تا به حال در زمان تماشای پخش زنده بازیهای ویدیویی احساس کردهاید که دوست دارید تصویرتان را از زاویهی خاص دیگری تماشا کنید؟ همیشه وقتی در حال تماشای استریم یک گیمر هستیم، تصویری که خود آن گیمر میبیند را مشاهده میکنیم و آزادی عمل خاصی در این رابطه نداریم. اما محققان دانشگاه واترلو انگلستان در حال توسعه روش جدیدی برای مشاهده سه بعدی استریم بازی ویدیویی در سرویسهایی مانند Twitch و YouTube هستند که با این تکنیک ویدئوی زنده 2 بعدی را میگیرد و آن را به یک تجربه تعاملی سه بعدی تبدیل میکند تا بینندگان بتوانند از هر زاویهای آن را تماشا کنند.
ممشاهده سه بعدی استریم بازی ویدیویی از هر زاویه خاصی!
بسیاری از بازیهای تیراندازی چند نفره دارای حالت تماشاگر خاصی هستند که به کاربران اجازه میدهد آنچه را که در حال وقوع است از زانویه دید بازیگران دیگر همان بازی تماشا کنند. این یک راه عالی برای مشاهده استراتژیهای دیگر بازیکنان یا لذت بردن از تماشای یک بازیکن برجسته است که در حال ترکاندن در آن بازی است و در رقابتش دیگران را نابود میکند. اما پیش از هر چیز این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید که برای انجام این کار و تماشای بازی دیگر بازیکنان، شما حتما باید خود بازی را انجام دهید. بازی کانتر استرایک را به خاطر دارید؟ در آن بازی وقتی شما کشته میشدید میتوانستید از زاویه دوربین دیگر بازیکنان، ادامه بازی را تماشا کنید.
جرمی هارتمن و دانیل ووگل از دانشکده علوم کامپیوتر چریتون دانشگاه واترلو تحقیقات خود را در اواخر آوریل منتشر کردند. مقاله ایشان با عنوان «استریمسازی زنده ویدیویی بهبودیافته با بازسازی یک نمای بازی تعاملی سه بعدی برای تماشاگران، روشی را برای دستیابی به اثری مشابه حالت تماشاگر (آن هم بدون نصب بازی) توضیح میدهد. این تکنیک جریان ویدئوی دوبعدی را دریافت میکند و بافر عمق، حالت دوربین و ماتریس نمایش را به بازی اضافه میکند تا یک محیط تعاملی سهبعدی ایجاد کند که بینندگان میتوانند در حین اجرای استریمر، محیط بازی را کشف کنند. تماشاگران میتوانند دوربینهای خود را آزادانه در هر دو حالت سه بعدی و واقعیت مجازی حرکت دهند.
هر چند که این تحقیق در ابتدا، فقط یک زاویه عجیب از عملکرد صفحه نمایش بر روی پس زمینه خاکستری به نظر می رسد. با این حال، همانطور که بازیکن حرکت میکند و به اطراف نگاه میکند، مدلهای ساده بدون بافت شروع به شکلگیری میکنند، زیرا سیستم محیط را در زمان واقعی میسازد. این همان حالت تماشاگر درون بازی است. این نکتهی بسیار مهمی در این تحقیق است. باید به خاطر داشته باشید که همانطور که گفته شد، همه چیز که در دوربین بازیکن نمایش داده نمیشود بدون بافت است. همچنین، هر چیزی خارج از نمای بازیکن اتفاق میافتد در نمایش شما بدون انیمیشن است.
هر چند که فقدان بافت و انیمیشن تا حدودی از تجربه تماشا میکاهد، اما به خاطر داشته باشید که این روش ارائه پخش زنده بازیهای ویدیویی به صورت سه بعدی در مراحل ابتدایی خود است. پیشبرد پیشرفتها در تکنیکی که هارتمن و ووگل توصیف میکنند و البته تکامل یادگیری ماشینی ممکن است منجر به تجربههای پخش زنده تعاملی بهتر و لذتبخشتر شود که بیننده را مستقیماً وارد بازی کند.
دیدگاهتان را بنویسید