دومین کنفرانس اپراتورهای مجازی تلفن همراه،در محل سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.در این مراسم در مورد موضوعاتی از قبیل اپراتورهای مجازی و آمارهای مختلف حوزه تکنولوژی بحث و تبادل نظر شد.
در ابتدای مراسم، دکتر صادق عباسی شاهکوه،معاون بررسیهای فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کل با اشاره به درآمد 20هزار میلیارد تومانی اپراتورها، سهم موبایل و پیامک را از این بازار 74 درصد عنوان کرد. به گفته وی: “عمده درآمد اپراتورها، حاصل از مکالمه موبایل و پیامک است.این درحالیست که تا انتهای سال 1394 سهم دیتای تلفن همراه تنها 5درصد بوده است یعنی در بخش دیتا فاصله زیادی با آنچه که باید باشیم، داریم.”
عباسی شاهکوه تصریح کرد: “پیش بینی شده است که در سال 1399 از 20هزار میلیارد تومان درآمد فعلی به 70هزارمیلیارد تومان برسیم.”
به تاکید وی: “اپراتورهای مجازی یا MVNOها ظرفیت زیادی دارند. ما باید سهم اپراتورهای مجازی از فضای اپراتورهای کشور را به 27درصدافزایش دهیم و پیشبینی میشود که در نتیجه این اقدامات سهم مکالمه موبایل و پیامک به 35درصد کاهش یابد. این ارقام درحالیست که در اتحادیه اروپا میان افزایش سهم اپراتورهای مجازی واز یک سو و سهم صوت و پیامک، رشد متناسبی وجود دارد.”
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در بخشی از سخنان خود اشاره کرد: “در بخش مکالمه و صوت، ما از 14هزار میلیارد تومان درآمد به 20هزار میلیارد تومان رسیده ایم. اما در بخش دیتا باید از هزار میلیارد به 18هزار میلیارد در سال 1399 دست پیدا کنیم یعنی رقمی 18برابر.”
وی با تاکید بر اینکه ” در اپراتورهای مجازی نباید روی مکالمه و صوت زیاد حساب کرد” تعداد مشترکان تلفن همراه را 76میلیون نفر عنوان کرد و افزود: ” از این میزان تنها 19میلیون مشترک سرویس های 3Gو 4G هستند. این ارقام نشان می دهد که در حوزه دیتا، فضای زیادی وجود دارد. از نظر تلفن همراه نیز 95 تا 96درصد پوشش جمعیتی داریم. در 3سال اخیر و از بدو ورود نسل3، 15هزار سایت نسل 3 در کشور نصب شده است. این رقم بسیار بزرگی است. تعداد مشترکان درطی این سالها درحالی افزایش داشته است که حجم بازار در ایران پایین است. جمعیت مشتاق در ایران بسیار زیاد است. به طور مثال، فضای ویدیویی اپراتورهای ما 0 است و این درحالیست که این رقم در سایر نقاط دنیا رقمی برابر با 80درصد است.”
به گفته عباسی شاهکوه “از ابتدای سال جاری تاکنون 51 متقاضی فعالیت در اپراتور مجازی درخواست خود را ارائه کرده اند که در فرآیند طی شده، 24 موافقتنامه صادر شد. پیش بینی شده است تا طی دو ماه آینده اولین سیمکارت روانه بازار شود.”
معاون بررسیهای فنی و صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کل تمرکز اپراتورهای غیرمجازی را ” بر پاسخگویی به نیازهایی است که MNOها قادر به پوششدهی آن نبوده اند” عنوان کرد.
او در بخشی از سخنان خود به قیمت خدمات تلفن همراه در ایران اشاره کرد و گفت: “در بخش خدمات تلفن همراه ما از ارزان قیمتترینها هستیم و از این کاهش قیمتها در اپراتورها خوشحال نیستیم.”
عباسی همچنین با تاکید بر اینکه “قرار نیست MVNOها با MNOها سرشاخ یا وارد دعوا شوند” تعداد مخاطبان این سیمکارتها را 3.5میلیون نفر برآورد و سهم ظرفیت بازار ایران از اپراتورهای مجازی را 15درصد عنوان کرد.
در بخش دیگری از همایش، امین کلاهدوزان، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار هوشمند، در تشریح فعالیتهای این شرکت در زمینه اپراتورهای مجازی تصریح کرد: “این شرکت با همکاری برند انارستان در 6ماهه نخست سال جاری حدود 700هزار سیمکارت توزیع کرد. درحال حاضر ما 300تامینکننده محتوا همکاری داریم و3میلیون نفر، بازار هدف ما را تشکیل میدهند.”
وی با اشاره به اینکه ” 54درصد مخاطبان بازار تلفن همراه را افراد زیر 30سال تشکیل میدهند”، نرخ نفوذ سیمکارت در ایران را در حدود 147درصد عنوان کرد.
به گفته کلاهدوزان “طبق آخرین آمار، 40میلیون گوشی تلفن هوشمند در ایران وجود دارد که دسترسی کودکان به این وسیله، بیش از 55درصد است. این رقم در دنیا برای گوشیهای هوشمند، 49درصد و برای تبلت، 30درصد است. این رقم برای ایران درحالی 56درصد برآورد شده است که سیمکارت در مالکیت کودک یا نوجوان نیست و در حقیقت هیچگونه کنترلی بر استفاده این قشر از دستگاه های تلفن همراه هوشمند وجود ندارد.”
به گزارش تسنیم از دیگر آمارهای ارائه شده قابل توجه در این همایش، اولویتهای استفاده از گوشی های هوشمند بود. به عقیده مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار هوشمند “در بین افراد گروه سنی 14 تا 25 سال، مکالمه در اولویت اول قرار ندارد بلکه سرویس ها و خدماتی نظیر بازی و سرگرمی در اولویت است. این درحالیست که اصلیترین کاربرد تلفن همراه یعنی مکالمه در اولویت ششم این گروه سنی قرار دارد.”
کلاهدوزان در تصریح لزوم حضور اپراتورهای مجازی در ایران به آمارهای بخش بازی و سرگرمی نیز اشاره کرد: “در آخرین برآوردها، حدود 23میلیون گیمر در ایران وجود دارند. 75درصد از این میزان در اختیار گروه کودک، نوجوان و جوانان است. همچنین 65 درصد از هزینه این بازی ها از طریق موبایل پرداخت میشود. این درحالیست که این رقم در دنیا در حدود 32 درصد است. به طور مثال ایرانیها حدود 132میلیارد تومان برای بازی کلش آف کلنز هزینه کرده اند. در واقع هر نفر گیمر در ایران در حدود 22هزار تومان برای این بازی هزینه کرده است.”
وی نسل دهه 80 و 90 را نسلی عنوان کرد که با اینترنت بزرگ شدهاند و رفتارهای بسیار نامتعارفی دارند. کلاهدوزان با اشاره به همین موضوع، هدف بازار اپراتور مجازی را افراد فاقد سیمکارت عنوان کرد.او البته تاکید کرد: ” سرویسهای این شرکت، بار ارزشی دارند و در زمینههای سلامت روان، آموزش و سرگرمی سیمکارت های خود را فعال کرده ایم. ما همچنین تصمیم نداریم با MNOها وارد رقابت شویم. میخواهیم مکمل خدمات آنها باشیم.”
در ادامه همایش مهمانان خارجی به ایراد سخنرانی پرداختند و بازار ایران را از جذابترین بازارهای خاورمیانه عنوان کردند. همچنین میزگردی نیز با حضور نمایندگانی از شرکتهای همراه اول، ارتباطات سیار، رایتل، آپامه و آرین تل برگزار شد. نحوه قیمتگذاری، شفافیت و امنیت اپراتورهای غیرمجازی و تعامل آنها با اپراتورهای MNO از موضوعاتی بود که در میزگرد برگزار شده به بحث و گفتگو گذاشته شد.
عالی بود پیمان جان :-bd
کرک کردن و dlc دانلود کردن هم نمیشه گفتن گیمر
از نظر یسری گیمر ینی کسی که هر چچی بازی میاد بیرون بشینه بازی کنه ولی از نظر من ینی کسی که یک بازی رو انقدر باازی کنه ککه توش خبره شه مثل cs:go dota2 overwatch و بازی هایی ددیگه که با هوش مصصنوعی بازی نکنی.با یه سال بازی کردن اینا کسی به جایی نمیرسه و سال ها تمرین میخواد تا بتونی حرفه ای شی و بت گیمر حرفه ای گفت
از این 23 میلیون که نام برده شده است تقریبا 80 تا 85 درصد قشر کژوال حساب میشوند
مابقی یعنی 15 درصد دیگه هم ترکیبی از پرو ها و نوب ها هستند :smiley1
—————————-
بازی های کژوال به علاوه میکروترنسیشن داخلی بازی های که از این دست هستند
ثروتی عظیم راهی جیب سازندگان و ناشرین این دست بازی ها میکند
pay2win چیت کد نقدی برای راحت تر بودن بازیهای از این دست
آره واقعا دیگه به کسایی که کلش بازی میکنن میگن گیمر:l=)) ماشاالله تو ایران همه بازی میکنن:smiley0
باید دید اینا اصلا تعریفشون از گیمر چیه ؟ آخه یه بچه که میشینه با گوشیش angry birds بازی میکنه که گیمر نیست . ما میرفتیم یه هفته تو سایتها میگشتیم مپ و DLC دانلود میکردیم 6 بار کرک عوض میکردیم که بتونیم دو روز COD رو آنلاین بازی کنیم . بعد الان کسی که فرق کرک رو با آپدیت نمیدونه و از نصب بازی به قول خودشون next next next فقط یاد گرفتن بهش میگن گیمر ؟
میبینم که رنگ عوض کردید!:l
به به مبارکه مبارکه!:smiley1
بعضی جاها مشکل داره مثلا نظرسنجی شرکتها کار نمی کنه یا بالای همین مطلب سمت چپ شکلش درهم برهمه!:p