بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

حافظه اس اس دی جدید شرکت گیگابایت مدل M30 است که در ماه‌های اخیر، همزمان در بازار‌های جهانی، در بازار ایران هم موجود شده است. این اس اس دی، جدید ترین محصول گیگابایت در زمینه حافظه‌های غیر متحرک PCIe Gen.3 X4 است، و انتظارات از آن، نسبت به محصولات قبلی گیگابایت در این بخش بسیار بالاست.

در دنیا دو گروه عمده تولید کننده SSD داریم، گروه اول مالکان کارخانه‌های تولید حافظه هستند که کنترلر را هم خودشان می‌سازند. شرکت‌های قدرقدرتی  مانند سامسونگ، اینتل/مایکرون و یا کیوکشیا (توشیبا سابق) در این دسته بندی قرار می‌گیرند. گروه دوم تولید کنندگان حافظه‌های SSD، به اصطلاح Fabless یا فاقد کارخانه‌جات تولید حافظه و چیپ SSD هستند، که در این بخش هم، شرکت‌های قدرقدرتی مانند، ای دیتا، کینگ استون، پلکستور، سابرنت، اپیسر، وسترن دیجیتال و سیگیت قرار دارند.

دور از واقعیت نیست اگر بگوییم، هر دو گروه این تولید کنندگان فروش بسیار خوبی در دنیا دارند و حال گیگابایت در چنین بازار دشواری باید با هر دو گروه به رقابت بپردازد. بر عکس درک ما از مفهوم رقابت در ایران، اولین قدم برای رقابت در اقتصاد، دوستی و دست همکاری است.

گیگابایت در گذشته عموما از کنترلر فایزِن Phison و حافظه‌های کیوکشیا Kioxia برای اس اس دی‌های خود استفاده کرده است؛ اما این بار برای تامین کنترلر مدل M30 به سراغ Realtek رفته، تا از نظر قیمتی رقبای خود را زمین بزند و کارایی خوب خود را به رخ بکشد. برای حافظه‌های ناند NAND هم به سراغ دو شرکت سامسونگ و مایکرون رفته است، که با کیفیت ترین حافظه‌های ناند برای SSD را تولید می‌کنند.

حاصل این ترکیب، تولید اس اس دی‌های M30 گیگابایت در دو طعم 512G و 1TB است. امروز در لابراتوار سخت افزار به بررسی مدل 512G این اس اس دی می‌‎پردازیم، همراه ما باشید در این بررسی.

مشخصات فنی و جعبه گشایی:

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

هر دو مدل 512G و 1TB اس اس دی M30 گیگابایت از کنترلر Realtek RTS5762 بهره می‌برند. این کنترلر 8 کاناله مجهز به سیستم تصحیح خطای ECC است و در محصولات دیگر برند‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفته و فیدبک خوبی از بازار دریافت کرده است. کنترلر‌های اس اس دی‌های M.2 عموما عملکرد داغی دارند، اما گیگابایت برای فائق آمدن بر موضوع حرارت، از مدار چاپی ضخیم با مس دو لایه بهره برده است. فلز مس‌ هادی دما است و استفاده گسترده‌تر از آن در سطح مدار چاپی به دفع بهتر حرارت کمک می‌کند.

سرعت خواندن ترتیبی در هر دو مدل 3500MB/s است، اما سرعت نوشتار ترتیبی برای مدل 1TB برابر 3000MB/s و برای مدل 512G برابر 2600MB/s است. در بخش سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی، برای مدل 1TB، سرعت خواندن برابر 308K IOPS و برای نوشتار 332K IOPS. در مورد مدل 512G سرعت خواندن اتفاقی برابر 350K IOPS و برای سرعت نوشتار 302K IOPS اعلام شده است.

برای درک این سرعت‌ها، لازم به توضیح است که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی یا Sequential بیشتر کاربری‌های حرفه ای شامل رندرینگ، کامپایل فایل‌ها، تبدیل‌های ویدیویی و جابه جایی فایلها را شامل می‌شود. اما در استفاده ی روزمره درصد بسیار کمی‌از خواندن و نوشتن‌های متوالی اتفاق می‌افتد. سرعت خواندن و نوشتن‌های اتفاقی یا Random که اغلب آن را با آی-آپس IOPS نشان می‌دهند مهمترین فاکتور سرعت SSD برای گیمر‌ها و کاربران عادی کامپیوتر به شمار می‌رود. این مولفه به تعداد عملیات نقل و انتقال اطلاعات ظرف یک ثانیه گفته می‌شود و بیشترین درصد عملیاتی که کاربران عادی روی سیستم انجام می‌دهند نیز شامل همین خواندن و نوشتن‌های اتفاقی است. هرچه یک SSD میزان IOPS بالاتری داشته باشد در تجربه ی دنیای واقعی کاربر سرعت بیشتری را تجربه می‌کند.

طول عمر این دو اس اس دی به ترتیب 350TBW برای مدل 512G و 650TBW برای مدل 1TB ذکر شده است که بسیار خوب و با دوام ارزیابی می‌شود. این دو اس اس دی مجهز به SLC-Caching و DRAM هستند، و از این بابت خوشحالیم، هرچند حجم کش DRAM آنها زیاد نیست و فقط 256MB است. از این نظر گیگابایت کمی‌ خساست به خرج داده است. هر چه حجم DRAM بیشتر باشد، حفظ سرعت حداکثری به هنگام جابه جایی فایل‌ها در مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

جعبه اس اس دی M30 گیگابایت به رنگ آبی و مشکی است. برچسب گارانتی 5 ساله خوشنام آواژنگ نیز بر روی جعبه آنها نقش بسته است.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

در پشت جعبه، برچسب حاوی تاریخ ضمانت آواژنگ، و همچنین پارت نامبر و سریال نامبر محصول قرار دارد. پس از بازگشایی جعبه، یک دفترچه راهنما به همراه حافظه اس اس دی درون یک طلق پلاستیکی قرار دارد.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

مدل 512G با پارت نامبر GP-GM30512G-G مجهز به یک سینک فلزی است که بر روی آن لیبل مشخصات اس اس دی قرار دارد. دقت کنید جدا سازی این لیبل باعث مخدوش شدن گارانتی می‌شود، بنابراین به هیچ وجه این سینک را جدا نکنید.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

در پشت مدل 512G نیز دو حافظه NAND FLASH قرار دارد و پارت نامبر آن GFSCBGED0-128G است. این حافظه از نوع 3D TLC است.

نرم افزار:

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

گیگابایت مثل همیشه همراه حافظه‌های SSD خود، نرم افزار SSD Tool Box را ارائه می‌کند. در این نرم افزار شما می‌توانید از تنظیمات و بخش‌های مفید، از جمله Secure Erase و Optimization استفاده کنید. این نرم افزار می‌تواند دما و سلامت SSD را گزارش کند و یا برای اعمال برخی تغییرات در ویندوز به جهت افزایش کارایی SSD استفاده شود.

همچنین برای به روز رسانی فیرمور اس اس دی، از طریق همین نرم افزار می‌توانید اقدام کنید.

بررسی کارایی:

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

نرم افزار Anvil بسیار قدیمی‌ است، اما همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است. این تست یکی از بهترین ابزار‌ها برای سنجش سرعت و توانایی SSD است که می‌تواند انواع سناریو‌های کاربری را بر روی اس اس دی بررسی کند و سرعت درایو را اندازه گیری کند. در این نرم افزار از حاصل جمع امتیاز خوانش و نوشتار، نتیجه Total Score بدست می‌آید.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

اگرچه امتیاز این اس اس دی در سطحی قابل قبول است، اما در جدول امتیازات این نرم افزار از متوسط امتیازات بدست آمده توسط دیگر مدلها پایینتر قرار دارد. حتی مدل قدیمی‌تر Aorus RGB گیگابایت عملکرد بهتری را از خود ثبت کرده است.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

نرم افزار محبوب Crystal Disk Mark از جمله بهترین و استاندارد ترین تست‌ها برای سنجش سرعت درایو SSD است. نتایج بدست آمده از سرعت درایو مطابق مشخصات آن می‌باشد. در این تست هر دو اس اس دی M30 گیگابایت، در سرعت Sequential Read یا خواندن متوالی از حداکثر سرعت قابل ارائه توسط پهنای باند PCIe 3.0 X4 استفاده می‌کنند. در مورد سرعت خواندن و نوشتار، نتیجه تست کاملا منطبق بر مشخصات مدل 512G است.

وضعیت کلی سرعت خواندن و نوشتار متوالی این حافظه، در جدول خوب ارزیابی می‌شود و در نیمه بالای جدول جای گرفته است که جای بسی خوشحالی دارد.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

اس اس دی M30 گیگابایت در نرم افزار ATTO Disk Benchmark عملکردی با ثبات و خوب از خود نشان داد. ما در حین انجام این تست، دمای اس اس دی را با نرم افزار HWINFO اندازه گرفتیم که حداکثر دمای مدل 512G برابر 70 درجه ثبت شد. دما – بدون استفاده از هر نوع سینک ثانوی – شاید بالا به نظر برسد اما نکته قابل تامل، عدم Throttle کردن این اس اس دی است. دقت داشته باشید، ما از هیچ مدل سینک خنک کننده، استفاده نکردیم و تنها سینک روی اس اس دی‌، همان سینک پیش فرض گیگابایت بود که بر روی آن لیبل قرار داشت.

با توجه به عدم Throttle، و حفظ عملکرد کلی حافظه، از نظر کولینگ، ارزیابی بسیار مثبتی نسبت به آن داریم. به راحتی می‌توان از این حافظه در لپتاپ‌ها که امکان استفاده از سینک خنک کننده ندارند، استفاده کرد.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

در زمینه گیمینگ ما از تست رسمی ‌Final Fantasy استفاده می‌کنیم که متوسط لود مراحل را می‌سنجد. در این تست، عملکرد مدل 512G خوب بود.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

از نرم افزار AS SSD برای سنجش اس اس دی‌ها، مدتها است که استفاده نمی‌کنیم، چون گاهی نتایج تست آن ضد و نقیض است، بنابراین جدولی هم برای آن نداریم. اما به هر شکل، تست این حافظه را برای مقایسه در تصویر فوق قراردادیم، صرفا جهت اطلاع.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

آخرین تست، مربوط به سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی است که از بنچ مارک داخلی نرم افزار Samsung Magician استفاده می کنیم.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

در جدول سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی، اس اس دی مدل 512G گیگابایت عملکرد تقریبا قابل قبولی داشت.

نتیجه گیری:

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G

اس اس دی M30 گیگابایت مدل 512G، حافظه ای بسیار خوب، قدرتمند و با ثبات است، که بدون نیاز به سینک خنک کننده توانست عملکرد کلی خود را در زیر فشار تست‌های ما حفظ کند. اگرچه در حال حاضر در دوره ای به سر می‌بریم که توجه رسانه‌ها معطوف به اس اس دی‌های PCIe Gen.4 x4 است، اما همچنان بیشترین فروش اس اس دی‌ها را، حتی بر روی پلتفرم PCIe Gen.4، همین اس اس دی‌های مدل PCIe Gen.3 x4 تشکیل می‌دهند. بنابراین ارائه هر نوع محصول جدیدی در این بخش، همچنان بازار خوبی خواهد داشت.

ما از این مدل اس اس دی رضایت کامل داشتیم، هرچند رسیدن به این سرعت‌ها برای روزگار امروز، دشوار نیست، اما عملکرد کلی این حافظه، نشان داد که می‌توان بر روی آن حساب باز کرد.

اس اس دی Gigabyte M30 512G می‌تواند اغلب نیاز‌های شما برای داشتن یک درایو پر سرعت را برآورده سازد. به عنوان درایو اصلی ویندوز، این حافظه چه در لپتاپ و چه در دسکتاپ می‌تواند بهترین کاندید برای میزبانی سیستم عامل و برنامه‌های شما باشد. از نظر قیمتی نیز، این حافظه با حدود قیمتی 80 دلار در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسد و در بازار ایران نیز، با قیمت حدود 2.2 میلیون تومان با ضمانت 5 ساله آواژنگی قابل تهیه است. در پایان به این حافظه نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار اعطا می‌گردد.

بررسی حافظه SSD گیگابایت مدل GIGABYTE M30 512G
مزایا:
  • عملکرد به نسبت خنک
  • مناسب لپتاپ و دسکتاپ
  • گارانتی 5 ساله معتبر آواژنگ
  • طول عمر فوق العاده 350 ترابایتی
  • استفاده از حافظه‌های NAND سامسونگ
  • مناسب برای گیمینگ، کاربری‌های حرفه ای، و درایو سیستم عامل
معایب:
  • مورد خاصی مشاهده نشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • اس اس دی Gigabyte M30 مدل 512 ترابایتی، با طول عمر بسیار بالا، مناسب برای کاربرانی است که به دنبال یک حافظه پر سرعت برای درایو ویندوز خود هستند تا بتواند برنامه‌ها و بازی‌های خود را با سرعت بسیار بالا لود کنند.
8.5امتیاز8.7پرفورمنس8.2امکانات9کیفیت قطعات8.5کنترلر8ارزش خرید

WALLPAPER SSD GIGABYTE M30

برای دانلود بر روی تصویر کلیک کنید
امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

8 دیدگاه

  1. Avatar Intel گفت:

    یه سوالی برام پیش اومد تا حالا به بررسی محصولی نشان یک ستاره یا پیشنهاد نشده اعطا کردین؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      این محصولات رو شرکت ها، فروشگاه ها، و نمایندگی ها در اختیار ما قرار می دهند، قاعدتا هدف آنها دیده شدن و پسندیده شدنه، بنابراین “بهترین” محصولاتشون رو برای بررسی ارسال می کنند. از آنجایی که سازنده/فروشنده به کم و کیف محصول خودش آگاهه، هیچ وقت نمیاد محصول ضعیف برای بررسی ارسال کنه. این موضوعیه که باید توجه داشته باشید که همه متوجه هستند که چه محصولی را برای دیده شدن ارسال کنند.

      بیشترین چالشی که ما داریم در بخش بیان نکات منفی است که ما جزو معدود رسانه هایی هستیم که نکات منفی را ذکر میکنیم و فحشش را هم میخوریم. از زمانی که من بررسی ها رو انجام میدم، سر همین ذکر نکات منفی تا به امروز سه برند قطع همکاری کردند. ولی ما همچنان بر اساس اصل بی طرفی بررسی ها را مطابق با استاندارد های خودمون ادامه می دهیم.

      • Avatar Intel گفت:

        راستش من فکر میکردم بخاطر شرایط کیفی ضعیف بازار ایران و استانداردهای متفاوت، تازه خیلی نکات منفی بولد نمیشن، حالا شما ببین اون ۳ برندی که انتظار داشتن کلا ذکر نشه دیگه چه هیولاهای متوقعی بودن 🤣

      • Avatar ع گفت:

        یعنی چی ؟ طول عمر فوق العاده 350 ترابایتی

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          طول عمر اس اس دی رو از روی میزان رایت قابل تحملش اندازه گیری می کنند. اغلب اس اس دی های 500/512 بازار حداکثر 300 ترابایت طول عمر دارند، این مدل 350 ترابایت طول عمر داره.

          • Avatar Intel Inside گفت:

            احتمالا منظور استفاده از کلمه فوق العاده بوده، ۵۰ ترابایت بقول خودشون Game Changer نیست!
            مثال: درایو قدیمی SataIII ~4 ساله با TBW 6,160
            Samsung SM863 960GB

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            اتفاقا چرا هست، همین دو روز پیش مدل 1 ترابایتی همین گیگابایت رو به یکی از اساتید پیشنهاد دادم، همون 50 ترابایت عمر بیشترش در تصمیم گیری اش نقش داشت 😀

          • Avatar Intel Inside گفت:

            عزیزم کارش سبک بوده دیگه ۵۰ ترابایتم کافی بوده، ولی من خودم بعد ۴ سال هنوز به ۱۰۰۰ ترابایت از ۶۰۰۰ تا هم نرسیدم نمیدونم عمرم کفاف میده یا نه 🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.