بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ – تبلت همه فن حریف پرچمدار

سامسونگ امسال همزمان با رونمایی از گوشی‌های سری نوت 20 از دو تبلت پرچمدار جدید خود رونمایی کرد. امروز با بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

Galaxy Tab S7 و S7+ دو تبلت پرچمدار جدید سامسونگ به حساب می‌آیند که جایگزین سری S6 شده‌اند. از نام این دو محصول مشخص است که نخسه پلاس برتری‌هایی نسبت به استاندارد دارد و به طبع آن قیمت نسخه استاندارد پایین‌تر از پلاس است. اما این تفاوت‌ها تا چه اندازه است؟ در بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ قصد داریم نگاه دقیق‌تری داشته باشیم به مشخصات این تبلت و مزایا و معایب آن. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: رونمایی از تبلت‌های پرچمدار گلکسی تب اس7 و اس7 پلاس سامسونگ

بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ

گلکسی تب اس7 سامسونگ در سه نسخه (Wi-Fi، LTE و 5G) و با سه میزان متفاوت از حافظه رم و حافظه داخلی راهی بازار می‌شود. نمایندگی سامسونگ در ایران نسخه LTE این دستگاه را با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی در اختیار وبسایت سخت‌افزارمگ قرار داده است.

طراحی

تبلت‌ها با توجه به نوع کاربری که دارند، از نظر ابعاد دارای اندازه بزرگتری در مقایسه با گوشی‌های هوشمند هستند. در عین حال از لپ‌تاپ‌های استاندارد نیز کوچکترند. در این میان، هر چه تبلت بزرگتر و نمایشگر آن بی‌حاشیه‌تر باشد، جذابیت آن برای کاربر بیشتر است. سامسونگ با در نظر گرفتن این موارد تبلت‌های جدید پرچمدار خود را طراحی کرده است. Tab S7 دارای ابعاد 253.8×165.3×6.3 میلیمتر است و نسخه LTE آن 500 گرم (498 گرم نسخه  Wi-Fiو 502 گرم نسخه 5G) وزن دارد.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

از نظر وزن و اندازه، اس7 ایده‌ال به نظر می‌آید و تفاوت چندانی در این زمینه با رقیبان خود ندارد. البته باید قبول کنیم که کار کردن با یک دستگاه نیم کیلوگرمی در طولانی مدت خسته کننده خواهد بود و با این ابعاد، S7 گزینه مناسبی برای بازی کردن با دو دست نیست. البته به لطف طراحی مناسب دستگاه و وجود لوازم جانبی مناسب، امکان استفاده از آن هم به روش‌های دیگر وجود دارد.به عنوان مثال به لطف برآمدگی کوچک دوربین، این تبلت به خوبی بر روی سطح صاف قرار می‌گیرد و کار کردن با آن با قلم بسیار لذت بخش است.

دوربین های تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

در قسمت پشت دستگاه سامسونگ دو دوربین و یک فلش LED را در محفظه‌ای کوچک قرار داده است. در امتداد دوربین‌ها، یک نوار مغناطیسی بلند طراحی شده که جایگاه قلم دستگاه است. با نزدیک شدن قلم به این نقطه، به دلیل وجود آهنربا در هر دو بخش، شاهد متصل شدن آن به پشت تبلت خواهیم بود. این نقطه، ناحیه‌ایست که قلم به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود. باوجود آنکه نحوه اتصال و قرارگیری قلم در این نقطه بسیار جالب به نظر می‌رسد، اما چندان ایمن نیست و احتمالا شما هم همواره استرس افتادن قلم از این ناحیه و گم شدن آن را خواهید داشت.

قلم اس پن تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

ممکن است قرار دادن قلم در آن ناحیه و گذاشتن تبلت بر روی سطح صاف، کار کردن با دستگاه را کمی نامطلوب کند. از همین رو سامسونگ امکان اتصال قلم به دو لبه کناری دستگاه را نیز در نظر گرفته است. در پشت دستگاه، در راستای دوربین‌ها و جایگاه قلم، لوگوی سامسونگ حک شده و در سمت دیگر قاب عبارت Sound by AKG. خطوط آنتن نیز در بالا و پایین قاب پشتی دستگاه (در حالت عمودی) به چشم می‌خورد. جنس بدنه پشت این تبلت آلومینیومی و از نوع مات است. سامسونگ سه رنگ رازآلود مشکی، نقره‌ای و طلایی برای این تبلت در نظر گرفته و همانطور که مشاهده می‌کنید، رنگ مشکی آن برای بررسی در اختیار ما قرار دارد.

فریم دور این تبلت هم آلومینیومی و از نوع مسطح است، البته 4 لبه آن کمی گرد طراحی شده‌اند. در حالت عمودی، در لبه سمت راست S7، کلید پاور، کلیدهای تنظیم صدا، میکروفون مکالمه و شیار کارت حافظه و سیم‌کارت قرار دارند. یکی از تفاوت‌های این تبلت با نسخه پلاس، آنست که کلید پاور آن با سنسور اثر انگشت دستگاه یکپارچه شده است. در S7+ اما سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر جای گرفته است. در لبه سمت چپ تنها داک‌های متصل کننده تبلت به کیبورد و کیس در نظر گرفته شده است.

لبه بالایی پذیرای دو بلندگو و میکروفون حذف نویز است. در لبه پایینی دستگاه هم دو بلندگو در دو طرف و پورت USB-C در وسط جای گرفته است. برخلاف خطوط آنتن که در چهار لبه دستگاه قرار گرفته‌اند، جک 3.5 میلیمتری هدفون در هیچکدام از چهار لبه حضور ندارد.

در قسمت جلوی گلکسی Tab S7 نمایشگر مسطح 83.6 درصد از سهم پنل شیشه‌ای را به خود اختصاص داده است. حاشیه‌های در 4 طرف نمایشگر به خوبی به چشم می‌خورند. باوجود آنکه این میزان حاشیه بسیار بیشتر از آن چیزی است که در گوشی‌های تمام صفحه می‌بینیم، به لطف نمایشگر بزرگ، درصد نمایشگر به بدنه رقم بالایی است. طبیعتاً در این شرایط برای طراحی دوربین سلفی، نیاز به ناچ یا حفره خاصی نیست و دوربین به راحتی می‌تواند در یکی از حاشیه‌های قرار بگیرد. در این تبلت هم در حاشیه بالای نمایشگر (در حالت افقی) دوربین سلفی قرار گرفته است. در حاشیه سمت چپ (بالا در حالت عمودی) سنسور دیگری قرار گرفته که با چشم قابل دیدن نیست. این، سنسور مجاورتی دستگاه است.

سامسونگ تبلت گلکسی تب اس7 را با ابعاد ایده‌ال و وزن مناسب طراحی کردن. بدنه آلومینیومی، لبه‌های صاف و نمایشگر مسطح همگی با کیفیت بالایی طراحی شده‌اند و در دست گرفتن این تبلت به شما حس یک محصول خوش ساخت را منتقل خواهد کرد. شاید تنها ایراداتی که بتوان به این دستگاه وارد دانست نبود جک 3.5 میلیمتری هدفون و نقطه قرار گرفتن کلید پاور یا همان سنسور اثر انگشت است. باز کردن قفل دستگاه با سنسور اثر انگشت نیازمند آنست که تبلت را از روی سطح بلند کرده و  دوباره در جای خود قرار دهید. این موضوع در صورت تکرار می‌تواند کمی آزاردهنده باشد.

صفحه نمایش

نمایشگر تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

سامسونگ برای گلکسی تب S7 یک نمایشگر 11.0 اینچی LTPS IPS LCD در نظر گرفته است. اندازه و تکنولوژی ساخت نمایشگر اصلی‌ترین تفاوت این تبلت با نسخه پلاس (نمایشگر 12.4 اینچی سوپر امولد) است. این صفحه نمایش دارای رزولوشن 1600×2560 پیکسل با تراکم پیکسلی 274 ppi استو نسبت ابعاد آن 16:10 بوده و همانطور که پیش‌تر گفتیم 83.6 درصد از سطح پنل جلو را به خود اختصاص داده است. نمایشگر گلکسی تب S7 از HDR10+ پشتیبانی می‌کند، اما جذاب‌ترین نکته در خصوص آن نرخ نوسازی 120 هرتز است.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

در بخش تنظیمات نمایشگر و در قسمت Motion Smoothness می‌توان بین دو گزینه Adaptive و Standard یک گزینه را انتخاب کرد. در حالت استاندارد نمایشگر دارای نرخ نوسازی استاندارد 60 هرتز است و مصرف باتری بهینه‌تر. در حالت آداپتیو اما نرخ نوسازی نمایشگر روان‌تر شده و تا 120 هرتز هم خواهد رفت، اما به طبع آن مصرف باتری نیز بیشتر خواهد شد. طبق گفته سامسونگ نرخ نوسازی نمایشگر برای تصاویر 10 هرتز، برای اپ‌های متنی سنگین نظیر ایمیل 30 هرتز، برای ویدئو 60 هرتز و برای بازی 120 هرتز خواهد بود. این یعنی در صورت تماشای محتوای 30 هرتز نیاز به این نیست که نمایشگر در هر ثانیه 120 بار ریفرش شود. از طرف دیگر میزان تخلیه باتری نیز در مقایسه با حالت همیشگی 120 هرتز بهتر خواهد شد.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

در بخش تنظیمات نمایشگر، به غیر از تنظیم نرخ نوسازی نمایشگر، گزینه‌هایی مانند انتخاب تم تاریک یا روشن، تنظیم میزان روشنایی به صورت دستی یا خودکار و تنظیم حالت نمایشگر در نظر گرفته شده است. در Screen Mode  دو حالت Natural و Vivid در نظر گرفته شده است. حالت Natural فضای رنگ sRGB را تحت پوشش قرار می‌دهد، در حالیکه حالت Vivid گرایش بیشتری به نمایش رنگ‌ها در فضای رنگی DCI-P3 دارد. مشخصاً در حالت نچرال رنگ‌ها طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسند، اما در حالت ویوید با اشباع رنگ‌ها تصاویر چشم‌نوازتری خواهند شد. با این حال، تفاوت‌ها در این نمایشگر آنقدرها چشمگیر نیست و حتی امکان تنظیم سردی و گرمی عکس نیز در نظر گرفته نشده است.

یکی از نکات تنظیمات نمایشگر، حذف گزینه Blue Light Filter از این قسمت است. حالا تنها راه برای فعال کردن فیلتر حذف نور آبی، منو میانبر بالای صفحه است. با این حال، باوجود  خلوت شدن این بخش در مقایسه با گوشی‌های سامسونگ، گزینه‌های مهم دیگر بخش تنظیمات نمایشگر مانند Edge Screen برای ایجاد منوی میانبر در لبه‌های نمایشگر،  گزینه Navigation Bar برای تغییر جایگاه کلیدهای ناوبری گوشی و یا استفاده از ژست‌های حرکتی و ایجاد منوی کشویی برای برنامه‌های گوشی همچنان در همین بخش قرار دارد.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

میزان روشنایی نمایشگر این تبلت 500 نیت بوده و زاویه دید آن تقریباً در تمامی جهات مناسب است. در بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ دیدیم که نمایشگر از مشخصات بسیار خوبی بهره‌مند است و نرخ نوسازی 120 هرتز کیفیت اجرای همه چیز را در آن بالاتر برده است. این نمایشگر بزرگ برای تماشای فیلم، یوتیوب‌گردی، جستجو در شبکه‌های اجتماعی و انجام کار بسیار مناسب است. البته برای استفاده طولانی مدت از دستگاه بهتر است از استند برای آن استفاده کنید.

سخت‌افزار

بازی پابجی موبایل تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

برخلاف گوشی‌های پرچمدار، سامسونگ برای تبلت‌های بالارده جدید خود فقط و فقط از یک چیپست موبایلی استفاده کرده است؛ اسنپدراگون 865+. این قدرتمندترین تراشه ساخت کوالکام تا به امروز است که با معماری 7 نانومتری پلاس تولید شده. پردازنده این تبلت از یک هسته 3.09 گیگاهرتزی Kryo 585، سه هسته 2.42 گیگاهرتزی Kryo 585 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی تشکیل شده و با پردزانده گرافیکی آدرنو 650 همراه شده است.

بازی اینجاستیس 2 تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

این تبلت در سه مدل، با 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم و 128، 256 یا 512 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع UFS 3.0 راهی بازار شده که در هر سه مدل امکان افزایش حافظه داخلی از طریق شیار اختصاصی کارت حافظه microSD در نظر گرفته شده است.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

چیپست استفاده شده در تبلت S7 قدرتمندترین تراشه فعلی برای دستگاه‌های اندرویدی به حساب می‌آید. این موضوع را به خوبی می‌توان از نتایج بنجمارک بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ و مقایسه آنها با گوشی‌های سری نوت 20 دریافت. چراکه تقریباً در تمامی بنچمارک‌ها این تبلت با اختلاف معناداری بهتر از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ عمل کرده است.

باوجود چنین سخت‌افزار قدرتمندی، طبیعتاً اجرای هیچ بازی و برنامه‌ای برای گلکسی تب S7 چالش بزرگی نخواهد بود. از انجام عملیات روزمره، مانند برقراری تماس، ارسال پیام، گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها گرفته تا وبگردی، پخش ویدئو، بازی، ادیت و …، همه چیز در این تبلت سریع و روان انجام می‌شود. در طول بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ بازی‌ها در بالاترین سطح کیفیت اجرا شدند و حتی در بازی‌هایی مانند PUBG شاهد ایجاد سطح جدیدی از کیفیت بودیم که پیش‌تر در دستگاه‌های دیگر مورد بررسی، وجود نداشت.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

عملکرد سخت‌افزاری این تبلت زمانیکه با نمایشگر 120 هزتر آن ترکیب می‌شود، تجربه لذت بخشی برای کاربر به ارمغان می‌آورد. اما از آنجاییکه بسیاری از بازی‌ها برای نمایشگر 4K در این اندازه بهینه نشده‌اند، ممکن است این بازی‌ها حتی در بالاترین سطح گرافیک هم در نگاه شما بی‌کیفیت جلوه کند. با این حال، این ایرادی نیست که بتوان در بخش سخت‌افزاری به S7 وارد دانست.

بازی آسفالت تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

سامسونگ برای تأمین امنیت این دستگاه به‌غیر از روش‌های معمول مانند استفاده از رمز، الگو و پین، دو روش احراز هویت بایومتریک نیز در نظر گرفته شده است. روش اول، حسگر اثر انگشت است که در لبه کناری دستگاه قرار گرفته و یکپارچه با کلید پاور است. دومین روش، تشخیص چهره دو بعدی است که در آن دوربین سلفی قادر به باز کردن قفل صفحه است. باوجود انتقادی که به جایگاه سنسور اثر انگشت وارد است، هر دو روش از سرعت و دقت خوبی برای باز کردن قفل صفحه برخوردارند. در حالت استفاده از تبلت در حالت پرتره هم باوجود آنکه دوربین سلفی در سمت راست واقع شده، به خوبی قادر به تشخیص چهره است و به سرعت قفل صفحه را باز می‌کند.

در حالت افقی دو بلندگو در لبه سمت راست و دو بلندگو در لبه سمت چپ این تبلت قرار گرفته است. این بلندگوهای استریو همانطور که در قاب پشتی تبلت اشاره شده، توسط AKG تیون شده‌اند. کیفیت صدای گلکسی Tab S7 احتمالاً از بهترین‌هایی است تا به امروز در گجت‌های مختلف تجربه کرده‌ایم. صدای ارائه شده توسط این بلندگوها به لطف استاندارد دالبی اتمس، بسیار فراگیر است و از بلندی و دقت بسیار خوبی برخوردار است. قرار گرفتن دست‌ها در دو طرف دستگاه در زمان تماشای ویدئو یا انجام بازی باعث مسدود شدن صدا به‌طور کل نمی‌شود. کیفیت و بلندی دو مشخصه مثبت در این بلندگوها به حساب می‌آیند که می‌توانند خلاء نبود جک هدفون در این تبلت را بپوشانند.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

تبلت‌های سری S سامسونگ مانند گوشی‌های سری نوت با یک قلم مجهز شده‌اند. اما این قلم از نظر طراحی با آنچه در سری نوت دیده‌ایم متفاوت است و برخلاف آنها که جایگاهی در درون گوشی دارند، این قلم پشت تبلت متصل می‌شود. سرعت پاسخگویی این قلم در مقایسه با نسل قبل بالاتر رفته و سرعت تأخیر حالا به 26 میلی ثانیه رسیده است. البته این رقم به خوبی 9 میلی ثانیه نسخه S7+ نیست، اما کماکان پیشرفت خوبی در مقایسه با نسل قبل است.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

مانند همیشه مجموعه کاملی از قابلیت‌های نرم‌افزاری مخصوص قلم در این تبلت در نظر گرفته شده که برخی از آنها جدید و برخی دیگر موارد قدیمی است. یکی از  قابلیت‌های جدید، Anywhere actions است که با استفاده از آن می‌تواند از قلم از هر نقطه تنها با نگه داشتن کلید آن و ژست‌های هوایی عملیات انجام دهید. 5 حرکت برای این منظور تعریف شده که عملیات ناوبری و کاربردهای مخصوص قلم از جمله  Back، Home، Recent، Smart Select و Screen Write آن را انجام می‌دهند.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

علاوه‌براین با استفاده از قابلیت App Action قادر خواهید بود تا انتخاب کنید قلم در هر کدام از برنامه‌ها به چه صورت عمل کند و یا اصلاً تأثیری در روند کار شما نداشته باشد. در کنار این موارد، قابلیت‌های Air actions هم با ژست‌های هوایی قادر به انجام عملیات در محیط گوشی است. امکان اضافه کردن متن با قلم در حاشیه فایل PDF از دیگر قابلیت‌های جدید است. شما می‌توانید از فایل ادیت شده به عنوان یک پاور پوینت در ارائه و یا موارد دیگر استفاده کنید. همگام سازی صدا با دست نوشته، صاف کردن نوشته‌هایی که به صورت کج ثبت شده‌اند و امکان سینک کردن نوت‌های گوشی با ویندوز از دیگر قابلیت‌های جدید این قلم است.

در کنار این موارد، کاربردهای همیشگی و روتین قلم همچنان پابرجا است. در زمان روشن بودن نمایشگر نیز بیرون آوردن قلم به سبک همیشه به ظاهر شدن منو Air command در صفحه منجر می‌شود که البته می‌توانید در صورت تمایل گزینه‌های موجود در این منو را تغییر دهید. در زمانی هم که نمایشگر خاموش باشد و قصد داشته باشید با قلم شروع به نوشتن کنید، باید کلید آن را فشار داده و با نوک آن یک بار بر روی نمایشگر بزنید تا صفحه نوت ظاهر شود.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

به‌طور کلی قلم S-Pen مانند همیشه قابلیت‌های جذاب و سرگرم کننده‌ای دارد و اگر از طرفداران آن باشید، از کارکردن با تبلت S7 و قلم آن لذت خواهید برد. این قلم باتری بسیار بادوامی دارد و کار کردن با آن به سختی باعث خالی شدن باتری می‌شود. قرار دادن قلم در جایگاه آن در قاب پشتی دستگاه آن را شارژ خواهد کرد. شارژ 0 تا 100 درصدی آن هم چیزی در حدود 5 دقیقه زمان می‌برد.

نرم‌افزار

سامسونگ تبلت جدید خود را با One UI 2.5 بر پایه اندروید 10 راهی بازار کرده است. این در حال حاضر، جدیدترین نسخه از سیستم عامل و رابط کاربری سامسونگ به حساب می‌آید. به‌طورکلی اما گلکسی تب S7 سامسونگ با دو شیوه قابل استفاده است؛ Tablet Mode و DeX Mode.

اندروید تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

Tablet Mode در واقع همان رابط کاربری سامسونگ است که در گوشی‌های هوشمند این شرکت دیده بودیم، با این تفاوت که این نرم‌افزار حالا برای استفاده در تبلت و نمایشگر بزرگتر آن بهینه شده است. تقریباً تمامی قابلیت‌های مهم و کاربردی که آن را در گوشی‌های نوت 20 دیده بودیم، در این تبلت هم در دسترس است. مهمترین قابلیت این نرم‌افزار، Dark Mode یا همان تم تاریک است که حالا در اندروید 10 با برنامه‌های بیشتری سازگار شده است.

نمایشگر تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

منوی Edge Screen که یک میانبر برای برنامه‌های کاربردی است، همچنان در این تبلت به چشم می‌خورد. امکان فعال‌سازی منوی کشویی برای برنامه‌ها، ایجاد پوشه برای برنامه‌ها، فعال کردن ژست‌های حرکتی، ویجت و … از جالب‌ترین موارد این نرم‌افزار هستند. قابلیت Digital well-being و Parental Control نیز در نرم‌افزار تبلت نه تنها شما را از مدتی که در برنامه‌های مختلف می‌گذرانید مطلع می‌کند؛ بلکه می‌توانید محدودیت‌هایی برای استفاده شما یا فرزندنتان از دستگاه و برنامه‌های آن نیز اعمال کند.

از دیگر امکانات موجود در این تبلت می‌توان به Game Launcher اشاره کرد که محیطی مخصوص بازی ارائه می‌کند. در این قسمت امکان این وجود دارد که برای بازی‌ها مشخص شود که تمرکز دستگاه بر روی چه گزینه‌ای باشد؛ مصرف باتری، عملکرد بهتر یا تعادل میان این دو گزینه.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب گلکسی تب اس7، امکان استفاده چند برنامه به صورت همزمان است. در حالت استفاده تبلتی، این امکان هم به صورت Pop-up View و هم به صورت Split Screen View وجود دارد. در گزینه اول برنامه‌های قابل پشتیبانی به صورت پنجره‌های کوچک یا بزرگ پراکنده نمایش داده می‌شوند. اما در حالت اسپلیت اسکرین کل نمایشگر بین برنامه‌ها تقسیم می‌شود، که البته امکان تغییر اندازه آنها وجود دارد.

باوجود امکان معمول One UI و حتی قابلیت‌های جدید مخصوص تبلت، سامسونگ برخی از قابلیت‌های معروف خود مانند نمایشگر همیشه روشن (Always On Display) و Lightning Edge را در این تبلت حذف کرده است که احتمالاً دلیل آن وجود نمایشگر LCD است.

Dex View حالت دوم استفاده از تبلت جدید سامسونگ است. دقت داشته باشید که این حالت دکس متفاوت با اتصال دستگاه به تلویزیون به صورت بی‌سیم است. در واقع بهتر بود که سامسونگ Windows View را برای این حالت نامگذاری می‌کرد. چرا که با فعال کردن آن، Tab S7 کاملاً شبیه به یک دستگاه ویندوزی خواهد شد. این حالت برای استفاده از تبلت به صورت افقی طراحی شده و محیط آن شبیه به دسکتاپ ویندوز است.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

ساعت، باتری، نوتفیکیشن‌ها و … در پایین سمت راست قرار دارند. برنامه‌های باز مینیمایز در نواری مشابه تسک‌بار در پایین نمایشگر نمایش داده می‌شوند. فرقی ندارد کدام برنامه در چه حالت (تبلت یا دکس) استفاده شده، برنامه‌های باز در بکگراند در این قسمت قابل مشاهده خواهند بود. منوی استارت (منوی برنامه‌ها) در پایین سمت چپ قرار گرفته و در کنار آن سه گزینه Recent App، Home و Back قرار دارند.

همه چیز در این محیط شباهت جالبی به محیط ویندوز دارد. حتی با فشار دادن صفحه اصلی، منوی مانند کلیک راست بر روی دسکتاپ، برای تغییر عکس پس‌زمینه و … ظاهر می‌شود. برنامه‌ها در این محیط پنجره‌‌ پنجره باز می‌شوند و در صورت نیاز می‌توان آنها را تمام صفحه اجرا کرد. در واقع در بالای هر پنجره در سمت راست، سه گزینه مشابه پنجره‌های ویندوز برای مینیمایز کردن، کوچک/بزرگ کردن پنجره و بستن آن در نظر گرفته شده است.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

به نظر نمی‌رسد که محدودیتی در باز کردن برنامه‌ها وجود داشته باشد و هر تعداد برنامه‌ای که باز شود در نوار پایین قابل مشاهده خواهد بود. البته امکان استفاده همزمان از برنامه‌ها به صورت Split Screen نیز در این محیط وجود دارد. باوجود آنکه به نظر می‌رسد دکس مد بیشتر برای استفاده با ماوس و کیبورد طراحی شده، اما با این حال، بدون لوازم جانبی هم کار کردن در این محیط جذابیت‌های خاص خودش را دارد. البته کیبوردی که سامسونگ برای این دستگاه معرفی کرده بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. چراکه به واسطه ابعاد این دستگاه، تایپ کردن با کیبورد مجازی آن به خصوص در حالت افقی بسیار سخت است.

باوجود تجربه جالب و متفاوت Dex Mode، به نظر می‌رسد که این محیط هنوز به صورت 100 درصدی برای تبلت سامسونگ بهینه نشده است. برخی از قابلیت‌ها مانند تنظیم نرخ نوسازی نمایشگر در بخش تنظیمات در این این حالت قرار ندارد و یا به عنوان مثال در اپلیکیشن دوربین تنها امکان عکاسی و فیلمبرداری با دوربین اصلی و سلفی در نظر گرفته شده و حالت‌های دیگر عکاسی و یا دوربین فوق عریض در دسترس نیستند. برای دسترسی به چنین امکاناتی باید از حالت دکس خارج شد که این هم از منوی استارت و هم از Quick Menu پایین صفحه امکانپذیر است.

نرم‌افزار سامسونگ مانند همیشه طیف وسیعی از امکانات و قابلیت‌ها را به شکلی زیبا برای کاربر ارائه کرده است. حالت DeX یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزاری این دستگاه است که البته امکان اتصال به تلویزیون، پروژکتور و … به صورت بی‌سیم را نیز فراهم کرده است. با این حال، همانطور که گفته شده همچنان ایراداتی به این بخش وارد است. خوشبختانه کاستی‌های نرم‌افزاری همیشه با آپدیت و بروزرسانی قابل رفع هستند و از این رو می‌توانیم به برطرف شدن این ایرادات امیدوار باشیم.

دوربین

سازندگان تبلت معمولاً مانور ویژه‌ای بر روی دوربین این محصولات نمی‌دهند. با این حال، در یکی دو سال اخیر دوربین‌های چندگانه راه خود را به این گجت‌های دیجیتال نیز باز کرده‌اند. سامسونگ برای تبلت گلکسی تب اس7 یک دوربین در جلو و دو دوربین در عقب تعبیه کرده است. دوربین‌های اصلی با یک فلش LED در محفظه‌ کوچکی جای گرفته‌اند.

دوربین تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

سنسور اصلی دوربین 13 مگاپیکسلی و از نوع ISOCELL S5K3M5 سامسونگ به بزرگی 1/3.4 پیکسل با پیکسل‌های1.0 میکرومتری بوده که گشادگی دیافراگم آن f/2.0 است. این دوربین دارای فوکوس خودکار نیز هست. یک سنسور 5 مگاپیکسلی فوق عریض با f/2.2 برای ثبت تصاویری با دامنه دید بیشتر در کنار دوربین اصلی قرار گرفته است. دوربین سلفی هم که در لبه بالای تبلت (در حالت افقی) قرار گرفته، 8 مگاپیکسلی با f/2.0 بوده و پیکسل‌های آن 1.12 میکرومتری است.

تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

نرم‌افزار دوربین مشابه با آن چیزی است که پیش‌تر در گوشی‌های کهکشانی سامسونگ دیده بودیم. البته همانطور که می‌دانید بسته به نوع سنسورهای دوربین امکانات ارائه شده کمی متفاوت است. به عنوان مثال حالت عکاسی شب فقط برای دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی در دسترس است و یا حالت عکاسی Live Focus (برای تار کردن پس‌زمینه تصویر) در دوربین اصلی و سلفی وجود دارد. با این حال، حالت عکاسی Single Take (عکاسی و فیلمبرداری همزمان با دوربین‌ها در چند حالت مختلف)، Pro (برای تنظیم دستی)، پانوراما و Food و فیلمبرداری هایپرلپس، با Live Focus و Pro Video برای این دوربین در نظر گرفته شده است.

دوربین‌های گلکسی تب S7 از امکاناتی مانند Scene Optimizer (برای تشخیص منظره و بهبود عکس ثبت شده)، Shot Suggestions (پیشنهاد بهترین زوایه عکس)، Auto HDR، لرزشگیری در زمان فیلمبرداری بهره برده و امکان فیلمبرداری با کیفیت 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه برای آن در نظر گرفته شده است.

در زمان بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ دوربین اصلی در شرایطی که نور محیط به اندازه کافی بود، تصاویر خوبی به ثبت می‌رساند. اما اگر در شرایطی که نور محیط کم شود و در شب بخواهید عکس بگیرید، حتی Night Mode هم به کمک شما نخواهد آمد. البته تصاویر ثبت شده با نایت مد بسیار بهتر از آنچه با دوربین در حالت عادی ثبت می‌شود، است. اما همچنان در نقاط تاریک عکس شاهد نویز، از دست رفتن جزئیات و آبرنگی شدن تصاویر هستیم.

از دوربین فوق عریض این تبلت هم نمی‌توان انتظار چندان بالایی داشت. تصاویر در طول روز جنس رنگ و کیفیت بسیار خوبی دارند، اما کشیدگی در گوشه‌های تصویر شما را ناامید خواهد کرد. در شرایط کم نور و شب نیز از آنجاییکه Night Mode برای این سنسور تعریف نشده، کشیدگی تصویر در کناره‌ها با نویز فراوان و آبرنگی شدن سوژه‌ها ترکیب می‌شود و نتیجه کار را نامطلوب‌تر می‌کنند.

دوربین تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

احتمالاً اینکه بخواهید با دوربین سلفی این تبلت از خودتان عکس بگیرید، بسیار پایین است. در بهترین حالت، شاید برای انجام مکالمات تصویری از این دوربین استفاده کنید. از طرف دیگر سلفی گرفتن با چنین تبلت بزرگ و سنگینی جدا از اینکه ممکن است در نگاه دیگران کمی عجیب باشد، کار سختی نیز به حساب می‌آید. با این حال کیفیت تصاویر ثبت شده در طول روز و نور کافی با این دوربین بسیار خوب است. اما در نور شب و بدون فلش شانس ثبت عکس خوب بسیار پایین است. با این حال، فلش دوربین کمی به کمک شما خواهد آمد.

گلکسی Tab S7 تبلتی نیست که برای عکاسی ساخته شده باشد. با این حال سامسونگ برای این دستگاه 3 دوربین با امکانات نسبتاً خوبی در نظر گرفته است که در شرایط مساعد می‌توانند تصاویر بسیار خوبی به ثبت برسانند. کیفیت عکس‌های ثبت شده در شرایط تاریک به خوبی نور روز نیست، اما باید قبول کنیم که عکاسی شب هم اولویت شخصی که قصد خرید تبلت دارد، نیست. این دوربین‌ها به خوبی از پس نیاز روزمره کاربران برمی‌آیند و در صورت به خرج دادن حوصله می‌توانند عکس‌های خوبی نیز شکار کنند.

نمونه تصاویر ثبت شده در بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ

نمونه عکس تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ
Live Focus

باتری

باتری تبلت گلکسی Tab S7 سامسونگ

سامسونگ برای تبلت پرچمدار جدید خود یک باتری 8000 میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته است. در مقایسه با نسخه پلاس این باتری در حدود 2000 میلی آمپرساعتی کوچکتر است، اما با در نظر گرفتن نمایشگر کوچکتر و وزن دستگاه، 8000 رقم مناسبی برای باتری این تبلت به نظر می‌رسد. در بخش نمایشگر توضیح دادیم، سامسونگ حالت 120 هرتز را نیز برای صفحه نمایش این دستگاه در نظر گرفته است. همانطور که می‌دانید فعال کردن این حالت میزان مصرف باتری دستگاه را بالاتر می‌برد. برای اینکه در طول بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ ببینیم این تفاوت تا چه اندازه است، تست باتری بنچمارک PC Mark را در دو حالت، یک بار با ریفرش ریت 60 هرتز و یک باتری در حالت Adaptive اجرا کردیم.

در حالت اول، در تست این تبلت 11 ساعت و 56 دقیقه زمان ثبت کرد، اما در حالت نمایشگر 120 هرتز این رقم به 9 ساعت و 23 دقیقه کاهش پیدا کرد. این یعنی به‌طور میانگین در حالتی که نمایشگر در نرخ نوسازی بالاتر تنظیم شده باشد، میزان مصرف باتری آن در هر بار شارژ چیزی در حدود 2 ساعت و نیم تا 3 ساعت بیشتر خواهد شد.

تنظیمات باتری به صورت پیشفرض بر روی حالت بهینه تنظیم شده است و برخلاف گوشی‌های پرچمدار، حالتی برای عملکرد بهتر (با مصرف باتری بیشتر) در نظر گرفته نشده است. با این شرایط و در صورت استفاده معمول از تبلت، یعنی ترکیبی از وبگردی، بازی، شبکه‌های اجتماعی، دوربین، تماس و … باتری دستگاه تا یک روز کامل شارژدهی خواهد داشت. در حالتیکه نمایشگر بر روی 60 هرتز تنظیم شود، این روند بهتر هم خواهد شد. البته باید تأکید کنیم که این یک روز از تجربه ما در استفاده از تبلت بود که در آن سعی کردیم از تمامی برنامه‌های پراستفاده و محبوب به صورت متعادل استفاده کنیم. اما در صورتیکه بخواهید زمان بیشتری را صرف بازی یا کارهای دیگر کنید و به تبلت اجازه خاموش شدن نمایشگر را برای مدت ندهید، محاسبات شما متفاوت از ما خواهد بود.

به غیر از حالت مصرف بهینه (Optimised)، دو حالت Medium-power saving (سطح میانی ذخیره انرژی) و Maximum power saving (بالاترین سطح ذخیره انرژی) نیز در بخش تنظیمات باتری در نظر گرفته شده‌اند برای زمانیکه نیاز به مدیریت مصرف باتری است و امکان شارژ گوشی وجود ندارد. به‌طورکلی عملکرد باتری این دستگاه با وجود ابعاد بزرگ آن خوب (و نه عالی) است و در صورت مدیریت مصرف انرژی، شارژدهی خوبی برای کاربر خواهد داشت. سامسونگ برای این تبلت امکان پشتیبانی از شارژر 45 وات را نیز در نظر گرفته است که انتظار می‌رود با سرعت خوبی باتری بزرگ S7 را شارژ کند.

جمع‌بندی

بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ

گلکسی تب S7 سامسونگ با قیمت پایه 700 یورو راهی بازار اروپا شده است و در ایران با قیمتی در حدود 21 میلیون تومان (در زمان نگارش این مطلب) به فروش می‌رسد. در مقایسه با آیپدهای اپل و حتی نسل قبلی این تبلت، S7 قیمت بسیار معقول و دست یافتنی‌تری دارد. اصلی‌ترین دلیل این موضوع را می‌توان استفاده از نمایشگر LCD دانست. البته باوجود تکنولوژی ساخت، نمایشگر این تبلت بسیار باکیفیت. اما جذاب‌ترین نکته در رابطه با این دستگاه سخت‌افزار قدرتمند و به روز آنست. با بررسی گلکسی Tab S7 سامسونگ به نظر می‌رسد ترکیب قدرت سخت‌افزاری با طراحی ایده‌ال، نرم‌افزار به‌روز و بهینه و باتری مناسب، این تبلت را به گزینه مناسب برای افرادی تبدیل خواهد کرد که برای خرید تبلت به دنبال یک محصول همه‌کاره با قیمت نه چندان فضایی هستند.

مزایا:
  • نمایشگر 120 هرتز
  • سخت‌افزار قدرتمند با راندمان عالی
  • نرم‌افزار به‌روز در کنار قابلیت کاربردی DeX
  • قلم S-Pen و کاربردهای جالب آن
  • بلندگوهای چهارگانه استریو و کیفیت صدای عالی
معایب:
  • کیفیت نه چندان بالای دوربین در شرایط کم نور
  • نبود جک 3.5 میلیمتری هدفون
  • امن نبودن جایگاه قلم دستگاه
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

گلکسی تب S7 را به گزینه مناسب برای افرادی تبدیل می‌کند که برای خرید تبلت به دنبال یک محصول همه‌کاره با قیمت نه چندان فضایی هستند.

8.8امتیاز9.6سخت‌افزار9.2نرم‌افزار8.9صفحه نمایش8دوربین9.3صدا8.5طراحی8.2باتری8.9ارزش خرید
امتیاز: 4.9 از 5 (10 رای)
کمی صبر کنید...

19 دیدگاه

  1. Avatar مرتضی گفت:

    ببخشید من نیز از همین تبلیت دارم ولی سیمکارت را قبول نمیکند چی کار باید کرد که سیم کارت را قبول کند و بتوانم از تبلیت نیز مانند فون استفاده نمایم و تا بتوانم زنگ بزنم و پیامک بفرستم

  2. Avatar بهروز گفت:

    تا به حال در هیچ سایت فارسی زمانی این همه دقت و روانی انتقال اطلاعات ندیده بودم ، واقعا در کار خودتون استادید آفرین بر شما

  3. Avatar زهرا گفت:

    سلام وقتتون بخیر.من یک سوال داشتم.من این تبلت رو دارم.تو اینستاگرام استوری هایلایت دیگران برام از اطراف صفحه نصفه نمایش داده میشه در حالتی که در گوشیم کامل نمایش داده میشه من اینستاگرام به روز هم کردم شاید درست بشه اما نشد.لطفففا راهنماییم کنید

  4. Avatar مسعود گفت:

    سلام لطفا راهنمای نماید مشخصات سخت افزاری تبلت s7را چگونه ببینیم مانند رم و رام وووو

  5. Avatar hamid گفت:

    سلام ممنون از بررسی کامل تون . من قصد خریدش را دارم ولی هنوز بابت صفحه نمایشش مطمئن نیستم . دوست ندارم موقع تماشای فیلم یا یوتیوب کیفیت پایینی داشته باشه . از طرف دیگر در صفحه نمایش های amoled نگرانی بابت pixel burning دارم. در این مقاله البته صفحه نمایش را به عنوان نقطه ضعف در نظر نگرفتین

    • Avatar سید ازاد گفت:

      سلام من تبلت دارم و کارم گرافیکی و یوتیوب و فیلم دیدن اصلا شک نکن عالی صحفه نمایشش بگیر ه قیمتش بالا نره خواستی تلگرام پیام بده فیلم کفیت برات بفرستم که ببینی داش

  6. Avatar رضا گفت:

    سلام در حاضر با tab s6 یک میلیون تفاوت داره، به نظر شما کدوم بهتره؟

    • Avatar مشاور فنی گفت:

      s7 پردازنده و باتری بهتری داره اگه استفاده روزمره دارید اس 6 هم نیاز شما را برطرف میکنه

      • Avatar سید ازاد گفت:

        سلام من تبلت دارم و کارم گرافیکی و یوتیوب و فیلم دیدن اصلا شک نکن عالی صحفه نمایشش بگیر ه قیمتش بالا نره خواستی تلگرام پیام بده فیلم کفیت برات بفرستم که ببینی داش

  7. Avatar Mr.abbasi گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    راستش من اصلا اهل نظر دهی نیستم ولی بابت این زحمتی که کشیدیدو این اطلاعات جامع و مخصوصا عکس ها و کامل بودن اطلاع رسانیتون خجالت کشیدم تشکر نکنم ازتون واقعا عالی بود ( شی دست درد نوکونه ).
    و بابت IPS :
    باید به دوستان اینو بگم که بنده خودم این تبلت رو تهیه کردم و اصلا دلیل تهیه نسخه s7 همین IPS بود چرا که افرادی که مثل این حقیر با نر افزار های گرافیکی کار میکنند و با فتوشاپ و طراحی کار میکنند میدونن رنگی که LED تو تصویر نشون میده با رنگی که چاپ میشه و تو واقعیت هست فرق داره و اون رنگ واقعی ذو نشون نمیده ولی LCD رنگ رو کاملا درست و واقعی تحویل شما میده نمونه چاپی با تصویر هیچ فرقی نداره و شمارو دچار مشکل نمیکنه مخصوصا سر کار های حرفه ای با افراد حساس و به نوعی این یه ویژگی حساب میشه و از طرف دیگه اگر خدای نکرده تبلت آسیبی ببینه صفحش اگر LED باشه عملا باید بندازید دور ولی LCD نه هم جایگزینی راحته هم کم هزینه تر و البته خیلی خوبی ها که بحث تخصصی داره راجب ای میزان عمر بالای LCD نسبت به LED و…

  8. Avatar فلانی گفت:

    کاش یه مقایسه با تبلت matepad هواوی بکنید

  9. Avatar reiHina گفت:

    سلام من یه tab s3 داشتم با قیمت 2 میلیون دوربینش قلمش رابط کاربریش صفحه نمایشش خیلی عالی بود اصلا غولی بود برای خودش(خودم یاد قیمتش میوفتم حس غارنشینی بهم دست میده) در این حد میتونم کمکتون کنم دیگه وسعم به بالاتر از اون نمیرسه :)))) (ಥ﹏ಥ)

  10. Avatar مجید گفت:

    من یه تبلت نوت 8.0 داشتم خیلی قلمش کاربردی بود و نرم افزار S note هم عالی بود و هر امکاناتی که لازم بود رو داشت

  11. Avatar علی گفت:

    خانم نوربخش بسیار بسیار ممنونم از بررسی عالیتون . واقعا مفید ، جامع و با تصاویر قابل قبول .
    ………..
    درباره این تبلت به نظرم بهترین تبلت سامسونگ galaxy tabe 5e بود . که پردازنده میان رده اسنپدراگون و صفحه نمایش AMOLED داشت .
    قبلا تبلت سامسونگ داشتم با همین صفحه نمایشLTPS ! به شدت نا امید کننده است و مشکی رنگ خاکستری است در این صفحه نمایش .
    باید بگم که صفحه نمایش یکی از مهمترین بخش های تبلت هست و کسی که تبلت میگیرد فیلم و سریال و … زیاد میبیند.
    به نظرم بدون صفحه نمایش AMOLED هیچ ارزشی نداره این تبلت هیچ ! شخصا تبلت بگیرم فقط و فقط باید صفحه نمایش AMOLED داشته باشه .
    منتظر نسل جدید tab 5e سامسونگ بودم که با پردازنده میان رده و صفحه نمایش امولد معرفی بشود که نشد .

  12. Avatar هانیه گفت:

    چرت بود

  13. Avatar mohamad گفت:

    تبلت خوبیه ولی چون نمایشگرش IPS هست اصلن خوشم نیومد
    ممنون از بررسیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.