بررسی مودم 4G/LTE دی-لینک مدل D-Link DWR-910M

بی شک داشتن یک مودم 4G می تواند سهل الوصول ترین راهکار برای اتصال به اینترنت این روزهای ایران باشد. بدون دردسر، فقط کافیست یک سیم کارت در آن گذاشته و بسته اینترنتی را فعال کنید. اما هر مودمی ‌اتصال پایدار، سرعت مناسب و پوشش گسترده Wi-Fi ندارد. از این رو در بین گزینه‌های بسیاری که در بازار وجود دارد، انتخاب مدل مناسب کمی ‌دشوار است.

اگر جزو آن دسته از کاربرانی باشید که آیفون 14 رجیستر نشده دارند، قطعا دنبال یک مودم همراه بی دردسر برای اتصال گوشی خود به اینترنت هستید. همچنین اگر لپتاپ داشته باشید، حتما نیاز به یک مودم کوچک همراه خواهید داشت.

امروز در لابراتوار سخت افزار، به بررسی مودم 4G/LTE دی-لینک مدل D-Link DWR-910M خواهیم پرداخت، که در نوع خود مودمی ‌است قابل حمل با قیمت مناسب، عملکردی عالی و رجیستر شده که با گارانتی رسمی ‌18 ماهه شرکت آونگ نماینده D-Link در ایران، عرضه می‌شود و تمام نیاز های شما دوستان را برآورده خواهد کرد.

این مودم به صورت آنلاک است و قابلیت کار با تمام سیم کارت‌های ایرانسل، همراه اول، و رایتل را داراست، اما شرکت آونگ طی یک جشنواره ویژه که در حال برگزاری است، این مودم را همراه با سیم کارت هدیه مجانی ایرانسل عرضه می‌کند که درون بسته مودم قرار دارد.

این سیم کارت هدیه ایرانسل، دارای یک بسته 5 گیگابایتی اینترنت رایگان 4G است که با فعال سازی آن می‌توانید در قرعه کشی ویژه این جشنوار شرکت کنید و از جوایز ارزنده شامل مودم، پاوربانک، و حافظه فلش بهره مند شوید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه رسمی‌ جشنواره مراجعه کنید.

اما به سراغ بررسی این مودم می‌رویم، که تقریبا بیش از یک ماه است در لابراتوار سخت افزار مورد استفاده قرار گرفته و از هر نظر امتحان خود را به خوبی پس داده است. همراه ما باشید.

مشخصات فنی:

مودم DWR-910M دی لینک به رنگ سفید در ابعاد 7.1 در 2.2 در 4.2 سانتیمتر ساخته می‌شود و مجهز به آنتن‌های داخلی 4G و آنتن Wi-Fi باند 2.4GHz است که با استاندارد 802.11N و سرعت 150Mbps می‌تواند به انتقال دیتا از اینترنت به دستگاه‌های متصل بپردازد.

این مودم از طریق اتصال USB 2.0 به سیستم وصل می‌شود و کاملا Driver-Free است، بدین صورت که بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص، با دستگاه‌های لپتاپ و کامپیوتر دسکتاپ سازگار است. کافی است این مودم را در پورت USB مادربرد و یا لپتاپ خود متصل کنید تا پس از چند ثانیه، ارتباط اینترنت شما برقرار شود.

در کنار ارتباط USB، این مودم به لطف ارتباط بی سیم Wi-Fi می‌تواند تا 8 کاربر دیگر را به اینترنت متصل کند. بدین شکل که علاوه بر سیستمی ‌که به آن از طریق USB متصل است، می‌توان تا 8 دستگاه دیگر، شامل کنسول بازی، تلویزیون، موبایل، پرینتر، لپتاپ و هر نوع وسیله ی دیگری که نیاز به ارتباط بی سیم باند 2.4GHz با مودم داشته باشد را به آن متصل کرد.

از نظر پروتکل‌های امنیتی، مودم DWR-910M دی لینک به پروتکل WPA2-PSK (TKIP-AES) مجهز است.

بسته بندی و اقلام همراه:

جعبه مودم عمدتا به رنگ سفید است و برچسب ضمانت شرکت آونگ بر روی آن نصب شده است. مشخصات فنی مانند پشتیبانی از سرعت دانلود 150Mbps و سرعت آپلود 50Mbps از ویژگی‌های مهم این مودم است.

یکسری دیگر از اطلاعات فنی مودم، شامل پروتکل‌های مورد پشتیبانی، مشخصات آنتن‌ها و استاندارد‌های Wi-Fi در پشت جعبه نوشته شده است.

در حاشیه به پشتیبانی از کلیه سیستم عامل‌ها اشاره شده است.

اقلام داخل جعبه شامل مودم، دفترچه راهنما، و سیم کارت هدیه ایرانسل می‌باشد.

از لحاظ طراحی ظاهری، مودم DWR-910M دی لینک بزرگتر از یک حافظه فلش است، و دی لینک آن را بسیار باریک ساخته است. جنس مودم از پلاستیک سخت است و یک LED نشانگر چند رنگ بر روی آن تعبیه شده است.

دکمه ریست در حاشیه پورت USB قرار دارد که بعید است به آن نیاز پیدا کنید.

با باز کردن درپوش مودم به صورت کشویی، به جایگاه سیم کارت دسترسی پیدا می‌کنید.

خشاب سوکت سیم کارت را می‌بایستی به صورت کشویی به عقب رانده تا جایگاه سیم کارت باز شود.

پس از آن سیم کارت را می‌توان بدین صورت درون خشاب جا داد.

مودم DWR-910M دی لینک را می‌توان هم با اتصال به سیستم به صورت مستقیم، و هم با اتصال به پاور بانک و هم از طریق اتصال به آداپتور شارژر گوشی استفاده کرد. عملا آپشن‌های زیادی برای روشن کردن این مودم در دسترس شما قرار دارد.

بررسی کارایی و نتیجه گیری:

با اتصال مودم به کامپیوتر، تنها پس از حدود 5 ثانیه اتصال شما به اینترنت برقرار می‌شود و باید اذعان داشت، این سرعت عمل از لحظه اتصال مودم، راه اندازی، و اتصال به شبکه اینترنت فوق العاده است.

رابط کاربری DWR-910M دی لینک بسیار راحت و کاربردی طراحی شده است. از جمله امکانات این مودم، امکان دریافت و ارسال SMS، وجود دفترچه تلفن داخلی، امکان ارسال دستورات USSD، و اعمال تنظیمات معمول روتر‌ها اشاره کرد.

در تست‌های ما بالاترین سرعت‌ ثبت شده برای این مودم 5.1 مگابایت در ثانیه بود که پس از کاهش سرعت اینترنت در ماه های اخیر، این حداکثر سرعتی است که توسط ایرانسل در منطقه ما ارائه می‌شود. و سرعت قابل پشتیبانی توسط مودم بیش از این است.

در حال حاضر کشش شبکه اینترنت 4G ایرانسل در منطقه ما بیش از این نیست و مودم بدون داغ شدن به راحتی آن را ارائه می‌کند.

از لحاظ سرعت رد و بدل کردن اطلاعات در شبکه داخلی، میزان سرعت برای باند 2.4GHz تقریبا حدود 50Mbps در فاصله 3 متری از مودم بود. مودم را در یک اتاق با فاصله 20 متری قرار دادیم و سپس تست‌ها را در اتاق دیگر با یک دیوار تکرار کردیم، و به حدود سرعت 35Mbps برای باند 2.4 گیگاهرتز رسیدیم.

از نظر پوشش Wi-Fi این مودم به راحتی یک واحد آپارتمان 90 متری را پاسخگو بود.

دی لینک طراحی مودم را به این صورت انجام داده است که از یکطرف مودم پهن و از طرف دیگر باریک باشد. اگر مثلا مودم را به پشت مادربرد متصل کنید، درگاه‌های مجاور مودم امکان استفاده را خواهند داشت اما اگر درگاه‌های شما به صورت افقی کنار هم باشند، مثلا در لپتاپ، ممکن است پهنای مودم مانع از استفاده از درگاه‌های کناری شود که در این صورت استفاده از یک اکستنشن USB پیشنهاد می‌شود. این موضوع شاید با کمی‌‌ سخت گیری تنها انتقاد ما نسبت به این مودم است.

قیمت مودم DWR-910M دی لینک در بازار ایران در حال حاضر که بررسی را منتشر می‌کنیم با دلار 60 هزار تومانی حدود 1.8 میلیون تومان است که با توجه به از دست رفتن نیمی‌ از ارزش پول ایران ظرف یک ماه گذشته، قیمتی منطقی است.

مودم DWR-910M دی لینک را حتما با گارانتی 18 ماهه آونگ تهیه بفرمایید چرا که سیم کارت‌های ایرانسل داخل آن با دیگر سیم کارت‌های ایرانسل متفاوت است و به نظر نگارنده سرعت اتصال آن بیشتر است.

در مجموع، از سرعت و پرفورمنس از مودم DWR-910M دی لینک راضی هستیم. قیمت مناسب و کارایی بالا، همچنین امکان اتصال آن به شیوه‌های مختلف باعث شد دو نشان ارزش خرید، و پیشنهاد شده توسط سایت سخت افزار را به آن اعطا کنیم.

مزایا:
  • سفید رنگ
  • بسیار سبک
  • قیمت مناسب
  • بسیار کم مصرف
  • سیم کارت مجانی ایرانسل
  • امکان ارسال و دریافت SMS
  • پشتیبانی از دستورات USSD
  • گارانتی خوش نام 18 ماهه آونگ
  • ابعاد کوچک و راحتی حمل و نقل
  • پوشش خوب Wi-Fi باند 2.4GHz
  • سرعت بالای اتصال به شبکه موبایل
  • رابط کاربری آسان و User-Friendly
  • سرعت عمل بسیار بالا به هنگام اتصال به اینترنت
  • امکان استفاده با لپتاپ، دسکتاپ و یا اتصال مستقیم به پاور بانک و یا آداپتور شارژر گوشی به صورت مستقیم
معایب:
  • پهنای مودم ممکن است در برخی لپتاپها مانع استفاده از پورت‌های مجاور شود. وجود یک کابل Extension می‌توانست این مورد احتمالی را برطرف کند.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • اگر به دنبال یک مودم 4G خوب، سریع، با کیفیت و قیمت مناسب هستید، مودم DWR-910M دی لینک، به روز‌ترین، در دسترس‌ترین و مطلوب‌ترین گزینه موجود در بازار ایران است.
8.6امتیاز9پرفورمنس9رابط کاربری7.5امکانات شبکه9کیفیت ساخت8سیستم بی سیم9طراحی ظاهری9ارزش خرید
امتیاز: 4.2 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

17 دیدگاه

  1. Avatar احسان گفت:

    چگونه مودم دانگل بايد پورت رو قطع و بعد ايجکت کنيم؟ مثل فلش آيکون اش نمياد پايين تسک بار تو ديوايس مننجر هم نيست!؟

  2. Avatar امیر محمدزاده گفت:

    سلام
    رابط کاربری رو از کجا میشه دانلود کرد؟ من هر چقدر سرچ میکنم پیدا نمیکنمش

  3. Avatar عادل گفت:

    سلام چطور رمز این رو پیدا کنم تا بتونم برای دیگران اینترنت شر کنم

  4. Avatar ا.م گفت:

    سلام
    چطوری رمز وای فای این مودم را تغییر دهیم ،؟

  5. Avatar نصیری گفت:

    سلام. متوجه نشدم دقیق. این مودم با وصل شدن به پاور بانک و بدون نیاز به اتصال به درگاه usb سیستم یا تبلت و گوشی میشه اینترنت وای فای ازش گرفت؟؟؟

  6. Avatar میلاد گفت:

    خیلی ممنون اما خب اگه بهتر از این بخوایم چه پیشنهاد میدین؟ بدون باتری باشه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.