از بین نسخه های جدید پلی استیشن 4 که در ماه های پایانی سال 2016 معرفی شدند، PS4 Pro اولین کنسول گیمینگ در جهان خواهد بود که قادر است به کمک ویژگی Boost Mode امکان اجرای بازی در حالت 1080p و با 60 فریم در ثانیه را در اختیار گیمرها قرار دهد. با وجود اینکه تقریبا می توان مطمئن بود اجرای بازی ها در این شرایط به صورت پیوسته امکان پذیر نیست؛ باز هم Boost Mode می تواند توانایی های کنسول ها را برای رقابت با PC در بخش بازی های ویدئویی افزایش دهد. اما این کار چگونه صورت خواهد گرفت؟
در حال حاضر رایانه ها می توانند بازی ها را با وضوح FHD و با ارائه 60 فریم در ثانیه اجرا کنند و در طرف مقابل کنسول های فعلی در بهترین حالت امکان ارائه 30 فریم در ثانیه را با این وضوح در اختیار گیمرها قرار می دهند و علاوه بر آن، در درجه اول می بایست امکان اجرای بازی در حالت FHD را داشته باشند. در نتیجه PC ها عموما گزینه حرفه ای تری برای گیمرها به حساب خواهند آمد. برای آنکه مقایسه بهتری بین شرایط سخت افزاری این دو قطب داشته باشیم باید این نکته را در نظر بگیرید که رایانه های شخصی از پردازنده هایی با فرکانس کاری بالاتر از 3 گیگاهرتز، حافظه RAM به میزان 8 گیگابایت یا بیشتر و پردازشگرهای گرافیکی با حافظه بیشتر از 4 گیگابایت استفاده می کنند. اما کنسولی مانند PS4 Pro تنها دارای پردازنده ای با فرکانس 2.1 گیگاهرتز، 36 هسته پردازشی در فرکانس کاری 911 مگاهرتز و 8 گیگابایت حافظه RAM از نوع GDDR5 است. این اعداد و ارقام نشان می دهند رایانه های متداول گیمینگ دارای مشخصاتی بین 40 تا 100 درصد قدرتمند از قوی ترین کنسول معرفی شده توسط سونی می باشند.
در اینجا باید به رویکرد سونی توجه داشت. این کمپانی اخیرا تایید کرد که PS4 Pro دارای قابلیتی به نام Boost Mode خواهد بود که به ادعای آنها می تواند سطح جدیدی از تجربه گیمینگ را در اختیار کاربران قرار دهد. به کمک بوست مود توسعه دهندگان می توانند از ظرفیت های بالاتر توان پردازشی پلی استیشن 4 پرو استفاده کنند و در آخرین بروزرسانی های نرم افزاری ارائه شده (نسخه 4.5) شاهد افزایش 1.3 برابری توان پردازنده مرکزی، 2.3 برابری پردازشگر گرافیکی، 6 درصد حافظه RAM و 24 درصد پهنای باند بیشتر بوده ایم. با این که موارد یاد شده ارتقای نسبتا قابل ملاحظه ای برای کنسول پر طرفدار سونی به حساب می آیند اما باز هم برای نمونه بازی Assassin’s Creed Unity با اغماض در حالت 30fps روی مدل Pro اجرا شده و Destiny هم نتوانسته به صورت پیوسته این عملکرد را ارائه کند و از طرف مقابل در بازی هایی مانند Project Cars و Bioshock Infinite شاهد بهبود تقریبا 40 درصدی عملکرد PS4 Pro بوده ایم.
از مجموع موارد یاد شده می توان نتیجه گرفت با وجود چشمگیر بودن تلاش های سونی برای بهبود عملکرد کنسول ها، باز هم این دستگاه ها نمی توانند از نظر توان پردازشی و سخت افزاری با PC رقابت کنند. قابلیت ارتقای قطعات در رایانه های شخصی با وجود هزینه بر بودن، دست گیمرهای حرفه ای را برای سازگار کردن دستگاه های خود با آخرین تکنولوژی های روز صنعت گیم باز گذاشته و باعث افزایش شکاف رقابتی بین PC و کنسول می شود. در نهایت باید گفت با وجود قابل تقدیر بودن ارتقای سخت افزاری سونی در Boost Mode، کنسول ها هنوز راه درازی را برای شکست PC در دنیای بازی در پیش دارند.
داداچ اینجا بحث کیفیت بازی هاست . :smiley1
من هم سیستم دارم هم کنسول . کنسول رو فقط برای انحصاری هاش خریدم . جالبه کیس من میان رده هست تقریبا دو تومن هم هزینش هست . با گرافیک میان رده gtx 960 بازیها رو خیلی بهتر و رونتر از کنسول بازی میکنم . وقتی با پی سی با 50 60 فریم بازی میکنی بعد میای با کنسول بازی میکنی چشمهات اذیت میشه :smiley1
همین جی تی ای رو گفتم یکبار با کنسول دوباره بازی کنم . فکر میکردم از سیستم خودم خیلی بهتر باشه . ولی باور کنید دو مرحله بیشتر نتونستن برم . پی سی کجا و کنسول کجا
کنسول فقط و فقط انحصاریاش با زندست وگرنه اصلا به صرفه نیست . وقتی یک سیستم دو تومنی کیفیت و فریم بهتری میده . این اختلاف قیمت هم توی قیمت بازیهاش جبران میشه .
الان هم قصد دارم یک سیستم حرفه ای ببندم . آدم مایه داری نیستم بقول گفتنی . ولی بنظرم آدم برای چیزی که داره ازش لذت میبره باید خرج کنه
در واقع بزرگترین نکته رو شما فراموش کردی.قیمت بازیهای کنسول سرسام اوره هر بازی دویست تا سیصد تومن قیمت داره ولی واسه رایانه بازی کپی و کرکی میخریم.در ضمن تعداد بازیهای انحصاری pc بیشتر از بازیهای انحصاری پلی استیشن است فقط اینکه اصلا بازیهای معروفی نیستن.این نکته در نظر بگیر که کنسول مختص بازیه و کار دیگه ازش ساخته نیست و در اصل کنسول باید بهتر از رایانه بتونه بازیها رو اجرا کنه.ولی رایانه واسه بازی ساخته نشده و فقط بخش کوچکی از کارش به بازی مربوط میشه.
داداش داری اشتباه میزنی دو تا فاکتور جا انداختی یک فاکتور قیمت به گفته بازی سازان کنسول چهار صد دلاری پلی استیشن پرو اندازه یک pc به قیمت ۹۰۰ دلار ارزش داره که این بر میگرده به طراحی تیم سونی و…. نکته دوم ماجرا اینجاست که کنسول ها علاوه بر اجرا عناوین های بازی های pc که برای کنسول هام هم ساخت میشن دارای بازی های انحصاری خودشونم هستن که روی pc ندارمیشون نمیکم تعدادش خیلی زیاد اما محتوا گیم پلی و…انقدر وسوسه کننده هست که طرف ببره به سمت خرید نکته اخر به نظر خودم یک کنسول به مراتب عمر بیشتری داره نسبت به pc همرده چراشم اینه که چون سخت افزارش نرم افزارش و… مشخصه پس خود کمپانی و بقیه شریکا میدونن یک بازی چطور بسازن که روی این کنسول اجرا بشه قبول دارم تجربه گیم با کیفیت بالا در دسترس pc اما مجموعه ای از فاکتورای که من گفتم و چیزای دیگی که به ذهنم نرسید بگه اقبال برای حفظ کنسول های دوست داشتنی ما رو عملی میکنه البته هیچکس بدش نمیاد کنسول های قوی تری در دسترس داشته باشن …
البته کنسول ها بضی بازیا ک مخصوصا انحصاری هسن رو بصورت 1080 و 60 فریم تونسن اجرا بکنن اما از اون ور بضی بازیا رو در بضی لحظه ها حتی تا 25 فریم هم افت داشتن و نکته دیگه همونطوری که خودتون گفتین و با اینکه خودم ps4 دارم عمرا ps4 pro بتونه ب pc برسه چون نهایتا تو کیفیت FHD بتونه ی خودی نشو.ن بده و گرنه که خود سونی گفته بصورت واقعی 4K رو نمیتونه ساپورت کنه البته باید دید ماکروسافت با اسکرپیو خاد تونس کاری بکنه یا نه:-))B-)
عمرا بتونه وقتی سخت افزارش جواب نده boost mode چقدر میخواد مثلا به فرکانس پردازنده، گرافیک و رم اضافه کنه:emoji0