به نظر میرسد بسیاری از استودیوهای بزرگ فیلمسازی برای تولید جلوههای بصری فیلمهای خود از پردازندههای گرافیکی Nvidia استفاده میکنند.
هفته دیگر، نود و پنجمین دوره مراسم اسکار (95th Oscars) در روز یکشنبه (12 مارس) برگزار میشود. فیلمهای بزرگی در رشته جلوههای ویژه با هم به رقابت میپردازند؛ فیلمهایی از قبیل «در جبهه غرب خبری نیست» (All Quiet On the Western Front)، «بتمن» (The Batman)، «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick)، «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» (Black Panther: Wakanda Forever) و «آواتار 2» (Avatar 2). اکنون بر اساس گزارشهای جدید، هر پنج فیلم برای توسعه بخش جلوههای ویژه خود از پردازندههای گرافیکی مدل RTX «انویدیا» استفاده کردند.
نقش موثر پردازندههای گرافیکی Nvidia در تولید بسیاری از فیلمهای نامزد اسکار
در طول پانزده سال گذشته، فناوریها و پیشرفتهای Nvidia به تولید بسیاری از فیلمها کمک کرده تا آنها نامزد بهترین جلوههای ویژه در مراسمی چون اسکار (Oscars) شوند. فناوریهای Nvidia به مانند حالت «ردیابی پرتو نور بیدرنگ» (Real Time Ray-Tracing)، شبیهسازی و مدلسازی هوش مصنوعی و تولیدات مجازی در بسیاری از فیلمها و سریالهای تلویزیونی حال حاضر مورد استفاده قرار میگیرند.
«وتا افاکس» (Weta FX)، یکی از برجستهترین استودیوها، وظیفه تولید جلوههای بصری فیلم Avatar 2 را برعهده داشته است. این استودیو 3240 نما فوقالعاده از فیلم Avatar ثبت کرد که 98 درصد آن توسط مخاطبان مشاهده شدند. استودیو Weta FX وظیفه داشت مرزهای واقعگرایانه دنیای زیر آب را در صنعت سینما جابهجا کند، بهویژه در نماهایی که لباسها و پوستها باید تا حد امکان طبیعی بهنظر میرسیدند و یا قطرههای آب روی بدن کاراکترها ظاهر میشدند. بنابراین، این استودیو مجبور بود از فناوری استفاده کند تا به طور خاص روی تصاویر واقعی دریا متمرکز شوند. این فناوری نقش موثری در رندرکردن تصویر و سایر موارد ایفا کرد.
رویکرد استودیو Weta FX برای توسعه جلوههای بصری فیلم «جیمز کامرون» (James Cameron) انقلابی بود. این استودیو با ضبط عملکرد در طول پیشتولید با استفاده از «دگرگونی بیدرنگ از طیف اقیانوسی گرافیکمحور» (a real-time, GPU-based ocean spectrum deformer)، کار ساخت فیلم را آغاز کرد. در مرحله بعد، استودیو مزبور «مجموعه جدیدی از حلکنندههای آب» (a new suite of water solvers) را معرفی کرد. Weta FX از فریمورک Loki برای طراحی داخلی مولتیفیزیک استفاده میکند. این فریمورک چندین حلکننده را برای هر پیکربندی، از جمله رندر کردن مو، لباس، هوا و آب که به صورت فوری شبیهسازی میشوند، درمیآمیزد.
کمکرسانی استودیو Weta FX در توسعه جلوههای بصری Batman و Black Panther II
علاوه بر این، این استودیو مدلهای یادگیری هوش مصنوعی جدیدی را برای کمک به تصاویر و نقشهها به همراه شبکههای عصبی برای ارائه انیمیشنهای ماهیچهای و چهره معرفی کرد. استودیو Weta FX همچنین در توسعه جلوههای بصری فیلم The Batman نقش داشته است. آنها برای نماهای مربوط به تعقیبوگریز بتمن با پنگوئن، از رندرهای رایانهای برای روشنایی، قطرات باران، جلوههای آب از حرکت ماشینها و افکتهای روشنایی بین چراغهای خیابان و باران استفاده کردند. این استودیو همچنین از رندرهای رایانهای برای تصاویر پسزمینه «شهر گاتهام» (Gotham City) و «بتکیو» (Batcave) استفاده کردند.
استودیو Weta FX در توسعههای سکانسهای زیر آب فیلم ابرقهرمانی «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» از ابزاری استفاده کردند تا تصاویر واقعی از درون دریا را به مخاطب نشان دهند. استودیو «متود» (Method Studios) وظیفه تولید جلوههای بصری فیلم Top Gun: Maverick را برعهده داشته است. این استودیو بیش از 800 ساعت فیلمبرداری از بدلکاریهای هوایی و نماهای زمینی و هوایی برای ایجاد 2400 سکانس VFX صرف کرد.
استودیو Cine Chromatix و «مارکوس فرانک» (ناظر جلوههای بصری) برای فیلم جنگی All Quiet on the Western Front اطمینان دادند که جزئیات دقیق برای ساخت جلوههای بصری فیلم بیتوجه نمیماند. خوشبختانه، فناوری نوین NVIDIA در نامزدشدن این فیلم در بخش جلوههای ویژه کمک بسزایی کرد. کنفرانس جهانی فناوری Nvidia GTC در بین روزهای 20 الی 23 مارس (29 اسفند 1401 تا 2 فرودین 1402) برگزار میشود.
نظر شما چیست؟ به نظر شما کدام فیلم برنده بخش جلوههای ویژه اسکار 2023 میشود؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید