در نمایشگاه E3 امسال شاهد معرفی دو کنسول جدید از سوی اعضای مایکرو سافت به علاقه مندان دنیای بازی های کامپیوتری بودیم. نسخه ای اسلیم از کنسول فعلی Xbox One که با نام Xbox One S شناخته می شود و نسخه ای کاملاً ارتقا یافته از کنسول Xbox One که اعضای شرکت مایکرو سافت در حال حاضر آن را Scorpio نام نهاده اند و قرار است در تعطیلات پایانی سال 2017 میلادی روانه ی بازار گردد. در واقع کل سیاست های شرکت مایکرو سافت در ادامه ی نسل حاضر بازی های کامپیوتری بر اساس توانایی های اعضای جدید خانواده ی اکس باکس و همچنین با تکیه بر هر چه نزدیک تر ساختن بازیبازان فعال بر روی دو پلتفرم PC و Xbox One به یکدیگر، با بهره گیری از امکانات موجود در سیستم عامل جدید شرکت مایکرو سافت یعنی ویندوز 10 (که با نام پلتفرم جهانی ویندوز هم شناخته می شود) پایه ریزی شده است و دقیقاً بر همین مبنا استوار خواهد بود. بر همین اساس بسیاری از علاقه مندان به شرکت مایکرو سافت در حال حاضر کنجکاو دانستن برنامه های این شرکت برای دستیابی به اهداف مد نظر خود با توجه به سیاست هایی هستند که اعضای این شرکت در ادامه ی نسل حاضر قصد پیاده سازی آن ها را دارند.
به تازگی رییس بخش اکس باکس شرکت مایکرو سافت یعنی آقای فیل اسپنسر به همراه دیگر همکار خود در بخش اکس باکس یعنی مایک یابارا و همچنین مدیر اصلی استودیو های شرکت مایکرو سافت یعنی خانم شانون لافتیس طی مصاحبه ای با گاردین به بخش هایی از اهداف خود در رابطه با آینده ی کاری خانواده ی اکس باکس در دنیای بازی های کامپیوتری و همچنین برنامه های کلی شرکت مایکرو سافت در این زمینه اشاره هایی داشته اند که بد نیست در قالب این مطلب و بخش های بعدی آن، نگاهی به آن ها داشته باشیم. در این میان بی شک یکی از پرسش های اصلی هواداران شرکت مایکرو سافت از فعالان حاضر در بخش اکس باکس این شرکت این است که با وجود معرفی کنسول ارتقا یافته ی Scorpio در نمایشگاه E3 امسال و عرضه شدن این محصول در سال آینده، اصولاً چه لزومی به وجود کنسول Xbox One Sو عرضه شدن آن به بازار در سال جاری بوده است؟ برای پاسخ دادن به پرسش مذکور مایک یابارا این نکته را یاد آور شده است که کنسول Xbox One S علاوه بر این که قابلیت آپ اسکیل کردن بازی های کنسول اکس باکس وان به فرمت 4K بر مبنای قابلیت UHD را دارا خواهد بود، در عمل حکم یک Blue Ray Player بسیار کارآمد برای استفاده کنندگان از این کنسول خانگی را هم خواهد داشت. در واقع بنا بر نظر کارگردان ارشد بخش اکس باکس شرکت مایکرو سافت، در شرایطی که علاقه مندان به مشاهده ی فیلم های بلو ری با فرمت 4K برای در اختیار داشتن یک پخش کننده ی قدرتمند در این زمینه می باید رقمی نزدیک به 399 دلار پرداخت نمایند، کنسول Xbox One S تنها 299 دلار قیمت دارد و این در حالی است که دارندگان این کنسول خانگی علاوه بر امکان مشاهده ی فیلم ها و ویدیو های 4K توسط کنسول Xbox One S ، این امکان را هم در اختیار دارند تا بازی های مورد علاقه ی خود را با کیفیت شبیه سازی شده در حالت 4K تجربه نمایند و در مجموع یک ابزار سرگرمی چند کاره را در اختیار داشته باشند.
علاوه بر این گفته ها، آقای یابارا به نکاتی در رابطه با دلایل اصلی شرکت مایکرو سافت برای تولید کنسول Scorpio هم اشاراتی داشته است که در واقع می توان ادعا کرد که به نوعی نقض کننده ی گفتگو ها و ادعا های عضو ارشد شرکت سونی یعنی اندرو هاوس در این زمینه طی هفته های اخیر هستند. در واقع با باب شدن تولید کنسول های نیم چاشت نسل هشتمی (که شرکت نینتندو سبب ساز آن بوده است) این نگرانی برای بسیاری از علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری ( و در راس آن ها هواداران کنسول های خانگی) به وجود آمده است که مبادا آن ها مجبور باشند از این پس هر دو یا سه سال یک بار انتظار عرضه شدن کنسول کاملاً جدیدی را به بازار بکشند و چرخه های کوتاه تری را در زمینه ی عمر کنسول های خانگی شاهد باشند. فرآیندی که مسلماً به جیب آن ها نیز فشار بیشتری نسبت به قبل وارد خواهد آورد. این در حالی است که چندی پیش عضو ارشد شرکت سونی یعنی آقای اندرو هاوس با تکذیب احتمال کوتاه تر شدن عمر پنج تا هفت ساله ی کنسول های خانگی به دو تا سه سال (به موجب عرضه شدن کنسول Play Station Neo و محصولات مشابه با آن از سوی شرکت های رقیب به بازار)، به این نکته اشاره کرده بود که چرخه ی کلاسیک بقای کنسول های خانگی همچنان به قوت خود باقی خواهد بود و شرکت سونی قصد ندارد به پیاده سازی الگوی مشابه موجود در بازار تلفن های هوشمند و همچنین بازار سخت افزار های مربوط به پلتفرم PC در بازار کنسول های خانگی بپردازد. با این حال مایک یابارا در جریان گفتگوی اخیر خود دقیقاً عکس ادعای آقای اندرو هاوس را مطرح ساخته و به این نکته اشاره کرده است که الگوی اصلی شرکت مایکرو سافت برای طراحی پروژه ی Scorpio ، بازار تلفن های هوشمند بوده است و آن ها با توجه به ساز و کار بازار مذکور در صدد پیاده سازی درست و عملی این قضیه بوده اند که چگونه می توان الگوی عرضه شدن نسخه های ارتقا یافته از تلفن های هوشمند به بازار طی چرخه های زمانی کوتاه مدت به بازار مصرف را به بخش کنسول های خانگی نیز منتقل ساخت و در این میان تولید کنسول Scorpio پاسخی به این پرسش مطرح شده توسط آن ها بوده است. البته فیل اسپنسر و همراهان او در شرکت مایکرو سافت، طی صحبت های اخیر خود به نکته های دیگری نیز در رابطه با برنامه های آتی شرکت مایکرو سافت در دنیای بازی های کامپیوتری و آینده ی کنسول های خانگی خانواده ی اکس باکس اشاره کرده اند که فردا در قالب بخش های بعدی این مطلب به آن ها خواهیم پرداخت.
برای اطلاع از جدیدترین اخبار دنیای دیجیتال، قیمت انواع قطعات سخت افزاری و تجهیزات الکترونیکی، آگاهی از اخبار مرتبط با تکنولوژی از جمله نوسان قیمت ارز، تصاویر، ویدئوها و مطالب آموزشی اختصاصی به کانال تلگرام وب سایت سخت افزار بپیوندید: telegram.me/sakhtafzarmag
دیدگاهتان را بنویسید