در دنیای بازی های کامپیوتری کمتر پیش آمده که بازیبازان بتوانند فرصتی برای ملاقات با دایناسور ها در اختیار داشته باشند. اگر در معدود مواردی چنین فرصتی برای بازیبازان فراهم شده باشد هم در اغلب مواقع دایناسور ها نقش دشمنان بازیباز را در گیم پلی بازی ها ایفا نموده اند و تا کنون کمتر اتفاق افتاده که این موجودات غول پیکر ما قبل تاریخ نقش چندان مثبتی را در گیم پلی بازی ها بر عهده بگیرند (به عنوان مثال می توان به نقش آن ها در سری بازی های توراک شکارچی دایناسور اشاره کرد). در واقع علاقه مندان به این موجودات غول پیکر تاریخی هیچ گاه فرصت این را نداشته اند که در قالب بازی های کامپیوتری مختلف در قامت یک دایناسور ظاهر شوند و نقش قهرمان داستان را ایفا نمایند. فرصتی که بازی Saurian قرار است به زودی آن را برای بازیبازان فراهم نماید.
بازی Saurian اثری است با ساختار دنیای باز یا Open World که در آن بازیباز نقش یک دایناسور را بر عهده می گیرد و می باید کنترل این حیوان را از دوران کودکی بر عهده گرفته و تا زمان بزرگسالی و پیری ضامن بقای او در دنیای کاملاً بکر و بی رحمی باشد که در دل آن روزگار می گذراند. جالب این جاست که در هر کدام از دوره های زندگی این دایناسور (از زمان کودکی گرفته تا زمان بلوغ ، بزرگ سالی و پس از آن) چالش های گوناگونی برای انجام دادن پیش روی بازیباز وجود دارد که مجموع آن ها شکل دهنده ی شکل کلی گیم پلی این بازی خواهد بود. مسلماً مهم ترین چالش موجود بر سر راه بازیباز در بازی Saurian زنده نگاه داشتن دایناسوری است که کنترل او را بر عهده دارد. امری که با دور نگاه داشتن این دایناسور از خطرات مهمی که او را تهدید می کنند صورت خواهد گرفت و نا گفته پیداست که مهم ترین خطر موجود بر سر راه بازیباز در بازی Saurian گریختن از چنگ دایناسور های ریز و درشت شکارچی است که همواره در کمین بازیباز نشسته اند تا با شکار او وعده ی غذایی بسیار لذیذی را برای خود دست و پا کنسند. به عبارت بهتر در گیم پلی بازی Saurian المان های محکم و مشخصی از عناوین مبتنی بر بقا وجود دارد و هدف اصلی بازیباز در طول گیم پلی این اثر زنده نگاه داشتن دایناسوری است که کنترل او را در دست گرفته است. البته بر خلاف بسیاری از عناوین مبتنی بر بقا، بازیباز در طول بازی Saurian هیچ سلاحی برای از میان برداشتن دشمنان خود در اختیار ندارد و در دسترس ترین امکان او برای مقابله با دشمنان فرار از دست آن ها (به خصوص در دوران کودکی) خواهد بود. گذشته از آن به منظور تضمین زندگی مناسب برای این دایناسور بازیباز امکان مدیریت شاخصه هایی نظیر میزان استقامت، میزان گرسنگی و تشنگی او را بر عهده دارد و با تنظیم درست آن ها در طول بازی Saurian می باید بقای قهرمان داستان را در محیط پر خطر و بکر این اثر تضمین نماید.
نکته ای که در رابطه با بازی Saurian باید به آن توجه داشت این است که بازیباز در محیط این اثر به هیچ وجه تنها نخواهد بود و علاوه بر او و دایناسور های خطرناک شکارچی تعدادی از همسانان او و همچنین سایر دایناسور های هم خانواده نیز در دنیای این بازی حضور دارند. موجوداتی که گاه ممکن است بر سر مواردی نظیر یافتن غذا و محافظت از قلمرو با بازیباز درگیر شده و مشکلاتی را برای او به وجود بیاورند. بر این اساس می توان گفت که چالش های موجود بر سر راه بازیباز در بازی Saurian تنها به گریز از چنگ شکارچیان یا پیدا کردن آب و غذا محدود نمی شود و موارد بسیار متعدد و گسترده تری را در بر خواهد گرفت. در واقع بازی Saurian از یک اکو سیستم کاملاً واقعی و پویا در ساختار گیم پلی خود بهره می برد که بازیباز نیز جزیی از آن محسوب می شود و به هر طریق ممکن ناچار به سازگاری خود با شرایط ویژه ای خواهد بود که در محیط این بازی بر سر راه او قرار دارد. شرایطی که با توجه به انتخاب هر کدام از دایناسور هایی که بازیباز امکان کنترل آن ها را در گیم پلی بازی Saurian در اختیار خواهد داشت، قابل تغییر خواهد بود. در بازی Saurian امکان در دست گرفتن دایناسور هایی نظیر Dakotaraptor ، Pachycephalosaurus ، Tyrannosaurus و Triceratops برای بازیباز فراهم شده است که تمامی آن ها از دوران کودکی تا بزرگسالی توسط بازیباز قابل کنترل هستند و در هر کدام از مراحل زندگی خود با چالش های متفاوتی روبرو خواهند شد. از آن جایی که بازی Saurian قرار است ابتدا از طریق بخش Early Access شبکه ی استیم در اختیار علاقه مندان قرار گیرد، در گام نخست تنها امکان کنترل گونه ی Dakotaraptor در اختیار بازیبازان قرار می گیرد و به تدریج قابلیت کنترل سایر دایناسور های موجود در این بازی نیز به ساختار گیم پلی این اثر اضافه خواهد شد. با این حال سازندگان بازی Saurian این وعده را به چشم انتظاران این بازی داده اند که آن ها بتوانند در همان ابتدای کار محیط این بازی را به شکل کامل و جامع نظاره گر باشند و خود را در دنیای بی در و پیکر این بازی غرق نمایند (در واقع ساختار اکو سیستم و طراحی محیط این بازی از همان آغاز کامل خواهد بود و این تنها گونه های مختلف دایناسور ها هستند که به تدریج به گیم پلی این بازی اضافه می شوند).
یکی از اهداف اصلی سازندگان بازی Saurian (که یک گروه مستقل و مشتمل بر عاشقان دایناسور ها را در بر می گیرد) آشنا ساختن بازیبازان با چگونگی زندگی واقعی دایناسور ها است. در واقع آن ها معتقدند که شناخت مردم عادی از دایناسور ها تحت تاثیر فرهنگ عامه از این حیوانات غول پیکر ما قبل تاریخ قرار دارد که اصولاً شناخت درستی هم به شمار نمی رود و بیشتر مبتنی بر اطلاعات نا درست و غیر واقعی است. در واقع سازندگان بازی Saurian با طراحی این بازی سعی در شبیه سازی واقعی زندگی گونه های مختلف از دایناسور ها با تمامی ویژگی های حقیقی مربوط به زندگی آن ها داشته اند و تمام نکات و ریزه کاری های موجود در گیم پلی این بازی مبتنی بر آن دسته از اطلاعات علمی است که اکثر آن ها از جدید ترین پژوهش های مرتبط با زندگی دایناسور ها اقتباس شده اند. بر این اساس سازندگان بازی Saurian بخشی از منطقه ی هل کریک در جنوب داکوتا را با توجه به شرایط زیست محیطی این منطقه در حدود 66 میلیون سال قبل از نو در بازی Saurian باز سازی کرده اند و تمام دایناسور های موجود در این بازی را نیز با توجه به اطلاعات واقعی موجود در رابطه با آن ها طراحی نموده اند. به عنوان مثال به منظور طراحی رنگ و شکل پوست گونه های محتلف دایناسور های موجود در بازی Saurian سازندگان این اثر به سراغ سنگواره های به جا مانده از این جانوران رفته اند تا با توجه به ویژگی های آن ها رنگ و شکل کلی پوست گونه های مختلف از جانوران مد نظر خود را طراحی نمایند. بر همین اساس تجربه ی بازی Saurian علاوه بر سرگرم کردن مخاطبان این اثر می تواند کلاس درس بسیار خوبی برای آن ها باشد تا به شکل کاملاً عینی خود را در فضای 66 میلیون سال قبل و در قامت مارمولک های غول پیکری که در آن روزگار بر سطح زمین زندگی می کردند فرض کنند. در واقع نکته ی تحسین بر انگیز در رابطه با سازندگان بازی Saurian شاید این نکته باشد که آن ها اکنون به مدت سه سال است که با هزینه های شخصی و فعالیت در وقت آزاد خود مراحل پیش تولید این بازی را پیش برده و عاقبت آن را به سرانجام رسانده اند و اکنون از طریق سیستم کراود فاندینگ قصد تامین مالی بودجه ی لازم برای تولید پروژه ی خود را دارند. از همین رو بازی Saurian طی روز های اخیر وارد وب سایت کیک استارتر شده است و جالب این جاست که در عرض تنها سه روز از آغاز کمپین تامین مالی خود موفق شد چیزی نزدیک به 70 هزار دلار از بودجه ی ابتدایی 55 هزار دلاری لازم برای آغاز این پروژه را تامین نماید و برای رسیدن به اهداف مالی بعدی خود به منظور گسترش بخشیدن به ساختار گیم پلی این بازی امیدوار باشد. بر اساس تایید سازندگان این اثر، بازی Saurian قرار است در گام نخست تنها برای پلتفرم PC (سیستم عامل های ویندوز و مک) عرضه شود و در صورت مساعد بودن شرایط برنامه هایی هم برای انتشار این بازی بر روی سیستم عامل لینوکس و همچنین کنسول های خانگی وجود دارد.
مگه میشه!!!
درسته چون تا حالا دایناسور بازی ندیدیم.
سبک بازیش جدیده.
یه بار با یک بنده خدای سن بالا داشتیم مستندی در مورد زندگی دایناسورها نگاه میکردیم بعدش پیله شده بود که ببرمش این جک و جونورها را یک طوری نشانش بدهم !!!!!!
مرسی همچین گیم های هوادارهای خاصی برای خودشون خواهد داشت:-bd