در کنفرانس Siggraph 2014، گروه Khronos از OpenGL 4.5 و نسل بعدی آن خبر داد. OpenGL 4.5 به غیر از برخورداری از برخی ویژگی های جدید در Direct3D 11 که جهت شبیه سازی آسان تر برای جابه جایی برنامه ها است، فقط یک به روز رسانی استاندارد سالیانه است. با این وجود نسل بعدی OpenGL به نام OpenGL NG، یک بازسازی کامل از API (رابط کاربردی برنامه نویسی) OpenGL را به دنبال خواهد داشت. این ایده بسیار شبیه پروژه های Mantle شرکت AMD و Directx 12 مایکروسافت است و قصد دارد نسخه کاملا جدید از OpenGL را ایجاد کند. Khronos یک مشکل جدی پیش روی خود دارد، در حالیکه AMD و Microsoft روی پیاده سازی پروژه های خود متمرکز شده اند، OpenGL NG می خواهد یک ابزار چند پلتفرمی باشد و برای تمام سیستم عامل ها و تولید کنندگان سخت افزار یک راه حل واحد باشد!
قابلیت های جدید در OpenGL 4.5 شامل موارد زیر است:
حالت دسترسی مستقیم (DSA): فعالسازی حالت دسترسی به اشیاء بدون تغییر در آنها و یا حتی تداخل با مفاهیم بدست می آید. این موضوع برای افزایش بهره وری برنامه و انعطاف پذیری آن است.
کنترل آنی: برنامه ها این قابلیت را دارند که دستورات اجرا نشده را قبل از تغییر ناگهانی، کنترل کنند. این موضوع عملکردی بالا را برای برنامه های چندگانه ایجاد می کند و از طرفی به ارائه پلت فرم امن برای برنامه های کاربردی مانند WebGL منجر خواهد شد که از تنظیم مجدد GPU جلوگیری و مانع تاثیر آن بر دیگر برنامه های درحال اجرا می شود.
OpenGL ES 3.1 API و سازگاری با سایه زنی: برای فعال سازی توسعه آسان و اجرای آخرین برنامه های OpenGL ES در سیستم های دسکتاپ
ویژگیهای شبیه سازی DX11: به منظور انتقال آسانتر برنامه ها بین OpenGL و Direct3D
دیدگاهتان را بنویسید