جنسن هوانگ (Jensen Huang)، مدیرعامل شرکت انویدیا، پس از سخنرانی بزرگ خود در رویداد GTC 2024، که طی آن معماری جدید چیپ گرافیکی Blackwell را معرفی کرد ، به عنوان بخشی از یک جلسه پرسش و پاسخ با مطبوعات به چندین سوال پاسخ داد. Tom’s Hardware نکته جالبی را در رابطه با پیشبینی مدیر عامل شرکت انویدیا برای آینده هوش مصنوعی در بازی گزارش کرده است: او معتقد است که در ده سال آینده یا حتی کمتر از آن، هوش مصنوعی میتواند تمام پیکسلهای یک بازی را بدون درنگ تولید کند.
روند تکامل هوش مصنوعی شرکت انویدیا در دنیای بازی:
من فکر میکنم در حوزه فناوری، هر زمان که یک تکنولوژی جدید واقعی و عملی میشود و بهبود مییابد، دورهای به نام منحنی S را تجربه میکند، این دوره معمولاً بیشتر از یک دهه طول نمیکشد. البته ChatGPT نه تنها قابل استفاده و کاربردی است بلکه در بسیاری از موارد، بهترین گزینه است. من فکر میکنم کمتر از ده سال دیگه شما در انتهای دیگر منحنی S قرار دارید. در پنج سال آینده، احتمالاً شما درست در مرکز تغییرات سریع و پویای دنیای فناوری خواهید بود، جاییکه همه چیز بدون درنگ تغییر میکند و همه در حال شگفت زده شدن و توجه به تحولات و اتفاقات جدید هستند. اکنون سوال مهم این است که، آیا ما در سال دوم از آن 10 قرار داریم؟ شاید. به احتمال زیاد ما 2 سال از آن دوره 10 ساله را پشت سر گذشتهایم. بنابراین به نظر من در بازه پنج تا ده سال آینده، یا چیزی در این بین، این مورد تا حد زیادی عملی خواهد شد.
جنسن هوانگ
جنسن هوانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا، ظاهراً دیدگاه نسبتاً خوش بینانهای نسبت به همکارش برایان کاتانزارو (Bryan Catanzaro)، معاون تحقیقات یادگیری عمیق کاربردی شرکت انویدیا و مغز متفکر فناوری DLSS دارد. حدود شش ماه پیش، کاتانزارو تخمین زد که فناوری DLSS 10، قادر است یک رندر کاملا عصبی را ارائه دهد:
من باور ندارم که عملکرد هوش مصنوعی در طراحی بازیها اینگونه عمل کند که شما فقط یک پاراگراف در مورد ساخت یک بازی سایبرپانک (cyberpunk game) بنویسید و سپس چیزی به خوبی Cyberpunk 2077 به شما تحویل داده شود. به عقیده من، ما میتوانیم فرض کنیم که قرار است DLSS 10 در آیندهای دور یک سیستم رندر کاملا عصبی باشد که به روشهای مختلف با یک موتور بازی ارتباط برقرار میکند، و به همین دلیل همهجانبهتر و زیباتر میشود.
برایان کاتانزارو
آیا بلند پروازی شرکت انویدیا به واقعیت نزدیک است؟
توجه به این نکته مهم است که DLSS 1.0 شرکت انویدیا در فوریه سال 2019 به بازار عرضه شد. در حالی که انتشار نسخه 2.0 حدود یک سال طول کشید، به علاوه نسخه 3.0 تنها دو سال و نیم بعد اتفاق افتاد. با توجه به این روند، ممکن است بیش از ده سال طول بکشد تا ما شاهد به ثمر رسیدن فناوری DLSS 10 باشیم.
معرفی نسخه آزمایشی جدید AI NPC در جریان رویداد GTC 2024
صرف نظر از این مسائل، شرکت انویدیا به وضوح روی همه موضوعاتی که حول محور هوش مصنوعی هستند سرمایه گذاری طولانی مدت دارد و این کار را از برنامههای بازی خود شروع میکند. در جریان سخنرانی این شرکت در رویداد GTC 2024 که پیشتر در مورد آن گفته شد، مدیر عامل این شرکت یک نسخه آزمایشی جدید AI NPC با عنوان پروتکل مخفی را معرفی کرد. این پروژه با موتور ابری آواتار (ACE) شرکت انویدیا و فناوری هوش مصنوعی Inworld ایجاد شده است. همین ترکیب در دموهای Ubisoft NEO NPC GDC 2024 نیز به نمایش درآمد.
دیدگاهتان را بنویسید