسیار کاربردی برای گیم، فیلم و موسیقی، همه در کنترل شماست. چه شما برای گیمینگ از هدست استفاده کنید، خواه از نوع بلوتوثی و بی سیم باشد، خواه از نوع سیمی، تنظیمات ناهیمیک، بسیار کاربردی است. استفاده از این برنامه اعتیاد آور است و امکان ندارد از موسیقی بدون آن بتوان لذت برد.

قدرت پردازش:

پردازنده Intel Core i7 10750H تقریبا یک پله از نسل پیشین خود، یعنی 9750H قوی تر است. پردازنده 10750H حداکثر فرکانس بوست 5 گیگاهرتزی دارد و مجهز به 6 هسته و 12 رشته پردازشی است که با 12 مگابایت کش Level 3 قدرت فوق العاده ای را برای انجام انواع پردازش‌های سنگین به کاربر می‌دهد. این پردازنده 45 واتی مجهز به گرافیک مجتمع Intel UHD630 است که در زمان استفاده از لپتاپ به صورت کاربری عمومی‌و اداری فعال است.

در قسمت حافظه موقت، این لپتاپ مجهز به دو کیت 8 گیگابایتی از نوع DDR4 (مجموع 16 گیگابایت SDRAM دو کاناله) در فرکانس 2666MHz با تایمینگ CL19 می‌باشد. خوشبختانه این میزان رم برای انجام گیمینگ کافی است و برای اغلب رندر‌های نیمه حرفه ای هم مناسب است.

در بنچمارک AIDA64 میزان پهنای باند در دسترس و زمان تاخیر رم نمایان است. ترکیب این رم و پردازنده، قدرت پردازشی مناسبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که می‌تواند از پس تمام بازی‌ها و همچنین رندرینگ‌های نیمه سنگین و انواع Multi-Tasking‌ها برآید.

بخش گرافیک:

مشخصات گرافیک مجتمع Intel HD Graphics UHD630 و همچنین گرافیک قدرتمند GTX1650Ti MAX-Q به کار گرفته شده در این لپتاپ را مشاهده می‌کنید. فرکانس GPU گرافیک GTX1650Ti به کار رفته در این لپتاپ، در حالت Boost به 1200 مگاهرتز می‌رسد. سرعت حافظه گرافیک نیز به 10Gbps می‌رسد.

کارت گرافیک GTX 1650 Ti مورد استفاده در این لپتاپ از فن آوری MAX-Q انویدیا استفاده میکند که ضمن امکانپذیر ساختن به کار گیری این گرافیک در ابعاد کوچکتر و نازکتر، از نظر دمایی نیز بتواند در حداکثر سازگاری با کولرهای لپتاپ، خنک شود.

دمای کاری:

تعارف نداریم پردازنده Intel Core i7 10750H رسما یک بخاری برقی است و به این راحتی رام نمی‌شود. به همین دلیل شرکت MSI سیستمی‌تحت عنوان Cooler Boost برای تسکین دمای این پردازنده به کار گرفته است. دقت کنید بدون فعال سازی سیستم Cooler Boost ام اس آی، دمای پردازنده و کارت گرافیک به بالای 90 درجه می‌رسد. پس باید به هنگام استفاده پردازشی سنگین از لپتاپ، این گزینه را حتما فعال کنید.

مسلما دمای کاری کارت گرافیک GTX1650 Ti اینقدری بالا نیست اما به دلیل نزدیکی هر سه لوله انتقال حرارت در کنار یکدیگر ممکن است دمای کاری بالای 10750H بر روی دمای کاری کارت گرافیک تاثیر منفی بگذارد.

اما سیستم Cooler Boost به سان یک نجات دهنده با بالا بردن شدت گردش فن تحت لودهای سنگین، تلاش میکند عملیات خنک سازی را به صورت بسیار بهینه تری انجام دهد. تنها انتقاد ما البته صدای زیاد فن در چنین حالتی است. البته اگر از هدست به هنگام گیمینگ استفاده کنید، صدای فن مزاحمتی برای شما نخواهد داشت.

درایو ذخیره سازی:

خوشبختانه دپارتمان ذخیره سازی لپتاپ ام اس آی GF63 THIN 10SCSR کامل است و شاهد حضور دو نوع درایو ذخیره سازی هستیم:

  • یک عدد اس اس دی از نوع NVMe M.2 مدل KBG30ZMV256G ساخت شرکت کیوکشیا (توشیبا) با حجم 256 گیگابایت.
  • یک عدد‌هارد دیسک مدل Seagate ST1000LM048-2E7172 با سرعت 5400RPM و حجم 1 ترابایت

وجود SSD در لپتاپ و یا حتی سیستم‌های دسکتاپ، از نان شب هم واجب تر است. چرا عملا کامپیوتر بدون SSD نمی‌تواند از تمام قدرت Multi-Tasking خود استفاده کند و‌هارد دیسک‌ها همواره گلوگاه سیستم خواهند بود. خوشبختانه MSI برای این لپتاپ به صورت پیش فرض از یک حافظه SSD بهره گرفته است.

اما اس اس دی KBG30ZMV256G کیوکشیا به نسبت دیگر SSD‌های روز دنیا، تقریبا ضعیف است. بنابراین برای دوستانی که به صورت جدی از این لپتاپ استفاده گیمینگ و یا رندر دارند، ارتقای این حافظه را توصیه می‌کنیم. مثلا عملکرد اس اس دی سامسونگ 970 Evo Plus تا بیش از 3 برابر سریعتر از این اس اس دی کیوکشیا است. دمای کاری این اس اس دی هم بالاست و به 75 درجه سانتیگراد می‌رسد.

البته این اس اس دی به هر صورت ده‌ها برابر از‌هارد دیسک سریعتر است و از عهده انجام سریع کار‌های روزمره به خوبی بر می‌آید. به لطف وجود اس اس دی، اینترنت گردی، ایمیل زدن، و تمامی ‌امور پردازی، بسیار لذت بخش تر است.

شبکه:

در بخش شبکه، شرکت MSI سنگ تمام گذاشته است. استفاده از کارت شبکه با پهنای باند 2.4Gbps از نوع Wi-Fi 6 (802.11ax 2×2) ساخت اینتل در کنار بلوتوث نسخه 5.1، همه‌ی آن چیزی است که شما امروزه در بخش اتصالات بی سیم به آن نیاز دارید. نسبت به نسلهای پیشین همانطور که در تصویر مشخص است، این نسل از ارتباطات وایرلس، تقریبا نزدیک به 40% نسبت به نسل پیشین پهنای باند بیشتری دارد. این دستگاه همچنین دارای یک درگاه LAN گیگابیتی منشعب از کنترلر Realtek است. البته ما چیپ LAN ساخت اینتل را بیشتر می‌پسندیم اما Realtek هم شرکت خوبی است و وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد.

بخش نرم افزاری:

پکیج نرم افزاری اصلی همراه لپتاپ MSI Dragon Center است. مانیتورینگ دمای بخش‌های مختلف لپتاپ، میزان حجم در دسترس رم لپتاپ، حجم‌های آزاد درایو‌های ذخیره سازی، میزان مشغولیت گرافیک، پردازنده، ارتباطات بی سیم و وضعیت پاور از امکانات خوب این نرم افزار است.

سیستم Cooler Boost را از طریق این نرم افزار می‌توانید فعال کنید. همچنین تعریف پروفایل‌های مختلف کاری و حتی اورکلاک کارت گرافیک نیز از طریق این برنامه امکان پذیر است.

نرم افزار MSI Dragon Center یک حالت Gaming Mode هم دارد که به لطف آن تمامی ‌تنظیمات ویندوز و سخت افزار لپتاپ برای اجرای بازی‌ها در نهایت FPS بهینه سازی می‌شوند.

یکی دیگر از شاهکارهای نرم افزاری همراه این لپتاپ، App Player است که حاصل همکاری MSI و شرکت سازنده شبیه ساز اندروید Bluestacks است. تقریبا همه‌ی ما با نرم افزار Bluestacks آشنا هستیم، این برنامه بهترین شبیه ساز اندروید در ویندوز است که به لطف آن می‌توان از اپ‌های اندرویدی در فضای ویندوز استفاده کرد. تنها مشکل Bluestacks تبلیغات آزاردهنده آن است که به لطف وجود شرکت MSI، این اپ پر طرفدار، بدون تبلیغات اضافی، با تمامی ‌امکانات به همراه لپتاپ گیمینگ ام اس آی GF63 THIN 10SCSR در اختیار شما قرار می‌گیرد. پس گیمینگ با اپ‌های اندرویدی هم به راحتی با این لپتاپ امکان پذیر است.

تست‌های بازی:

کارت گرافیک GTX 1650Ti اگرچه در کلاس گیمینگ است اما کارت گرافیک Entry Level و پایه محسوب می‌شود. ما اصولا تست‌های گیمینگ را در سخت ترین شرایط با حداکثر تنظیمات و جزییات می‌گیریم. بنابراین اینکه مثلا در بازی Metro Exodus تنها 23 فریم ثبت شده است، در تنظیمات عادی و متوسط، خروجی FPS تقریبا دو برابر این میزان برای این بازی و بقیه عناوین است. از این رو تمامی ‌این بازی‌ها را به راحتی می‌توان با این لپتاپ انجام داد به شرطی که جزییات گرافیک در حد متوسط باشد. مثلا بازی جدید Cyber Punk به راحتی با این لپتاپ در جزییات کمتر امکان پذیر است.

من حیث المجموع، عملکرد کلی گیمینگ این لپتاپ، باتوجه به بضاعت GTX 1650 Ti در دقت FULL HD قابل قبول ارزیابی می‌شود.

به سراغ 3D Mark و تست Time Spy می‌رویم. این بنچمارک یک تست گیمینگ محسوب می‌شود و امتیاز گرافیک (ستون زرد رنگ) قدرت گیمینگ لپتاپ را نشان می‌دهد.

بنچمارک Unigine Superposition با استفاده از موتور Unigine 2.0 به خلق تصاویری بدیع از یک اتاق کار و حرکت دوربین در آن می‌پردازد. این نرم افزار بسیار سنگین، قدرت سیستم شما را برای اجرای نرم افزار‌های شبیه سازی سه بعدی، Post-Processing، گیمینگ، و حرکت دوربین در میان یک ساختمان همزمان با اجرای الگوریتم‌های پیچیده رهگیری نور SSRTGI تحت فشار قرار می‌دهد و میزان توانایی آن را با امتیاز بیان می‌کند. دوستانی که به دنبال تهیه یک سیستم مناسب گیم و همچنین نرم افزار‌های شبیه سازی سه بعدی، واقعیت مجازی VR، انیمیشن، و صد البته گیمر‌ها، توجه ویژه ای به نتایج این بنچ مارک داشته باشند.

یکی از بهترین تست‌های بازی، بنچ مارک Final Fantasy است که قدرت سیستم را تحت یک امتیاز مشخص ارائه می‌کند. قدرت پردازنده، رم، کارت گرافیک و اس اس دی، در نتیجه این نرم افزار تاثیر مستقیم دارد.

تست‌های رندر:

نرم افزار سینی‌بنچ (Cinebench) از معروفترین نرم افزار‌های سنجش قدرت پردازش سرعت CPU و کارت گرافیک است که یک صحنه سه بعدی را رندر می‌کند و پردازنده و کارت گرافیک شما را به اندازه معقولی تحت فشار قرار می‌دهد. هر چه سیستم شما بتواند صحنه مورد نظر را با سرعت بیشتری رندر کند، برنامه امتیاز بالاتری به آن می‌دهد. ما از سینی‌بنچ به صورت متمرکز برای سنجش قدرت پردازنده هم به صورت چند رشته پردازشی و هم به صورت تک رشته پردازشی استفاده می‌کنیم.

موتور رندر Corona یکی از معروفترین موتور‌های رندر تصاویر واقعی در میان نرم افزار‌های رندر است که می‌تواند هم به صورت یک نرم افزار مجزا و هم به عنوان یک Plugin در برنامه‌های Autodesk 3ds Max و MAXON Cinema 4D مورد استفاده قرار گیرد. نرم افزار بنچمارک Corona Benchmark از موتور نسخه 1.3 کرونا رندر استفاده می‌کند و می‌تواند قدرت چند رشته پردازشی پردازنده را (تا حداکثر 72 رشته پردازشی) با رندر کردن تصویری واحد بسنجد. این نرم افزار بسیار سنگین است و هرچه پردازنده هسته‌های سریعتر و رشته‌های پردازشی بیشتری داشته باشد، سرعت رندر گیری در این نرم افزار بیشتر می‌شود و در نتیجه مدت زمان انجام پروژه کوتاه تر خواهد بود.

تست V-RAY از جمله نرم افزار‌های سنجش قدرت رندر پردازنده است که هر چه مدت زمان به پایان رساندن پروژه کوتاه تر باشد، قدرت پردازنده بیشتر است.

بنچ مارک رندر V-Ray Next جدیدترین نرم افزار تست قدرت رندر کامپیوتر V-RAY است. این بنچمارک یک تصویر را به صورت زنده برای شما رندر کرده و امتیازی را به پردازنده و کارت گرافیک می‌دهد. از این جهت می‌توان از این نرم افزار برای تست قدرت رندر پردازنده و کارت گرافیک استفاده کرد که ما از آن برای تست هر دو بهره گرفته ایم و امتیازهای کارت گرافیک در سمت راست و امتیاز پردازنده در سمت چپ نمایان است.

یکی از بهترین نرم افزار‌های تست مبدل‌های ویدیویی، نرم افزار HEVC Decode Benchmark (Cobra) است که در سایت ثبت رکورد HWBOT مخصوص اورکلاکر‌ها یافت می‌شود. این نرم افزار با استفاده از کدک H.265 به تبدیل سه نوع ویدیو  HD، FHD، و 4K می‌پردازد و سپس به هر بخش امتیاز داده و یک امتیاز کلی را هم برای سیستم در نظر می‌گیرد. کاربران عزیزی که در سیستم‌های خود تبدیل‌های ویدیویی دارند به نتایج این بنچ مارک توجه ویژه ای داشته باشند. لازم به ذکر است عملیات تبدیل ویدویی در این برنامه تماما بر روی پردازنده انجام می‌شود و از این لحاظ این نرم افزار تست پردازنده است.

نرم افزار GEEKBENCH یکی از بهترین تست‌ها برای پردازنده و کارت گرافیک است. لپتاپ MSI GF63 THIN 10SCSR در این تست، صدر جدول را در میان دیگر لپتاپ‌های قدرتمند بررسی شده در لابراتوار سخت افزار از آن خود کرد. این نرم افزار با تمرکز بر روی قدرت CPU و رم سیستم، نسبت به سنجش قدرت چند رشته و تک رشته پردازشی اقدام می‌کند. در بخش پردازنده این نرم افزار با بررسی قدرت سیستم شما در زمینه ادیت تصاویر، انجام عملیات روزانه پردازشی و Augmented Reality و Machine Learning امتیازی را به پردازنده شما می‌دهد.

در بخش سنجش کارت گرافیک یا  Compute Benchmark، این نرم افزار می‌تواند با انجام تست‌های متمرکز بر OpenCL و CUDA نسبت به امتیاز دهی به بخش گرافیکی سیستم شما اقدام می‌کند. امتیاز Compute Benchmark بیانگر قدرت کارت گرافیک در نرم افزار‌های تدوین ویدیو، تدوین عکس، و همچنین گیمینگ، بر اساس قدرت هسته‌های Cuda و OpenCL است.

تست‌های عمومی:

و در آخر به سراغ تست PCMARK 10 می‌رویم که شامل طیف متنوعی از تست‌های کاری روزمره به همراه تست‌های سنگین کاربردی رندرینگ است. این برنامه امتیازات مشخصی را به هر بخش از یک سیستم اعطا می‌کند. همانطور که در تصویر مشخص است، نتیجه ی تست Essentials، شامل تست سرعت اجرای برنامه‌ها، ویدیو کنفرانس، و گشت و گذار در اینترنت نتیجه فوق العاده ای دارد همچنین در بحث Productivity، شامل تست‌های اداری، از جمله صفحات محاسبانی، نوشتار و عملکرد Office نتیجه عالی است. در بخش تولید محتوی دیجیتال هم این نرم افزار امتیاز خوبی را به این لپتاپ اعطا کرده است. پکیج نرم افزاری PC MARK 10 یک تست ترکیبی اداری و رندرینگ است، و تقریبا یک لپتاپ را از همه‌ی جهات می‌سنجد.

نتیجه گیری:

یک لپتاپ خوب مناسب گیمینگ، نیاز به فن آوری نرم افزاری، هنر، سلیقه، سخت افزار قوی و به همان نسبت کولینگ پر قدرت دارد. شرکت MSI بارها ثابت کرده است که تمامی ‌این خصوصیات را دارد و یکی از توانمند ترین پیشتازان صنعت ساخت لپتاپ در دنیاست. همیشه لپتاپ‌های MSI، چه آنها که برای گیم ساخته می‌شوند و چه دیگر مدلها، جایگاه خاصی برای من داشتند. از این رو با خیال راحت محصولات این برند را به خریداران پیشنهاد می‌دهم.

اما برویم به سراغ لپتاپ  MSI GF63 THIN 10SCSR، که تقریبا دو هفته میهمان ما در لابراتوار بود. وزن بسیار مناسب 1.8 کیلوگرمی‌اولین نکته مثبتی است که می‌توان در مورد این دستگاه بیان کرد. مدل مورد بررسی ما نمایشگر 120 هرتزی داشت اما مدلهای موجود در بازار ایران نمایشگر 144 هرتزی دارند، به هر شکل، از نمایشگر لپتاپ GF63 THIN 10SCSR، کیفیت تصویر، عملکرد گیمینگ، و سیستم محافظت از چشم آن، رضایت کامل داریم.

تعداد پورت‌های USB و تنوع آنها خوب است. البته انتظار داشتیم درگاه USB Type-C لپتاپ قوی تر از USB 3.2 Gen 1 باشد، اما به هر جهت، این موردی نیست که در این رنج قیمتی انتظارش را نداشته باشیم. کیفیت و عملکرد کیبرد و تاچ پد همه قابل قبول است. از نظر طراحی ظاهری لپتاپ، جنس بدنه، کیفیت متریال مورد استفاده در ساخت آن، تماما رضایت کامل را داریم. لپتاپ مشکی و نور پس زمینه کیبرد قرمز است، و این دو ترکیب کلاسیک گیمینگ هستند اما امروزه سیستم‌های گیمینگ، اکثرا به سمت RGB رفته اند. صد البته این لپتاپ را باید در سال 2020 بررسی می‌کردیم و برای آن زمان شاید قابل قبول بود، اما در سال 2021، واقعا انتظار نورپردازی RGB از یک لپتاپ مخصوص گیم را داریم.

در بخش صدا، کیفیت صدای خروجی بسیار مطلوب ارزیابی می شود. در زمینه نرم افزار های همراه، MSI سنگ تمام گذاشته است و نرم افزار بهینه ساز و سیستم مانیتورینگ خوبی را برای استفاده بهینه از لپتاپ در نظر گرفته است.

از نظر قیمتی، این لپتاپ در حدود 31 میلیون تومان در بازار عرضه شده است که، البته ارزان نیست، ولی گران قیمت هم نیست. با نگاهی به دیگر مدلهای موجود در این رنج قیمتی، می‌توان گفت این هزینه معقولی برای یک لپتاپ با این مشخصات، در وضعیت و شرایط امروز بازار کامپیوتر ایران است. از نظر رقابتی، صد البته از برند MSI یک مدل لپتاپ دیگر MSI GF75 Thin 10SCSR در بازار ایران موجود است که از نظر پردازنده و کارت گرافیک، سخت افزار مشابهی با مدل مورد بررسی ما دارد. اگر از سایز 17 اینچی و کیبورد فول سایز GF75 بگذریم، مهمترین برتری آن نسبت به GF63، در بخش کولینگ است. شرکت MSI در مدل GF75 کولینگ به مراتب قوی تر و بهتری استفاده کرده، اما در مدل GF63، تا حد ممکن اقتصادی ترین راهکار را در بخش کولر به کار گرفته است. بنابراین، برای دوستانی که مطلقا امکان افزایش بودجه بیشتر از 31 میلیون تومان را ندارند، لپتاپ MSI GF63 THIN 10SCSR، یک سیستم گیمینگ قابل قبول در سطح Entry Level است که می‌تواند نیاز‌های گیمینگ را در حد خودش به خوبی برآورده کند. اما اگر قرار است برای مدت طولانی از لپتاپ تحت فشار‌های سنگین استفاده کنید و کارهای جدی مانند رندرینگ انجام دهید، درصورت توانمندی مالی حتما توصیه می کنیم افزایش بودجه دهید و مدل MSI GF75 Thin 10SCSR را در نظر بگیرید.

در پایان، ضمن تشکر ویژه از دفتر محترم MSI برای در اختیار قرار دادن این لپتاپ برای بررسی، نشان ارزش خرید سایت سخت افزار را به آن اهدا می‌کنیم.

مزایا:
  • باریک و سبک وزن
  • پکیج نرم افزاری کامل
  • مجهز به SSD و HDD
  • فاقد سیستم عامل اورجینال
  • طراحی بدنه بسیار خوب و محکم
  • کیبرد با لیبل فارسی و مجهز به نور پس زمینه قرمز
  • دارای نمایشگر 120 هرتزی AHVA (در سطح IPS)
  • مجهز به پردازنده قدرتمند اینتل Core i7-10750H
  • مجهز به کارت گرافیک مستقل GTX1650 Ti Max-Q
  • مجهز به 16 گیگابایت رم 2666 مگاهرتز به صورت دو کاناله
  • نرم افزار شبیه ساز اندروید مجازی برای اجرای اپ‌های اندرویدی
معایب:
  • فاقد RGB
  • هیچ وسیله همراه اضافی ندارد
  • صدای فن در لود‌های بالا شنیده می‌شود
  • سیستم کولینگ باید قوی تر طراحی میشد
  • سرعت حافظه SSD پایین و عملکرد آن داغ است
  • خرید کول پد برای خنک نگه داشتن لپتاپ توصیه می‌شود
  • عملکرد داغ در برخی سناریو‌های پردازشی طولانی رندرینگ با محوریت پردازنده
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • در حال حاضر لپتاپ ام اس آی GF63 THIN 10SCSR یکی از انتخاب‌های خوب برای گیمینگ در رنج قیمتی 31 میلیون تومان است
8.4امتیاز8.5پرفورمنس8.9صفحه‌نمایش6.8کولینگ لپتاپ9طراحی‌ظاهری8.5باطری8.3کیبورد و تاچ پد8.8ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

15 دیدگاه

  1. Avatar ساسان گفت:

    با درود و سپاس از مطالب بسیار خوبتون.من این لپ تاپ رو یکساله خریدم. پورت تایپ سی اونو چجوری باید فعال کنم؟ چون کابلشو گرفتم ولی وقتی به گوشیم وصل می کنم نه کانکت میشه و نه شارژ میکنه. ممنون میشم راهنمایی فرمایید.

  2. Avatar مجید گفت:

    سلام و ممنون از بررسی دقیق و کامل شما، من این لپ تاپ رو یک ساله خریدم واقعا عالیه ولی هارد hdd سرعت رایت پایین داره و ssd هم ی کم راندمانش پایین و دمای دستگاه هم زیاد بالا میره اگر امکان داره چنتا ساتا و ام ۲ خوب برای این مدل معرفی بفرمایید میخوام تعویض کنم، با تشکر از شما

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای هارد دیسک میتونید هر مدل SSD یک ترابایتی SATA رو تهیه کنید. مدلهای WD BLUE یا Samsung 870 Evo رو میتونید تهیه کنید.
      برای SSD هم میتونید Samsung 970 Evo Plus و یا Samsung 980 رو تهیه کنید.

      • Avatar مجید گفت:

        واقعا ممنونم از راهنمایی شما اقای ابیشی بزرگوار، الان چند ماهه دنبال یک مدل سازگار m.2 میگردم حتی نمایندگی هم جواب کامل نمیده خیلی لطف کردید بازم سپاسگزارم

      • Avatar مجید گفت:

        آقای ابیشی بی نهایت شرمنده فقط ی سوال دیگه داشتم، خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید ، این دو مدل m2 که معرفی فرمودید سوکتشون یک حفره(شیار، بریدگی) داره اما SSD خود دستگاه دوتا داره مشکلی نیست بهش میخوره؟ چون الان سفارش دادم بعد متوجه شدم ببخشید وقتتون رو میگیرم ممنون میشم کمکم کنید

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          بله، اون اس اس دی اورجینال خودش هم باید یه دونه میداشت، اما ظاهرا توشیبا برد PCB کم آورده از برد های SATA برای این مدل استفاده کرده. اگر دقت کنی، خود شیار M.2 فقط یک لبه (ناچ) داره، بنابراین اس اس دی هایی که پیشنهاد دادم بهش میخوره، فقط ممکنه این لپتاپ به جای 4 خط، فقط 2 خط PCIe Gen.3 داشته باشه که در این صورت، سرعت اس اس دی هایی که خریدی نصف میشه. ولی بازهم سریعتر از مال خودش خواهد بود.

          • Avatar مجید گفت:

            خیلی خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید و راهنمای هاتون، انشاالله همیشه سلامت و بر قرار باشید

  3. Avatar مرتضی گفت:

    اقا آرمین بررسی هاتون عالی و درجه یکه، ممنون از اینکه صادقانه همه چیز رو بیان میکنید

  4. Avatar سعید گفت:

    جالبه بررسی این لپتاپه رو قبلا تو اپارات دیده بودم اما مواردی که این سایت گفته خیلی دقیقتره

    از این بررسی ها بیشتر بزارین

  5. Avatar علی گفت:

    سلام بر حاج آرمین عزیز.
    باز هم طبق معمول , یک بررسی خوب بجای گذاشتید.
    خدا خیرتان بدهد.
    فقط در بررسی هایتان, تست رندر آرنولد , و بلندر هم اضافه بفرمائید.
    بابت زحمتی که می کشید و حوصله ای که به خرج می دهید تا مقالهء کامل و جامع بنویسید ,
    متشکریم.
    یاعلی(ع)

    • Avatar آرمین گفت:

      علی جان ممنونم از لطف و محبتت.

      در مورد تست آرنولد تقریبا میشه گفت سطح بندی مشابه تست VRAY و ترتیب قدرت و طبقه بندی سخت افزاریش مشابه همونه. یعنی شما بخوای متوجه بشین فلان CPU از نظر قدرت در مقایسه با CPU دیگر در چه مرتبه ای قرار میگیره، میتونید به همون تست وی ری مراجعه کنید. برای گرافیک هم همینطور چون مثل همونم میتونه از GPU و CPU استفاده کنه. فعلا آرنولد بنچمارک راحتی نداره و اگر بخوام از دستگاهی تست بگیرم وقت زیادی میبره. اگر روزی یه تست ساده تر و سریعتر از عملکرد سخت افزاری از آرنولد بیرون اومد حتما اضافه میکنم.

      برای بلندر بعضی سایت ها خودشون یک تست ثابت ایجاد کردند. ولی به نظرم اگر بنچمارک standalone باشه امکان مقایسه نتایج بین کاربر و سایت وجود داره و همینطور جهان شمول تره. یه بنچمارک ثابتی اخیرا از بلندر دانلود کردم و دارم روش تست می کنم، اگر دقت بالایی داشته باشه حتما اضافه میکنم به تست ها. تا اون زمان البته می تونید به تست HEVC مراجعه کنید اونهم عملکرد مشابهی داره.

      ممنون از پیشنهاداتت، در هر صورت بر روی هر دوتا کار می کنم که انشاالله اضافه بشن.

    • Avatar kianoush گفت:

      درود و رضوان خداوند بر علی آقای گل

  6. Avatar kianoush گفت:

    سلام خسته نباشید،بابت بررسیهای خوبی که به طور مستمر و پیوسته هر هفته در سایت قرار میدین خیلی ممنونم
    و خوشحالم از اینکه تیم سخت افزارمگ هم با ورود اشخاص متخصص به مرور کاملتر و جذابتر میشه
    اما واقعا حیف این سایت نیست که dark mode یا همون night mode نداشته باشه؟
    من شبا وقتی اتاقم تاریکه نمیتونم به این سایت سر بزنم چون چشمام درد میگیره…

    • Avatar آرمین گفت:

      ممنون آقا کیانوش عزیز

      در مورد Dark Mode با شما موافق هستم. امیدوارم با همکاری بخش فنی روزی بتونیم از این حالت پشتیبانی کنیم. در حال حاضر خودم از پلاگین Dark Reader در فایرفاکس برای سایت خودمون استفاده می کنم. ولی به هر شکل پیگیر این داستان هستیم انشاالله امکان پذیر باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.