مقایسه هواوی بند 6 با می بند 6 شیائومی

مقایسه هواوی بند 6 با می بند 6 شیائومی

اگر به دنبال خرید یک دستبند سلامت اقتصادی هستید، احتمالا می‌دانید که هواوی بند 6 با می بند 6 شیائومی بهترین انتخاب‌های پیش روی شما هستند. اما از میان این دو بند کدامیک انتخاب بهتری است؟ در این مطلب قصد داریم با مقایسه این دو دستبند، کشف کنیم که کدامیک از آن دو انتخاب بهتری برای خرید هستند. پس با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

در طول سال‌های گذشته دستبندهای سلامت پیشرفت بسیار خوبی کرده‌اند و حالا فراتر از یک ساعت با توانایی شمارش قدم به حساب می‌آیند. در بسیاری از این مدل‌ها امکاناتی مانند نظارت بر ضربان قلب، خواب، استرس، سطح اکسیژن خون و شناسایی حرکات ورزشی ارائه می‌شود. با این حال، نحوه ارائه این قابلیت‌ها در هر دستبند و بهتر بگوییم محصولات هر شرکت متفاوت از شرکت دیگر است.

مقایسه هواوی بند 6 با می بند 6 شیائومی

Huawei Band 6 و Mi Band 6 دو نمونه از جدیدترین و پرفروش‌ترین دستبندهای سلامت بازارا به حساب می‌آیند که امروز تصمیم به مقایسه آنها گرفته‌ایم.  

مقایسه هواوی بند 6 با می بند 6 شیائومی | Huawei Band 6 vs Mi band 6

طراحی و نمایشگر

دو گوشی از نظر طراحی و نمایشگر ظاهری کاملاً متفاوت از یکدیگر دارند. این را حتی با یک نگاه سطحی نیز می‌توان درک کرد. می بند 6 با پیروی از طراحی نسل‌های قبلی خود همچنان دارای یک نمایشگر بیضی شکل بلند با گوشه‌های خمیده است. در حالیکه هواوی برای بند 6 خود نمایشگر مستطیلی شکل با گوشه‌های تیز و عرض بیشتر در نظر گرفته است.

Huawei Band 6Xiaomi Band 6
نمایشگر 1.47 اینچی AMOLEDنمایشگر 1.56 اینچی AMOLED
ابعاد 43×25.4×11.45 میلیمترابعاد 47.4×18.6×12.7 میلیمتر
نسبت نمایشگر به بدنه 64 درصدنسبت نمایشگر به بدنه 60.9 درصد
18 گرم24 گرم

همانطور که مشاهده می‌کنید، نمایشگر Mi 6 بلندتر است، اما بند 6 عریض‌تر بوده و ضخامت هسته آن کمتر است. باوجود آنکه در ظاهر به نظر می‌رسد دستبند هواوی ابعاد بزرگتری داشته باشد، وزن آن کمتر (6 گرم) است و به واسطه طراحی مسطح خود بهتر بر روی دست جای می‌گیرد.

متأسفانه هیچکدام از این دو دستبند از بندهای استاندارد ساعت پشتیبانی نمی‌کنند و بندهای استفاده شده برای آنها مخصوص خودشان است. با این حال، بند سیلیکونی هواوی بند 6 از نظر ظاهری شباهت بیشتری به بندهای ساعت دارد. در حالیکه بند می 6 مانند نسل قبلی خود با یک دکمه در سر آن بسته می‌شود.

مقایسه هواوی بند 6 با می بند 6 شیائومی | Huawei Band 6 vs Mi band 6

دو دستبند هواوی و شیائومی هر دو دارای گواهینامه 5ATM بوده و ضدآب هستند. این یعنی با خیال راحت می‌توانید از هر دو بند برای شنا استفاده کنید. هر دو دستبند هم دارای حالت ورزشی شنا برای ردیابی آن هستند.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو دستبند در این بخش اینست که هواوی برای بند 6 یک کلید فیزیکی در نظر گرفته که از آن برای روشن کردن نمایشگر و ورود به منوی اصلی دستگاه استفاده می‌شود. بند 6 شیائومی برخلاف نسل قبلی فاقد کلید تاچ در قسمت پایین نمایشگر است. وجود کلید فیزیکی در هواوی بند از آن جهت دارای اهمیت است که در شرایطی مانند زمانیکه دست خیس باشد و یا دستکش پوشیده باشیم، می‌توان با فشردن کلید صفحه را روشن کرد.  

طراحی و انتخاب اینکه کدام دستگاه زیباتر است را می‌توان یک موضوع سلیقه‌ای دانست. اما در باب کاربری بودن، با مقایسه این دو دستبند و امکاناتی که در بخش طراحی و نمایشگر آنها به چشم می‌خورد، بند 6 هواوی گزینه بهتری به حساب می‌آید. نمایشگر مستطیلی شکل این دستبند اطلاعات بیشتری را به شکل قشنگ‌تری به کاربر ارائه می‌کند. این موضوع را می‌توان در زمان دریافت یک مسیج بر روی بند و یا چرخیدن در منوهای دو دستبند به خوبی متوجه شد.

البته بد نیست به این نکته اشاره کنیم که هر دو دستبند پیام‌های فارسی را بر روی نمایشگر خود نشان می‌دهند. متاسفانه بند 6 هواوی امکان نمایش ایموجی را ندارد و اگر پیامی تنها حاوی شکلک باشد، خالی نمایش داده خواهد شد. با تمام این تفاسیر، به طور کلی هواوی بند 6 باوجود وزن سبک‌تر، نمایشگری مستطیلی با حاشیه‌های کمتر، کلید فیزیکی و بند ایده‌آل‌تر در این بخش انتخاب بهتری است.

رابط کاربری

از نظر رابط کاربری این دو دستبند تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. رابط کاربری می 6 شیائومی بسیار ساده طراحی شده است. با کشیدن انگشت به سمت بالا به گزینه‌های موجود در این دستبند دسترسی خواهید داشت و با کشیدن انگشت به پایین به همان منو دسترسی خواهید داشت. در حقیقت این منو مانند یک چرخه تکرار می‌شود. با کشیدن انگشت به چپ و راست هم به گزینه‌های محدودی که به عنوان شورتکات در این بخش اضافه شده‌اند و امکان تغییر نیز دارند دسترسی خواهید داشت.

رابط کاربری هواوی بند 6 اما متفاوت با می 6 است و به غیر از سوایپ به چپ و راست که در میان آنها مشترک است، دسترسی به تنظیمات دستبند تفاوت دارد. با فشردن کلید به منوی گزینه‌های بند دسترسی خواهید داشت. در این منو با بالا و پایین کردن گزینه‌ها می‌توان به همه قابلیت‌های بند دسترسی داشت. در صفحه اصلی دستبند با کشیدن انگشت به بالا اعلانات گوشی که از طریق بلوتوث بر روی بند ظاهر شده را مشاهده خواهید کرد و با کشیدن انگشت به پایین به قابلیت‌های کاربردی مانند دسترسی به تنظیمات، روشن گذاشتن نمایشگر و ….

به طورکلی هواوی از فناوری تاچ این دستبند استفاده بهینه‌تری کرده است و وجود کلید فیزیکی بند 6 این امکان را به آن داده تا تنظیمات و قابلیت‌های بند را به شکل سازمان یافته‌تری ارائه کند. براساس تجربه شخصی، رابط کاربری Mi Band 6 را بسیار طولانی، کسل کننده و گیج کننده بود و همه چیز در آن رها شده بود.

مقایسه هواوی بند 6 با می بند 6 شیائومی | Huawei Band 6 vs Mi band 6

به‌طور پیش‎فرض 9 واچ فیس برای هواوی بند 6 در نظر گرفته شده است. البته در صورتیکه بتوانید در برنامه Huawei Health لاگین کنید می‌توانید به بیش از 150 واچ فیس متنوع دسترسی داشته باشد. می بند 6 دارای 3 واچ فیس به صورت پیش‌فرش در خود است و از طریق اپ موبایلی آن می‌توانید به چیزی حدود 135 واچ فیس دسترسی خواهید داشت. از نظر تنوع واچ فیس، هواوی بند 6 تنوع بیشتری دارد، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که بخش زیادی از واچ فیس‌ها پولی است.

سنسورها و عملکرد آنها

از نظر سنسور می بند 6 و هواوی بند 6 کاملاً مشابه یگدیگر به حساب می‌آیند و هر دو از سنسورهای شتاب سنج، ژیروسکوپ و فناوری PPG بهره می‌برند. البته فناوری PPG یا همان فوتوپلتیسموگرام در هواوی بند 6 جدیدتر است. شاید دانستن وجود این سنسورها در دستبندها برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد و کاربرد آنها بیشتر قابل درک باشد. این سنسورها قادر به ارائه امکاناتی مانند نظارت بر ضربان قلب، اندازه سطح اکسیژن خوب، پایش خواب و تشخیص میزان عمیق یا سبک بودن خواب، اندازه‌گیری سطح استرس و شناسایی فعالیت‌های بدنی و حرکات ورزشی است.

باوجود این سنسورها در هر دو دستبند می بند 6 و هواوی بند 6 قادر به اندازه‌گیری ضربان قلب، سطح اکسیژن خون، میزان خواب، استرس و … هستند. یکی از برتری‌های بند 6 هواوی در این قسمت اینست که می‌تواند به صورت مداوم و خودکار (هر 30 دقیقه یکبار) میزان اکسیژن خود (SpO2) را اندازه‌گیری کند. اما برای می بند 6 این اندازه‌گیری هر بار فقط به صورت دستی انجام خواهد شد. از نظر دقت نمایش این اطلاعات، دو بند تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و اعدادی که نمایش داده می‌شود بسیار نزدیک به هم است. با این حال، باید در نظر داشته باشید که این اطلاعات به دقت تجهیزات پزشکی مخصوص نیست و صرفاً برای آگاهی نسبی از وضعیت سلامت ارائه می‌شوند.

مقایسه هواوی بند 6 با می بند 6 شیائومی | Huawei Band 6 vs Mi band 6

دو دستبند هواوی و شیائومی حالات ورزشی متنوعی را به صورت پیش‌فرض بر روی خود دارند. برای می بند 30 حالت ورزشی به صورت پیش‌فرض تعریف شده و هواوی بند دارای 96 حالت تمرینی است که تقریباً تمامی حالت‌های تمرینی می بند 6 را نیز شامل می‌شود. در این بخش هواوی طیف گسترده‌تری از فعالیت‌‌ها و حرکات ورزشی را ارائه می‌کند و حتی قادر به شناسایی خودکار فعالیت‌های اینچنینی است.

متأسفانه این دو دستبند فاقد GPS هستند و این یعنی برای ردیابی فعالیت‌های ورزشی باید گوشی هوشمند خود را به همراه داشته باشید. نکته منفی دیگر درخصوص این دوستبند اینست که وضعیت آب و هوا با وجود آنکه این گزینه برای آنها در نظر گرفته شده در ایران کار نمی‎کند. کنترل دوربین امکانی است که برای هر دو دستگاه در نظر گرفته شده، اما برای بند 6 هواوی تنها محدود به گوشی‎های این شرکت است. قابلیت نظارت بر دوران قائدگی خانم‌ها یکی دیگر از امکانات کاربردی هواوی بند 6 است که آن هم تنها در صورتیکه دستبند به محصولات ساخت این شرکت متصل باشد در دسترس خواهد بود.

مقایسه هواوی بند 6 با می بند 6 شیائومی | Huawei Band 6 vs Mi band 6

باتری

هواوی برای بند 6 یک باتری 180 میلی آمپرساعتی در نظر گرفته و شیائومی برای می بند 6 باتری 125 میلی آمپرساعتی. هر دو شرکت ادعا کرده بودند که این باتری‌ها در حالت استفاده عادی تا 14 روز دوام خواهند داشت. اما در استفاده سنگین و بسته به نوع استفاده همه چیز می‌تواند متغیر باشد. در طول مقایسه این دو دستبند با استفاده نرمال، باتری می بند 6 مدت زمان کمتری دوام آورد. به طور دقیق‌تر هواوی بند 6 چیزی در حدود 12 روز و می بند 6 در حدود 10 روز با یک بار شارژ مورد استفاده قرار گرفتند. البته در صورتیکه بخواهید قابلیت نظارت 24 ساعته بر سطح اکسیژن خون را در هواوی بند 6 روشن کنید، مصرف باتری این دستبند به شکل محسوسی بیشتر خواهد شد.

در هر حال، برای هر دو دستبند در جعبه آنها یک شارژر مغناطیسی در نظر گرفته شده که با اتصال به پین‌های پشت آنها در چیزی حدود 1 ساعت شارژر خواهد شد. هیچکدام از این دو دستبند از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کنند و البته این برای چنین محصولات اقتصادی چندان عجیب نیست.

جمع‌بندی

هواوی بند 6 و شیائومی بند 6 به غیر از تفاوت‌های فاحشی که در بخش طراحی و نمایشگر دارند، نقاط مشترک زیادی را با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌اند که در این مطلب به آنها پرداختیم. وجه تمایز آنها امکان پایش پیوسته سطح اکسیژن خود در هواوی بند، حرکات ورزشی متنوع‌تر و عملکرد بهتر باتری است. باوجود آنکه می بند 6 شیائومی از نظر قطر نمایشگر، بزرگتر از هواوی بند 6 است، به واسطه نمایشگر مستطیلی دستبند هواوی، نمایش پیام‌ها و خوانایی همه چیز در آن بهتر است. البته عدم نمایش ایموجی همچنان به عنوان یک ایراد در دستبند مشهود است.

با این تفاسیر از نگاه ما کفه ترازو به سمت دستبند هواوی سنگینی می‌کند. Mi Band 6 در بازار ایران با قیمتی در حدود 860 هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالیست که قیمت Huawei Band 6 در ایران 1 میلیون و 450 هزار تومان است. این یعنی دستبند هواوی چیزی در حدود 600 هزار تومان گرانتر از اصلی‌ترین رقیب خود است.

به ما بگویید که اگر قصد خرید یک دستبند هوشمند را داشته باشید، آیا حاضر خواهید هواوی بند 6 را با امکانات بیشتر و قیمت بالاتر خریداری کنید و یا رقیب ارزان قیمت‌تر آن را انتخاب خواهید کرد؟

امتیاز: 4.4 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

2 دیدگاه

  1. Avatar vahid گفت:

    قطعا هواوی بند 6 بهتره طراحی می 6 خیلی چرت و پرتع

  2. Avatar حامد گفت:

    600 تومن اختلاف زیادیه خانم نوریخش . از نظرم هواوی بهتره اما اختلافشون اون قدی نیست بشه راحت گفت من اینو میخرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.