همان گونه که علاقه مندان فوتبال دوست حتماً از آن با خبر هستند، نسخه ی جدید از مجموعه بازی های شبیه ساز فوتبال اختصاصی شرکت EA یا همان FIFA تا کمتر از دو ماه دیگر در اختیار علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری قرار خواهد گرفت و به طور حتم بسیاری از علاقه مندان به مجموعه ی FIFA از هم اکنون برای ملاقات با بازی FIFA 17 لحظه شماری می کنند. بی شک یکی از ویژگی های مهم و قابل توجه موجود در بازی FIFA 17 (در مقایسه با دو نسخه ی پیشین از مجموعه بازی های فیفا که آن ها نیز در مجموع آثاری نسل هشتمی به شمار می رفتند) تغییر موتور گرافیکی این بازی نسبت به گذشته است. امری که لزوم مقایسه ی جنبه های دیداری بازی FIFA 17 با عنوان پیشین از این مجموعه یعنی بازی FIFA 16 را دو چندان جلوه می دهد.
همان گونه که پیش تر هم در قالب مطالب مختلف خود به آن اشاره کرده بودیم سازندگان مجموعه بازی های فیفا به منظور طراحی بخش گرافیکی عنوان جدید از این مجموعه ی قدیمی و پر هوادار برای نخستین بار به سراغ شاخص ترین موتور گرافیکی شرکت EA یعنی موتور گرافیکی Frostbite رفته اند و بازی FIFA 17 را بر اساس توانایی های این موتور گرافیکی شناخته شده و امتحان پس داده طراحی کرده اند. در واقع بر خلاف نسخه های پیشین از مجموعه بازی های فیفا (و در راس آن ها بازی FIFA 16) نسخه ی جدید از این مجموعه یعنی بازی FIFA 17 توسط موتور گرافیکی قدیمی مجموعه بازی های فیفا یعنی موتور گرافیکی Ignite ساخته نخواهد شد. در این میان شاید بسیاری از هواداران مجموعه بازی های فیفا کنجکاو به دانستن این موضوع باشند که نخستین نماینده از سری فیفا که توسط موتور گرافیکی فراست بایت ساخته می شود (بازی FIFA 17) به لحاظ ساختار گرافیک فنی خود چه تفاوت ویژه ای با آخرین نماینده از این مجموعه که سال گذشته توسط موتور گرافیکی ایگنایت ساخته شده بود (بازی FIFA 16) خواهد داشت. به منظور پاسخ دادن به این حس کنجکاوی به سراغ مقایسه ی تصویری و بی کلام گروه کندی لند از گرافیک فنی دو بازی FIFA 16 و FIFA 17 با یکدیگر رفته ایم تا با استفاده از تصاویر این بررسی ویدیویی و اضافه کردن توضیحاتی به آن از این نکته با خبر شویم که دو بازی FIFA 16 و FIFA 17 از منظر گرافیکی چه تفاوت های ویژه ای با یکدیگر دارند.
در همین ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که مقایسه ی گرافیکی انجام شده میان دو بازی FIFA 16 و FIFA 17 را شاید نتوان مقایسه ی صد در صد دقیقی قلمداد کرد. چرا که با توجه به عدم انتشار رسمی بازی FIFA 17 در حال حاضر، در این بررسی از اسکرین شات های رسمی بازی FIFA 17 در کنار تصاویر گیم پلی بازیFIFA 16 استفاده شده است. در این میان اشاره به این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که تصاویر موجود از بازی FIFA 16 از گیم پلی نسخه های PC و PS4 این بازی به ثبت رسیده اند و با توجه به این نکته که کیفیت گرافیکی نسخه های کنسولی و نسخه ی PC از بازی FIFA 16 کم و بیش نزدیک به یکدیگر هستند، می توان این تصاویر را به عنوان نماینده ای واحد برای بازی FIFA 16 در این مقایسه در نظر گرفت. همان گونه که در تصویر بالا هم کاملاً مشخص به نظر می رسد (و در صورتی که کیفیت گرافیکی نسخه ی نهایی از بازی FIFA 17 تفاوت فاحشی با کیفیت اسکرین شات های رسمی منتشر شده از این بازی نداشته باشد) می توان گفت که ضعف های موجود در طراحی مدل بازیکنان حاضر در بازی FIFA 16 (که در نسخه های پیش از این بازی نیز مشاهده می شد) تا حد قابل توجهی در بازی FIFA 17 مرتفع شده است.
تصویر بالا را شاید بتوان منصفانه ترین قیاس انجام شده در این بررسی میان کیفیت گرافیکی دو بازی FIFA 16 و FIFA 17 به شمار آورد. چرا که بخش مربوط به بازی FIFA 16 در این تصویر از گیم پلی نسخه ی PC این بازی (با بالا ترین کیفیت ممکن) به ثبت رسیده و در کنار اسکرین شات رسمی بازی FIFA 17 قرار گرفته است. در هر صورت تفاوت موجود میان توان فنی دو موتور گرافیکی فراست بایت و ایگنایت را در این تصویر نیز می توان به خوبی مشاهده کرد و امید می رود که این تفاوت کیفیت در انیمیشن های طراحی شده برای این دو بازی نیز مشهود باشد.
در کنار ارتقا یافتن طراحی مدل بازیکنان و ورزشگاه ها در بازی FIFA 17 نسبت به بازی FIFA 16 (به مدد بهره گیری از موتور گرافیکی فراست بایت) تجربه کنندگان بازی FIFA 17 می توانند شاهد طراحی با کیفیت تر مواردی نظیر چمن ورزشگاه ها و سیستم نور پردازی این بازی نیز نسبت به نسخه ی پیشین این مجموعه یعنی بازی FIFA 16 باشند.
فارغ از این تصاویر مقایسه ای، مشخصات سخت افزاری اعلام شده برای اجرای دو بازی FIFA 16 و FIFA 17 بر روی پلتفرم PC نیز تفاوت قابل تاملی با یکدیگر را به نمایش می گذارد. تفاوتی که شاید فاحش ترین بخش آن به فضای مورد نیاز برای نصب این دو بازی مربوط باشد. به گونه ای که در سال گذشته علاقه مندان به اجرای بازی FIFA 16 بر روی کامپیوتر های خانگی تنها به 15 گیگا بایت فضای خالی برای نصب این بازی بر روی سیستم های کامپیوتری خود نیاز داشتند. رقمی که برای بازی FIFA 17 به 50 گیگا بایت افزایش یافته است (به منظور مشاهده ی مشخصات کامل سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای بازی FIFA 17 بر روی پلتفرم PC می توانید به این مطلب مراجعه نمایید). در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بازی FIFA 17 در تاریخ 27 سپتامبر سال جاری میلادی برای پلتفرم هایی نظیر Android ، iOS ، PC ، Play Station 3 ، Play Station 4 ، Xbox 360 و Xbox One عرضه خواهد گردید.
همینکه PES نمیتونه فیفا رو بگیره برام بسه چوون اونا حتی برای کاربر های پی سی احتراح قائل نیستن که گرافیک نسخه پی سی رو بین نسلی قرار میدن
اوفف خودشوونن انگار تو بازی :):)
فیفا 17 :-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd
مطمئنا وقتی بازی عرضه بشه شاهد افت گرافیک هستیم اونوقت باید مقایسه بشن چون این مقایسه کاملا ناعادلانه بود
موتور frostbite قبلا امتحان خودشو پس داده frostbite 2 در بازی nfs the run و frostbite 3در nfs rivals که هر دو در دوره خود کیفیت قابل ملاحظه ای داشتند.راستی بچه ها با توجه به کرک شدن دنوو این بازی هم حتی با وجود دنوو کرک خواهد شد بحر حال ea دیگه وقتی نداره که باز نسخه جدیدتری واسه از این قفل رو بذاره چون اولا ساخته نشده و طول میکشه تا انسخه قویترش ساخته بشه ثانیا تا ریلیز این بازی فکر کنم دو ماه بیشتر نمونده.
عجب گرافیکی:o
عالی بود