بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

امروز همراه شما دوستان عزیز هستیم با بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING در وب سایت سخت افزار. همین ابتدا از شرکت ایسوس تشکر می‌کنیم که تمام تلاش خود را کرد تا این کارت برای بررسی به سرعت به ایران وارد شود و به دست رسانه‌های داخلی برسد. تقریبا نزدیک به دو ماه از معرفی کارت‌های گرافیک RTX 3000 انویدیا می‌گذرد و می‌دانیم اکثر شما دوستان با اطلاعات جدید، فن آوری‌ها و ویژگی‌های نسل جدید کارتهای گرافیک RTX 3000 انویدیا کما بیش آشنا هستید، از نظر بنچ مارکها هم، بعد از آنکه همه ی رسانه‌های بین المللی ته دیگ بنچ مارکهای کارتهای جدید انویدیا را هم خورده اند، تازه پای کارت گرافیک RTX 3080 به ایران رسید. بنابراین آنطور که باید و شاید این بررسی در خط خبری داغ نیست، اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اطلاعات جالب را در کنار بنچ مارک‌های به روز در اختیار شما قرار دهیم. ابتدا به سراغ معماری آمپره می‌رویم.

معماری Ampere

بدون اغراق، انویدیا تک و تنها یکه تاز توسعه و پیشرفت صنعت گرافیک کامپیوتر در دنیاست. این شرکت با معرفی معماری آمپره، یک بار دیگر ثابت کرد، رقبای دیگر مانند ای ام دی و اینتل، با فاصله بسیار زیاد نسبت به انویدیا در پشت سر آن حرکت می‌کنند. انویدیا در نسل تورینگ، در کنار افزایش قدرت Raw Performance پردازش گرافیک، دو فن آوری رهگیری نور RTX و DLSS را نیز معرفی کرد و این دو مولفه، در نسل جدید معماری آمپره، قدرتمند تر و بسیار تواناتر شدند. هسته‌های پردازشی Ampere از فن آوری 8 نانومتری سامسونگ بهره می‌برند و برای اولین بار، کارت گرافیک‌های رده بالای این نسل از سریعترین حافظه‌های گرافیکی جهان، GDDR6X بهره خواهند برد. این کارتها همه مجهز به درگاه PCIe Gen.4 هستند و نسبت به نسل پیشین خود بعضا بیش از 50 درصد توانمند تر عمل می‌کنند. برای اطلاعت بیشتر در مورد مهمترین تغییرات در نسل جدید کارت گرافیک‌های آمپره، پیشنهاد می‌کنم به مقاله معرفی این کارتها مراجعه بفرمایید. لازم به ذکر است به دلیل قیمت بسیار بالای RTX3000 و تقاضای زیاد برای خرید در بازار، تولید و عرضه آنها به صورت قطره چکانی انجام می‌پذیرد و به گفته انویدیا، محدودیت‌ها در تولید انبوه RTX 3000 به مرور در سال 2021 برطرف خواهند شد.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

اطلاعات کلی درباره RTX 3080

چیپ گرافیکی GA102 بر پایه معماری 8 نانومتری ساخت شرکت سامسونگ است که در کارت گرافیک RTX 3080 به کار رفته است. این چیپ 28 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به 8704 هسته سایه زن یا Shaders، تعداد 272 هسته Tensor، تعداد 68 هسته RT، و 96 واحد ROP می‌باشد که همه به 10 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6X با رابط 320 بیتی و سرعت 19 گیگابیت در ثانیه متصل شده اند. فرکانس حافظه نسخه رفرنس RTX 3080 برابر 1188MHz است و فرکانس پایه GPU آن در نسخه رفرنس برابر 1440MHz، و فرکانس حالت بوست آن برابر 1710MHz است.

در کارت گرافیک موضوع این بررسی ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر 1785MHz افزایش یافته تا قدرت بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق RTX 3080 حدود 320 وات است، و این کارت گرافیک ایسوس با توجه به حالت اورکلاک شده ای که دارد تا 340 وات مصرف آن افزایش یافته و در صورت اورکلاک آن، مصرف کلی کارت به بیش از این میزان هم خواهد رسید که در ادامه بررسی به آن می‌پردازیم.

پاور مناسب

اگرچه انویدیا در نسخه رفرنس RTX 3080 یک کابل مخصوص 12 پین جدید برای تغذیه کارت خود استفاده کرده است که به لطف یک مبدل به 2 کابل 8 پین برق PCIe متصل می‌شود، شرکت ایسوس اما به فکر راحتی کاربران بوده و بی جهت کار را سخت نکرده است. کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING بدون نیاز به هیچ کابل جدید، صرفا با دو کابل برق 8 پین متداول PCIe تغذیه می‌شود. بنابراین نیازی به تهیه هیچگونه کابل اضافی و یا مبدل برای اتصال پاور‌های مرسوم به این کارت گرافیک ندارید.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

در مورد توان پاور هم، ایسوس حداقل یک پاور 850W واقعی را برای تغذیه این کارت پیشنهاد کرده است. ما هم کاملا موافق هستیم و اکیدا توصیه می‌کنیم دوستانی که می‌خواهند از امکانات RTX 3080 ایسوس استفاده کنند، حتما یک پاور قدرتمند درست و حسابی 850 وات و یا بالاتر برای سیستم خود تهیه کرده تا سلامت عملکرد کارت گرافیک خود را بیمه کنند.

اهمیت پردازنده و PCIe Gen.4

برای استفاده از کارت گرافیکی مانند RTX 3080 باید حتما توجه داشته باشید که سیستم شما در خور و هم کلاس قدرت این کارت گرافیک باشد. اگر قصد شما از تهیه این کارت، گیمینگ باشد، باید حتما بدانید که کلیه پردازنده‌هایی که کمتر از 6 هسته واقعی داشته باشند، به القوه برای RTX 3080 می‌توانند باعث گلوگاه شوند. در حال حاضر که این بررسی نوشته می‌شود، در بحث گیمینگ مناسبترین پردازنده‌های Mainstream که مناسب برای استفاده از RTX 3080 باشد، به ترتیب از ضعیف به قوی شامل 8700K، 9700K، 9900K، 10700K، و 10900K می‌شوند. پردازنده‌های سری 5000 شرکت AMD شامل 5600X، 5900X و 5950X هم برای کارتهای گرافیک RTX 3000 در بحث گیمینگ کاملا مناسبند. اگرچه پرچمداران نسل‌های 8، 9 و 10 اینتل فاقد اتصال PCIe Gen.4 هستند، اما داشتن پردازنده ای با هسته‌های قوی تر مهم تر از وجود امکان PCIe Gen.4 است. این موضوع مهمی‌است که باید به هنگام انتخاب پردازنده مناسب برای RTX 3080 حتما به آن توجه کرد.

مانیتور مناسب

بحث بعدی مانیتور است، کارت گرافیک RTX 3080 بهترین کارت برای گیمینگ در دقت 4K است که می‌تواند به راحتی اغلب بازی‌ها را با جزییات خوب بالای 60 فریم به اجرا در آورد. هر چه رزلوشن کمتر از 4K باشد، داشتن یک پردازنده قوی تر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، و برعکس این موضوع هم صادق است، اگر مانیتور شما 4K باشد، نقش پردازنده و اهمیت داشتن یک پردازنده قدرتمند، کمرنگتر می‌شود. بنابراین اگر امکان تهیه یک مانیتور 4K را دارید، می‌توانید به جای 10900K از یک پردازنده ارزانتر مانند 9700K یا 8700K استفاده کنید و در عوض تناسب سیستم بهتر خواهد بود. اما اگر یک مانیتور با دقت 2K و یا حتی 1080P دارید، بهتر است، از پردازنده‌های قوی تر مانند 9900K، 10700K و یا 10900K استفاده کنید تا احتمال بروز گلوگاه کمتر شود. این یک قاعده کلی است، هرچه رزلوشن بیشتر از FULL HD باشد، فشار کمتری روی پردازنده خواهد بود پس می‌توان پردازنده با قیمت کمتری تهیه کرد. بر عکس این قاعده می‌شود هرچه رزلوشن مانیتور کمتر از 4K باشد، فشار بر روی پردازنده بیشتر خواهد بود پس باید پردازنده گران قیمت تری تهیه کرد.

نقش SSD و قابلیت RTX IO

انویدیا در نسل جدید کارتهای گرافیک RTX 3000 و همچنین برای نسل پیشین RTX 2000، به زودی از قابلیت جدیدی به نام RTX IO استفاده خواهد کرد که در آن کارت گرافیک شما، مستقیما، بدون دخالت پردازنده، خودش اطلاعات لازم را از داخل درایو ذخیره سازی SSD NVMe بازخوانی کند، و بدین ترتیب، بخشی از فشار بر روی پردازنده به هنگام گیمینگ بر طرف شود. این ویژگی جدید، هنوز قابل تست و بررسی نیست، چرا که ابتدا به ساکن نیازمند فن آوری Microsoft Direct Storage هستیم که در سال آینده میلادی به ویندوز 10 اضافه خواهد شد، و در وهله دوم نیازمند وجود بازی‌هایی هستیم که از چنین قابلیتی استفاده کنند. در حال حاضر نه ویندوز 10 چنین امکانی دارد و نه بازی‌ها این قابلیت رو پشتیبانی می‌کنند. تنها می‌دانیم که RTX 3080 چنین قابلیتی دارد.

جنگ خازن‌های POSCAPs و MLCC

چندی پیش، شایعاتی در مورد وجود مشکل در استفاده از نوع خازن مناسب برای کارتهای RTX 3080 بوجود آمد که شامل کارت‌های گرافیک ساخت شرکت ایسوس نمی‌شد. شرکت ایسوس از همان ابتدا در کلیه کارتهای گرافیک RTX 3080 خود، تماما از خازن‌های MLCC استفاده کرده است و این کارتها عملکردی بی نقص دارند.

بسته بندی محصول

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

شرکت ایسوس از خانواده TUF، دو مدل RTX 3080 را عرضه کرده است که یکی از آنها اورکلاک شده و به قول گفتنی OC Edition است. مدلی هم که ما امروز به بررسی آن خواهیم پرداخت نیز همان مدل اورکلاک شده با پارت نامبر TUF-RTX3080-O10G-GAMING است. نمای جلوی جعبه این کارت تمام نکات کلیدی لازم را به مانند اکثر مدل‌های ایسوس به نمایش می‌گذارد. در ابتدها شاهد تصویری از خود کارت هستیم که کاربر را با ظاهر جدید کارت‌های گرافیک ایسوس آشنا می‌کند. برند TUF Gaming، میزان 10 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X و پشتیبانی از Ray Tracing و DLSS و نورپردازی Aura از دیگری خصوصیات مهمی‌است که بر روی جعبه آمده است.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

در پشت جعبه، پشتیبانی از HDMI 2.1، بهره گیری از کولینگ پیش رفته، مجهز بودن به بدنه محکم تمام فلزی، دوام بالای قطعات TUF با استاندارد نظامی، و تنوع کانکتور‌های آن، از دیگر ویژگی‌های این کارت دوست داشتنی است که بیان شده است.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

اقلام همراه درون جعبه، شامل یک کارت تشکر از خرید، گواهی دوام قطعات TUF، و دفترچه راهنمای نصب، می‌شود.

ساختار و طراحی محصول:

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

اولین بار که این کارت گرافیک را در دست می‌گیرید، بیشترین موضوعی که به چشم می‌آید بدنه بسیار با کیفیت تمام فلزی آن است. به غیر از پروانه‌های فنها، هیچ قطعه ی پلاستیکی در ساختار بدنه استفاده نشده است و با بک پلیت تمام فلزی که دارد، کاملا وزن زیاد این کارت حس می‌شود. ابعاد این کارت برابر 29.99 در 12.69 در 5.17 سانتیمتر می‌باشد. وزن این کارت گرافیک به 1.4 کیلوگرم می‌رسد و از نظر سایز، 2.7 اسلات را اشغال می‌کند. از نظر زیبایی، می‌توان گفت طراحی کارت قابل قبول است هرچند علاقه داشتیم شاهد پرسونالیتی بیشتری از ایسوس و المانهای بیشتری از خانواده TUF در طراحی این کارت مشاهده کنیم، ولی به هر جهت، همینکه ایسوس از نمای جدیدی در این کارت گرافیک بهره گرفته است و به اندازه کافی این کارت را متفاوت خلق کرده، برایش نمره قابل قبولی در بخش طراحی در نظر می‌گیریم.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

نیروی برق کارت گرافیک از طریق دو کانکتور 8 پین PCIe تامین می‌شود. ایسوس در سمت راست از یک حاشیه نورپردازی شده با آرم تاف برای این کارت گرافیک بهره گرفته است. بحث SLI و NVLINK هم دیگر در 3080 وجود ندارد، بنابراین هیچ کانکتوری هم برای آن در نظر گرفته نشده است.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

آن خط باریک حاشیه نورپردازی شده، اگرچه سایز کوچکی دارد اما نور RGB را به صورت خطی به کف کیس منعکس می‌کند و در کل اینجا تنها بخشی از کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING است که به نورپردازی RGB مجهز می‌باشد. صادقانه باید گفت، این میزان نورپردازی خیلی کم است. خیلی خیلی کم است، در حالی که نورپردازی‌های گسترده RGB بخش بزرگی از بحث Marketing را در قطعات مخصوص گیمینگ شامل می‌شود، ایسوس بسیار محدود از این امکان استفاده کرده است. هستند بعضی از کاربرانی که علاقه ای به نورپردازی گسترده بر روی قطعات نداشته باشند، اما اغلب کاربران دوست دارند هر چه بیشتر و “گسترده تر” از نورپردازی RGB استفاده کنند و این نورپردازی بسیار محدود در این کارت، به اندازه کافی برای دوستداران RGB جذاب نخواهد بود. اما به هر حال، همین که این کارت فاقد RGB نیست، جای شکرش باقی است.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

این هم نمایی از پشت کارت، اثری از نورپردازی نیست اما جای لاستیک ماشین مسابقه ای در دو بخش از بک پلیت دیده می‌شود. یک مایکرو سوییچ لبه پشت کارت قرار دارد.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

این مایکرو سوییچ، امکان تغییر بایوس کارت گرافیک را در دو حالت به کاربر می‌دهد. در حالت Performance، فنهای کارت دیگر خاموش کامل نمی‌شوند، و سرعتشان از کم به زیاد تغییر می‌کند. اما در حالت Quiet فنها در حالت بیکاری کارت گرافیک، در صورتی که دما به زیر 60 درجه برسد، کاملا خاموش خواهند شد تا کاملا این کارت بی صدا کار کند. توصیه عمومی‌ما بر این است که، در صورتی که در کنار گیمینگ و یا رندرینگ، با کامپیوتر کار تایپ انجام می‌دهید و یا ممکن است ساعت‌ها کامپیوتر روشن در حالت بی کاری قرار گیرد، این تنظیم را بر روی Quiet قرار دهید تا حداکثر بی صدایی در هنگام تایپ برقرار شود و استهلاک فنها کمتر باشد. و در صورتی که زمان زیادی را برای تایپ با کامپیوتر سپری نمی‌کنید، و مثلا به محض روشن کردن آن، به سراغ گیمینگ و یا رندرینگ می‌روید، تنظیم بایوس را بر روی Performance قرار دهید.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

اینهم بخش دوست داشتنی پشت کارت، که ایسوس صرفا از خازن‌های MLCC برای فیلتراسیون نهایی ولتاژ ورودی به GPU استفاده کرده است.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

ضخامت 2.7 اسلاتی این کارت و بدنه تمام فلزی آن را در اینجا کاملا می‌توان مشاهده کرد. مدار چاپی، در بین این حجم از سینک‌های خنک کننده از پشت و جلو ساندویچ شده است تا حداکثر کولینگ برای RTX 3080 فراهم باشد.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

ایسوس تعداد 5 خروجی تصویری، شامل سه عدد Display Port 1.4a، و دو عدد HDMI 2.1 برای این کارت در نظر گرفته است. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می‌کند. ایسوس در این نسل از کارتهای گرافیک، جنس براکت پشتی را از Stainless Steal براق انتخاب کرده است.

سخت افزار:

با برداشتن کولر از روی PCB به سراغ بخش‌های سخت افزاری این کارت گرافیک می‌رویم.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

این کارت گرافیک مجهز به پردازشگر گرافیکی GA102 از نوع A1 مخصوص اورکلاک است و تعداد 10 عدد حافظه GDDR6X ساخت شرکت مایکرون آن را احاطه کرده است.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

حافظه‌های GDDR6X از جمله سریعترین حافظه‌های موجود در جهان به شمار می‌روند و بسیار گرانقیمت هستند. یکی از بزرگترین دلایل قیمت بالای 3080 و 3090 استفاده انویدیا از این نوع چیپ‌های فوق پیشرفته است. این حافظه‌ها مجهز به فن آوری تصحیح خطا یا ECC هستند و این برای اولین بار است که انودیا از این فن آوری در سطح کارتهای گرافیک گیمینگ استفاده کرده است. یکی دیگر از تفاوت‌های GDDR6X نسبت به حافظه‌های GDDR6، دو برابر شدن حجم ارسالی دیتا است. بدین مفهوم که در چیپ‌های حافظه GDDR6، در لحظه اطلاعات به صورت یک بیت (صفر یا یک) ارسال می‌شد، اما در چیپ‌های حافظه GDDR6X، اطلاعات در لحظه با دو بیت (چهار حالت) از طریق تفاوت در ولتاژ ارسال می‌شود، و در نتیجه شاهد افزایش دو برابری انتقال اطلاعات در این حافظه‌ها هستیم. بنابراین در کارت RTX 3080 از هر لحاظ با ساختاری بسیار مدرن و قدرتمند روبه رو هستیم. ایسوس برای خنک سازی این حافظه‌ها از پد‌های انتقال دمای با کیفیت استفاده کرده است و برای اطمینان از پوشش دقیق این حافظه‌ها، پد‌ها به حافظه‌ها چسبیده شده اند. به این دلیل ما از جدا سازی پد‌ها خودداری کردیم و صرفا پد را از روی یکی از حافظه‌ها جدا کردیم. این موضوع در مورد چوک‌ها هم صادق بود و پد کاملا به چوک چسبانده شده بود. متاسفانه اگر پد از روی چوک برداشته می‌شد امکان چسباندن مجدد آن نبود بنابراین، به جهت خودداری از آسیب رسیدن به کارت، به همین شکل عکس برداری کردیم.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

در بخش مدار تغذیه VRM هم شاهد 20 فاز دیجیتالی هستیم. مهندسین طراح مدار تغذیه این کارت گرافیک، از دو چیپ 8 کاناله UPI uP9512R برای کنترلر‌های VRM استفاده کرده است و خروجی این یک جفت 8 کانال را به ماسفت‌های Vishay Siliconix SiC641 DrMOS متصل کرده است. این ترکیب در مجموع 16 فاز را برای تغذیه و مدیریت GPU فراهم میکند. برای 10 گیگابایت حافظه GDDR6X هم، ایسوس از یک کنترلر 4 کاناله از نوع uP9512S استفاده کرده است و مجدد خروجی آن را به 4 عدد از ماسفت‌های SiC641 ساخت شرکت Vishay متصل کرده است تا تغذیه چیپ‌های حافظه به غایت کافی باشد.  کل مدار توسط دو درگاه 8 پین تغذیه می‌شود که در مجموع توان 300 وات را در اختیار کارت برای اورکلاک قرار می‌دهد. مابقی واتیج مورد نیاز کارت RTX 3080 از طریق درگاه PCIe مادربرد تامین می‌شود که تا 75 وات دیگر را تامین می‌کند.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

این هم تصویر پشت کارت گرافیک، که ایسوس از در این بخش از یک بک پلیت ضخیم برای پوشش و خنک کنندگی آن استفاده می‌کند.

سیستم خنک کننده:

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

کولر عظیم الجثه کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING مجهز به شش لوله انتقال حرارت است که دو بلوک بزرگ از برج‌های خنک کننده وظیفه خنک سازی آن را به کمک فنها بر عهده دارند. این بلاک علاوه بر GPU بخش اعظمی‌از فازها را نیز خنک می‌کند.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

برج‌های خنک کننده توسط این 3 فن با استاندارد صنعتی IP5X ضد گرد و غبار خنک می‌شوند و به جهت آرایش بهتر و عبور هوای بهتر، فن وسط بر خلاف دو فن اطراف می‌چرخد. ناگفته نماند این فنهای Axial-tech از بهترین نوع فنهای بولبرینگی با طول عمر بالا هستند که در تمامی‌کارتهای جدید رده بالای ایسوس، حتی در سری ROG مورد استفاده قرار دارند. این فنهای پر قدرت، در عین اینکه می‌توانند حجم بالایی از هوا را به گردش در آورند، در دور‌های پایین و متوسط عملا بی صدا و در دور‌های بالا نیز کم صدا هستند.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

دو  بخش دیگر از کولینگ این کارت، شامل بک پلیت می‌شوند که ایسوس بخش‌های مهم پشت کارت را به لطف آن خنک می‌کند و یک سینک مستقل که وظیفه خنک سازی حافظه‌ها و دیگر بخش‌های کارت را بر عهده دارد. این سینک مجزا با اتصال به سینک اصلی می‌تواند به طور مستقیم از هوای فراهم شده توسط فنها استفاده کند تا تمام قسمت‌های کارت به خوبی خنک شوند.

سیستم تست:

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING
قطعهمشخصات
پردازنده INTEL CORE i7 8700Kاز ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت 14+ نانومتری، 6 هسته و 12 رشته پردازشی، حدکثر فرکانس کاری 4.7 گیگاهرتز، حداکثر توان مصرفی 95 وات و مقدار 12 مگابایت کش Level3 اشاره کرد.
مادربرد MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBONمادربرد گیمینگ از ام اس آی با کیفیت ساخت بالا و امکانات عالی برای راه اندازی یک سیستم گیم قدرتمند. استفاده از سوکت 1151 و چیپ ست Z390 به همراه فرکانس حافظه 4466 مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک های حرارتی کارآمد، وجود خروجی ها و ورودی های کامل، نرم افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نورپردازی زیبا، قابلیت اورکلاک بالا و دریافت بیش از 20 جایزه و نشان برتر تنها بخشی از ویژگی های این مادربرد است.
کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMINGموضوع بررسی
حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8Gاین سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.
درایو ذخیره سازی ADATA XPG SX8200 Pro 256Gاس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256G با سرعت بسیار بالا مجهز به پروتکل NVME 1.3 است و به درگاه M.2 متصل می شود. سرعت خواندن و نوشتن متوالی این SSD به ترتیب 3500MB و 1200MB است. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر 220K IOPS و 290K IOPS است. شرکت ADATA از حافظه Micron 64-layer 3D TLC NAND در این درایو بهره برده است. این درایو از طریق شرکت محترم آونگ در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار گرفته است.
درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250Gاس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی 550MB و 520MB را در اختیار سیستم قرار می دهد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.
خنک کننده Noctua D15
منبع تغذیه Cooler Master V1200
خمیر سیلیکون GREEN GT-4 PREMIUMبرای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم. به لطف این خمیر خوب توانستیم پردازنده ی 9900K را تا 5 گیگاهرتز به صورت استیبل اورکلاک کنیم.
هاب USB 3 ORICO MH4PUاین هاب بسیار زیبا برای انتقال اتصالات پشت مادربرد به سطح جلوی کیس Open Frame سیستم تست مورد استفاده قرار گرفته است و آن را شرکت چهارفصل در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم.
کیس گرین Cooler Master

عملکرد:

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING به کمک نرم افزار Asus GPU Tweak II دارای سه پروفایل Silent، Gaming و OC می‌باشد. مقصود از فرکانس دیفالت این کارت گرافیک حالت OC آن به شمار می‌رود. در این حالت کلیه تست‌های حالت دیفالت را گرفتیم. همانطور که در سربرگ سنسور‌های برنامه GPUz مشخص می‌باشد، پس از تست‌ها و بنچ مارکها در حالت دیفالت، نتایج فرکانسی و دمایی فوق بدست آمده است. حداکثر دمای GPU در طول تست‌ها برابر 67 درجه سانتیگراد بود که عالی است. کولر قدرتمند ایسوس توانست با خنک نگه داشتن کارت، حداکثر فرکانس کاری لحظه ای GPU را به میزان 1980MHz به ثبت برساند. حال به سراغ اورکلاک می‌رویم.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

موردی که در اورکلاک کارتهای RTX 3080 و RTX 3090 باید همیشه به خاطر داشت این است که GPU این کارتها به طور اتوماتیک در شرایط مناسب (خنک بودن کارت) خودش بدون نیاز به هر گونه اعمال تغییر دستی، فرکانس خود را به بالای 2000 مگاهرتز سوق می‌دهد و عملا نیازی به هیچ گونه اورکلاک یا Push از طرف کاربر نیست. اما همچنان اگر بخواهید می‌توانید فرکانس GPU را کمی‌افزایش دهید به شرط آنکه از افزایش دمای آن پیشگیری کنید. بنابراین در هنگام اورکلاک این کارتها، پس از افزایش فرکانس، از دادن هرگونه ولتاژ اضافی خودداری کنید، تا خود GPU فرکانس خودش را به صورت اتوماتیک بر اساس ولتاژی که دارد به حد بالاتر اورکلاک کند.

مورد دوم، در مورد اورکلاک حافظه، باید به یاد داشت که حافظه‌های GDDR6X از فن آوری ECC تصحیح خطا پشتیبانی می‌کنند. بنابراین برخلاف گذشته که در صورت ناپایداری در اورکلاک حافظه، سیستم دچار آرتیفکت و یا خرابی تصویر می‌شد، در این کارتها در صورت ناپایداری حافظه به لطف این فن آوری، آرتیفکت وجود ندارد و سیستم نشانه ی خاصی نخواهد داشت. فقط حافظه فرکانس خود را داوون کلاک می‌کند و عملا، نتیجه تست بنچ مارک پس از اورکلاک ثابت و یا کاهش میابد. پس اگر با افزایش فرکانس حافظه از یک میزان به بعد اگر نتیجه بنچ مارک ثابت ماند و یا کم شد، بدانید که به مرز ناپایداری رسیدید و باید میزان اورکلاک را کاهش دهید.

برای برای اورکلاک کارت ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING توانستیم بدون افزایش ولتاژ، تا 90 مگاهرتز فرکانس پایه GPU را افزایش دهیم تا به مرز 1875 مگاهرتز برای بوست فرکانس GPU برسیم. سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و تا 1048 مگاهرتز افزایش دادیم تا به سرعت 20Gbps رسیدیم. حال کلیه تست‌ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم. با افزایش فرکانس پایه به 1875 مگاهرتز، حداکثر فرکانس لحظه ای به 2055 مگاهرتز رسید. افزایش فرکانس حافظه نیز نتایج خوبی را رقم زد هرچند انتظار بیشتری از اورکلاک حافظه داشتیم اما رسیدن به 20Gbps هم راضی کننده است. ما معمولا برای اطمینان از خنک کنندگی کولر در حالت اورکلاک، سرعت فنها را بر روی حداکثر تنظیم می‌کنیم. حال کلیه بنچ مارکها را در این میزان از اورکلاک مجددا تست گرفته و آنها را ثبت می‌کنیم.

لازم به ذکر است این اولین کارت RTX 3080 است که در لابراتوار بررسی می‌کنیم بنابراین جایگاه آن در کلیه جدول‌ها تک است.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

در حالت اورکلاک با ثبت حداکثر امتیاز 11564 در نرم افزار Unigine Superposition ، این کارت به عنوان قدرتمند ترین کارت گرافیک بعد از RTX 2080 Ti قرار گرفت.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

برای تست بازی، اصولا توصیه ما استفاده از پردازنده‌های 9900K، 10700K و 10900K است، اما با همین 8700K که داشتیم، سعی کردیم با نزدیک کردن فرکانس آن به 10600K، نتایج منطقی تری از قدرت واقعی RTX 3080 در کلیه بازی‌ها در دقت Full HD داشته باشیم و ثبت کنیم. نتایج بدست آمده بسیار عالی است. این کارت گرافیک مناسب مانیتور‌های 4K، 2K و یا مانیتور‌های FHD با نرخ به روز رسانی بالای 360 هرتز می‌باشد.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

در تست بازی‌ها در دقت 4K، همانطور که مشاهده می‌کنید این کارت بالای 60 فریم خروجی می‌دهد که فوق العاده عالی است.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

در تست 3DMark Time Spy با اورکلاک صورت گرفته، امتیاز 18659 برای این کارت ثبت گردید که بی نظیر است.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

تست Octane برای سنجش قدرت رندرینگ این کارت گرافیک با موتور ساخت شرکت Otoy است. این تست توانایی کارت گرافیک را برای پردازش‌های سنگین سه بعدی می‌سنجد. یکی از ویژگی‌های این نرم افزار امکان استفاده آن از فن آوری Ray Tracing برای سرعت بخشیدن به پردازش است.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

نرم افزار تست V-RAY Next نیز با قابلیت رندرینگ مبتنی بر GPU قدرت خروجی این کارت را می‌سنجد. نتیجه فوق خروجی این نرم افزار است.

نتیجه گیری:

کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING یک شاهکار بی نقص از ایسوس است که به راحتی می‌تواند هر کاربری را با هر کاربردی از سیستم، راضی کند. پیش از پرداختن به خصوصیات فنی این کارت گرافیک، باید اذعان داشت این کارت به قیمت حدود 730 دلار در بازار‌های جهانی عرضه شده است که به دلیل تولید بسیار کم از طرف انویدیا، اکثر مواقع ناموجود است، و در بازار‌های غیر رسمی‌دنیا با قیمتی بسیار بیشتر از اینها توسط واسطه‌ها به فروش می‌رسد. در ایران خدا رو شکر این کارتها به دست واسطه نیفتاده و توسط نماینده رسمی‌ایسوس در ایران توزیع می‌گردد و تاکنون چند بار تعداد محدودی از این کارت به قیمت حدودی 54 میلیون تومان موجود شد که بلافاصله به فروش رفت. برای یک گیمر، تصور اینکه 54 میلیون تومان را صرفا به خاطر بازی با کامپیوتر برای کارت گرافیک هزینه کند، شاید غیر منطقی باشد و هزینه فقط محدود به گرافیک نیست، این کارت گرافیک حداقل به یک پردازنده 16 میلیونی و رم 7 میلیونی و مادربرد 10 میلیونی و پاور 5 میلیونی و مانیتور ….. هم نیاز دارد که به راحتی سر جمع هزینه کل یک سیستم متناسب برای این کارت به بالای 100 میلیون تومان می‌رسد. بنابراین مخاطب اصلی چنین کارتی، لزوما نه گیمرها، بلکه تولید کنندگان محتوی سه بعدی، رندرکاران و کاربرانی هستند که پردازش‌های مبتنی بر GPU دارند. در واقع از نظر نگارنده، باید از این کارت پول ساخت، تا هزینه ی 54 میلیون تومانی برای آن منطقی باشد. از لحاظ خنک کنندگی، ایسوس کولر بسیار قدرتمندی برای این کارت ساخته است و کلیه قطعات اصلی از بهترین کامپوننت‌ها ساخته و مهندسی شده اند.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING

ایسوس طراحی کارتهای گرافیک خود را در نسل RTX 3000 به طول کامل نو سازی کرده است. بدنه تمام فلزی این کارت حس کیفیت بالای Premium آن را به کاربر منتقل می‌کند. علیرغم بدنه تمام فلزی، به دلیل استحکام سازی کارت توسط سینک‌های چند لایه، علی الخصوص بک پلیت ضخیم آن، اثری از افتادگی یا Sag کردن کارت در کیس دیده نمی‌شود. تنها انتقاد ما به ایسوس، استفاده حداقلی و مینیمالیستی از نورپردازی RGB در این کارت است که فقط به اندازه یک بند انگشت RGB، آن هم در پایین سوکت برق که احتمالا کابل برق جلوی تماشای آن را هم خواهد گرفته، استفاده کرده است. ما انتظار نورپردازی RGB بسیار وسیعتری از ایسوس داشته و داریم و امیدواریم حداقل در کارتهای سری ROG نورپردازی وسیعتری از RGB ببینیم.

از نظر گیمینگ، این کارت بهترین انتخاب برای بازی در دقت 4K/60Hz، و یا 2K/240Hz، و یا 1080P/360Hz است. با این کارت، تمامی‌ قابلیت‌های جدید انویدیا، از DLSS گرفته تا RTX را می‌توان با فریم ریت‌های بالای در بازی‌ها تماشا کرد. از نظر صدا و نویز هم هیچ شکایتی نداریم، فنهای به کار رفته کاملا بی صدا هستند و در دور‌های بالا هم به سختی شنیده می‌شوند. عملکرد کارت بسیار خنک است، استفاده از بایوس دوگانه برای استفاده از حالت فن لس، یک حرکت هوشمندانه از طرف ایسوس بود که در این کارت گرافیک هم به کار گرفته شده است. نقد خاصی را نمی‌توان برای این کارت گرافیک بیان داشت. هر شخصی برای هر کاری این کارت گرافیک را تهیه کند، بازی را ده – هیچ برده است. یک کارت گرافیک 730 دلاری، حتی در خارج از ایران هم گران قیمت محسوب می‌شود، اما با کمی‌ پس انداز امکان خرید آن برای اغلب افراد جامعه وجود دارد، در ایران اما، امیدوارم روزی خرید چنین کارتهایی حداقل یک رویای قابل دسترس برای همه باشد.

سایت سخت افزار، با توجه به عملکرد عالی، طراحی بی نظیر VRM و قدرت خوب اورکلاک به این کارت نشان منتخب سردبیر و نشان بهترین کارایی را اعطا می‌کند.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING
مزایا:
  • فن های بی صدا
  • قدرت اورکلاک بسیار خوب
  • قدرت بسیار بالا در گیمینگ و رندر
  • قدرت خنک کنندگی عالی برای کولر
  • بدنه پر قدرت، با دوام و تمام فلزی
معایب:
  • به کار گیری نورپردازی RGB می‌توانست وسیعتر باشد.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 O10G GAMING با عملکرد خنک، بدنه فلزی با دوام، زیبایی کلاسیک، و پرفورمنس بالا، آرزوی هر کاربر حرفه ای است.
9.5امتیاز9.8راندمان9.7خنک کننده9.4طراحی9.1ارزش خرید

امتیاز: 4.5 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

67 دیدگاه

  1. Avatar َََAmin گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید .
    ازتون یه خواهش داشتم که اگر امکان داره کارت گرافیک ASUS ROG STRIX LC RX 6900 XT O16G روبرسی کنید

  2. Avatar Mohamad گفت:

    سلام وقت بخیر
    یه سوال داشتم اگه بخوام از این 3080 برای استخراج رمز ارز استفاده کنم ,میزان مصرف برقش چه اندازه هستش؟

  3. Avatar Amir گفت:

    چرا 54 میلیون؟! اگه قیمت جهانیش 730 دلاره به دلار 30 تومن هم بخوای حساب کنی میشه حدود 22 میلیون، حالا این قیمت نمایندگی ایسوسه دست واسطه بود قیمت چی میشد! این همه اختلاف با قیمت جهانی واسه چیه؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      الان امروز این کارت 43 میلیون تومنه و 11 میلیون تومان ارزانتر از زمانی است که این بررسی نوشته شده.

      دلیل اختلاف قیمت ها رو اینجا توضیح دادم.

      • Avatar Amir گفت:

        ولی نمایندگی اگه واقعا نمایندگی باشه باید به قیمت روز محصول رو ارائه بده، به هر حال این روش یعنی گذاشتن 100 درصد بار گرانی و تورم حال و آینده نامعلوم رو دوش مصرف کننده و اینکه مصرف کننده نه تنها بار گرانی روز رو تحمل کنه بلکه بار ریسک تاجر رو هم به دوش بکشه یعنی استثمار کامل مصرف کننده به وسیله تاجر که اگه نظارت درستی می بود باید این کنترل میشد.

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          دقیقا به همین خاطره که میگن بار تحریم ها بر دوش مردمه. چون مردم باید هزینه های تحریم ها رو بدن. این مسئله باید از بالا حل بشه، تا مصرف کننده جور گرانی و تورم حال و آینده رو نده.

  4. Avatar مهدی ار اس گفت:

    میخام این سیستم بخرم مشکلی نداره ؟ کارت گرافیک و میخام بزارم واسه بعد ؟ پیشنهادی چیزی ام داشتین بگین دمتون گرم
    پاور530 deepcool
    intel i5-10400 پردازنده
    asus prime 410m- مادربرد
    رم جی اسکیل 3200 مدل aegies cl 16
    شرمنده اینجا میزارم بی ربطه

    • Avatar محمدرضا گفت:

      سلام .
      من خودم از ۱۰۴۰۰ و aegis استفاده میکنم و راضی هستم . ولی استفاده از رم های بالا ۲۶۶۶ در پردازنده i5 میسر نیست و اگه بیشتر بندازی تا ۲۶۶۶ رو میاره من خودم ۳۰۰۰ دارم که از حداکثر توانش استفاده نمیشه . به عنوان مادربرد هم میتونی از سری b460 استفاده کنی که هم از نظر چیپست و امکانات بهتره .

  5. Avatar مهدی ار اس گفت:

    اونجایی که نوشتین با همین 8700k که داشتیم ناراحت شدم ..بعد یادم افتاد پردازنده خودم دو هسته اییه از ناراحتی در اومدم خخخ

  6. Avatar Alirezatha گفت:

    داشتم میوندم میومدم پایین میومدم پایین که یهو یه عکس با تم رنگی آشنا دیدم
    برگشتم بالای متن دیده بعلههه
    مقاله نویسنده داره اونم چه نویسنده ای برگشتم یه بار با دقت دوبرابر خوندم اومدم پایین
    تشکر نوشتن مقالات و مشاوره های کاربردی که میدین

  7. Avatar ᗩTᗩ گفت:

    سلام
    آرمین جان خسته نباشی داداش بررسی بسیار سخت و نفس گیری بود واقعا دستمریزاد
    الان دارم کل دارو ندارمو میفروشم تا شاید بتونم یکی از این هیولاها بخرم که البته هنوز موفق نشدم : )

  8. Avatar meysam99mc گفت:

    آقا ارمین ابیشی خیلی ممنون از بررسی خوبتون،خسته نباشید.

    -فقط یه سوال داشتم مقاله رو که خوندم تست های مصرف و دمای کار رو پیدا نکردم،اون 2 تا در چه شرایطی بودن ایا دمای کارت زیر 70 درجه بود یا مصرف کارت های امپر چون بالا هستن در سناریو متوسط گیمینگ برای این کارت چقدر بودن؟

    -من که خودم شخصا منتظر بررسی کارت aorus 3080 Xtreme توسط شما هستم که اون کارت برخلاف این کارت ایسوس rgb های فوق العاده ایی داره.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      بحث خوبی رو مطرح کردین آقا میثم عزیز،

      در متن البته راجب دما توضیح داده شده و تصویر GPUz از حداکثر دمای ثبت شد در حالت دیفالت (67 درجه) و در حالت اورکلاک (61 درجه – با حداکثر دور فنها) موجوده.
      در مورد مصرف، ما هیچ وسیله ای برای اندازه گیری مصرف کارت نداریم اما همینطوری خدمت شما توضیح میدم که این کارت در حالت عادی حدود 350 وات مصرف داره، و در حالت اورکلاک مصرفش “میتونه” به بیش از 375 وات هم میرسه، اما انویدیا عمدا این کارت رو محدود کرده تا مصرفش از این حد بالاتر نره، بدین مفهوم که چون فقط 300 وات ورودی برق داره و 75 وات هم می تونه از اسلات PCIe بگیره، اگر انویدیا اجازه میداد این کارت به توانایی بالاتر برسه، ممکن بود مصرفش از میزان برق ورودیش بیشتر بشه و این موضوع مشکل ساز بود. صد البته پاور های خوب می توانند توان بیشتری در کابل های PCIe به طور محدود فراهم کنند، اما چون این کار ممکن بود فشار مضاعف بر روی سیستم پیاده کنه – انویدیا با اعمال محدودیت بر میزان مصرف، قدرت کارت رو تا جای ممکن محدود کرده تا مصرفش بیش از حد بالا نزنه.

      شرکت ایسوس در مدلهای ROG کارت RTX 3080 اومده از 3 تا کابل برق 8 پین استفاده کرده، تا با برق رسانی بیشتر (450 وات)، محدودیت های انویدیا رو برداره و کارت RTX 3080 بتونه به پرفورمنس و توانایی های بیشتر و بالاتر هم برسه. که خوب کارتهای ROG گرونتر هستند.

      در مورد کارت AORUS RTX 3080 هم امیدواریم به دست ما برای بررسی برسه و احتمالش خیلی زیاده بتونیم امید به خدا بررسیش کنیم.

      • Avatar meysam99mc گفت:

        ممنون مهندس جان پاسختون بسیار کامل بود و جوابم رو گرفتم.
        -بیشتر سوالم رو همون میزان مصرف کارت تو سناریو های مختلف بود ،پس عموما میشه گفت کارت گرافیک rtx 3080 هایی که دارای 2 ورودی 8 پین هست عموما مثل کارت بالا از نظر مصرف عمل خواهند کرد و کارتای پرچمدار هر سری که دارای 3 تا ورودی 8 پین هستن عموما قابلیت اورکلاک مناسبی هم براشون در نظر گرفته شده.

  9. Avatar esmerlik kartal گفت:

    تو بعضی از بررسی پردازنده های سری 5000 amd حنی گیمینگ اینقدر اختلاف هست که خرید پردازنده اینتل با مصرف دوونیم برابر وقیمت بیشتر اصلا دیوانگی هست 😑😑😂😂

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      انشاالله پردازنده های AMD 5000 با قیمت های خوب!!!!!!!!!!!!!!!! در ایران موجود بشه – تا ما همینجا اعلام کنیم خرید پردازنده های اینتل دیوانگی است!

  10. Avatar Pooriya گفت:

    خداکنه فقط زودتر این مشکل تولید درست کنه چون واقعا قیمت ها عجیب هستن و البته کمیاب

  11. Avatar کاربر گرامی گفت:

    بررسی بسیار کاملی بود آقای ابیشی
    خسته نباشید میگم بهتون

  12. Avatar متین گفت:

    لعنتی این لیوانه همه جا هست

  13. Avatar ghasem گفت:

    اقای ابیشی سری rog 3080 برای فروش نیومده؟

  14. Avatar Pooriya گفت:

    سلام. به نظرتون 3080 فاندزر ادیشن یعنی مدل مرجع توی خنک کنندگی خوبه و مشکلی نداره؟ یا نه مدل سفارشی بهتر؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      همیشه مدلهای غیر رفرنس بهتر از رفرنس هستند. هم در خنک کنندگی، و هم در قدرت (الان این کارت اورکلاک شده است از کارخانه) بنابراین اولویت همیشه با کارتهای سفارشی و غیر رفرنسه از برند های معتبر مثل ایسوس.

  15. Avatar مصطفی گفت:

    یعنی ryzen 5 3600 که دارم واسه این کارت ضعیفه؟ یا شما طرفدار اینتل هستی

    • Avatar msd گفت:

      ….بابا چی ضعیفه خیلیم خوبه

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ضعیفه برادر، Ryzen 5 3600 ضعیفه، ولی اگر Ryzen 5600X رو که جدیدا رونمایی شده تهیه کنید، هیچ مشکلی نخواهید داشت.

    • Avatar farzad گفت:

      بستگی به رزولوشن و فریم ریت هدف شما داره. اگه هدف 4کی 60 هرتز باشه، کافیه. اگه 1440 پی120 هرتز باشه میشه روش حساب کرد. پردازنتون خوبه در کل، ارزش نداره تو این وضعیت دست بهش بزنید. من خودم الان با 6700کی اورکلاک شده میخوام همین کارت رو بخرم.

      • Avatar مصطفی گفت:

        ممنونم از جوابتون. ایشالا که زودتر کارت به دستتون برسه چون دیگه صبر کردن حدی داره من خودمم منتظر موجود شدنش هستم ولی نمیدونم چه موقعی موجود میشه
        من توی رزولوشن 1080*1920 و 900*1600 60 هرتز مانیتورم هست

        • Avatar farzad گفت:

          خواهش میکنم
          برای شما یه 1070 یا 1660 تی آی هم کافیه. نهایتا چیزی در حد 2060 یا 5700 اگه بخوایید چند سال از ارتقا بی نیاز بشید. تا ماینتور رو ارتقا ندادین یا قصدشو نداشته باشید، خرید اینجور گرافیک ها اشتباهه
          والا رسیدن به دست ما که فکر کنم بره تا ژانویه. موجودی بسیار کم هست

      • Avatar آرمین ابیشی گفت:

        آقا فرزاد عزیز، حتی با 8700K هم به سختی توانستیم با زور اورکلاک تست ها رو در حد استاندارد از RTX3080 بگیریم، بنابراین پردازنده 3600 قطعا جلوی توانایی واقعی RTX3080 رو خواهد گرفت. اصلا چرا راه دور بریم، حتی پردازنده ای مثل 3900XT هم نمی تواند در حد استاندارد از RTX3080 تست بگیره. بنابراین فرمایش شما در این زمینه که انتخاب پردازنده برای گرافیک بستگی به رزلوشن و فریم ریت هدف داره، صحیحه، اما نه برای 3600 که در هر حالتی برای RTX3080 ضعیفه.

        • Avatar farzad گفت:

          آرمین جان، اگه حداکثر کارایی مدنظر باشه بله این پردازنده ها نمیتونن از حداکثر ظرفیت 3080. اگه بخواییم با 9900کی مقایسه کنیم، ممکنه 20% عملکرد کارت رو در رزولوشن 1080پی و حدود 10% در 1440پی کاهش بده. ممکنه یه چند تا عنوان خاص باشند که درصدها بیشتر از این باشه.
          لگه خریدار به فکر حداکثر فریم تو رزولوشن های پایین باشه، 3600 گزینه مناسبی نیست. اما کسی بخواد رو 4کی بازی کنه، میزان فریمی که از دست میده خیلی محسوس نیست.

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            صد در صد – بحث ما هم همینه که کارت با حداکثر تواناییش در سیستم کار کنه.

      • Avatar مصطفی گفت:

        یه سوال فرزاد جان البته قصد فضولی ندارم. شما مانیتورتون چه رزولوشنی و چند هرتز هست؟

        • Avatar farzad گفت:

          خواهش میکنم
          3440*1440 رفرش 100 هرتز

          • Avatar kianoush گفت:

            سلام آقا فرزاد من همیشه نظرات شمارو میخونم و خیلی هم از شما آموختم
            یه سوال داشتم از شما میخواستم بدونم بین MSI GeForce RTX 2070 SUPER GAMING Z TRIO و MSI Radeon RX 5700 XT GAMING X شما کدوم رو انتخاب میکنید و چرا؟ رزولیشنم Fhd و پاورم هم 600وات هست

          • Avatar farzad گفت:

            شما لطف داری.
            اگه2070 سوپر ارزونتر یا تفاوت قیمت تا حداکثر 10% باشه (تا 15% با احتساب دارا بودن انویدیا از قابلیت دی ال اس اس) 2070 سوپر، اگه بیش از این باشه 5700 اکس تی. برای فول اچ دی هر کدوم از این کارتها تا سالها میتونن جوابگو باشند. پاور هم کافیه.

          • Avatar kianoush گفت:

            خیلی ممنون از پاسختون آخه من یه جا دیدم شما گفته بودی 5700 گاهی صفحه سیاه یا صفحه مرگ میده و خیلی از کارتت راضی نبودی

        • Avatar farzad گفت:

          صفحه سیاه در طول مدت استفاده ۱ ساله من ۵ بار اینا پیش اومد. البته بعد از یه درایور به بعد دیگه همچین مشکلی وجود نداره. الان ۵ ماهی میشه اصلا پیش نیومده.
          الان دیگه مشکل خاصی وجود نداره

  16. Avatar vst گفت:

    “اگر مانیتور شما 4K باشد، نقش پردازنده و اهمیت داشتن یک پردازنده قدرتمند، کمرنگتر می‌شود. بنابراین اگر امکان تهیه یک مانیتور 4K را دارید، می‌توانید به جای 10900K از یک پردازنده ارزانتر مانند 9900K یا 9700K استفاده کنید و در عوض تناسب سیستم بهتر خواهد بود. اما اگر یک مانیتور با دقت 2K و یا حتی 1080P دارید، بهتر است، از پردازنده‌های قوی تر مانند 10700K و 10900K استفاده کنید ”

    یعنی شک ندارم هیچی از گلوگاه متوجه نشده نویسنده
    هیچی…
    مرد مومن فرق خاصی بین 9900k و 10700k نیست
    یعنی واقعا من موندم چطور برای 60 فریم میگی 4و6 هسته گلوگاهه!

  17. Avatar esmerlik kartal گفت:

    پردازنده های جدید رایزن تو گیمینگ اینتل رو لوله کردن خخخ این میگه مناسب هست تنها مزبت اینتل که پرفورمنس تک خسته بود هم به باددرفت هم اینکه مصرف وحشتناکی دارن حدودا دو ونیم برابر amd 5000

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      والا چیزی که ما دیدیم از پردازنده های جدید رایزن، تقریبا پرفورمنسی نزدیک به اینتل داشتند، البته هنوز شخصا بررسیشون نکردیم، به قول گفتنی دیدیم دست مردم اونقدری که ادعا شد در گیمینگ، پردازنده ه ای Ryzen 5000 همچین آش دهن سوزی هم نبودند. از این نظر که در گیمینگ بالاخره تونستند به پای اینتل برسند، بله، عالی بود، دم AMD گرم که ضعف خودش رو در سری 5000 جبران کرد و الان دیگه با خیال راحت می تونیم Ryzen 5000 رو هم برای گیمینگ پیشنهاد بدیم، ما هم در مطلب از سری 5000 خوب گفتیم و اطلاع دادیم می تونید با RTX 3080 استفاده کنید و لذت ببرید، اما این صحبت شما که اینتل رو لوله کرده، ما چیزی ندیدیم، مگر اینکه در دنیای موازی طرفداران AMD الان اینتل لوله شده و ما خبر نداریم. 🙂

      • Avatar Saeed گفت:

        دقیقا همینطور تو بررسیای انجام شده اینتل تو گیمنگ یا بهتر بود یا برابر البته توی 23 تا بازی که بررسیشو دیدم توی سه چهارتاشم عقب بود.
        اما در کل بهترین عملکرد به قیمت پردازنده 5600x داره

      • Avatar esmerlik kartal گفت:

        راجب مصرف و قیمت بیشتر اینتل چی میفرمایید 🤔🤔

  18. Avatar Saeed گفت:

    طبق معمول عالی بود بررسی
    اما جای کلایه هست برای قیمت 54 میلیونی کارت که با دلار 73 تومنی حساب کردن
    در صورتی که بخواید از امازون وارد کنید در میاد 30 تومن.

    • Avatar بهنام گفت:

      دقیقا منم به همین فکر میکردم:
      “در ایران خدا رو شکر این کارتها به دست واسطه نیفتاده و توسط نماینده رسمی‌ایسوس در ایران توزیع می‌گردد و تاکنون چند بار تعداد محدودی از این کارت به قیمت حدودی 54 میلیون تومان موجود شد که بلافاصله به فروش رفت”

      این که شد دلار 72.600؟؟؟ خب چه جایی برای دلالان میمونه؟و چه جایی برای خدارو شکر؟؟؟
      این رو نفهمیدم حقیقتا…

      (منم فعلا برای سیستمم (چون قصد بازی ندارم و قصدم تولید محتوا هست) گفتم یه کارت معمولی ارزون ببندم تا بعدا که دلار نوسانش گرفته بشه و در بازارهای جهانی هم موجود بشه، از همون سایتهای خارجی بخرم…البته فقط امیدوارم)

      • Avatar آرمین ابیشی گفت:

        طنز تلخ بود آقا بهنام واسه ماها که توی ایران هستیم. ولی بازهم خوشحالیم دست واسطه نیفتاده وگرنه خیلی از این گرونتر خواهد بود. بخصوص الان که ترامپ قراره دیگه بره، ماینینگ دوباره داره اوج میگیره، (ترامپ دشمن Cryptocurrency بود)، دیگه ماینینگ بیاد وسط حتی شاید با 70 میلیون تومن هم این کارتها به دست مصرف کننده نرسه. ولی بحث ماینینگ به کنار، تا زمانی که انویدیا نتونه تولیدش رو به اندازه کافی بالا ببره، متاسفانه همه جای دنیا با قیمت های عجیب غریب روبه رو هستیم. الان تو خارج از ایران بخواهید RTX 3080 رو بخرید توی EBAY موجوده حدود 1200 دلار.

        • Avatar Armin گفت:

          والا من این قسمت رو متوجه نمیشم که خوشحالیم دست واسطه نیوفتاده. به قول بهنام، انقدر نماینده قیمت رو بالا گفته که دیگه جای دلالی باقی نمیمونه …
          و اینکه همین الان یه فروشگاهی به صورت خرید از دبی (یا جای دیگه) کارت های سری 3000 رو میفروشه و کارت 3080 رو حدود 36 میده. البته ممکنه هزار تا پارامتر دیگه مطرح شه (گمرک و مالیات و …) ولی نه دیگه اینقدر اختلاف!

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            البته آقا آرمین من خودم طرفدار قیمت های مناسب هستم – از این نظر که هر چه قیمت قطعات مناسب کاربران باشه من خوشحال تر میشم، اما فرض کنیم اصلا 36 میلیون تومن، آیا زور کاربران به 36 میلیون میرسه؟ من 90 درصد پیام هایی که برای خرید کارت گرافیک تنها دریافت می کنم اکثر کاربران نهایت بین 5 تا 10 میلیون تومن بودجه دارند. پس واقعیتش اون دوستی که 36 میلیون داره برای گرافیک – لنگ مابقی اش نیست. این موضوع به کنار، بحث واردات، قیمت قطعات، و مشکلاتی که بر این صنف وجود داره رو در این مقاله توضیح مفصل دادم. الان بر سر راه واردات رسمی با ثبت سفارش، مشکلات فراوان هست و عملا برای واردات رسمی، شما مجبور هستید ارز رو به قیمت خیلی بالاتر از قیمت نرخ آزاد از صادر کننده تهیه کنید و عملا رانت بسیاری نصیب صادر کنندگان شده. این هزینه سربار اضافی بر واردات، بخش بزرگیش به جیب صادر کنندگان میره. حالا همه ی این موارد رو کنار هم قرار بدین، یعنی (مشکلات واردات رسمی شامل ثبت سفارش دشوار و زمانبر، خرید نرخ ارز با قیمتی بالاتر از نرخ ازاد، نرخ ارز ناپایدار در بازار، پیش بینی احتمالی نرخ ارز در سه سال آینده، بد تر از هر چیز آینده اقتصادی نامعلوم، سود و هزینه انتقال کارت به ایران علی رغم تحریم ها، و سه سال گارانتی تعویض (چون عملا امکان تعمییر وجود نداره)، نتیجه اش میشه قیمت 54 میلیون تومن. نمیخوام توجیه کنم، من خودم انتقاد دارم به این قیمت، و به همین دلیل اون جمله کنایه آمیز رو نوشتم. ولی از کدومش بگیم، شما اصن این کارت رو قیمت بزار 20 میلیون، قدرت خریدش برای اکثریت مردم وجود نداره، اونی هم که داره، هیچ مشکلی از بابت پرداخت 54 میلیون نداره، کما اینکه ظرف چند دقیقه ده تا کارت 3080 اول که به ایران وارد شد رو هوا فروش رفت.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ما هم گلایه کردیم سعید جان، ولی تو آمازون هم موجود نیست 🙁

  19. Avatar Tohid گفت:

    ای ام دی خیلی هم فاصله نداره ها، داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.