چند ماه بیشتر تا آغاز رسمی جنگ کنسولهای نسل بعد دو کمپانی سونی و مایکروسافت باقی نمانده است و بسیار مشتاقیم که ببینیم در این نسل چه کسی پیروز میدان خواهد شد. مشخصا رقابت جذابی شکل خواهد گرفت. هر دو کمپانی تمام سعی خود را برای ساخت کنسول و بازیهای با کیفیت بالا کردهاند و از نسل قبل درسهای جدیدی گرفتهاند. مایکروسافت که شکست نسبتا سنگینی را در نسل قبل تجربه کرد، حالا میخواهد با جبران اشتباهاتش ورق را برگرداند. با وجود سخت افزارهای نسبتا مشابه در کنسولهای نسل بعد، تفاوتهایی بین آنها دیده میشود. به طور مثال سونی از فرکانس های متغیر در PS5 استفاده کرده اما فرکانس متغیر در Xbox Series X وجود ندارد.
فرکانس متغیر در Xbox Series X کار را برای توسعه دهندگان سخت میکرد
مایکروسافت سرعت متغیر پردازنده و گرافیک را برای کنسول جدید خود اعمال نکرده است، در حالی که سونی تصمیم گرفته فرکانسهای متغیر را برای هر دو بخش CPU و GPU در نظر بگیرد. این تصمیم سونی باعث شده توان پردازشی پلی استیشن 5 در حدود 10.28 ترافلاپ باشد. در حالی این مقدار از توان پردازشی ایکس باکس سری ایکس پائینتر است که طبق بررسیهای عمل آمده، توان اعلام شده برای کنسول سونی در بالاترین فرکانسها به دست آمده است و خبری از کاهش فرکانس برای رسیدن به این مقدار توان نبوده است. بنابراین در حالی که حداکثر قدرت پلی استیشن 5 برابر با 10.28 ترافلاپ است، در مواقعی با کاهش فرکانس، قدرت کنسول نیز طبیعتا کاهش پیدا میکند.
حال جیسون رونالد، رئیس مدیر برنامه کنسول ایکس باکس سری ایکس در مصاحبه ای تازه که با یک رسانه اسپانیایی داشته است، اعلام کرده که مایکروسافت نیز به راحتی میتوانست با استفاده از روش مشابه فرکانس متغیر، به توان ترافلاپ بالاتری در کنسول نسل بعد خود دست پیدا کند. اما این کار باعث سختتر شدن کار توسعه دهندگان برای بهینه سازی عناوینشان میشد. رونالد در ادامه گفته است:
تمرکز ما بر این بوده که توسعه دهندگان بتوانند بازیهای خود را برای بهترین تجربه گیمرها آماده سازی کنند. ما همیشه بر روی عملکرد و پایداری تاکید داشتهایم. ما میتوانستیم به فرکانسهای بالاتر برسیم و از نرخ فرکانسهای متغیر استفاده کنید اما این کار را برای توسعه دهندگان سخت میکرد و فرآیند بهینه سازی بازیها برای آنها پیچیده تر میشد. با اینکه دستیابی به اعداد ترافلاپ بالاتر برای ما آسان بود، اما این موضوع مهمی نیست. مهم تجربه گیمینگ است که توسعه دهندگان آن را رقم میزنند. مسائل فراتر از اعداد و ارقامی است که ما به اشتراک میگذاریم یا نمیگذاریم.
سونی تو زمینه نرم افزاری استودیو هاش بهتر از استودیو های مایکروسافت عمل کردن نسل قبل و این نسل هم به احتمال زیاد همینطوره
فعلا نمیشه در این مورد نظر داد نسل قبل مدیر بخش ایکس باکس مدیر خوبی نبود و به جای تمرکز رو تجربه خالص بازی و گیمینگ رو موارد جانبی تمرکز کرده بود ولی اسپنسر خودش گیمره و از دل دنیای گیم اومده و تفکر خالص گیمر داره و نسل جدید حاصل تفکر خالص اسپنسره واین کارو واسه سونی سخت میکنه رقابت امسال رقابت سنگینیه و کار واسه سونی به راحتی پارسال نیست