جزئیات جدیدی در مورد فناوری رهگیری پرتو کارت گرافیکهای جدید RDNA 2 تیم سرخ منتشر شده که پشتیبانی Radeon RX 6000 از Microsoft DXR و Vulkan Ray Tracing میدهد. اخیرا بحثهایی وجود داشت که AMD چطور فناوری Ray Tracing خود را در بازیها پیاده سازی خواهد کرد و حالا به نظر میرسد که گرافیکهای گیمینگ AMD پشتیبانی کاملی از بازیهای بر پایه Microsoft DXR و Vulkan Ray Tracing ارائه میدهند.
AMD مشخص کرده که کارت گرافیکهای سری Radeon RX 6000 از فناوری Ray Tracing در بازیهای مختلفی که از استانداردهای اصلی صنعت استفاده میکنند، پشتیبانی خواهند کرد. با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط این شرکت آنها اجازه میدهند که بازیهای بر پایه Microsoft DXR و Vulkan Ray Tracing به راحتی روی گرافیکها اجرا شوند. همین حالا نیز عناوین مختلفی از این رابطهای گرافیکی پشتیبانی میکنند.
پشتیبانی Radeon RX 6000 از Microsoft DXR
در حال حاضر تنها چند عنوان وجود دارند که فناوری Nvidia RTX در آنها پیاده سازی شده و پشتیبانی از چنین استانداردی نیازمند همکاری انویدیا با توسعه دهندگان است. انجینهای بازی سازی بزرگ مانند Frostbite و Unreal و Seed و Unity براساس رابط گرافیکی Microsoft DXR هستند. Vulkan DXR نیز در انجین جدید Id tech برای بازیهای نسل بعدی آنها تعبیه شده اما در حال حاضر تنها از گرافیکهای RTX پشتیبانی میکند.
به احتمال زیاد توسعه دهندگانی که بازیهای خود را براساس رابطهای گرافیکی استاندارد در زمینه رهگیری پرتو طراحی کردهاند، سرانجام پشتیبانی از کارت گرافیک Radeon RX 6000 RDNA 2 را نیز اضافه نمایند. همچنین احتمالا شاهد تفاوتهایی در پیاده سازی Ray Tracing توسط انویدیا و AMD در عناوین یکسان خواهیم بود. در زیر لیست بازیهای براساس رابط گرافیکی Microsoft DXR را مشاهده میکنید:
- Battlefield V
- Call of Duty: Modern Warfare
- Control
- Deliver Us The Moon
- Dirt 5
- Fortnite
- Metro Exodus
- Shadow of The Tomb Raider
- Wolfenstein Youngblood
ما اخیرا شاهد عملکرد (غیر رسمی) بسیار عالی در زمینه Ray Tracing برای گرافیک Radeon RX 6800 بودیم که نشان میدهد تیم سرخ راهکار رهگیری پرتو قدرتمندی در چنته دارد. AMD البته در زمانی که فناوری Nvidia DLSS فعال باشد عملکرد ضعیفتری را ارائه میدهد اما آنها نیز مشغول توسعه راهکار مشابه DLSS خود بر پایه Microsoft DirectML هستند.
Scott Herkelman از AMD در مصاحبه با The Verge اعلام کرده بود که آنها مشغول کار روی فناوری Super Resolution خود هستند که در کنار Ray Tracing به فعالیت بپردازد. با این حال ممکن است در زمان عرضه کارتها شاهد این فناوری نباشیم.
نام کارت گرافیک | Radeon RX 6900 XT | Radeon RX 6800 XT | Radeon RX 6800 | Radeon RX 6700 XT | Radeon RX 6700 |
پردازنده گرافیکی | Navi 21 XTX | Navi 21 XT | Navi 21 XL | Navi 22 | Navi 22 |
واحد محاسباتی | 80 | 72 | 60 | 40 | نامشخص |
پردازنده جریانی | 5120 | 4608 | 3840 | 2560 | نامشخص |
تعداد TMU / ROP | نامشخص | نامشخص | نامشخص | نامشخص | نامشخص |
فرکانس پایه | 2015 مگاهرتز | 2015 مگاهرتز | 1815 مگاهرتز | نامشخص | نامشخص |
فرکانس بوست | 2250 مگاهرتز | 2250 مگاهرتز | 2150 مگاهرتز | نامشخص | نامشخص |
حافظه | 16 گیگابایت GDDR6 128 مگابایت Infinity Cache | 16 گیگابایت GDDR6 128 مگابایت Infinity Cache | 16 گیگابایت GDDR6 128 مگابایت Infinity Cache | 12 گیگابایت GDDR6 | نامشخص |
گذرگاه حافظه | 256 بیت | 256 بیت | 256 بیت | 192 بیت | 192 بیت |
فرکانس حافظه | 16 گیگابیت بر ثانیه | 16 گیگابیت بر ثانیه | 14 گیگابیت بر ثانیه | نامشخص | نامشخص |
پهنای باند | 512 گیگابایت بر ثانیه | 512 گیگابایت بر ثانیه | 448 گیگابایت بر ثانیه | 384 گیگابایت بر ثانیه؟ | 320 گیگابایت بر ثانیه؟ |
توان حرارتی | 300 وات | 300 وات | 250 وات | نامشخص | نامشخص |
قیمت | 999 دلار | 649 دلار | 579 دلار | نامشخص | نامشخص |
بیشتر بخوانید: عملکرد رهگیری پرتو Radeon RX 6800 افشا شد – بهتر از RTX 3070؟
دیدگاهتان را بنویسید