بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

تقریبا 37 سال پیش کمپانی Dell توسط آقای مایکل دل در سن 20 سالگی در آمریکا تاسیس شد. کار این شرکت در ابتدا ساخت قطعات ساده سخت افزاری و فروش مستقیم آنها به خریداران بود. ایده نوآورانه آقای دل تولید و فروش مستقیم به خریداران به جای استفاده از کانال‌های متداول توزیع بود. شرکت دل درآمد خوبی داشت و به سرعت پیشرفت کرد، به گونه ای که در سال 1992 به لیست 500 شرکت برتر آمریکا در مجله Fortune راه پیدا کرد. شرکت Dell برای اولین بار در سال 1996 شروع به فروش اینترنتی کامپیوترهای برند خود کرد؛ و در همان سال، اولین سرور‌های Dell نیز تولید شدند.

فروش آنلاین کامپیوتر چنان مورد اقبال عموم قرار گرفت که میزان فروش این شرکت به رکورد بی سابقه 1 میلیون دلار در روز رسید. در سال 2001 تقریبا 12.8 درصد از کل کامپیوتر‌های جهان و حدود 30 درصد از کامیپوتر‌های فعال در آمریکا ساخت برند Dell بود. مایکل دل با دریافت وام و کمک مالی شرکت مایکروسافت، توانست در سال 2013 با پرداخت 24.4 میلیارد دلار کلیه سهام عمومی‌خود را خریداری کند تا از سهامی‌عام به سهامی‌خاص تغییر ماهیت دهد و به صورت کاملا خصوصی و مستقل به فعالیت ادامه دهد.

خط تولید لپتاپ و کامپیوتر‌های شخصی همواره از محصولات مهم و پر طرفدار Dell بوده است. برای اولین بار در دنیا، به لطف نو آوری Dell خریداران می‌توانستند، به صورت آنلاین با شخصی سازی از میان قطعات موجود، کامپوننت‌های مورد علاقه خود را انتخاب و کامپیوتر خود را بر اساس آن به Dell سفارش دهند. در سال 2006، شرکت Dell با خریداری شرکت Alienware به صورت جدی وارد بازار تولید سخت افزار مخصوص گیمینگ شد.

در سال 2016، شرکت Dell در یک معامله سنگین 67 میلیارد دلاری توانست شرکت سازنده حافظه EMC را به صورت کامل خریداری کند. این معامله گران قیمت ترین خریداری یک شرکت فن آوری در زمان خود قلمداد شد. پس از ادغام این دو شرکت، هر دو برند Dell و EMC زیر مجموعه شرکت مادر Dell Technologies قرار گرفتند. برند VMware و نرم افزار معروف آن نیز پس از این معامله تحت مالکیت Dell به فعالیت ادامه داد.

تولید سرور و سخت افزار مخصوص آن از دیگر تولیدات پر طرفدار این شرکت است. در حال حاضر، شرکت Dell در رتبه 34 با ارزش ترین شرکت‌های آمریکا قرار دارد و سومین تولید کننده بزرگ کامیپوتر‌های شخصی پس از HP و Lenovo در دنیاست. آقای مایکل دل بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت نیز در رتبه 24 مولتی میلیاردرهای جهان قرار دارد. شرکت Dell بیش از 165 هزار پرسنل مستقیم در سرار دنیا دارد و مجموع درآمد سالانه آن بر اساس ارزیابی سال 2021 به بیش از 94 میلیارد دلار می‌رسد. شرکت Dell بزرگترین فروشنده مانیتور در دنیا، و بزرگترین اسپانسر مجمع جهانی اقتصاد است.

با این مقدمه، به سراغ بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510 می‌رویم که از طرف فروشگاه بزرگ فارس بازار در اختیار مجموعه سخت افزار مگ قرار گرفته است. فارس بازار در زمینه فروش لپتاپ، موبایل و قطعات حرفه‌ای کامپیوتر از جمله فروشگاه‌های موفق است که با قیمت مناسب و خدمات خوب، باعث شده تا جایگاه خوبی در میان کاربران پیدا کند. برای خرید قطعه کامپیوتر و یا لپتاپ حتما به این فروشگاه سر بزنید.

معرفی لپتاپ:

شرکت Dell لپتاپ‌های خود را تحت خانواده‌های، Alienware، XPS، Latitude، Precision، و Inspiron عرضه می‌کند. اغلب کاربران با برند Alienware آشنا هستند که خانواده لپتاپ مخصوص گیمر‌هاست. لپتاپ‌های گرانقیمت Precision یک ایستگاه کاری برای حرفه‌ها، طراحان و برنامه نویسان است.

مدلهای Latitude برای بیزنس من‌ها و کاربران اداری است که به دنبال مدلهای قدرتمند و در عین حال باریک و سبک هستند. مدلهای XPS مخصوص پاور یوزر‌ها و کاربرانی است که برای لپتاپ نیاز به یک آلترابوک سبک دارند. مدلهای Inspiron هم لپتاپ‌های اقتصادی و خوش قیمت برند Dell را تشکیل می‌دهند.

لپتاپ‌های Alienware گران قیمت هستند بنابراین شرکت Dell برخی لپتاپ‌های سری XPS و همچنین Inspiron را به سخت افزار مناسب گیمینگ مجهز کرده تا کاربران با بودجه محدود تر نیز بتوانند لپتاپ گیمینگ تهیه کنند. لپتاپ مورد بررسی امروز ما از خانواده G-Series دل است که تا همین سال 2019 جزئی از خانواده Inspiron محسوب می‌شده، اما شرکت Dell با جدا کردن سری G از خانواده Inspiron، آن را تحت عنوان یک خانواده مستقل از لپتاپ‌های گیمینگ اقتصادی معرفی کرده است. بنابراین اگر جایی مشاهده کردین که سری G15 را تحت عنوان Inspiron نامگذاری کرده اند تعجب نکنید، قبلا عضوی از آن خانواده بوده که اکنون مستقل شده است.

خانواده سری G لپتاپ‌های دل، با ارائه کارایی بالا نسبت به قیمت، همواره بازار گیمینگ با بودجه محدود را به عنوان هدف اصلی خود در نظر دارد. این لپتاپ‌ها عموما مجهز به پردازنده‌های میان رده در ترکیب با کارت گرافیک‌های RTX 3050، و RTX 3060 قرار می‌گیرند. نمایشگر متوسط 120 هرتزی و قابلیت بوست Game Shift از جمله ویژگی‌های این لپتاپ‌ها به شمار می‌رود. البته مدل G15 5510 موضوع بررسی ما از مدلهای قدیمی‌سری G است که فاقد قابلیت Game Shift است. مجهز به پردازنده نسل 10 اینتل و همچنین از کارت گرافیک قدیمی‌تر GTX1650 استفاده می‌کند.

مشخصات فنی:

قطعهDELL G15 5510 (i5-10th-8G-1TB SSD-4GB)مشخصات
پردازندهINTEL CORE i5-10200HBOOST: 4.1GHZ
4CORE – 8THREAD
8MB CACHE
کارت گرافیکNVIDIA GEFORCE GTX 1650 (+ INTEL UHD)4GB GDDR6 128BIT GPU BOOST: 1680MHZ MEMORY: 12Gbps
رمSAMSUNG 1X8G DDR43200MHz    CL21
درایو ذخیره سازیCRUCIAL P2 CT1000P2SSD8 NVMe M.2 SSD 1TBREAD SEQ: 2400MB/S
WRITE: SEQ: 1800MB/S
نمایشگرDELL R6FD8 1080PFHD 15.6” 120Hz MATTE, IPS, 250nits
شبکهINTEL WI-FI 6 AX201 REALTEK RTL8168 GIGABIT LAN
BLUETOOTH 5
GIGABIT WI-FI
کارت صداREALTEKSTEREO SPEAKERS
کیبردFULL SIZEکیبرد جزیره ای مجهز به بکلایت سفید لیبل عربی
وبکمHD30FPS@720P
درایو نورینداردندارد
اسلات کارت حافظهنداردندارد
سیستم عاملنداردندارد
باطریLITHIOM-ION BATTERY56W / Hour
درگاه‌ها2X USB 2.0
1X Type A USB3.2 (GEN1) 1X HDMI 2.0 1X 3.5mm Jack Audio & Mic COMBO 1X RJ45 LAN Jack
درگاه TYPE C تاندربولت است و خروجی تصویری دارد
آداپتور180W
ابعاد357.26×233.3×21.1mmلپتاپ 15.6 اینچی
وزن بدون آداپتور2.65KG
وسایل همراهندارد 

سخت افزار:

از آنجایی که لپتاپ DELL G15 5510 در رده پایه و اقتصادی قرار دارد، در یک کارتن ساده قهوه ای بسته بندی شده و وسیله خاصی همراه خود نداشت، از این رو از بخش آنباکس عبور می‌کنیم.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

لپتاپ به رنگ طوسی است. بخش اعظم بدنه آن از پلاستیک سخت پوشیده شده است.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

آرم Dell به شکل فلزی در پشت اسکرین لپتاپ به زیبایی نمایان است.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

این لپتاپ از نظر تنوع پورت‌ها، یک درگاه USB 3.0، دو درگاه USB 2.0، یک درگاه LAN گیگابیتی، یک خروجی تصویری HDMI، و یک جک صوتی 3.5 میلیمتری کومبو برای اتصال هندزفری دارد.

نکته جالب توجه در تصاویر چهار طرف لپتاپ، حضور خروجی‌های و ورودی‌های هوا در 3 طرف دستگاه است تا حداکثر گردش هوا را برای خنک کننده آن به ارمغان آورد.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

از نظر طراحی ظاهری با لپتاپی خوش ساخت طرف هستیم. لبه‌های نمایشگر حتی الامکان باریک ساخته شده تا وسعت بیشتری به پنل مانیتور بدهند. لپتاپ 15.6 اینچی DELL G15 5510 وزنی حدود 2.6 کیلوگرم دارد و ابعاد آن برابر 35.7 در 23.3 با ضخامت 2.1 سانتیمتر است. بنابراین نه باریک است و نه سبک. هدف شرکت دل ساخت لپتاپی از هر جهت استاندارد و کاربردی بوده است.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

در زیر لپتاپ یک درپوش سراسری قرار گرفته که تقریبا نیمی‌‌از آن برای عبور هوا باز است. برای ارتقا باز کردن این درب به سادگی امکان پذیر است و ارتقای رم، اس اس دی و همچنین سرویس آن را برای کاربران عادی راحت است. در زیر لپتاپ پایه‌های پلاستیکی قرار دارد تا از سر خوردن آن بر روی میز جلوگیری کند. اگر ارتفاع این پایه‌ها کمی‌‌‌بیشتر بود، عملکرد تهویه به صورت بهینه تری صورت می‌گرفت. استفاده از خنک کننده‌های کولپد که بتوانند در بخش فوقانی ایجاد تهویه مناسبی داشته باشند، برای این لپتاپ پیشنهاد می‌شود.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

آداپتور همراه به مانند آداپتور‌های لپتاپ‌های گیمینگ کمی‌بزرگ است اما سیم بلند و مناسبی دارد.

کیبرد و تاچ پد:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

لپتاپ DELL G15 5510 مجهز به کیبورد جزیره ای است. کلید‌ها از نوع گیمینگ نیستند اما به نظر نمی‌رسد در طولانی مدت مشکلی از بابت گیمینگ پیدا کنند. عملکرد نرم و بی صدا و مسافت به نسبت کم، از ویژگی‌های کلیدهای این لپتاپ است. خوشبختانه کیبورد کامل است و بخش ماشین حسابی دارد اما به دلیل آنکه این لپتاپ سفارش کشور امارات بوده است، کلید‌ها مجهز به لیبل عربی است. برای ما که در ایران هستیم، جابه جا بودن برخی حروف عربی و فارسی گاهی باعث سردرگمی‌می‌شود. امیدواریم وارد کنندگان لپتاپ، اگر نمی‌توانند از کارخانه لپتاپ با لیبل فارسی سفارش دهند، حداقل کیبورد صرفا تمام انگلیسی باشد.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

کیبورد لپتاپ G15 5510 مجهز به بکلایت است. در مدلی که ما بررسی می‌کنیم به دلیل قدیمی‌بودن، از بکلایت سفید ساده استفاده شده است. مدلهای جدید تر لپتاپ G15 دل مجهز به نور پس زمینه قرمز برای کیبورد هستند. از نظر شدت نور، نورپردازی کلید‌ها در اتاق روشن هم قابل مشاهده است و این نکته مثبتی است.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

در تاریکی نمای کیبورد و نور پس زمینه آن به شکل تصویر فوق است.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

بخش تاچ پد ابعاد قابل قبول و عملکرد خوبی دارد. هرچند اگر گیمر باشید صد در صد از ماوس مناسب استفاده خواهید کرد اما به هر شکل، وجود یک تاچ پد Responsive در لپتاپ، همیشه یک موهبت است.

نمایشگر:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

نمایشگر به کار رفته در این لپتاپ ساخت شرکت Dell است. این نمایشگر فول اچ دی دارای نرخ به روز رسانی 120 هرتزی است. دقت کنید پس از نصب ویندوز و درایور گرافیک، حتما به صورت دستی تنظیم نرخ به روز رسانی را روی 120 هرتز تنظیم کنید تا کیفیت تصویر بهتر شود.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

باریکی نمایشگر را می‌توان در این تصویر مشاهده کرد.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

کیفیت تصاویر به نمایش درآمده برای این رنج قیمتی قابل قبول است. شدت نور این نمایشگر حداکثر 250 نیت و گیمینگ با آن لذت بخش است.

خنک کننده و باطری:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

باز کردن درب پشتی لپتاپ کار راحتی بود. البته این لپتاپ در ایران با پلمپ ضمانت لایف سرویس عرضه می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای ارتقا رم و یا اس اس دی، حتما از طریق گارانتی اقدام کنید تا ضمانت لپتاپ باطل نشود.

پس از بازکردن لپتاپ، دو فن در دو طرف خود نمایی می‌کند. اثری از لوله‌های انتقال دما در این سمت لپتاپ نیست. برای ارتقا، SSD، و بخش رم کاملا در دسترس قرار دارند. این لپتاپ فقط یک ماژول رم دارد و اسلات دوم آن خالی است.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

لوله‌های انتقال حرارت در پشت مادربرد و زیر کیبورد قرار دارند. جالب است اگرچه این هیت پایپ‌ها در جلوی چشم نیستند اما تماما مشکی رنگ شده اند. در پایین این برد که به شکل X طراحی شده، در دو طرف دو سوکت M.2 با پهنای باند PCIe Gen.3 X4 برای اتصال 2 اس اس دی تعبیه شده است. 

در مجموع سیستم کولینگ لپتاپ برای این کلاس و رنج قیمتی قابل قبول است. بسیاری از دیگر برند‌ها حتی زحمت نصب فن دوم را برای لپتاپ‌های گیمینگ پایه به خود نداده‌اند، اما شرکت Dell از دو فن در دو طرف برای خنک سازی این لپتاپ بهره گرفته است.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

برای باطری دل از باطری ساخت خود بهره گرفته است، که تقریبا 3 تا 4 ساعت کار مداوم را جواب میدهد. البته برای گیمینگ مدت دوام باطری نصف این میزان است و بهتره است به هنگام بازی از آداپتور لپتاپ استفاده کنید.

قدرت پردازش:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

پردازنده Core i5 10200H از جمله پردازنده‌های High Performance نسل 10 اینتل است. هرچند قدیمی‌اما با 4 هسته، و 8 رشته پردازشی می‌تواند از پس اغلب بازی‌ها بر آید. این پردازنده دارای فرکانس بوست 4.1 گیگاهرتز و مجهز به گرافیک مجتمع داخلی است.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

 در قسمت حافظه موقت، این لپتاپ مجهز به تنها یک ماژول 8 گیگابایتی از نوع DDR4 است. رم مذکور فرکانس 3200MHz دارد اما خود لپتاپ از آن در فرکانس 2933MHz با تایمینگ CL21 استفاده می‌کند. برای بازی و انواع کاربری‌ها ما اصرار داریم حتما از رم در چینش 2 کاناله استفاده کنید و از این جهت، به هنگام تهیه این لپتاپ، حتما یک ماژول دیگر 8 گیگابایتی برای آن بخرید تا سیستم به صورت 16 گیگابایت دو کاناله کار کند.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

در بنچمارک AIDA64 میزان پهنای باند در دسترس و زمان تاخیر رم نمایان است. به دلیل چینش تک کاناله پهنای باند در دسترس رم تعریفی ندارد. حتما بخش رم لپتاپ را موقع خرید ارتقا دهید.

بخش گرافیک:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

مشخصات گرافیک مجتمع Intel HD Graphics UHD و همچنین گرافیک GTX 1650 به کار گرفته شده در این لپتاپ را مشاهده می‌کنید. فرکانس GPU گرافیک GTX1650 به کار رفته در این لپتاپ، در حالت Boost به 1680 مگاهرتز می‌رسد. سرعت حافظه گرافیک نیز به 12Gbps می‌رسد.

دمای کاری:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

پردازنده 10200H به مانند همه ی پردازنده‌های نسل 10، به هنگام سنگین ترین تست‌ها به دمای بالای 90 درجه می‌رسد. افزایش زیاد دما باعث شد سه هسته برای چند ثانیه کمی‌‌دچار Throttle شوند. در کل با توجه به سخت افزار به کار رفته، کولینگ لپتاپ قابل قبول است.

برای گرافیگ نیز حداکثر دما بالای 77 درجه بود اما خوشبختانه داستان به Throttle نکشید و در مرز قابل مهار توسط کولر باقی ماند.

درایو ذخیره سازی:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

در بخش ذخیره سازی لپتاپ DELL G15 5510 مجهز به یک SSD با حجم 1 ترابایت از نوع NVMe PCIe Gen.3 X4 است. مدل این حافظه Crucial P2 است. به غیر از این درگاه، هیچ درگاه SATA در این لپتاپ وجود ندارد. فقط یک درگاه دوم M.2 وجود دارد که سایز مناسب SSD ذکر شده برای آن 2230 است که در بازار SSD M.2 NVMe با سایز 2230 یافت نمی‌شود. البته با توجه به ظواهر امر، شاید بتوان یک اس اس دی سایز 2280 دیگر در این قسمت قرار داد اما پیچ برای بستنش نیست و باید از چسب کمک گرفت. به هر جهت درایو اصلی حجم خوبی دارد و اغلب نیازهای کاربران را برآورده می‌سازد. اما خوب اگر نیاز به درایو دوم یا حجم بیشتر بود، می‌توان از این درگاه دوم کمک گرفت.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

تست سرعت این اس اس دی Crucial P2 را در بنچمارک Anvil مشاهده می‌کنید. سرعت بالایی ندارد و از یک اس اس دی صد دلاری 1 ترابایتی انتظار زیادی نمی‌رود.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

تست بنچمارک کریستال را از اس اس دی مشاهده می‌کنید که سرعت خواندن و نوشتن آن فراتر از سرعت اسمی‌رفته است. کاملا از بخش ذخیره سازی لپتاپ رضایت کامل داریم.

شبکه:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

در بخش شبکه، شرکت دل با استفاده از کارت شبکه Wi-Fi 6 AX201 ساخت اینتل در کنار بلوتوث نسخه 5.0، سنگ تمام گذاشته است. این مجموعه تمام آن چیزی است که شما امروزه در بخش اتصالات بی سیم به آن نیاز دارید. خوشبختانه این دستگاه همچنین دارای یک درگاه LAN  گیگابیتی منشعب از کنترلر Realtek است.

بخش نرم افزاری:

لپتاپ DELL G15 5510 فاقد سیستم عامل است، از این رو پس از نصب سیستم عامل، می‌بایستی درایور‌ها را از سایت دل دانلود کرد. برای این منظور به سایت دل بخش ساپورت مراجعه می‌کنیم.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

در بخش Search Support می‌توانید با وارد کردن Service Tag مستقیم به مدل مورد نظر برسید.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

کد Service Tag، در پشت لپتاپ‌های Dell یافت می‌شود. با وارد کردن این کد، لپتاپ شما در وبسایت Dell مورد شناسایی قرار می‌گیرد و لیست دانلود درایور‌ها در اختیار شما قرار داده می‌شود.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

همانطور که مشاهده می‌کنید، Service Tag و کد سرویس خدمات لپتاپ در وبسایت Dell نمایان شده و لیست دانلود درایور‌ها در پایین صفحه می‌آید. درایور‌های مربوط به لپتاپ با تگ This PC نمایان است. این موارد را دانلود و سپس نصب می‌کنیم.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

از جمله نکات مهم خریداری لپتاپ برند دل این است که مهمترین آپدیت‌های بایوس از طریق سرور‌های مایکروسافت به صورت اتوماتیک دانلود و نصب می‌شوند. البته جدید ترین بایوس‌ها را از طریق سایت Dell دانلود و نصب کنید بهتر است. آخرین نسخه از بایوس در سرور‌های مایکروسافت نسخه 1.6 بود که دانلود و نصب کردیم.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

سپس با مراجعه به سایت دل، آخرین نسخه 1.7 بایوس را دانلود و آنرا هم نصب کردیم.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

پس از به روز رسانی بایوس، سیستم نیاز به ریستارت دارد. دقت کنید در تمامی‌این مراحل لپتاپ به برق متصل باشد.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

مهمترین نرم افزار همراه این لپتاپ، Alienware Command Center است که پس از دانلود از سایت Dell آن را نصب می‌کنیم. اغلب بخش‌های این نرم افزار در این لپتاپ عملیاتی است و می‌توان برای مثال بخش صوتی را شخصی سازی کرد.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

در بخش صوتی می‌توان رادار صوتی را برای بازی‌های FPS فعال سازی کرد.

تست‌های بازی:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

اگر لپتاپ DELL G15 5510 را برای گیمینگ تهیه می‌کنید، این بنچمارک در نهایت تنظیمات گرافیکی گرفته شده است. در حالت عادی و تنظیمات متوسط، خروجی فریم این بازی‌ها تقریبا 2 برابر میزان بنچ مارکهای ماست.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

به سراغ 3D Mark و تست Time Spy می‌رویم. این بنچمارک یک تست گیمینگ محسوب می‌شود و امتیاز گرافیک (ستون زرد رنگ) قدرت گیمینگ لپتاپ را نشان می‌دهد.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

بنچمارک Unigine Superposition با استفاده از موتور Unigine 2.0 به خلق تصاویری بدیع از یک اتاق کار و حرکت دوربین در آن می‌پردازد. این نرم افزار بسیار سنگین، قدرت سیستم شما را برای اجرای نرم افزار‌های شبیه سازی سه بعدی، Post-Processing، گیمینگ، و حرکت دوربین در میان یک ساختمان همزمان با اجرای الگوریتم‌های پیچیده رهگیری نور SSRTGI تحت فشار قرار می‌دهد و میزان توانایی آن را با امتیاز بیان می‌کند. دوستانی که به دنبال تهیه یک سیستم مناسب گیم و همچنین نرم افزار‌های شبیه سازی سه بعدی، واقعیت مجازی VR، انیمیشن، و صد البته گیمر‌ها، توجه ویژه ای به نتایج این بنچ مارک داشته باشند. لپتاپ DELL G15 5510 در پایین جدول بالاتر از دیگر لپتاپ‌های Entry Level قرار گرفت.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

یکی از بهترین تست‌های بازی، بنچ مارک Final Fantasy است که قدرت سیستم را تحت یک امتیاز مشخص ارائه می‌کند. قدرت پردازنده، رم، کارت گرافیک و اس اس دی، در نتیجه این نرم افزار تاثیر مستقیم دارد.

تست‌های رندر:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

نرم افزار سینی‌بنچ (Cinebench) از معروفترین نرم افزار‌های سنجش قدرت پردازش سرعت CPU و کارت گرافیک است که یک صحنه سه بعدی را رندر می‌کند و پردازنده و کارت گرافیک شما را به اندازه معقولی تحت فشار قرار می‌دهد. هر چه سیستم شما بتواند صحنه مورد نظر را با سرعت بیشتری رندر کند، برنامه امتیاز بالاتری به آن می‌دهد. ما از سینی‌بنچ به صورت متمرکز برای سنجش قدرت پردازنده هم به صورت چند رشته پردازشی و هم به صورت تک رشته پردازشی استفاده می‌کنیم.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

موتور رندر Corona یکی از معروفترین موتور‌های رندر تصاویر واقعی در میان نرم افزار‌های رندر است که می‌تواند هم به صورت یک نرم افزار مجزا و هم به عنوان یک Plugin در برنامه‌های Autodesk 3ds Max و MAXON Cinema 4D مورد استفاده قرار گیرد. نرم افزار بنچمارک Corona Benchmark از موتور نسخه 1.3 کرونا رندر استفاده می‌کند و می‌تواند قدرت چند رشته پردازشی پردازنده را (تا حداکثر 72 رشته پردازشی) با رندر کردن تصویری واحد بسنجد. این نرم افزار بسیار سنگین است و هرچه پردازنده هسته‌های سریعتر و رشته‌های پردازشی بیشتری داشته باشد، سرعت رندر گیری در این نرم افزار بیشتر می‌شود و در نتیجه مدت زمان انجام پروژه کوتاه تر خواهد بود.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

تست V-RAY از جمله نرم افزار‌های سنجش قدرت رندر پردازنده است که هر چه مدت زمان به پایان رساندن پروژه کوتاه تر باشد، قدرت پردازنده بیشتر است.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

بنچ مارک رندر V-Ray Next جدیدترین نرم افزار تست قدرت رندر کامپیوتر V-RAY است. این بنچمارک یک تصویر را به صورت زنده برای شما رندر کرده و امتیازی را به پردازنده و کارت گرافیک می‌دهد. از این جهت می‌توان از این نرم افزار برای تست قدرت رندر پردازنده و کارت گرافیک استفاده کرد که ما از آن برای تست هر دو بهره گرفته ایم و امتیازهای کارت گرافیک در سمت راست و امتیاز پردازنده در سمت چپ نمایان است.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

یکی از بهترین نرم افزار‌های تست مبدل‌های ویدیویی، نرم افزار HEVC Decode Benchmark (Cobra) است که در سایت ثبت رکورد HWBOT مخصوص اورکلاکر‌ها یافت می‌شود. این نرم افزار با استفاده از کدک H.265 به تبدیل سه نوع ویدیو  HD، FHD، و 4K می‌پردازد و سپس به هر بخش امتیاز داده و یک امتیاز کلی را هم برای سیستم در نظر می‌گیرد. کاربران عزیزی که در سیستم‌های خود تبدیل‌های ویدیویی دارند به نتایج این بنچ مارک توجه ویژه ای داشته باشند. لازم به ذکر است عملیات تبدیل ویدویی در این برنامه تماما بر روی پردازنده انجام می‌شود و از این لحاظ این نرم افزار تست پردازنده است.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

نرم افزار GEEKBENCH یکی از بهترین تست‌ها برای پردازنده و کارت گرافیک است. لپتاپ AERO 15 OLED XD گیگابایت در این تست، صدر جدول را در میان دیگر لپتاپ‌های قدرتمند بررسی شده در لابراتوار سخت افزار از آن خود کرد. این نرم افزار با تمرکز بر روی قدرت CPU و رم سیستم، نسبت به سنجش قدرت چند رشته و تک رشته پردازشی اقدام می‌کند. در بخش پردازنده این نرم افزار با بررسی قدرت سیستم شما در زمینه ادیت تصاویر، انجام عملیات روزانه پردازشی و Augmented Reality و Machine Learning امتیازی را به پردازنده شما می‌دهد.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

در بخش سنجش کارت گرافیک یا  Compute Benchmark، این نرم افزار می‌تواند با انجام تست‌های متمرکز بر OpenCL و CUDA نسبت به امتیاز دهی به بخش گرافیکی سیستم شما اقدام می‌کند. امتیاز Compute Benchmark بیانگر قدرت کارت گرافیک در نرم افزار‌های تدوین ویدیو، تدوین عکس، و همچنین گیمینگ، بر اساس قدرت هسته‌های Cuda و OpenCL است.

تست‌های عمومی:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

و در آخر به سراغ تست PCMARK 10 می‌رویم که مهمترین بنچمارک برای تولید کنندگان محتوی به شمار می‌رود. این تست شامل طیف متنوعی از تست‌های کاری روزمره به همراه تست‌های سنگین کاربردی رندرینگ است. این برنامه امتیازات مشخصی را به هر بخش از یک سیستم اعطا می‌کند. همانطور که در تصویر مشخص است، نتیجه ی تست Essentials، شامل تست سرعت اجرای برنامه‌ها، ویدیو کنفرانس، و گشت و گذار در اینترنت نتیجه فوق العاده ای دارد همچنین در بحث Productivity، شامل تست‌های اداری، از جمله صفحات محاسبانی، نوشتار و عملکرد Office نتیجه عالی است. در بخش تولید محتوی دیجیتال هم این نرم افزار امتیاز خوبی را به این لپتاپ اعطا کرده است. پکیج نرم افزاری PC MARK 10 یک تست ترکیبی اداری و رندرینگ است، و تقریبا یک لپتاپ را از همه‌ی جهات می‌سنجد.

نتیجه گیری:

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510

لپتاپ DELL G15 5510 در کلاس گیمینگ یک گزینه اقتصادی و مطلوب در بازار ایران به شمار می‌رود. این لپتاپ در فروشگاه فارس بازار به قیمت 29 میلیون تومان با ضمانت 2 ساله لایف سرویس در دسترس قرار دارد. از نظر گیمینگ به لطف وجود کارت گرافیک GTX 1650، می‌توان اکثر بازی‌ها را با تنظیمات متوسط بر روی این لپتاپ به خوبی اجرا کرد. از نظر قدرت پردازشی، پردازنده Core i5 10200H می‌تواند از پس اجرای بازی‌ها بر آید. تنها نکته قابل انتقاد رم تک کاناله موجود در لپتاپ است که می‌توان با تهیه یک رم دیگر از پیکربندی دوکاناله استفاده کرد.

خوشبختانه درایو ذخیره سازی از نوع SSD NVMe این لپتاپ با حجم یک ترابایت اغلب نیازهای یک کاربر را بر طرف می‌کند. ارتباطات شبکه این لپتاپ با وجود Wi-Fi 6 اینتل و بلوتوث نسخه 5 و LAN گیگابیتی از هر لحاظ کامل است. نمایشگر 120 هرتزی با کیفیت مطلوب از دیگر نکات مثبت این لپتاپ است.

تنوع پورتها زیاد نیست و فقط 3 درگاه USB که تنها یکی از آنها از نوع USB 3.0 است شاید در نگاه اول کم باشد اما تقریبا تمام نیازهای یک کاربر را بر طرف می‌کند. شرکت دل در بخش کولینگ نهایت تلاش خود را کرده است تا با وجود دو فن در زیر لپتاپ و امکان ورود و خروج هوا از کف، پشت و کناره‌های لپتاپ، حداکثر کولینگ مورد نیاز پردازنده و کارت گرافیک را فراهم کند.

خوشبختانه کیبورد مجهز به نور پس زمینه سفید است. اما متاسفانه کیبورد پرینت الفبای عربی دارد که کار با آن را برای ما فارسی زبانان مشکل می‌سازد.

به هر شکل در پایان، با توجه به رنج قیمتی، و توانمندی و قدرت این لپتاپ، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به آن اعطا می‌کنیم.

بررسی لپتاپ گیمینگ دل مدل DELL G15 5510
مزایا:
  • دارای نمایشگر 120 هرتزی
  • فاقد سیستم عامل اورجینال
  • کارت شبکه بی سیم قدرتمند
  • ضمانت 2 ساله لایف سرویس
  • طراحی بدنه بسیار خوب و محکم
  • کیبورد مجهز به نور پس زمینه سفید
  • مجهز به کارت گرافیک مستقلGTX1650
  • مجهز به حجم 1 ترابایت حافظه SSD M.2 NVMe PCIe Gen.3 X4
معایب:
  • قیمت بالا
  • فاقد RGB
  • کیبورد عربی
  • سخت افزار به نسبت قدیمی
  • هیچ وسیله همراه اضافی ندارد
  • صدای فن در لود‌های بالا شنیده می‌شود
  • خرید کول پد برای خنک نگه داشتن لپتاپ توصیه می‌شود
  • حجم رم فقط 8 گیگابایت به صورت تک کاناله (نیاز به ارتقا رم دارد)
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • اگر به دنبال یک لپتاپ گیمینگ خوش ساخت و خوش قیمت هستید، لپتاپ DELL G15 5510 را می‌توانید در لیست خرید خود قرار دهید.
8.7امتیاز8.8راندمان سخت افزاری8.6صفحه نمایش7.9کولینگ لپتاپ8.9طراحی8.8باطری8.7صفحه کلید و تاچ پد8.9ارزش خرید
امتیاز: 3.9 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

4 دیدگاه

  1. Avatar Arya Behravesh گفت:

    دل تو سری G خیلی خوب عمل کردە تو این چند سال. کلی قابلیت خفن و سخت افزار خوب رو روی محصولاتش میذارە با قیمت خیلی خوب. مثلا سی پی یوهای های اند و گرافیکای فول وات رو تو سری جی دل میبینیم. معمولا بقیە برندا تو میانردەهاشون از یە سری چیزا میزنن. مثل وات گرافیک یا کولینک یا حتی نمایشگر. ولی دل تو سال 2022 تقریبا سخت افزارای لپتاپای های اندش رو (مثل الین ویر) تو سری جی قرار دادە. یە لپتاپش وارد ایران شدە کە واقعا عالیە Dell G15 5515 Ryzen Edition RTX 3060
    این لپتاپ گرافیک 3060 و 130 وات دارە. ریویوهای یوتیوبشم همە مثبت بودن. موارد مثبت زیاد دارە ولی مهمترینش بە نظر من اینە کە بعد مثلا ٩ ساعت بازی پشت سر هم هیچ افت پرفورمنسی رو ندیدم. دوستم از روژسا گرفت. تابستون رو با همین لپتاپ و با هم گذروندیم. Hitma3 رو با هم تموم کردیم و چقدر لذت بردیم ازش. بە نظرم خیلی کم تو بازار ایران بهش پرداختە شدە. من بهش علاقمند شدم و همیشە سرچ میکنم در موردش. دیدم خیلی جاها بحثی نکردن ازش. ممنون از شما کە این سری رو بررسی کردید.

  2. Avatar حمید نیکونام گفت:

    سلام
    به نظرم لپ تاپ Gaming فقط و فقط acer helios 300 و nitro 5 و لنوو لژیون 5

  3. Avatar LOL گفت:

    تشکر میکنم از سایت خوب سخت افزار

  4. Avatar Seyed گفت:

    به کجا رسیدیم که الان نسل ۱۰قدیمی محسوب میشه 😐
    ولی یه مسئله الان لپتاپ های رنج ۲۸تا ۳۰ت توبازار گرافیک ۱۶۵۰تی آی دارن و بقیه مشخصات تقریبا همین بعضا رم۱۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.