بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

تقریبا مهرماه سال گذشته بود که شرکت MSI کارت گرافیک MSI Radeon RX 6600 MECH 2X را معرفی کرد. این کارت گرافیک یکی از محصولات خوش ساخت و جدی MSI برای جذب کاربران حرفه ای و گیمر‌ها با بودجه محدود است. خانواده محبوب کارت گرافیک‌های سری MECH از جمله محصولات برتر MSI است. شرکت ام اس آی با ورود RX 6600، این خانواده موفق را باز سازی کرده و اولین محصول آن همین مدل RX 6600 MECH 2X است. طراحی کارت گرافیک‌های خانواده MECH با تمرکز بر عملکرد بالا و تامین ملزومات برای رسیدن به حداکثر راندمان در گیمینگ و رندرینگ انجام گرفته است. به لطف سیستم خنک کننده قدرتمند در کنار بک پلیت ضخیم فلزی و طراحی ساختاری محکم، کارت گرافیک MSI Radeon RX 6600 MECH 2X را برای هر نوع کاربری مناسب ساخته است.

امروز با بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G در خدمت شما دوستان هستیم با این نوید که قیمت این کارت نسبت به زمان عرضه بسیار مناسبتر شده است، و امکان خرید آن برای طیف وسیعتری از جامعه علاقمندان به کامپیوتر فراهم است. این کارت گرافیک در حال حاضر به قیمت 400 دلار در بازار‌های جهانی و در ایران به قیمت حدود 18.5 میلیون تومان با ضمانت رسمی ‌3 ساله آونگ به فروش می‌رسد.

معماری RDNA2 و مشخصات RX 6600

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

معماری RDNA 2 یکی از موفق ترین معماری‌های عرضه شده توسط AMD است که توانسته ضریب نفوذ گرافیک‌های AMD را در بازار گیمینگ بهبود ببخشد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد این معماری می‌توانید به این مقاله رجوع کنید.

فلسفه وجودی کارت گرافیک RX 6600 این است که شرکت AMD برای مقابله با RTX 2060، پر فروش ترین کارت گرافیک نسل قبل رقیب خود، نیاز به ارائه کارت گرافیکی در حد قیمتی مشابه، اما قدرتمند تر داشت. کارت گرافیکی که بتواند بهترین کارایی گیمینگ را در دقت 1080p ارائه کند، و قوی تر از 2060 باشد. بدین سبب بود که RX 6600 به دنیا آمد.   

در بطن کارت گرافیک RX 6600 شرکت AMD، چیپ Navi 23 قرار دارد که با ریخته گری 7 نانومتری TSMC تولید شده است. این چیپ مجهز به 11.1 میلیارد ترانزیستور است. در هر یک از 28 واحد محاسباتی CU این کارت، تعداد 64 شریان پردازشی قرار دارد که در مجموع، چیپ RX 6600 را مجهز به 1792 شریان پردازشی می‌کند. شرکت AMD برای اولین بار در نسل 6000 از واحد‌های شتاب دهنده نور نیز بهره گرفته است. کارت گرافیک موضوع بررسی ما نیز، تعداد 28 واحد شتاب دهنده پرتو رهگیری نور دارد و از Direct X12 Ultimate پشتیبانی کامل می‌کند. همچنین این کارت گرافیک مجهز به 32 مگابایت کش infinity است. کارت گرافیک RX 6600 موضوع بررسی ما مجهز به 8 گیگابایت حافظه VRAM از نوع GDDR6 و سرعت آن برابر 14Gbps است. رابط کاربری این حافظه 128 بیت، و فرکانس کاری GPU آن به 2044MHz، و فرکانس بوست آن به 2491MHz می‌رسد. بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت MSI، این کارت گرافیک برای کارکرد خود نیاز به منبع تغذیه با توان 500 وات واقعی دارد و برای بازی در دقت 1080p ساخته شده است. البته ما حداقل پاور 600 واتی را برای آن پیشنهاد می کنیم.

از نظر مصرف، کارت گرافیک RX 6600 حدود 150 وات مصرف دارد و دمای کاری آن زیر 65 درجه سانتیگراد است. شرکت AMD دو خصوصیت جالب را همراه کارت گرافیک‌های RX 6600 عرضه می‌کند. یکی Smart Access Memory به اصطلاح سیستم SAM است، که فن آوری مشابه آن در انویدیا Resizable Bar است. البته اعتبار این فن آوری متعلق به AMD است چون اولین بار این شرکت آن را معرفی کرد. به لطف این فن آوری، در صورتی که از پردازنده‌های رایزن سری 5000 استفاده کنید و مادربرد شما قابلیت 4G Decoding را داشته باشد و CSM هم خاموش باشد، کارایی گرافیکی در بازی افزایش می‌یابد. فن آوری دوم Rage Mode است که به نوعی اورکلاک نرم افزاری Radeon به حساب می‌آید.

از دیگر خصوصیات این کارت، قابلیت Super Resolution فناوری AMD FidelityFX (FSR) است. به لطف این فن آوری، برای بازی‌هایی که از این امکان پشتیبانی کنند، میزان فریم دهی به بیش از 2 برابر افزایش پیدا می‌کند.

تنها نکته انتقادی که می‌بایستی در مورد RX 6600 بیان داشت، محدودیت ارتباط درگاه PCIe آن با پردازنده است که به جای 16 خط متداول، این کارت تنها 8 خط ارتباطی PCIe با پردازنده دارد. البته این خطوط از نوع PCIe Gen.4 هستند. در صورتی که پلتفرم شما از PCIe Gen.4 پشتیبانی کند شما می‌توانید از نهایت قدرت RX 6600 استفاده کنید. اما اگر پلتفرم شما محدود به PCIe Gen.3 باشد، به دلیل محدودیت در تعداد خطوط ارتباطی ممکن است بخش کمی ‌از Performance را از دست بدهید.

جعبه گشایی

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

کارت گرافیک RX 6600 MECH 2X 8G ام اس آی در جعبه ای رنگی عرضه می‌شود که تصویر خود گرافیک، بر روی آن نمایان است. میزان 8 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 و پشتیبانی از PCIe Gen.4 از خصوصیات مهمی‌ است که بر روی جعبه آمده است.

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

در پشت جعبه، مشخصات فنی، استفاده از فنهای TORX 3.0، بهره مندی از سیستم کولینگ پیش رفته، و تنوع کانکتور‌های آن، از دیگر ویژگی‌های این کارت دوست داشتنی است که بیان شده است.

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

اقلام همراه درون جعبه، شامل یک کارت عضویت پلاتینیومی ‌MSI، کارت ضمانت آونگ نماینده رسمی ‌MSI در ایران، و دفترچه راهنمای نصب، می‌شود.

ساختار و طراحی محصول

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

شرکت MSI ترکیب رنگی کارت گرافیک RX 6600 MECH 2X 8G را سفید مشکی در نظر گرفته است. فنهای بزرگ و قدرتمند، بخش اعظم نمای کارت را تشکیل می‌دهد.

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

دو فن از نوع TORX FAN 3.0 بر روی کولر بزرگ این کارت گرافیک قرار دارد. فنهای TORX نسخه 3، نسبت به فنهای عادی تا 50 درصد فشار هوای بیشتری را جابه جا می‌کند. همچنین نسل سوم این فنها نسبت به نسل‌های پیشین، تا 15 درصد توانایی جابه جایی هوای بیشتری را دارند.

این کارت همچنین مجهز به حالت فنلس است، که MSI آن را Zero Frozer می‌نامد. در این حالت فن‌های کارت گرافیک در زمان بی کاری و خنکی کارت، خاموش می‌شوند تا نهایت سکوت را برای سیستم شما به ارمغان آورند.

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

شرکت ام اس آی یک بک پلیت ضخیم فلزی، به رنگ نوک مدادی بسیار با کیفیت را در پشت این کارت نصب کرده است. این بک پلیت برس خورده، ضمن زیبایی، عملکرد کولینگ کارت را بهبود می‌بخشد.

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

ابعاد این کارت برابر 23.5 در 12.5 در 4.6 سانتیمتر می‌باشد. بنابراین به راحتی می‌توانید از این کارت در تمامی ‌سیستم‌ها، حتی کیس‌های Mini-ITX نیز استفاده کنید. وزن این کارت گرافیک حدود 710 گرم است و از نظر سایز 2 اسلات را اشغال می‌کند.

نیروی برق کارت گرافیک از طریق یک کانکتور 8 پین PCIe تامین می‌شود. از نظر طراحی، خبری از جلف بازی RGB نیست و ام اس آی مراسم را سنگین برگزار کرده است.

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

کولینگ این کارت ساختاری گسترده دارد، که ضمن خنک سازی GPU و حافظه‌ها، بخش VRM این کارت گرافیک را نیز پوشش می‌دهد.

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

ضخامت 2 اسلاتی این کارت و بدنه آن را در اینجا کاملا می‌توان مشاهده کرد.

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

شرکت MSI تعداد 4 خروجی تصویری، شامل سه عدد Display Port 1.4a، و یک عدد HDMI 2.1 برای این کارت در نظر گرفته است. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می‌کند. جنس براکت پشتی از نوع Stainless Steal براق است.

پشتبانی نرم افزاری

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

شرکت MSI مجموعه نرم افزاری مدیریت MSI CENTER را برای استفاده از تمامی ‌امکانات و قابلیت‌های این کارت گرافیک عرضه کرده است. از جمله مهمترین نرم افزار‌های این پکیج، در کنار امکان مانیتورینگ دما، بخش Frozr AI Cooling است، که به لطف آن، می‌توان یک پروفایل مشترک برای تنظیم تمامی ‌فنهای متصل به مادربرد MSI و فن‌های کارت گرافیک را به صورت یک پارچه انتخاب کرد.

همچنین نرم افزار معروف MSI AFTERBURNER، پر استفاده‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزار اورکلاک کارت گرافیک در دنیاست که در نهایت سازگاری با کارتهای گرافیک MSI می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به لطف این نرم افزار، امکانات لازم جهت اورکلاک کارت گرافیک در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G

خوب دوستان در این بخش، بررسی اجمالی کارت گرافیک ام اس آی MSI RX 6600 MECH 2X 8G را به پایان می‌بریم، و اگر انشاالله امکان بررسی کامل این کارت بوجود آمد، ادامه ی آن را به همراه بنچ مارکها در همین مقاله منتشر خواهیم کرد.

امتیاز: 5.0 از 5 (10 رای)
کمی صبر کنید...

7 دیدگاه

  1. Avatar Kasra گفت:

    سلام من مدل ایسوس این کارت گرافیک رو تهیه کردم ولی یه مشکلی وجود داره من توی بازی ها مثلاً GTA v کلا ۵۰ fps میگیرم فکر کنم مشکل از پاورمه چون ۴۳۰ وات هستش

  2. Avatar سعید گفت:

    سلام ببخشید میخواستم همین گرافیکو بخرم برند yeston و asrock و xfx برند های قابل اعتمادی هستن ؟ و کدومشون بهتره ؟

  3. Avatar kingsolomon گفت:

    به خاطر مصرف کم این کارت (حدود 30W) ماینر ها ریختن رو این کارت
    از اول سال تا الان حدود 4 تومن افزایش قیمت داشته برخلاف کارت های دیگه

  4. Avatar پیمان خداوردی زاده گفت:

    درود و ممنون برای بررسی این کارت گرافیک یه سوال فنی داشتم بنده جدیدا یه سیستم بستم (حدودا چهار ماه هست) با این مشخصات=
    cpu 10100f
    m.b h410h giga
    ram 8 ddr 4 8 gig 2666 mhz دو عدد
    ssd 240 sata
    hdd 7.2 500 gig
    psu Green GP500A ECO
    کیس اورامن پلاس با یه فن (ولی اگه کارت بخرم یه فن دیگه هم بهش اضافه میکنم) داخل سایت ها که اندازه گیری پاور انجام میدن پاور مورد نیاز رو همین پاور پیشنهاد میده ولی خوده اینویدیا 550 وات گفته برا 3050
    الان یه کارت جی تی 730 دارم میخوام ارتقا بدم 3050 بخرم از چند جا پرسیدم بعضی میگن پاور نیازه که تعویض بشه یا بهتره کارت 1660 ti بخرم بعضیا میگن مشکلی پیش نمیاد میکشه همین پاور چون تازه خریدم واقعا نمیخوام بابت پاور ضرر بدم بفروشم بنظرتون چی کار کنم این کارتم که بررسی کردید خوبه ولی بوجم بهش نمیشه نهایت تا 13 میلیون میتونم هزینه کنم
    ممنون که هستید.

  5. Avatar Seyed گفت:

    هرچی بررسی مفصل و همراه با بررسی تخصضی pcb هست فقط بالارده هست rtx3080 3080ti 3070ti
    پایینرده که خیلی استفاده و فروشش بیشتره جایی تو ایران بررسی تخصصی نکرده

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سید جان، دلیلش همینی که گفتی: “فروش”. اون بالارده ها رو چون کمتر میخرن راحت میدن بره زیر تیغ جراحی، پایین رده ها رو چون زیاد میخرن، علاقه ای به دادن برای بررسی کامل نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.