بررسی گوشی Y7p هوآوی

بررسی گوشی Y7p هوآوی – تجربه کار با اولین گوشی بدون GMS

هوآوی، دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان پذیرفته است که در شرایط فعلی امکان استفاده از سرویس‌های موبایلی گوگل را در محصولات جدید خود ندارد. این شرکت در برابر این موضوع که به انتخاب خود نبود، تسلیم نشد و بالعکس در جهت خودکفایی با سرعت بیشتری گام برداشت. در نتیجه این خودکفایی، گوشی‌هایی جدید هوآوی با سرویس موبایلی اختصاصی این شرکت، یعنی HMS راهی بازار می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی گوشی Y7p هوآوی بپردازیم که اولیم محصول این شرکت با سرویس HMS در ایران است.

هوآوی در فوریه سال 2020 از عضو جدید سری Y با نام Y7p رونمایی کرد. بر روی کاغذ این گوشی یک میان‌رده معمول با مشخصات قابل قبول و قیمت رضایت بخش است. اما نبود GMS و جایگزین شدن آن با HMS، مشخصه‌ای است که این گوشی را از هم‌سطحان خود متفاوت می‌کند. اما این تفاوت تا چه اندازه است و آیا می‌تواند بر روی تصمیم افراد برای خرید Y7p تأثیرگذار باشد؟ در بررسی تخصصی این گوشی تصمیم داریم تا پاسخ این سوالات را کشف کنیم. پس با ما همراه باشید.

محتویات جعبه

در ویدئوی جعبه گشایی گوشی Y7p هوآوی مشاهده کردیم که جعبه این دستگاه به رسم همیشگی، سفید و ساده است و تنها عکسی از نمای جلوی گوشی برروی آن حک شده است. در درون جعبه هم به‌غیر از خود گوشی، پین جداکننده سیم‌کارت، شارژر، کابل شارژ، هدفون و دفترچه فارسی راهنمای گوشی قرار گرفته‌اند. نکته مثبت مهم درخصوص محتویات جعبه این گوشی وجود قاب ژله‌ای شفافی است که برای محافظت از دستگاه در برابر آسیب‌ها در نظر گرفته شده است.

بررسی گوشی Y7p هوآوی

طراحی

از آنجاییکه Y7p زودتر از گوشی‌های Y6p و Y5p معرفی شده، نمی‌توانیم آن را جانشینی برای این گوشی‌ها بدانیم. اما این گوشی عضو جدید خانواده Y7 است که در مقایسه با گوشی‌های سال 2019 این شرکت هم از نظر مشخصات و هم از نظر طراحی دستخوش تغییرات مثبت شده. Y7p در دو رنگ آبی (Aurora Blue) و مشکی (Midnight Black) راهی بازار می‌شود.

نسخه آبی رنگ این گوشی در قاب پشتی خود دارای جلوه‌های رنگی متفاوتی از آبی است که در زوایای نوری متفاوت، تغییر رنگ می‌دهند. نسخه مشکی Y7p که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته، ظاهر ساده‌تری در مقایسه با رنگ آبی آن دارد. ساختار قاب پشت این گوشی در حدود 7-8 میلیمتر تا لبه هر طرف متفاوت از بخش داخلی آن است که در نسخه مشکی در صورت تغییر زاویه گوشی در برابر نور، شاهد انعکاس تنها در این نواحی خواهید بود.

گوشی Y7p هوآوی

در سمت چپ بالای قاب پشت گوشی سه دوربین در یک محفظه جای گرفته‌اند. برآمدگی این محفظه آنقدر زیاد نیست، اما در صورت قرار گرفتن بر سطح صاف و کار با قسمت بالایی نمایشگر، شاهد لق زدن گوشی خواهید بود. در پایین دوربین‌ها فلش LED دستگاه و کمی آن طرف‌تر سنسور اثر انگشت گوشی جای گرفته‌اند. در راستای دوربین‌ها و فلش، عبارت 48 MP Triple Camera و پایین‌تر از آنها لوگوی HUAWEI در قاب گوشی حک شده است.

گوشی Y7p هوآوی

جنس قاب پشتی Y7p پلاستیکی است و مانند قاب جلوی گوشی در هیچ سمتی دارای خمیدگی نیست. این سبک طراحی، به گوشی حالت جعبه‌ای شکل داده است که طرفداران خاص خود را دارد. اما منتقدان این سبک طراحی، در دست گرفتن این گوشی‌ها را سخت‌تر از گوشی‌هایی با قاب‌های خمیده از دو طرف، توصیف می‌کنند. با این حال، این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است و از نظر ما این طراحی به جذابیت‌های ظاهری گوشی افزوده است.

در قاب جلوی گوشی، نمایشگر 82.4 درصد از فضا را به خود اختصاص داده است. حاشیه‌ها در لبه‌ها و بالای گوشی باریک بوده، اما در پایین نمایشگر بیشتر از حد انتظار است. هوآوی برای کم کردن حاشیه‌های بالایی، دوربین سلفی را درون حفره‌ای در نمایشگر جای داده است. البته در قسمت بالای صفحه نمایش، شاهد حضور بلندگوی مکالمه دستگاه هستیم.

گوشی Y7p هوآوی

بلندگوی اصلی گوشی همراه با پورت میکروUSB، میکروفون مکالمه و جک 3.5 میلیمتری هدفون در لبه پایینی قاب پلاستیکی دستگاه قرار گرفته‌اند. در لبه سمت راست، مانند همیشه کلیدهای تنظیم صدا و پاور دستگاه جای گرفته‌اند. در لبه بالایی میکروفون حذف نویز و در لبه سمت چپ شیار سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه قرار دارند.

Y7p دارای ابعاد 159.8×76.1×8.1 میلیمتر است و 176 گرم وزن دارد. این اندازه و وزن با در نظر گرفتن اینکه نمایشگر گوشی هم کوچک نیست، ایده‌آل برای یک گوشی هوشمند است. در دست گرفتن این گوشی حتی در طولانی مدت و حتی برای دستان ظریف، برای کاربر خسته کننده نخواهد بود. به‌طور کل شاید تنها ایرادی که بتوان در بخش طراحی به Y7p وارد دانست، استفاده از پورت قدیمی MicroUSB برای شارژ است. هر چند که جذب لکه و اثر انگشت در قاب پشتی هم موضوعی آزاردهنده است که می‌توان با استفاده قاب ژله‌ای درون جعبه از آن جلوگیری کرد.

صفحه نمایش

گوشی Y7p هوآوی

Y7p دارای یک نمایشگر 6.39 اینچی IPS LCD با رزولوشن 720×1560 پیکسل (HD+) است. نسبت ابعاد این نمایشگر 19.5:9 و تراکم پیکسل آن 269 پیکسل در هر اینچ است. استفاده از نمایشگرهایی با تکنولوژی ساخت LCD در گوشی‌های میان‌رده چندان عجیب نیست، اما زمانیکه این گوشی‌ها را با رقیبان کره‌ای مقایسه کنیم، این موضوع به نوعی نقطه ضعف به حساب خواهد آمد. درخصوص کیفیت تصویر نمایشگر هم وضع به همین ترتیب است. بهتر بود که Y7p از نمایشگر FHD+ بهره می‌برد، اما رزولوشن این دستگاه هم با در نظر گرفته بازه قیمتی آن قابل توجیه است.

گوشی Y7p هوآوی

همانطور که در بخش طراحی اشاره شد، این نمایشگر از نوع Punch FullView Display است؛ یعنی حفره‌ای در بالای آن دوربین سلفی در نظر گرفته شده. باوجود محدودیت رزولوشن، کیفیت رنگ‌ها و میزان روشنایی دستگاه در سطح رضایت بخشی قرار دارد. در بخش تنظیمات Display، به غیر از بخش تنظیم نمایشگر به صورت دستی و خودکار، بخشی برای تنظیم دما نمایشگر (Color Temperature) در نظر گرفته شده که در آن تنها انتخاب میان حالت گرم، سرد و پیش‌فرض است و برخلاف همیشه خبری از حالت‌های Vivid و Normal نیست.

Y7p، برای محافظت چشمان کاربران از نورهای آبی مضر، قابلیت Eye Comfort را ارائه می‌کند. با روشن شدن آن نورهای آبی نمایشگر فیلتر شده و رنگ‌ها حالت گرم‌تری به خود خواهند گرفت. اما متأسفانه میزان تغییر رنگ حتی در پایین‌ترین سطح آن نیز بسیار زیاد بوده و عادت کردن به این فیلتر بسیار سخت است. در بخش دیگر از تنظیمات نمایشگر امکان مخفی کردن Notch یا همان حفره دوربین سلفی وجود دارد که با فعال کردن آن، قسمت بالای نمایشگر حاشیه بیشتری به خود خواهد گرفت که ناچ در آن مخفی خواهد شد.

باوجود آنکه به عنوان یک گوشی اقتصادی، می‌توانیم از کاستی‌های نمایشگر این گوشی صرف نظر کنیم، اما شاید بهتر بود هوآوی برای این گوشی  نمایشگری با رزولوشن بالاتر در نظر می‌گرفت. با این وجود، صفحه نمایش Y7p از روشنایی و زاویه دید مناسبی برخوردار است و طراحی دوربین سلفی در گوشه این نمایشگر مزاحمتی در زمان بازی یا تماشا ویدئو برای چشم  کاربر ایجاد نمی‌کند.

نمایشگر گوشی Y7p هوآوی

سخت‌افزار

گوشی Y7p هوآوی

گوشی Y7p هوآوی مجهز به چیپست به‌روزرسانی شده Kirin 710F است. این چیپست از نظر مشخصات، هسته‌ها و حتی معماری تقریباً هیچ تفاوتی با نسل قبلی خود، یعنی Kirin 710 ندارد، اما حرف F که در انتهای نام آن قرار گرفته است، اختصار عبارت FCCSP  یا Flip-Chip Chip-Scale Package   است. به عبارت دیگر این تراشه دارای پکیج مدار مجتمع متفاوتی از Kirin 710 می‌باشد. کرین 710F درست مانند برادر بزرگتر با معماری 12 نانومتری طراحی شده دارای 8 هسته می‌باشد. 4 هسته از آن از نوع   Cortex-A73 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و 4 هسته دیگر از نوع Cortex-A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز می‌باشد.

هسته‌های پرقدرت Cortex-A73در مواقعی که کاربر، کارهای سنگین مثل پخش ویدئو، گیمینگ و ویرایش عکس و ویدئو انجام می‌دهد، وارد عمل می‌شوند. برای استفاده‌های سبک‌تر مانند وب‌گردی، اینستاگرام و تلگرام، هسته‌های Cortex-A53 مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. پردازنده گرافیکی این گوشی  نیز Mali-G51 MP4  است. این سخت‌افزار با 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی همراه شده است که البته باوجود شیار کارت حافظه اختصاصی امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی  نیز برای Y7p در نظر گرفته شده است.

گوشی Y7p هوآوی

برای آنکه ببینیم این سخت‌افزار آشنا، که در محصولات میان‌رده هوآوی زیاد آنها را دیده‌ایم، در گوشی Y7p به چه صورت عمل می‌کند، به سراغ تست‌های بنچمارک مخصوص گوشی رفتیم. این تست‌ها شامل بنچمارک AnTuTu (در دو حالت پرفورمنس و استاندارد)، 3DMark، Basemark، Geekbench و PCMark می‌شود که در ادامه می‌توانید نتایج آنها را مشاهده کنید.

صرف نظر از اعداد و ارقام روی کاغذ، گوشی اقتصادی هوآوی برای انجام عملیات روزمره یک انتخاب مناسب است. در طول بررسی این گوشی و در زمان انجام عملیات معمول مانند عکاسی، فیلمبرداری، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، وبگردی، برقراری تماس و … شاهد هیچگونه کندی و لگ نبودیم و همه برنامه‌ها روان اجرا می‌شدند. البته در زمانیکه قصد داشته باشید از چندین برنامه به طور همزمان استفاده کنید، ممکن است Y7p با سرعتش شما را شگفت زده نکند. در رابطه با اجرای بازی‌ها نیز وضع به همین ترتیب است.

پابحی با گوشی گوشی Y7p هوآوی

طبیعی است که در مقایسه با گوشی‌های پرچمدار و گرانقیمت، سرعت اجرای بازی‌ها در Y7p پایین‌تر است. به طبع آن و بسته به نوع پردازنده و پردازنده گرافیکی دستگاه، نباید انتظار داشته باشید که این گوشی بازی‌ها را در بالاترین سطح کیفیت اجرا کند. بازی‌های جدید و پرطرفداری مانند PUBG Mobile، Asphalt 9 و Call of Duty در پایین‌ترین سطح کیفیت اما به صورت روان در Y7p قابل بازی هستند. البته این احتمال وجود دارد که در اجرا طولانی مدت این بازی‌ها شاهد بروز لگ و افت فریم باشد، اما در بازی در زمان کوتاه و یا اجرا بازی‌های سبک‌تری مانند Clash of Clan، Candy Crush و … مشکلی نخواهید داشت.

کلش آف کلنز در گوشی Y7p هوآوی

به دلیل تغییراتی که هوآوی در بخش نرم‌افزاری گوشی‌های جدید خود اعمال کرده است، Y7p فاقد سرویس‌های موبایلی گوگل یعنی GMS است. در بخش نرم‌افزار به این موضوع به طور مفصل خواهیم پرداخت، اما نبود Google Play Games در این گوشی می‌تواند تجربه گیمینگ کاربر را تحت تأثیر قرار دهد. چراکه بسیاری از کاربران اندرویدی در بازی‌ها با حساب گوگل خود وارد می‌شوند و در صورت وارد کردن جیمیل خود در گوشی جدید می‌توانند ادامه بازی خود را از سر بگیرند. اما از آنجاییکه در Y7p امکان استفاده از سرویس‌های گوگل وجود ندارد، نمی‌توان به اکانت بازی‌های که با گوگل لاگین شده، دسترسی داشت، مگر آنکه به‌طور همزمان بازی با اکانت‌های دیگر مانند  اکانت سوپرسل برای بازی‌های این شرکت، فیسبوک، توئیتر و …سینک شده باشد.

بازی آسفالت در گوشی Y7p هوآوی

هوآوی دو روش احراز هویت بایومتریک برای این گوشی در نظر گرفته است؛ اثر انگشت و تشخیص چهره. سنسور اثر انگشت که از نوع سنتی بوده و در قاب پشتی گوشی قرار گرفته، بسیار دقیق بوده و از سرعت بالایی برخوردار است. تشخیص چهره نیز به کمک دوربین سلفی انجام می‌شود و سرعت قابل قبولی دارد.

سنسور اثر انگشت گوشی Y7p هوآوی

Y7p دارای بلندگوی اصلی در لبه پایین، و بلندگوی مکالمه در بالای نمایشگر است. این دو بلندگو مکملی برای یکدیگر نیستند. این یعنی در این گوشی خبری از صدای استریو در نیست. با در نظر گرفتن اینکه این قابلیت حتی در بسیاری از پرچمداران هم یافت نمی‌شود، نمی‌توان ایرادی به هوآوی وارد دانست. با این اوصاف، بلندگوی اصلی از بلندی صدای خوب و بلندی برخوردار است. صداهای بلند و متوسط با کیفیت خوبی به گوش کاربر ارائه می‌شوند، اما در صداهای پایین شاهد اعوجاج و از دست رفتن جزئیات بودیم. بلندگوی مکالمه این گوشی اما کیفیت کاملاً خوبی ارائه می‌دهد.

گوشی Y7p هوآوی

این دستگاه به پورت 3.5 میلیمتری جهت استفاده از هدفون مجهز شده است و کیفیت صدا با هدفون این گوشی نیز قابل قبول است. البته از آنجاییکه سرگوشی‌های این هدفون به‌طور کامل درون گوش جای نمی‌گیرند، در انتقال صدا به کاربر، چندان پرقدرت ظاهر نمی‌شود.

نرم‌افزار

اندروید گوشی Y7p هوآوی

Y7p هوآوی دارای رابط کاربری EMUI 9.0 بر پایه اندروید 9 است. تفاوت این دستگاه، با تمام گوشی‌های هوآوی که تا امروز مورد بررسی قرار داده‌ایم اینست که Y7p بدون سرویس‌های موبایلی گوگل راهی بازار شده و هوآوی به جای آن از سرویس اختصاصی خود، یعنی HMS استفاده کرده است. GMS یا سرویس‌های موبایلی گوگل که در رأس آنها Google Play Store و Google Play Services وجود دارد، شامل برنامه‌های دیگر مانند Gmail، YouTube، Chrome، Maps، Keep، Calender و … می‌شود.

البته در اینترنت راهکارهایی برای نصب سرویس‌های گوگل بر روی گوشی‌های هوآوی ارائه شده است. اما از آنجاییکه این شرکت تصمیم گرفته تا بی نیاز از گوگل به مسیر خود ادامه دهد، ما نیز این گوشی را با قبول همین شرایط مورد بررسی قرار دادیم. هوآوی سعی کرده است تا حد ممکن جانشینانی مناسبی برای برنامه‌های گوگل داشته باشد. به عنوان مثال، شما می‌توانید از برنامه پیش‌فرض Email، Calender و یا Browser هوآوی برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده کنید.

App Gallery به عنوان مارکت اصلی و رسمی هوآوی برای Y7p در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید تا حد ممکن برنامه‌های مورد نیاز خود را از طریق این استور دانلود کنید. با این حال، هوآوی ضمن همکاری با کافه بازار و Apkpure امکان نصب برنامه‌های مخصوص HMS را از طریق این دو مارکت فراهم کرده است. همه این گزینه‌ها را هم که کنار بگذاریم، موتور جستجوی جدید هوآوی، یعنی Petal Search به شما اجازه جستجو برنامه‌ها را می‌دهد و پس از آن مارکت‌هایی که برنامه مورد نظر را در اختیار داشته باشند به شما پیشنهاد خواهد کرد.

گوشی Y7p هوآوی

بدین ترتیب، تقریباً می‌توانید مطمئن باشید که تمام برنامه‌های اندرویدی مورد نیاز خود را از طریق این گزینه‌ها در Y7p نصب خواهید کرد. اما درخصوص اجرای برنامه‌ها، هنوز اما و اگرهایی وجود دارد. به عنوان مثال، عملکرد برنامه‌های مبتنی بر موقعیت مکانی (Location) درست نیست. برنامه‌های اسنپ و ویز، باوجود روشن بود Location، قادر به تشخیص خودکار موقعیت فعلی شما نیست و اگر تصمیم به استفاده از این برنامه‌ها دارید، باید موقعیت خودتان را به صورت دستی وارد کنید. البته شما می‌توانید از طریق مارکتی مانند کافه بازار، برنامه Maps گوگل را نیز دانلود کنید، این برنامه در برخی موارد عملکرد درستی دارد و گاهی هم با پیغام خاموش بودن Location (باوجود روشن بودن) از شما استقبال می‌کند. در هر حال، به نظر می‌رسد که این ایراد نرم‌افزاری است و هوآوی می‌تواند با آپدیت آن را برطرف کند.

در رابطه با مشکل لاگین با اکانت گوگل در بازی‌ها در بخش سخت‌افزار توضیح دادیم. به غیر از این دو ایراد، دیگر نمی‌توان مشکل خاصی در تجربه کار با HMS در این گوشی پیدا کنیم. البته همچنان هستند برنامه‌هایی که با وجود نصب در Y7p یا کار نمی‌کنند و یا با ایراداتی اجرا می‌شوند. اما اینها موارد جزئی هستند که می‌تواند امیدوار بود در مسیر پیشرفت HMS هموار شود.

نرم‌افزار این گوشی به سبک همیشگی رابط کاربری EMUI دارای امکانی برای فعال کردن منوی کشویی  و ژست‌های حرکتی است. از نظر امکانات این نرم‌افزار می‌توان به قابلیت‌هایی مانند ثبت اسکرین شات با کشیدن سه انگشت به نمایشگر، روشن شدن گوشی در زمان برداشتن آن و ساکت شدن صدای زنگ پس از گذاشتن آن بر روی زمین به سمت نمایشگر اشاره کرد.

بخش Digital Balance  که در تنظیمات قرار گرفته تلاش می‌کند تا با نمایش چگونگی میزان استفاده از گوشی، تأثیر مضر استفاده بیش از اندازه از گوشی‌های هوشمند در زندگی‌های افراد را کاهش دهد. در این بخش حتی امکان مدیریت استفاده از گوشی برای صاحب گوشی به منظور کاهش وابستگی به آن نیز در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه محبوب‌ترین برنامه های اندرویدی را در گوشی Y7p هوآوی با HMS نصب کنیم؟

دوربین

گوشی Y7p هوآوی دارای سه دوربین در قاب پشتی خود است. سنسور اصلی این دستگاه 48 مگاپیکسلی از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/1.8 است. سنسور این دوربین 1/2.0 اینچ بوده  و اندازه پیکسل‌های آن 0.8 میکرومتر است. در کنار این دوربین که از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز نیز بهره می‌برد، یک سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض با میدان دید 120 درجه و گشادگی دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است که برای ثبت عکس‌های عریض‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت یک دوربین 2 مگاپیکسلی باگشادگی دیافراگم f/2.4 در بالای این دو سنسور جای گرفته است و وظایفی مانند کاهش نور پس‌زمینه، بوکه (تار کردن) پس‌زمینه و نورپردازی سه‌بعدی پرتره را برعهده دارد.

دوربین های گوشی Y7p هوآوی

نرم‌افزار دوربین گوشی به سبک همیشگی گوشی‌های هوآوی دارای گزینه‌ای برای فعال کردن AI (هوش مصنوعی) هنگام عکاسی است. با استفاده از قابلیت تشخیص سوژه، هوش مصنوعی به‌صورت خودکار تنظیماتی مانند میزان نور، شدت و میزان اشباع رنگ و کنتراست آن را در بهترین حالت مناسب با سوژه قرار می‌دهد تا عکس ثبت شده کیفیت خوبی داشته باشد. این تنظیمات تصویر ثبت شده را بدون نیاز به تغییر خاص آماده ارسال در شبکه‌های اجتماعی می‌کند. اما در صورت تمایل می‌توانید با خاموش کردن AI عکسی خام از دوربین تحویل گرفته و خودتان با نرم‌افزارهای ویرایش عکس آن را به شکل دلخواه ادیت کنید.

دوربین گوشی Y7p هوآوی

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی این گوشی به‌صورت پیش‌فرض و به لطف فناوری ترکیب پیکسلی عکس‌ها را با رزولوشن 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کند. بدین ترتیب تصاویر روشن‌تر و با جزئیات بیشتری به ثبت می‌رسند. تصاویری که توسط دوربین اصلی ثبت می‌شوند در اکثر شرایط از وضوع خوبی برخوردارند و کیفیت مناسبی نیز دارند. در حالت Portrait مرز میان سوژه و پس‌زمینه به خوبی تشخیص داده می‌شود و در حالت Aperture محیط اطراف سوژه به خوبی تار می‌شود. در نرم‌افزار دوربین حالت‌های مختلف دیگری برای عکاسی در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به HDR، Light Painting و حالت مخصوص عکاسی شب (Night Mode) اشاره کرد.

عملکرد دوربین 8 مگاپیکسلی زاویه عریض این گوشی طبیعاً به خوبی سنسور اصلی آن نیست. زاویه دید 120 درجه‌ای این دوربین نقطه قوت آن است اما جزئیات در تصاویر ثبت شده به‌خصوص در گوشه‌ها چندان مناسب نیست. این مسأله در محیط‌های کم‌نور تأثیر خود را بیشتر نشان می‌دهد. از آنجاییکه برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور و تاریک حالت عکاسی Night فقط برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده، ایده استفاده از دوربین فوق عریض در محیط‌های تاریک، جالب به نظر نمیرسد.

دوربین سلفی گوشی Y7p هوآوی

دوربین سلفی گوشی Y7p  دارای یک سنسور 8 مگاپیکسلی عریض، با گشادگی دیافراگم f/2.0 است. این دوربین از نظر عکاسی امکانات خوبی ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی قادر به تشخیص محیطی است که در آن قصد ثبت کردن عکس سلفی را دارید. در نرم‌افزار دوربین سلفی، به‌طور پیش‌فرض عکس‌ها بدون افکت بوکه ثبت می‌شوند و اگر قصد تار کردن پس‌زمینه را دارید باید گزینه آن را انتخاب کنید. کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی در نور روز و محیط‌های با نور کافی رضایت بخش است، البته در صورت استفاده از افکت‌های تارکننده پس‎زمینه، ممکن است شاهد گم‌شدن مرزها و تاری اشتباه سوژه اصلی باشید. این موضوع بیشتر از هر زمان دیگر، در سلفی‌های شب و تشخیص مرز میان موها و محیط مشاهده می‌شود.

دوربین‌های گوشی اقتصادی هوآوی از تنوع خوبی برخوردارند که قادر به ثبت تصاویر خوب با جزئیات قابل قبول‌اند. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی گوشی، هر چند که امکان ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی برای آن در نظر گرفته نشده، عملکرد رضایت بخشی دارد، اما دوربین سلفی و زاویه عریض این دستگاه برای ثبت یک تصویر باکیفیت نیازمند شرایط بهینه‌ای برای عکاسی هستند.

نمونه عکس‌های بررسی گوشی Y7p هوآوی

نمونه عکس دوربین گوشی Y7p هوآوی
نمونه عکس دوربین گوشی Y7p هوآوی
نمونه عکس دوربین گوشی Y7p هوآوی

باتری

باتری گوشی Y7p هوآوی

Y7p هوآوی دارای یک باتری 4000 میلی آمپرساعتی است. بر روی کاغذ این یک عدد مناسب برای باتری گوشی اقتصادی است. اما عملکرد این باتری شبیه به هیچ باتری 4000 میلی آمپرساعتی دیگر در یک گوشی هوشمند نیست. سیستم مدیریت مصرف انرژی این گوشی به خوبی و به نحو احسن میزان شارژ دستگاه را مدیریت می‌کند. به‌طوریکه حتی شاید در یک استفاده معمول تا دو روز هم شارژ دستگاه دوام بیاورد. باتری  Y7p در تست PC Mark موفق شد 15 ساعت و 29 دقیقه دوام بیاورد که این عدد برای یک گوشی اقتصادی بی‌نظیر است.

جدا از کسب نتیجه خوب باتری در تست بنچمارک، این گوشی در مصرف روزمره و در حالت پرمصرف (Performance Mode) نیز بیشتر از یک روز شارژدهی داشت. این یعنی با تنظیم باتری در حالت Optimize می‌توان انتظار داشت  عملکرد بسیار بهتری از شارژدهی گوشی داشت. متأسفانه این دستگاه مجهز به یک پورت میکروUSB و یک شارژر 10 وات (5 وات – 2 آمپر) برای شارژ است. باوجود پورت قدیمی شارژ و شارژر نه چندان سریع، عملکرد خوب باتری گوشی همچنان چشم‌گیر است.

جمع‌بندی

گوشی Y7p هوآوی

با بررسی گوشی Y7p هوآوی به این نتیجه رسیدیم که این گوشی هم مانند تمامی گوشی‌های دیگر بازار بی‌عیب و نقص نیست. برای استفاده روزمره این گوشی قادر است تمام نیازهای شما را در سطح قابل قبولی برطرف کند. طراحی، نمایشگر، سخت‌افزار و دوربین همگی در اندازه یک گوشی اقتصادی هستند. حتی عملکرد باتری دستگاه هم فراتر از انتظار بوده.

 با این حال، بخش اعظم ایرادات وارده به این گوشی، مربوط به نرم‌افزار آنست. جاییکه کاربران برای انجام برخی از بازی‌ها نمی‌توانند به اکانت بازی خود که با حساب گوگل سینک شده دسترسی داشته باشند. اما در نظر داشته باشید که Y7p یک گوشی اقتصادی در بازه قیمتی 2 میلیون پانصد هزار تا 3 میلیون تومان است. به بیان ساده‌تر این گوشی مناسب برای افرادی است که قصد ندارند هزینه چندان بالایی برای خرید گوشی کنند و به طبع آن به دنبال یک محصول گیمینگ نیستند. بنابراین احتمالاً چالش عدم ورود به بازی‌ها با حساب گوگل برای آنها چندان جدی نخواهد بود.

البته همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، این تنها نقطه ضعف نرم‌افزار این گوشی نیست و بسته به نوع کاربری، ممکن است شاهد ایرادات دیگری نیز در آن باشیم. اما باید قبول کنیم که HMS در اولین حضور در گوشی Y7p، باوجود تمامی این ایرادات توانسته نمره قبولی را کسب کند. هوآوی نیز این واقعیت را پذیرفته که می‌تواند بدون گوگل به راه خود ادامه دهد و در جهت خوکفایی خود روبه‌جلو گام بردارد. ما نیز با تحسین این اراده، در انتظار رفع ایرادات موجود و ارائه نسخه قدرتمندتر از HMS در آینده خواهیم ماند.

مزایا:
  • طراحی خوب
  • جایگاه اختصاصی کارت حافظه
  • دوربین‌های متنوع
  • عملکرد خیره‌کننده باتری
معایب:
  • پورت شارژ قدیمی
  • عدم امکان لاگین در بازی‌ها با اکانت گوگل
  • مشکل موقعیت‌یابی در برخی از برنامه‌ها
  • ایردات جزئی نرم‌افزاری
  • عملکرد نه چندان چشمگیر دوربین فوق‌عریض
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

این گوشی مناسب برای افرادی است که قصد ندارند هزینه چندان بالایی برای خرید گوشی کنند و به طبع آن به دنبال یک محصول گیمینگ نیستند.

8.8امتیاز8.4سخت افزار8.7صفحه نمایش8.4دوربین8.9صدا8.9طراحی9.7باتری8.5ارزش خرید
امتیاز: 4.3 از 5 (15 رای)
کمی صبر کنید...

12 دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    نمیشه اکانت گوگل زد‌واس بازی‌ها ؟

  2. Avatar سهرابی گفت:

    سلام من دو ماه قبل این گوشیو خریدم
    راضی هستم ازش
    ولی مشکلی پیش اومد که گوشیو کارخونه ای کردم
    از اول هم که گوگل نداشت
    یه موتورجستجوی بینگ داشت که خوب بود
    از وقتی کارخونه ای کردم اون حذف شد
    یکی دیگه نصب کردم ولی باید اصلش باشه با این یکی پی دی اف ها بالا نمیاد
    میشه یه راهنمایی کنین

  3. Avatar سیدرضا میرخاندوزی گفت:

    سلام. انتخابی برای حداقل قیمت و حداکثر امکانات میباشد. یکی از عیبهای بزرگش عدم جانمایی چراغ چشمک زن ضرباتی در بالای نمایشگر گوشی است چون خیلی کاربردی میباشد/

  4. Avatar فرزاد گفت:

    سیمین جون دستت درد نکنه

  5. Avatar Zz گفت:

    چراغ چشمک زن برای اعلان هاش نداره؟😩
    کیبوردش هم خیلی مزخرفه

  6. Avatar احسان گفت:

    سلام
    با تشکر از بررسی خوبتون .
    نمیدونم چرا حس میکنم صفحه نمایش گوشی های هوآوی نور خیلی کمی داره منظورم فقط IPS .
    حتی رفتم نمایندگی هوآوی با اکثر مدل ها کار کردم متاسفانه نور صفحشون خیلی کمه .
    ولی در مقابل دوربین گوشی های میان رده و اقتصادی هوآوی خیلی بهتر از سامسونگ شده ، سامسونگ از Galaxy j 2017 که پردازنده عالی اون زمان ، باتری عالی ، صفحه نمایش عالی ، دوربین عالی ، بدنه آلومینیومی عالی و… زده بود . به بعد کیفیت گوشی هایش افتضاح شد .
    بدنه پلاستیک ، دوربین بد ، پردازنده ضعیف و ….. برای رقابت با گوشی های چینی ، سامسونگ کیفیت گوشی هایش رو با کیفیت پایین ارائه کرده .

  7. Avatar علیرضا گفت:

    مرسی خانم نوربخش. مثل همیشه کامل جامع و بدون تعصب بررسی کردین

    • Avatar علیرضا گفت:

      در مورد گوشی اما به شخصه ترجیح میدم هواوی نگیرم تا نرم افزارشو درس کنه و باگاشو برطرف کنه اون موقع اگه پول خرید گوشی داشتم بهش به عنوان یه گزینه فک میکنم

      • Avatar Scorpion,K14 گفت:

        ۱_ هواوی هیچ باگی نداره…

        ۲_ نرم افزاراش هم مشکلی ندارن، آمریکا تحریمش کرده. ولی با اینکه تحریمه خوب از پس همه چی بر اومده و این نشون میده که هواوی خلاقیت،قدرت و سرسختیش بیشتر از هر شرکت دیگه ایه!

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      ممنونم از توجهتون دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.