اگر سال 2015 میلادی را به عنوان سال مریخ انتخاب کنیم کار چندان بی معنایی انجام نداده ایم! چرا که در این سال به لطف اطلاعات ارسال شده از مریخ نورد کنجکاوی جزییات فراوانی در رابطه با رمز و راز های ناشناخته ی سیاره ی سرخ به زمین ارسال شد و سوای آن بر روی زمین نیز برنامه های فراوانی برای سفر به مریخ ( که قرار است در طول یکی دو دهه ی آینده رقم بخورد ) کلید زده شد ( به عنوان مثال می توان به طراحی پروژه ای جدید و برنامه ریزی شده برای مسکونی کردن مریخ از سوی باز الدرین اشاره کرد ). شاید در راستای همین تحولات بود که در روز های پایانی سال گذشته علاقمندان هنر هفتم شاهد نمایش فیلم سینمایی مریخی یا The Martian بر پرده ی سینما های جهان بودند. فیلمی که نسخه ای مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی از آن به تازگی در نمایشگاه CES امسال به نمایش در آمده است.
فیلم سینمایی مریخی جدید ترین فیلم ساخته شده به دست کارگردان نام آشنای سینمای هالیوود یعنی ریدلی اسکات محسوب می شود و فیلم نامه ی آن روایت گر ماجراهای فضا نوردی به نام مارک واتنی ( با بازی مت دیمن ) است که در سال 2035 میلادی عازم سیاره ی مریخ می شود و به موجب رخداد هایی غافلگیر کننده ای که برای او در این سیاره روی می دهد، ناخواسته در سطح سیاره ی سرخ اسیر و گرفتار باقی می ماند. در واقع تمام تلاش او در طول فیلم سینمایی مریخی بر این است که به نوعی بتواند بقای خود را در سطح این سیاره تضمین کند تا گروه نجات از زمین عازم مریخ شوند و او را از مرگ برهانند. حال فرصتی پیش آمده که علاقمندان این فیلم سینمایی پر هیجان بتوانند در نمایشگاه CES امسال خود را به جای مارک واتنی فرض کرده و در دنیای واقعیت مجازی حضور بر روی سیاره ی سرخ را تجربه نمایند. البته نسخه ی به نمایش در آمده از این فیلم در نمایشگاه CES امسال نسخه ای تقریباً 30 دقیقه ای است که به دست یکی از طراحان سرشناس جلوه های ویژه ی سه بعدی دنیای سینما به نام رابرت استرامبرگ ( که کار بر روی پروژه هایی نظیر فیلم سینمایی آواتار و آلیس در سرزمین عجایب را در کارنامه دارد ) کارگردانی شده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که نسخه ی واقعیت مجازی از فیلم مریخی علاوه بر روایت این فیلم سینمایی از زاویه ای دیگر ، صحنه هایی از فیلم سینمایی مریخی را هم در دل خود جای داده است. در واقع دوست داران فیلم سینمایی مریخی به موجب تجربه کردن این نسخه ی واقعیت مجازی از فیلم مذکور به جای نظاره گر بودن سرنوشت مارک واتنی، این قابلیت را دارند که خود در جایگاه او قرار گیرند و به گونه ای جالب تلاش برای بقا در سطح سیاره ای ناشناخته را تجربه کنند. به هر حال به نظر می رسد که تجربه کردن نسخه ی واقعیت مجازی از فیلم سینمایی مریخی در نمایشگاه CES امسال تنها آغاز راه برای ورود صنعت سینما به دنیای نوین واقعیت مجازی خواهد بود و احتمالاً در سال های پیش رو فیلم های سینمایی بیشتر و کامل تری را با این ساختار مشاهده خواهیم کرد. در واقع آن گونه که پیش بینی می شود انتظار می رود که در دهه ی آغازین ورود صنعت سرگرمی به دنیای نوین واقعیت مجازی، یک گردش مالی قابل توجه معادل 5.4 میلیارد دلار را شاهد باشیم. بنا بر این کاملاً بعید به نظر می رسد که صنعت سینما بخواهد خود را به طور کامل از این تجارت پر سود کنار بکشد و تمامی منافع مالی مربوط به آن را دو دستی نثار صنعت بازی های کامپیوتری سازد. به همین دلیل در کل می توان پتانسیل های موفقیت تکنولوژی جدید واقعیت مجازی در دنیای سرگرمی را بسیار بالا در نظر گرفت. پس باید منتظر ماند و دید که چه میزان از این پتانسیل ها در نهایت به فعل تبدیل خواهد شد و سرنوشت این دنیای جدید به کجا خواهد انجامید.
😮
:p:p