بازی های ویدئویی در سالهایی که به کیفیت مطلوب پردازش و تصویر دست یافتند همواره به یکی از مشکلات ایران مبدل شدند. برخی از سیاست های نادرست مدیران و مقابله با این صنعت نه تنها مشکلات این بخش بسیار مهم را حل نکرده است، بلکه ضمن افزودن به آن کار ساماندهی را مشکل ساخت. خوشبختانه در سالهای اخیر اقداماتی با هدف تقویت تولید بازی های ویدئویی در ایران انجام شده است که از مهمترین آنها می توان به افزایش تسهیلات و بسته های تشویقی اشاره کرد. برخی از توسعه دهنده و سازندگان بازی نیز با الگوبرداری از موضوعات بومی در این صنعت وارد شده و تا حدودی نیز موفق بوده اند. در همین راستا رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای از تصویب کمک مالی ۸.۵ میلیارد تومانی به بازی سازان رایانه ای با همکاری معاونت علمی فناوری رئیس جمهور خبر داد. آقای حسن کریمی قدوسی صنعت تولید بازی در کشور را یک رشته از اقتصاد مقاومتی می داند و در مصاحبه با خبرنگار مهر گفت: از آنجایی که تولید بازیهای رایانه ای در کشور یکی از پارامترهای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی فناوری رئیس جمهور و سازمان نظام صنفی رایانه ای پکیج حمایتی را برای تولیدکنندگان بازی در کشور درنظر گرفته است.
وی با بیان اینکه این بسته حمایتی شامل حمایتهای مالی مستقیم در قالب اعطای وام و گرنت می شود، ادامه داد: اعطای وام ۳۰ میلیون تومانی به بازی سازان متقاضی عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای یکی از این دسته حمایتها است. رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای افزود: سال گذشته با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲ میلیارد تومان وام به بازی سازان تعلق گرفت. در همین حال با همکاری معاونت علمی فناوری رئیس جمهور، کمک مالی به مبلغ ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای بازی سازان به تصویب رسید که تاکنون ۴ میلیارد تومان از آن اختصاص داده شده است. کریمی قدوسی با بیان اینکه علاوه بر حمایتهای مالی، بازی سازان داخلی مورد حمایتهای زیرساختی از جمله آموزش و کاریابی نیز قرار می گیرند، تاکید کرد: راه اندازی مرکز رشد بازیهای رایانه ای، انستیتو تولید بازی، آزمایشگاه موبایل و سامانه کاریابی از جمله اقدامات صورت گرفته برای حمایت از این فناوری فرهنگی در کشور است. وی یکی از مشکلات فعلی بازی سازان در کشور را نبود بازار عادلانه توزیع محصولات عنوان کرد و گفت: بر تعداد بازیهای خارجی که در داخل کشور منتشر می شود، کنترلی وجود ندارد . براین اساس ما قصد داریم تا ۲ ماه آینده، موضوع مقررات گذاری برای حوزه گیم را به صورت جدی دنبال کنیم و رگولاتور عرصه گیم راه اندازی کنیم. چرا که ما معتقدیم حضور متعدد بازیهای خارجی بدون کنترل، تاثیر سوئی در دیده شدن بازی های ایرانی گذاشته است. رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تفویض وزیر وقت وزارت ارشاد، این بنیاد مسئولیت ساماندهی به مقوله گیم در کشور را عهده دار است، خاطرنشان کرد: در حال آماده سازی زیرساختهای متعدد برای ساماندهی و تعیین مقررات این بخش هستیم. چرا که انتشار تعداد متعدد بازیهای موبایلی خارجی، باعث هرج و مرج و غیر قابل کنترل شدن، این فضا شده است. وی گفت: در این رابطه قرار است بهمن ماه نخستین سامانه توزیع دیجیتال بازیهای رایانه ای را راه اندازی کنیم تا تهیه این بازیها به صورت مستقیم و آنلاین از این سامانه انجام شود که این موضوع تحولی در فضای کسب و کار گیم و به طور کل اکوسیستم بازیهای رایانه ای ایجاد خواهد کرد.
آیا این سازمان موفق به ساماندهی و مدیریت صنعت بازی در ایران خواهد شد؟ آیا کیفیت بازی های تولید شده در ایران می تواند به رقبای غربی خود نزدیک گردد؟ آیا استفاده از الگوهای تاریخی، دفاع مقدس و به طور کلی بومی ایران پهناور قادر به جذب کاربران ایرانی خواهد بود؟
متاسفانه یه عده ای تو ایران از مسائل به نفع خودشون استفاده میکنند و مثلا سازمان های مختلف میاند به استودیو ها بودجه های کلانی میدند که انیمیشن جنگ ایران و اسرائیل یا نابودی پایگاه آمریکا توسط جمهوری اسلامی رو درست کنند مثلما یه جوون 25-30 ساله نمیاد چنین امینیشن هایی ببینه بلکه مخاطب اونها کودکان و افراد زیر 15 سال هستند و در دوره ای که جهان داره تلاش میکنه تا کودکان از جنگ دور بشند – مقامات ما دارند به کودکان ما یاد میدند که جنگ خوبه و ما باید با آمریکا و اسرائیل بجنگیم و شهید بشیم بازی های ساخته شده ام به همین صورت هستش و تا زمانی که این طرز فکر از بین نره و مقامات به همه چیز به چشم ابزاری برای رسیدن به اهداف خودشون نگاه نکنند مطمئنا راه به جایی نخواهند برد عده ای هم سعی میکنند از سرمایه های ملی استفاده کنند مثل بازی گرشاسب و انیمیشن رستم که در نوع خودش جای قدردانی و ستایش داره اما این دوستان با محدود کردن خودشون _ خود به خود جلوی پیشرفتشون رو میگیرند وقتی میبینیم سطح کیفیت کار اونقدر خوب نیست که باهاش یک انسان با چهره طبیعی رو رندر گرفت که جذابیت داشته باشه نباید روی این کار سرمایه گذاری کنیم همون کاری که کمپانی پیکسار انجام داد شما toy story 1 رو نگاه کن انسان هاش وحشتناک اند بنابراین اونها روی عروسک ها سرمایه گذاری کردند نه انسان و در مراتب بعدی کم کم حوضه فعالیت هاشونو گسترش دادند در مورد داستان هم لازم نیست حتما داستان ایرانی بشه و داد بزنه که این ساخت ایرانه – همین که داستان جذااب باشه کافیه و همونجور که انیمیشن های خارجی رو وقتی نام میبرند اسم کمپانی سازنده شو هم نام میبرند مطمئن باشید اگه انیمیشن های ایرانی هم به صحنه بین المللی راه پیدا کنند به این نکته اشاره خواهد شد که قدرت سینما و گرافیکی ایران اونقدر زیاد شده که انیمیشن تولید کرده اند در حال حاضر ما نوجوانان و جوانان زیادی در کشور داریم که در زمینه بازی سازی و زیرشاخه های اون فعالیت میکنند و این لازمه تا گرد اوری بشند، مهارت هاشون به سطح حرفه ای ارتقا داده بشه و با برنامه ریزی و سرمایه گزاری درست و استفاده از داستان و سبک مناسب و همه پسند دست به شروع کار باکیفیت بزنند و صرف این جمله که ایرانیها از سرمایه ملی باید استفاده کنند و بازی ما هرچقدر هم بیکیفیت باشه بازم هوادار خواهد داشت بازی تولید نکنند و خودشون رو با رقبا مقایسه کنند و به حقوق گیمر ها هم احترام بگذارند – سپاس
انشاا… خدا تمام مریضای اسلام رو شفا بده
درود
فقط سرمایه و داشتن موتور های خوب نیست بلکه استفاده از فرهنگ و داستانیه که باید همه دوستش داشته باشن برای انکه بازی ای جهانی بشه باید زمینه هایی مثل کیفیت بالا داشتع باشه و بر اساس فرهنگ و عقاید کل جهان نوشته بشه
با سلام.اقا رامین رستمی میشه منو اد کنی تو تلگرام سوال مهم ازتونن داشتم. با تشکر….. amf1395@
وااای=))=))=))
عکس رو :smiley4:smiley4:smiley4
من صدها بازی کردم …. هیچ بازی تام رایدر 2013 نمیشه ….. حتما دانلود و بازیش کنید…..ادم اول فکر میکنه دخترونست ااما شاهکاره …..نسخه کم حجمش ، هفت گیگ در سایت پاکت گیمز هست