هر چند که AMD در مورد کارایی Ray Tracing سری جدید کارتهای خود ساکت بوده اما عملکرد رهگیری پرتو Radeon RX 6800 XT در 1440p DXR توسط Videocardz به اشتراک گذاشته شده است.
در اسلایدهای جدیدی که توسط Videocardz مشاهده شده، AMD پیچیدگی رستریزیشن و رهگیری پرتو را توضیح میدهد. ظاهرا این کمپانی Ray Tracing را راهکاری بسیار عالی برای بازسازی واقعیت در دنیای گرافیکها میداند و پتانسیل این قابلیت در بازیها را درک کرده است.
با عرضه سری Radeon RX 6800، تیم سرخ متوجه شده که توسعه دهندگان میخواهند از Ray Tracing برای بهبود واقع گرایی در بازیهای خود استفاده نمایند. رهگیری پرتو همزمان کیفیت تصویر را بهبود خواهد داد اما مشخصا کاهش کارایی را در پیش دارد. AMD متوجه شده که توسعه دهندگان هنوز در حال یادگیری بهترین راه پیاده سازی جلوههای RT در ترکیب با رستریزیشن هستند. با سری Radeon RX 6800 تیم سرخ از Microsoft DirectX 12 Ultimate به شکل کامل پشتیبانی کرده و کتابخانه اضافهای تحت عنوان FidelityFX به توسعه دهندگان ابزارهای مهمی را ارائه میدهد.
عملکرد رهگیری پرتو RX 6800 XT در 1440p DXR
معماری RDNA 2 از یک نوع هسته جدید با نام Ray Accelerator استفاده میکند. هر واحد محاسباتی یک RA در اختیار دارد و این یعنی Radeon RX 6800 XT به 72 عدد Ray Accelerator مجهز شده است. AMD انتظار دارد که این فناوری تا 10 برابر عملکرد بهتری در Ray Tracing را نسبت به پیاده سازی نرم افزاری ارائه دهد.
در اسلایدهای ارائه شده توسط خود AMD که توسط Videocardz افشا شده، این کمپانی عملکرد Radeon RX 6800 XT در وضوح 2560 × 1440 به همراه Ray Tracing را در پنج بازی (که از DXR پشتیبانی میکنند) نشان میدهد. در Battlefield V کارت RX 6800 XT به شکل میانگین 70 فریم بر ثانیه پردازش خواهد کرد. در Call of Duty MW این میزان به 95 فریم بر ثانیه میرسد در حالی که هر دو عنوان از کیفیت Ultra DXR بهره میبرند. در Crysis Remastered شاهد میانگین 90 فریم بر ثانیه هستیم. پایینترین میانگین نرخ فریم ثبت شده مربوط به Metro Exodus با میزان 67 فریم است. در آخر نیز Shadow of the Tomb Raider را مشاهده میکنیم که ظاهرا 82 فریم بر ثانیه ارائه میدهد.
این تستها در پلتفرمی با پردازنده Ryzen 9 5900X و 16 گیگابایت حافظه DDR4 3200 با تنظیمات Ultra به ثبت رسیدهاند.
AMD البته تنها به گیمینگ بسنده نکرده و Radeon RX 6800 XT را با Radeon VII برای خلق محتوا مقایسه نموده. برای نرم افزارهایی مانند Blender و Houdini و Autodesk Maya تیم سرخ پلاگین جدیدی منتشر خواهد کرد که از شتاب دهنده سخت افزاری رهگیری پرتو پشتیبانی کنند.
با Radeon ProRender 2.5.17 برای Blender 2.90 ظاهرا Radeon RX 6800 XT میتواند The Junk Shop را تا 49 درصد سریعتر، Barcelona Pavilion را تا 60 درصد سریعتر، Car Demo را تا 62 درصد سریعتر و Classroom Demo را تا 68 درصد سریعتر پردازش نماید.
AMD همچنین تایید کرده که FidelityFX Super Resolution تحت توسعه قرار دارد. این فناوری مشابه Nvidia DLSS یا Deep Learning Super Sampling خواهد بود. راهکار انویدیا البته به هستههای Tensor متکیست که تصویر را در وضوح کمتر پردازش کرده و به شکل مصنوعی با استفاده از الگوریتمهای یادگیری عمیق کیفیت را بهبود میدهد.
بیشتر بخوانید: Radeon RX 6800 XT در بنچمارک AotS مشاهده شد
تجربه ثابت کرده به بنچمارک شرکتا چه انویدیا ، چه ای ام دی و چه اینتل نمیشه اعتماد کرد و تا اون قطعه دست تستر ها و یوتیوبر ها نرسه نمیشه قضاوت کرد .
بنچمارکای کارت 6800 و 6800XT اومده و ظاهراً AMD مثل همیشه پیاز داغشو زیاد کرده و تو خیلی گیما ۳۰۸۰ بهتره و طبق بنچمارک techpowerup تو اکثر گیم ها ۳۰۸۰ بهتره از ۶۸۰۰ اکستی و از اونطرف ۶۸۰۰ با فاصله از ۳۰۷۰ بهتر بوده .
به نظرم amd چیزی رو ارایه کرده که گفته بود. 1440پی عملکردش تقریبا برابر با 3080 تو 4کی هم 3080 کمی بهتره. RT همونطور که انتظار میرفت 3080 بسیار بهتره.
البته بستگی داره چه بازیهایی انتخاب بشه. تو بررسی hardware unboxed، پنج تا عنوان تازه رو و تو بررسی قرار داد که حضور همونا باعث شد عملکرد 1440پی برابر با 3080 بشه و عملکرد 4کی هم اختلاف نزدیک باشه. انتظار میره انویدیا بتونه با آپدیت های بعدی تو اون بازیها فاصله معناداری ایجاد کنه.
اما من برای خودم قطعا 3080 رو میخرم. رزولوشن مورد استفاده من به 4کی نزدیکه و عملکرد 3080 بهتره و ضمنا آر تی بهتر و دی ال اس اس داشتن باعث میشه این انتخاب تقویت شه. اما برای کسانی که میخوان 1080پی با فریم بالا بازی کنن، سری 6800 انتخاب بهتریه
درود فرزاد عزیز. توی انتخابت شک نکن rtx 3080 خیلی هم خوبه. موفق باشی. و البته ایشالا کارت زودتر به دستت برسه
سلام اقا فرزاد ببخشید اگه کسی بخواد فول اچ دی بازی بکنه بین 6800 و 3070 کدومو بخره به نظرتون؟اگر دلیلشو هم توضیح بدین ممنونتون میشم
هسته های بیشتر 3080 و پهنای باند رم های gddr6x باعث میشه تو 4k کمی جلوتر بیفته که البته زیاد نیست ولی به همین دلیل منم 3080 رو بهتر می دونم. برای ری تریسینگ که دیگه اصلا جای صحبت نیست چون 3080 پیروز قاطعه.
سلام.
خوبه که شرکت AMD به مبحث CGi هم توجه کرده.
ولی باید سمت موتور رندرهای Arnold , Octane , Redshift هم برود.
امروز بررسی هاش میاد و سیر تا پیاز عملکرد این کارت ها و مقایسشون با سری 3000 انویدیا رو میریزن روی دایره