بررسی پاور کولر مستر COOLER MASTER GX III 850W GOLD

مقدمه: کولر مستر از معتبرترین و قدیمی‌ترین عرضه کنندگان منبع تغذیه کامپیوتر به شمار می‌رود. امروز به سراغ بررسی پاور کولر مستر COOLER MASTER GX III 850W GOLD می‌رویم که اولین پاور مجهز به استاندارد ATX 3.0 است که در مجله سخت افزار بررسی می‌شود.

پاور‌های 80 پلاس Gold خانواده GX III کولر مستر در کلاس میان رده محصولات این شرکت قرار می‌گیرند و نسبت مطلوبی از کارایی به قیمت را ارائه می‌کنند. تمام مدلهای سری GX III مجهز به استاندارد ATX 3.0 است، و به کابل 16 پین Gen.5 مجهز است.

تنوع ظرفیت سری GX III پاورهای کولر مستر از 650 وات تا 1250 وات را شامل می‌شود. کیفیت ساخت بالا، حالت فنلس و همچنین فن 14 سانتیمتری از خصوصیات مهم این گروه از پاور‌های پرتوان کولر مستر است.

مشخصات فنی:

پاورهای GX III راندمان مصرف Gold 80Plus دارند، اما مدل 850W این خانواده در موسسه Cybenetics موفق به دریافت گواهی میزان مصرف بهینه پلاتینیوم شده است.

از دیگر امکانات جذاب این پاورها مجهز بودن به فن 13.5 سانتیمتری که فوق العاده بی صدا است. همچنین این پاورها دارای حالت فنلس هستند که تا دمای زیر 40 درجه فن پاور گردش نمی‌کند.

پاورهای سری GX III کولر مستر، علاوه بر مجهز بودن به تمام 6 پروتکشن OPP/OVP/OTP/OCP/SCP/UVP، دارای پروتکشن SIP است که این پاور را در برابر نوسانات برق و همچنین سیستم را در برابر هجوم جریان اولیه محافظت می‌کند.

کولر مستر از مدار مبدل DC-DC در این پاور‌ها استفاده کرده و تمام مدلهای این سری مجهز به دو کابل برق 4+4 پین پردازنده هستند، از این رو کاربرانی که مادربرد‌های آنها نیاز به دو کابل برق 8 پین EPS دارند، با خیال راحت می‌توانند از این سری پاور تهیه کنند.

منبع تغذیه موضوع بررسی ما مدل COOLER MASTER GX III 850W GOLD است با پارت نامبر MPX-8503-AFAG-BEU. دمای محیطی فعالیت عادی این پاور تا 50 درجه است، که یکی از مولفه‌های مهم به شمار می‌رود.

این پاور از استاندارد ATX 3.0 جدید اینتل بهره می‌برد و از این نظر نسبت به رقبای دیگر در بازار، یکی از به روز ترین پاور‌ها بخصوص در بحث استفاده در جدید ترین سیستم‌ها و مادربرد‌های دنیا به شمار می‌رود.

این پاور مجهز به یک کابل PCIe Gen.5 معروف به کابل 16 پین کارت گرافیک است که تا 450 وات توان دارد. بنابراین می‌توان به راحتی از این پاور برای تغذیه کارتهای گرافیک سری RTX 40 انویدیا تا حداکثر RTX 4080 Super استفاده کرد.

کولر مستر برای زیبایی هر چه بیشتر سیستم و همچنین راحتی مدیریت کابل کشی، تمام ‌کابل‌های این پاور را از نوع فلت و تمام مشکی رنگ استفاده کرده است.

از بابت تعداد و تنوع کابل‌ها مطابق تصویر فوق، پاور GX III 850W GOLD کولرمستر مجهز به دو کابل برق هشت پین EPS پردازنده، سه کابل برق PCIe کارت گرافیک، یک کابل 16 پین Gen.5 (12VHPWR)، دو کابل برق SATA که در سر هر کدام 4 سوکت قرار دارد، و همچنین یک کابل برق مولکس با 4 سوکت است.

آنباکس و خصوصیات سخت افزاری:

تم جعبه پاور GX III 850W GOLD کولرمستر به رنگ کلاسیک کولر مستری بنفش است. هولوگرام شرکت الماس رایان ایرانیان گارانتی رسمی ‌کولر مستر در ایران بر روی جعبه خود نمایی می‌کند.

از مشخصات مهم نوشته شده بر روی جعبه می‌توان به استاندارد ATX 3.0، مجهز بودن به کابل Gen.5 (12VHPWR) و همچنین راندمان Gold 80 پلاس اشاره کرد.

در پشت جعبه به حالت فنلس، فول ماژولار بودن کابل‌ها، استفاده از خازنهای ژاپنی، در کنار بهره گیری از سینک‌های اختصاصی ساخت کولر مستر اشاره شده است.

محتویات داخل جعبه شامل:

  • پاور
  • کابل برق
  • دفترچه راهنما
  • کابل‌های ماژولار
  • پیچ‌های نصب کیس

از مهمترین ویژگی‌های کابل 16 پین همراه این پاور، زاویه 90 درجه ای آن است. کابل Gen.5 (12VHPWR) در اغلب پاورها، به دلیل خم شدن بیش از اندازه در انتهای کابل به هنگام مدیریت کابل کشی، امکان داغ شدن بیش از حد را دارد. از این رو کولر مستر با یک طراحی ویژه، زاویه 90 درجه ای را برای این کابل ساخته است تا شما بتوانید به راحتی و بدون نگرانی از خم شدن کابلهای حساس در انتهای سوکت، آن را به کارت گرافیک خود متصل کنید.

زاویه 90 درجه ای این سوکت به گونه ای است که در کارت گرافیک‌های ایسوس کابل از پایین به کارت گرافیک متصل می‌شود، و در کارت گرافیک‌های برند گیگابایت از بالا به کارت گرافیک متصل شده و به راحتی می‌توان در هر دو شکل اتصال، مدیریت کابل کشی را انجام داد.

این هم تصویری از کابل مخصوص 16 پین با زاویه 90 درجه است. این کابل، تنها کابل اسلیو شده این پاور به شمار می‌رود.

کابل برق این پاور متاسفانه از نوع سه شاخه است که ما در ایران مجبور هستیم از مبدل در انتهای آن استفاده کنیم. با توجه به غیر استاندارد بودن بسیاری از مبدلها، اکیدا توصیه می‌شود یک کابل برق 2 شاخه استاندارد ایران برای این پاور تهیه بفرمایید و از استفاده از مبدل برای اتصال این کابل به پریز برق خودداری کنید.

پاور GX III 850W GOLD کولرمستر از نظر طراحی بسیار زیباست. با توجه به شیوه بستن پاور به شکل مدرن با فن رو به بالا، کولر مستر نمای ویژه ای را برای شبکه لانه زنبوری جلوی فن طراحی کرده است. در این طراحی دیگر اثری از چهار پیچ دور فن دیده نمی‌شود و شبکه لانه زنبوری یک دست سراسر بخش فوقانی پاور را پوشانده است.

در حاشیه این طراحی خاص، یک تریم سفید و بنفش که به نام GX III ختم می‌شود، اطراف شبکه سوراخهای گردش هوا را گرفته است و زیبایی بصری پاور را دوچندان کرده است.

یک لوگوی شش ضلعی با نام کولر مستر در وسط بخش فوقانی پاور دیده می‌شود.

اگر پاور را با فن رو به پایین در کیس نصب کنید، این نما از پاور به سمت کاربر قرار میگیرد. طول پاور 850 وات GX III برابر 16 سانتیمتر است بنابراین با اغلب کیس‌های بازار سازگاری کامل دارد.

اگر فن را رو به بالا نصب کنید، نمای مشخصات پاور به سمت کاربر قرار می‌گیرد. خیلی دوست داشتیم نمای این ضلع از پاور هم به مانند ضلع دیگر بود. اما به هر شکل، جدول توزیع آمپراژ بر روی ریل‌های مختلف پاور در این سمت قرار گرفته است.

پاور GX III مجهز به تک ریل پر قدرت 12 ولت است که تا 70 آمپر جریان را پشتیبانی می‌کند.  دو ریل ثانویه 5 و 3.3 ولت نیز هر کدام به تنهایی 20 آمپر و در مجموع روی هم 120 وات توان خروجی دارند.

 در پشت پاور، آرم کولر مستر در وسط پاور کار شده است.

تنوع خروجی‌های پاور در این تصویر مشاهده می‌کنید. کیفیت سوکت‌ها کاملا مطلوب ارزیابی می‌شود. کابل 16 پین با توجه به حساسیت بالایی که دارد با فاصله مناسبی نسبت به بقیه سوکت در حاشیه در دسترس کاربر قرار دارد.

در نمای پشتی تنها کلید روش و خاموش و سوکت ورودی برق قرار دارد. خبری از سوئیچ روشن و خاموش کردن حالت فنلس نیست.

کولر مستر برای خروجی ریل اصلی 12 ولت خود از توپولوژی Full Bridge و مبدل LLC استفاده می‌کند. ریل‌های دیگر از طریق مبدل‌های DC-DC از شاخه 12 ولت تولید می‌شوند. کیفیت سینک‌ها و طراحی کلی درونی پاور بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود.

کولر مستر برای مدار ورودی از خازن پر قدرت 105 درجه 680uF ساخت شرکت Toshin Kogyo ژاپن بهره گرفته است. خازن‌های بخش‌های ثانویه پاور نیز از برند Jamicon تایوان است.

فن مورد استفاده کولر مستر سایز 13.5 سانتیمتری و از نوع FDB است. کولر مستر توانسته است استاندارد A- را از موسسه Cybenetics برای نویز خروجی فن دریافت کند که در سطح کاملا مطلوبی برای پاور ارزیابی می‌شود.

سیستم تست:

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL i5 13600KF
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE RTX 4080 Super 16G
رمADATA XPG CASTER RGB 2X16G 6000MHz CL40
واتر کولینگDEEPCOOL LT720
اس اس دیFDK B5 SERIES M.2 1TB
پاورCooler Master GX III 850W Gold

بررسی:

تست پاور نیاز به تجهیزات دقیق آزمایشگاهی دارد، اما ما در حد توان با استفاده از خوانش‌های نرم افزاری، به بررسی این پاور می‌پردازیم. برای تست نوسان ریل‌ها و ولتاژ پاور، از نرم افزار OCCT استفاده کردیم.

تصویر فوق در حالت بی کاری، هیچ نوسانی را در ریل‌ها نشان نمی‌دهد. ولتاژ نمایش داده شده در ریل 12 ولت، برابر 12.096 ولت، ولتاژ ریل 5 ولت برابر 5.1 ولت، و ولتاژ ریل 3.3 ولت نیز برابر 3.3 ولت است.

حال تست پاور OCCT را استارت می‌کنیم تا سیستم کاملا تحت فشار قرار گیرد؛ پس از حدود یک دقیقه، به ثبت ولتاژ‌ها می‌پردازیم. با 550 وات فشار بر روی این پاور، ولتاژ خروجی در هیچ کدام از ریل‌ها به زیر ولتاژ اسمی‌خود سقوط نکرد. نوسانی کمتر از 1 درصد.

یکی از خصوصیات مهم در پاور، Hold Up Time است و به اصطلاح مدت زمانی است که در صورت قطعی لحظه ای برق، پاور بدون اختلال، با استفاده از ذخیره انرژی درون خود برای ادامه برق رسانی سالم به سیستم استفاده می‌کند. این مدت زمان باید به اندازه ای طولانی باشد که فرصت کافی به سیستم‌های Back up و UPS‌ها داده شود تا با ورود به سیستم از قطع برق و خاموشی جلوگیری کنند. صد البته، صحبت از میلی ثانیه است. پاور‌های رده بالا همواره بیش از 16 میلی ثانیه توانایی نگهداری از سنگر برق رسانی را دارند. در تست‌های لابراتوار معتبر سایبنتیکس هولد آپ تایم پاور GX III 850W Gold کولرمستر بیش از 24 میلی ثانیه است و این میزان مدت زمان، فوق العاده عالی است.

نتیجه گیری:

منبع تغذیه COOLER MASTER GX III 850W GOLD یک پاور با کیفیت و به روز است که می‌تواند برای استفاده در انواع ست آپ‌های نیمه حرفه ای و حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد. اگر از سیستم خود برای بازی، تولید محتوی و یا رندرینگ استفاده کنید، این پاور یک گزینه عالی و مطمئن برای تامین برق قطعات حساس سیستم‌ شماست.

از نظر به روز بودن منبع تغذیه GX III 850W GOLD کولر مستر دارای جدیدترین استاندارد ATX 12V 3.0 شرکت اینتل است بنابراین در نهایت سازگاری با انواع مادربرد‌ها و کارت‌های گرافیک روز دنیا است.

از بابت کابل Gen.5 (12VHPWR) شانزده پین، کولر مستر خروجی آن را تا 450 وات تعریف کرده است، بنابراین می‌توان از این پاور برای تغذیه تمام کارت گرافیک‌های جدید انویدیا استفاده کرد، به غیر از کارت 600 واتی 4090.

از نظر نویز فن، در کناره بهره گیری از حالت Fanless تا 40 درصد بار، کولر مستر از یک فن بی صدا با استاندارد -A برای این پاوره بهره گرفته است. طوری که این فن در حداکثر گردش و دوران خود، نویز آن همواره حدود 30dBi باقی می‌ماند.

از لحاظ ثبات ریل‌های خروجی پاور، ما از کارت گرافیک 330 واتی 4080 Super در کنار پردازنده 220 واتی 13600K استفاده کردیم، و این شرایط، نوسان ریل‌های خروجی در حداقل ممکن ثبت شد.

انتقاد خاصی را نمی‌توان برای این پاور مطرح کرد، به غیر از آنکه دوست داشتیم، طراحی گرافیک دو طرف بدنه پاور یکسان باشد تا در صورت نصب پاور به صورت فن بالا، آرم کولر مستر و واتیج پاور، از پنل شیشه ای کیس نمایان باشد.

از لحاظ قیمت، این پاور به قیمت حدود 170 دلار در بازارهای جهانی و در ایران به قیمت 8.3 میلیون تومان با ضمانت رسمی ‌24 ماهه الماس رایان ایرانیان به فروش می‌رسد که قیمتی قابل قبول برای این پاور محسوب می‌شود.

در پایان، ضمن توصیه به خرید این پاور قدرتمند، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به آن اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • فول ماژولار
  • طراحی ظاهری جذاب
  • مجهز به سیستم محافظتی کامل
  • مجهز به فن فوق العاده کم صدا
  • هولد آپ تایم بالای 20 میلی ثانیه
  • پاور مناسب کار در دمای 50 درجه
  • مجهز به تک ریل 12 ولت قدرتمند
  • مجهز به کابل‌های تمام مشکی فلت
  • مجهز به دو کابل برق 8 پین پردازنده
  • وجود عملکرد فنلس در لود‌های پایین
  • استفاده از خازن‌ ژاپنی 105C در مدار اولیه
  • دارای استاندارد جدید ATX 3.0
  • مجهز به ‌پروتکشن‌های OPP/OVP/UVP/SCP/OCP/OTP/SIP
  • دارای استاندارد مصرف بهینه 80 پلاس Gold 110 ولت و پلاتینیوم با برق 220 ولت ایران
معایب:
  • فاقد دکمه برای خاموش کردن حالت فنلس
  • طراحی گرافیکی دو طرف پاور یکسان نیست
  • کابل Gen.5 (12VHPWR) فقط تا قدرت خروجی 450 وات
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • منبع تغذیه GX III 850W Gold کولرمستر را با خیال راحت تهیه کنید.
8.9امتیاز9.3پرفورمنس8امکانات9کولینگ و فن8.8نوع کابل ها8.5طراحی ظاهری9.5مصرف بهینه9.5پروتکشن‌ها8.9کیفیت ساخت8.5ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

4 دیدگاه

  1. Avatar امیرحسین گفت:

    سلام خسته نباشید
    من نیاز به یه پاور 1200 دارم برام مهمه که پین 12VHPWR داشته باشه
    توی بازار فقط به دو مدل برخوردم یکی دیپ کول با قیمت 9 ملیون یکی هم ایسوس با قیمت 20 ملیون به نظرتون دیپ کول با این قیمت ارزش خرید داره؟ قیمتش یه جورایی شک برانگیزه
    اگر پاوری خودتون میدونید بهتره پیشنهاد بدید

  2. Avatar وحید گفت:

    ممنون از آرمین عزیز بررسیش مثل همیشه عالی بود ! و استفاده کردیم

  3. Avatar پیمان گفت:

    ممنون از اقای ابیشی برای بررسی کامل و جامع
    به شخصه به Hold Up Time اشرافی نداشتم که با این مقاله اشنایی پیدا کردم
    بنظرم برای هر ایرانی داشتن همچین پاوری الزامیست با توجه به نوسانات برقی که شاهد هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.