بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D به همراه پردازنده 10900K

بررسی مادربردهای چیپ Z490 اینتل را با بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D به پایان می‌بریم. این مادربرد که با هدف استفاده توسط طراحان و تولید کنندگان محتوی عرضه شده است، گسترده ترین و متنوع ترین اتصالات را با خود به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به اتصال 40Gb/s Thunderbolt3، تعداد 2 اتصال LAN، شبکه وایرلس، بلوتوث و تعداد زیادی انواع درگاه‌های USB اشاره کرد. در حالی بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D را به همراه پردازنده 10900K انجام خواهیم داد که در آستانه معرفی نسل 11 پردازنده‌های Rocket Lake اینتل هستیم. پردازنده­های نسل 11 اینتل با مادربرد­های Z490 سازگاری کامل دارند و با استفاده از پردازنده­های نسل 11 اینتل ‌می‌توان از مواهب PCIe Gen.4 بر روی مادربرد‌های Z490 نیز بهره برد.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

پلتفرم Z490 از نظر گیمینگ اینتل را همچنان در جایگاه نخست قرار ‌می‌دهد و از نظر قدرت پردازش موازی فاصله اش را با AMD کمتر ‌می‌کند. اینتل در عمل همچنان از معماری 14 نانومتری استفاده ‌می‌کند اما نسل دهم در مقام قیاس با نسل 8 و 9، نسبت بسیار بالای کارایی در برابر قیمت پایینتری را ارائه ‌می‌کند. اینتل توانایی پردازنده‌های نسل دهم خود را از طریق افزایش تعداد هسته‌ها و رشته‌های پردازشی، در کنار افزایش فرکانس بهبود بخشیده است. پاشنه آشیل این شیوه ی افزایش کارایی، بالارفتن میزان مصرف و دمای کاری پردازنده است. این موضوع اهمیت بخش مدار تغذیه مادربردهای سری 400 را دو چندان ‌می‌کند. شرکت گیگابایت به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان مادربرد برای اینتل به جهت استفاده و بهره گیری از تمام قدرت پردازنده‌های نسل دهم و اورکلاک آنها، توجه ویژه‌ای به مدار تغذیه مادربرد‌های Z490 داشته است. همچنین از لحاظ ساختاری، گیگابایت از سینک‌های خنک کننده نسل جدید خود بر روی این مادربرد‌ها استفاده کرده است که علیرغم ابعاد کوچک، کارایی و راندمان بالایی دارند. همراه ما باشید با این بررسی.

آشنایی با پردازنده‌های سری 10 اینتل

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

مشخصات لشگر پردازنده‌های نسل ده‌می‌اینتل که پادشاهان گیمینگ به شمار ‌می‌روند، در جدول فوق نمایان است. این پردازنده‌ها نسبت به نسل 8 و 9، از قیمت بسیار بهتری برخوردار هستند. پرچمدار این پردازنده‌ها Core i9 10900K است که مجهز به 20 مگابایت کش سطح 3 و 10 هسته و 20 رشته پردازشی است.

اینتل در مدل 10900K از Boost سه مرحله‌ای فرکانس کاری، در پردازنده 10700K از Boost دو مرحله‌ای فرکانس کاری و در پردازنده‌های میان رده و پایین رده خود از Boost یک مرحله‌ای فرکانس کاری استفاده کرده است. این افزایش فرکانس چند مرحله‌ای تحت شرایطی در مدت زمان مشخصی رخ ‌می‌دهد که برای روشن شدن موضوع آن را توضیح ‌می‌دهیم.

  • فن آوری Intel Turbo Boost Technology 2.0
  • افزایش فرکانس کاری تمام 10 هسته پردازنده 10900K تا فرکانس 4.8GHz خواهد بود. (سطح 1 میزان مصرف 125 وات)
  • فن آوری Intel Turbo Boost Max Technology 3.0
  • افزایش فرکانس کاری 4 هسته برتر از 10 هسته پردازنده 10900K تا فرکانس 5.1GHz خواهد بود و دو هسته از این چهار هسته به مدت 56 ثانیه تا فرکانس 5.2GHz نیز افزایش فرکانس خواهند داشت. (سطح 2 میزان مصرف 250 وات)
  • فن آوری Single-Core Thermal Velocity Boost
  • به شرط آنکه دمای پردازنده زیر 70 درجه سانتیگراد باشد، افزایش فرکانس کاری یک یا دو هسته از 10 هسته پردازنده 10900K به مدت 56 ثانیه تا فرکانس 5.3GHz خواهد بود. (افزایش میزان مصرف به بالای 300 وات)
  • فن آوری All-Core Thermal Velocity Boost
  • به شرط آنکه دمای پردازنده زیر 70 درجه سانتیگراد باشد، افزایش فرکانس کاری تمام هسته‌های پردازنده 10900K به مدت 56 ثانیه تا فرکانس 4.9GHz خواهد بود.

در حقیقت اینتل در سطح 1 به مصرف TDP 125W پایبند بوده و همه هسته‌ها را تا اندازه مشخصی افزایش فرکانس ‌می‌دهد این میزان از افزایش فرکانس بر روی تمام مادربرد‌های Z490 انجام خواهد شد. در سطح 2 افزایش فرکانس، اینتل Power Limit سطح دوم را فعال ‌می‌کند که TDP به 250W افزایش پیدا کرده و بهترین 4 هسته پردازنده را که اینتل آنها را نشانه گذاری کرده است و اطلاعاتشان را طوری کد گذاری کرده تا توسط سیستم عامل (ویندوز 10 بیلد 1709 به بعد و لینوکس نسخه سال 2018 به بعد) مورد شناسایی قرارگیرد، فرکانس این 4 هسته افزایش بیشتری پیدا کند و 2 هسته از آنها 100 مگاهرتز بازهم افزایش اضافی خواهند داشت. پس از این دو مرحله، در صورتی که دمای پردازنده زیر 70 درجه سانتیگراد باشد، مرحله سوم از افزایش فرکانس شامل حال یک یا دو هسته طلایی خواهد شد.

اما افزایش فرکانس‌ها در  Intel Turbo Boost Max Technology 3.0 و Thermal Velocity Boost تنها به مدت 56 ثانیه به طول ‌می‌انجامد و سپس پردازنده فرکانس خود را کاهش داده و هسته‌های آن به زیر 5 گیگاهرتز Throttle ‌می‌کنند.

چند نکته اینجا مطرح است، اول اینکه شما چقدر شانس داشته باشید تا بتوانید از این فن آوری‌های افزایش فرکانس استفاده کنید کاملا بستگی به مادربرد و کولر شما دارد. پردازنده Core i9 10900K را نمی‌توان حتی با کولر‌های قدرتمندی مانند Noctua D15 و یا Corsair H115i هم به راحتی خنک کرد. بخصوص برای استفاده از Thermal Velocity Boost شما حتما نیاز به یک سیستم کولینگ آبی Open-Loop دارید. در همین زمینه شرکت اینتل با همکاری کولر مستر یک واترکولر مخصوص AIO را تولید و روانه بازار‌های جهانی کرده است. واترکولر Cooler Master MASTERLIQUID ML360 SUB-ZERO در حقیقت به اندازه پولی که بابت خود پردازنده پرداخت می‌کنید باید هزینه خریداری این کولر را پرداخت کنید تا بتوانید نسبت به اورکلاک 10900K اقدام کنید. برای اورکلاک، این موضوع تهیه کولر خوب بخصوص برای Core i9 و Core i7 نسل دهم اینتل لازم و واجب است.

در این میان وقتی صحبت از مادربرد که ‌می‌شود، شاید هیچگاه مدار تغذیه مادربرد به این میزان نقش حیاتی در افزایش فرکانس و پایداری پردازنده‌های ضریب باز نداشته است. هرچه بیشتر برای مادربرد Z490 هزینه کنید، و مادربرد بهتری بخرید، شانس اینکه پردازنده شما افزایش فرکانس مناسب تر و طولانی تری داشته باشد بیشتر است. اینتل این فرصت را به سازندگان مادربرد داده است تا با ایجاد تغییراتی، افزایش فرکانس و مدت زمان نگه داشتن فرکانس بالا را دستکاری کنند، بنابراین برای نسل دهم اینتل حتما باید یک مادربرد خوب به مانند مادربرد Z490 Vision D تهیه کنید.

نگاهی به چیپست Z490 اینتل

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

مادربرد‌های Z490 مجهز به سوکت LGA1200 هستند و از این نظر با پردازنده‌های نسل‌های قبلی اینتل سازگاری ندارد. مادربردهای Z490 ایسوس به صورت ذاتی از PCIe Gen.4 پشتیبانی ‌می‌کنند، اما به دلیل محدودیت پردازنده‌های نسل دهم اینتل به PCIe Gen.3، متاسفانه فعلا امکان بهره بردن از نسل چهارم PCIe وجود ندارد. احتمالا باید تا نسل 11 پردازنده‌های اینتل صبر کنید تا فن آوری PCIe Gen.4  در مادربرد‌های Z490 فعال شود. تقریبا تمام ویژگی‌های چیپست Z490 به مانند Z390 و Z370 است. با این تفاوت که اینتل Wi-Fi نسخه 6 و بلوتوث نسخه 5.1 به این مادربرد‌ها اضافه کرده است. از نظر فنی نیز، اینتل به مادربرد‌های Z490 امکان اورکلاک پل ارتباطی DMI 3.0 را به کاربران داده است تا بتوانند در صورت لزوم، این شاهرگ حیاتی بین پردازنده و چیپست را اورکلاک کنند. اینتل همچنین در مادربرد‌های Z490 امکان اورکلاک PEG یا اولین اسلات گرافیک را هم به کاربران داده است. البته باید دید سازندگان مادربرد هر کدام چگونه ‌این امکانات را در اختیار کاربر قرار ‌می‌دهند. نکته آخر در مورد مادربرد‌های Z490، استفاده ‌اینتل از LAN با چیپ Intel I225-V است که پهنای باند 2.5 گیگابیتی در اختیار کاربر قرار ‌می‌دهد. البته مادربرد Z490 Vision D از یک ارتباط LAN اضافی یک گیگابیتی نیز بهره مند است.

معرفی محصول

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

شرکت گیگابایت بیش از 14 مادربرد مجهز به چیپ Z490 را وارد بازار کرده است که در این میان مادربرد مورد بررسی امروز ما، Z490 Vision D در میانه جدول قدرتمند ترین مادربرد‌های چیپ Z490 گیگابایت محسوب ‌می‌شود. شرکت گیگابایت این مادربرد را برای رسیدن به استاندارد PCIe Gen.4 به PCB ده لایه مجهز کرده است و برای پشتیبانی از نسل جدید پردازنده‌های نسل 10، مدار تغذیه کلیه مادربرد‌های خود را تقویت کرده و ارتباطات متنوع و گسترده‌ای را برای آنها در نظر گرفته است. اغلب این مادربرد‌ها به اتصالاتی نظیر USB 3.2 Gen.2X2، USB 3.2 Gen.2 Type C، انواع اتصالات LAN از یک گیگابیتی تا 10 گیگابیتی، و همچنین ارتباط شبکه بی سیم WiFi6 اینتل مجهز هستند. شرکت گیگابایت رابط کاربری بایوس این نسل از مادربرد‌ها را بیش از پیش ساده تر و کار با آن را راحت تر کرده است. از منظر نرم افزاری نیز شاهد پیشرفت محسوس گیگابایت در زمینه پایش، حفظ ثبات و افزایش قدرت سخت افزاری هستیم.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

مادربرد Z490 Vision D ویژگی‌های جالبی دارد که از آن جمله ‌می‌توان به VRM پیشرفته 1+12 فازی آن اشاره کرد که به لطف آن تا 600 آمپر توان در اختیار پردازنده قرار دارد. بخش رم در این مادربرد ‌می‌تواند تا 128 گیگابایت رم DDR4 با فرکانس بالای 4400 مگاهرتز را پیشتیبانی کند.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

در مورد پشتیبانی کامل از PCIe Gen.4، همانطور که در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اشاره شد، کلیه مادربرد‌های Z490 گیگابایت از اتصال پیشرفته PCIe Gen.4 پشتیبانی ‌می‌کنند. هر دو اسلات اصلی گرافیک روی این مادربرد و یک درگاه SSD M.2 بر اساس پشتیبانی رسمی ‌‌‌از PCIe Gen.4 ساخته و تجهیز شده اند. این اتصال با نصب پردازنده‌های نسل 11 راکت لیک اینتل فعال خواهد شد.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

مادربرد Z490 Vision D مجهز به اتصال بی سیم Wi-Fi و بلوتوث نسخه 5 است. نوع Wi-Fi مورد استفاده در این مادربرد از نوع AX جدید ترین اتصال بی سیم Wi-Fi 6 است که ‌می‌تواند تا 2.4 گیگابیت در ثانیه پهنای باند داشته باشد. نسخه 5 بلوتوث نیز نسبت به نسل‌های پیشین خود، 4 برابر رنج وسیعتری را پشتیبانی ‌می‌کند.

جعبه و وسایل همراه

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

جعبه مادربرد تم سفید و طلایی دارد و به دور از بحث گیمینگ، به طور جدی در مورد امکانات و تجیهزات آن توضیح داده شده است. مجهز بودن به مدار پر قدرت 1+12 فازی دیجیتالی برای VRM، طراحی خنک کننده‌های حرفه‌ای، پشتیبانی از PCIe Gen.4، پشتیبانی از LAN 2.5 گیگابیتی اینتل، Wi-Fi نسخه 6 و بلوتوث نسخه 5 از جمله ویژگی‌های مهم این مادربرد به شمار ‌می‌رود.

اقلام داخل جعبه شامل:

  • چهار عدد کابل ساتا
  • دی وی دی درایور‌ها
  • آنتن بلوتوث و Wi-Fi
  • دفترچه راهنما و بروشور نصب
  • یک عدد کابل اکستنشن RGB
  • دو عدد حسگر ترمیستور برای سنجش دما
  • مبدل Q-Connector برای نصب راحت اتصالات فرانت پنل کیس

با توجه به وجود خروجی نورپردازی ARGB، اگر یک کابل اکستنشن ARGB هم داخل پک بود، وسایل همراه تکمیل تر می‌شد.

طراحی و امکانات سخت افزاری

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D در ابعاد استاندارد ATX ساخته شده است و طراحی به نسبت جالبی دارد. با توجه به اینکه این مادربرد از سری گیمینگ نیست، گیگابایت ظاهری جدی و آراسته را برای آن در نظر گرفته است. سینک‌های سفید و مشکی بر روی تخت مدار تمام مشکی، ترکیب مناسبی است که گیگابایت از آن بهره گرفته است. در نیمه پایین مادربرد، سه عدد سینک خنک کننده برای سه درگاه M.2 به چشم ‌می‌خورد. کلمه طراح Designare بر روی چیپست خود نمایی می‌کند و مجهز به نورپردازی RGB است. شاید اگر از من سوال می‌شد، پیشنهاد می‌دادم تمام PCB و تمام سینک‌ها و پنل همه سفید باشند. اینطوری هم ظاهر جدی آن به چشم طراحان متفاوت تر از مادربرد‌های گیمینگ می‌بود و هم قطعا دوستاران رنگ سفید از داشتن یک مادربرد تمام سفید استقبال می‌کردند. به هر شکل، نمره قبولی به طراحی ظاهری آن می‌دهیم.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

در بخش فوقانی، از چپ به راست، مهمترین بخش‌ها شامل ورودی دوگانه برق پردازنده، شامل یک سوکت 8 پین و یک سوکت 4 پین ‌می‌شود، پس از آن دو عدد هدر 4 پین فن PWM حضور دارند که CPU FAN به رنگ طوسی و CPT OPT به رنگ مشکی هستند. در نهایت در سمت راست اتصالات نورپردازی شامل یک خروجی 4 پین RGB و یک خروجی 3 پین ARGB ‌می‌شود. در این تصویر همچنین یک اتصال 4 پین فن دیگر در پایین سمت چپ سوکت پردازنده در سمت زیر سینک VRM قرار دارد.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

در بالای سوکت 24 پین مادربرد که از نوع تقویت شده است، نمایشگر دیباگر مادربرد قرار دارد. در پایین سوکت 24 پین، یک جفت هدر 4 پین برای فن و پمپ واتر کولر قرار دارد. در پایین آن یک درگاه اتصال USB 3.0 و یک درگاه اتصال USB 3.2 Gen.2 Type C برای فرانت پنل کیس قرار دارد. این مادربرد مجهز به 4 اسلات رم DDR4 از نوع تقویت شده است که از فرکانس کاری بالای 4400 مگاهرتز و حجم 128 گیگابایت (4 ماژول 32 گیگابایتی) را پشتیبانی ‌می‌کند.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

تعداد 6 عدد درگاه SATA III نیز در لبه ی سمت راست مادربرد به چشم ‌می‌خورد که برای مدریت کابل کشی راحت تر به صورت زاویه دار طراحی شده اند. همچنین در پایین لبه سمت راست یک سوکت برق 6 پین قرار دارد که به جهت تقویت اسلات‌های گرافیک در حالت استفاده از چند کارت و یا SLI/NVLINK/CROSSFIRE می‌توان از آن استفاده کرد.

در لبه پایین سمت چپ 4  عدد LED وضعیت مادربرد برای چک سلامتی CPU، RAM، GRAPHICS، و DRIVE حضور دارند که به هنگام بوت سلامت تک تک این بخش‌ها توسط مادربرد بررسی و پاس ‌می‌شوند. اتصالات فرانت پنل کیس، سه عدد هدر 4 پین فن PWM، دکمه Q-FLASHBACK PLUS، یک جفت درگاه USB 2.0 برای فرانت پنل، هدر TPM، و مجددا اتصالات نورپردازی شامل یک خروجی 4 پین RGB و یک خروجی 3 پین ARGB در این بخش قرار دارند. در انتهای لبه پایین سمت چپ نیز اتصال Audio فرانت پنل کیس در نزدیکی چیپ صدا قرار دارد. در بخش صوتی شاهد حضور چیپ پر قدرت Realtek ALC1220-VB هستیم که گیگابایت آن را در ترکیب با خازن‌های ژاپنی چمیکون و WIMA به کار گرفته است. این چیپ پرقدرت ‌می‌تواند انواع هدفون‌ها و اسپیکر‌های حرفه‌ای را تغذیه کرده و شما را از هر لحاظ نسبت به داشتن یک کارت صدای پر قدرت بی نیاز کند.

سه اسلات PCIe تقویت شده هم برای نصب کارت گرافیک در اینجا حضور دارند که دو تای فوقانی از نوع X16 که البته در صورت نصب دو کارت گرافیک این دو به صورت X8X8 استفاده ‌می‌شوند. اسلات سوم (پایینی) هم منشعب از چیپست مجهز به درگاه PCIe Gen.3 X4 است.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

این مادربرد مجهز به 3 اسلات M.2 برای اتصال SSD‌های NVMe است. هر سه اسلات مجهز به سینک و پد‌های انتقال دما هستند و در حال حاضر از سرعت نوع PCIe Gen.3 X4 پشتیبانی ‌می‌کنند که در آینده در صورت نصب پردازنده‌های نسل 11 اینتل، درگاه فوقانی M.2 از نوع PCIe Gen.4 خواهد شد. نکته حائز اهمین در این بخش، عبور کابل‌های Wi-Fi از زیر یکی از درگاه‌های M.2 است که چیپ وایرلس و بلوتوث در آنجا قرار دارد. به جهت پر بودن پنل پشتی مادربرد از انواع درگاه‌ها، گیگابایت به الاجبار چیپ شبکه وایرلس را به وسط مادربرد منتقل کرده است و چون نمی‌توانسته ارتباط آنتن را در سطح مدارات PCB منتقل کند (به خاطر پیشگیری از افت کیفیت ارتباط Wi-Fi) گیگابایت یک جفت سیم آنتن را به صورت “روکار” از وسط مادربرد تا انتهای پنل پشتی کشیده است. شاید از نظر طراحی دیدن یک جفت سیم مشکی در سطح مادربرد جالب نباشد، اما اینکار نه به خاطر “ارزانتر” تمام شدن، بلکه به دلیل پر بودن پنل پشتی از درگاه‌های متنوع و مهم است که دیگر جا برای ماژول Wi-Fi باقی نماند و از نظر فنی هم برای حفظ قدرت Wi-Fi، گیگابایت راهی نداشت مگر استفاده از سیم‌های روکار. شاید بهتر بود کلا ماژول Wi-Fi به صورت Add-in Card باشد، که البته در چنین حالتی هم ممکن بود کاربر تنها اسلات PCIe X1 را برای اتصال کارت صدای اکسترنال لازم داشته باشد. به هر جهت نمره ای از این لحاظ کم نمی‌کنیم.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

پنل پشتی مادربرد از نوع ثابت و بسیار شلوغ است. اتصالات آن شامل خروجی 5 جک صوتی + یک درگاه اوپتیکال صدا، درگاه 2.5 گیگابیتی LAN اینتل، درگاه 1 گیگابیتی LAN اینتل، USB 3.2 Gen.2، از نوع A و C، همچنین USB 2.0، و USB 3.0. دو اتصال طلایی رنگ هم برای اتصال آنتن SMA برای چیپ وایرلس Wi-Fi 6 AX201 و بلوتوث نسخه 5 قرار داده شده است. یک درگاه HDMI 2.0 هم برای خروجی تصویری گرافیک مجتمع در نظر گرفته شده است. 2 عدد USB-Type-C کنار هم ارتباط Thunderbolt3 را تشکیل می‌دهد که مرتبط با درگاه Display Port است، که در این مادربرد از نوع ورودی است!

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

بدین ترتیب شما می‌توانید با اتصال یک کابل DP از کارت گرافیک به ورودی DP مادربرد، خروجی USB-C را برای گرفتن تصویر از Thunderbolt3 استفاده کنید.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

همچنین با این مادربرد می‌توانید ارتباط 40Gb/s از نوع Thunderbolt3 را با خروجی همین 2 درگاه USB-C دریافت کنید که تعداد دستگاه مورد استفاده از این طریق وابسته به تعداد Add-in Card‌های روی اسلات‌های مادربرد است که هرچه کارت‌های اضافی روی مادربرد بیشتر باشد از تعداد ارتباطات Thunderbolt کمتر می‌شود. در نهایت این مادربرد تنها مادربردی است که بر روی خود اتصال Thunderbolt3 را به صورت آماده به کار ارائه می‌کند و این موضوع برای بسیاری از کاربران یک نقطه قوت عالی است چرا که از خرید اتصال Thunderbolt3 بی نیاز می‌شوند. خبر خوبتر اینکه بر روی این مادربرد هم سیستم عامل لینوکس و هم هکینتاش MAC قابل نصب است و شما می‌توانید از ارتباط تاندربولت در این سیستم عامل‌ها نیز استفاده کنید.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

بخش VRM مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D یکی از مهمترین ویژگی‌های این مادربرد محسوب ‌می‌شود. این بخش توسط یک اتصال EPS هشت پین و یک اتصال 4 پین تغذیه ‌می‌شود که 450 وات ورودی را برای VRM پردازنده فراهم ‌می‌کند. این میزان توان از طریق یک مدار تمام دیجیتالی 1+12 فازی بدون وجود توسعه دهندگان دوگانه به پردازنده ‌می‌رسد. مهندسین بخش VRM گیگابایت در طراحی خود از یک چیپ PWM به اسم Intersil ISL69269 استفاده کرده اند. خروجی این کنترلر PWM را به 12 پاور استیج DrMOS با پارت نامبر SiC651A متصل کرده اند. این پاور استیج‌ها ساخت شرکت Vishay هستند و هر کدام تا 50 آمپر خروجی دارند. بنابراین مجموع 600 آمپر خروجی مدار VRM این مادربرد به صورت با ثبات و توانمند در اختیار پردازنده قرار ‌می‌گیرد که برای اورکلاک قوی ترین پردازنده‌ها حتی 10900K نیز کافی است.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

کولینگ VRM این مادربرد توسط این سینک‌های تو پر و سنگین تامین ‌می‌شود که از وسط آنها یک لوله انتقال حرارت نیز گذشته است. پد‌های با کیفیت بر روی آنها چسبانده شده است.

معرفی سیستم تست:

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
قطعهمشخصات
پردازنده Intel Core i9 10900Kموضوع بررسی
مادربردGIGABYTE Z490 VISION Dموضوع بررسی
کارت گرافیک GIGABYTE RTX 2060 GAMING OC PROاین اولین RTX2060 مورد تست در لابراتوار سخت افزار است که پس از بررسی متوجه شدیم به دلیل قدرت خوب و اورکلاک پذیری بالای آن، بی تردید با یکی از بهترین RTX2060 های دنیا مواجه هستیم که می توان سرعت حافظه آن را تا 16Gbps افزایش داد و فرکانس GPU آن را تا 2130 مگاهرتز بالا برد. این پتانسیل بالای اورکلاک در دیگر 2060 ها کمتر دیده شده است. نویز فوق العاده پایین فنهای آن، و خنکی عملکردش به واسطه کولر قدرتمندی که گیگابایت برای این کارت استفاده کرده است، بی نظیر است. این کارت از طرف دفتر محترم شرکت گیگابایت برای سیستم تست سخت افزار ارسال گردیده است که از ایشان سپاسگذاریم.
حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8Gاین سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.
درایو ذخیره سازی ADATA XPG SX8200 Pro 256Gاس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256G با سرعت بسیار بالا مجهز به پروتکل NVME 1.3 است و به درگاه M.2 متصل می شود. سرعت خواندن و نوشتن متوالی این SSD به ترتیب 3500MB و 1200MB است. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر 220K IOPS و 290K IOPS است. شرکت ADATA از حافظه Micron 64-layer 3D TLC NAND در این درایو بهره برده است. این درایو از طریق شرکت محترم آونگ در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار گرفته است.
درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250Gاس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی 550MB و 520MB را در اختیار سیستم قرار می دهد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.
خنک کننده GREEN GLACIER 360-EVOاین قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.
منبع تغذیه GREEN GP1050B-OCDGاین منبع تغذیه فول ماژولار، نسل سوم پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است که از یک ریل پرقدرت 12 ولت بهره می برد. سری OCDG به ترانسفورماتورهای پر بازده با سیم‌های از نوع تخت Flat Wire مجهز شده‌اند. پاور 1050W مجهز به دو خازن 680uF (1360uF) فوق‌العاده با کیفیت سری MXH ساخت کمپانی ژاپنی Rubycon است. مدیریت و کنترل برخط تمامی پارامترهای منابع تغذیه سری OCDG توسط یک میکروکنترلر اختصاصی انجام می‌شود. این کنترل دیجیتال در نهایت باعث بهبود واکنش گذرا ولتاژهای خروجی، افزایش بازدهی مصرف انرژی، کاهش ریپل و نویز و تثبیت هر چه بیشتر سطح ولتاژ شاخه‌های خروجی می‌شود. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.
خمیر سیلیکون GREEN GT-4 PREMIUMبرای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم. به لطف این خمیر خوب توانستیم پردازنده ی 9900K را تا 5 گیگاهرتز به صورت استیبل اورکلاک کنیم.
هاب USB 3 ORICO MH4PUاین هاب بسیار زیبا برای انتقال اتصالات پشت مادربرد به سطح جلوی کیس Open Frame سیستم تست مورد استفاده قرار گرفته است و آن را شرکت چهارفصل در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم.
کیس گرین SUNBEAM UV BLUE ACRYLIC TECH STATIONکیس GREEN OC STATION یکی از بهترین کیس های Open Frame برای تست قطعات الکترونیکی است که شرکت محترم سیاره سبز گرین آن را در اختیار مجموعه سخت افزار قرار داده است، این کیس خوش ساخت و زیبا از کلیه مادربرد های سایز ATX پشتیبانی می کند و می توان از آن در تست های سخت افزاری بهره برد. این کیس توسط بچه های سخت افزار با روکش فیبر کربن ماد شده است و ستاره ی درخشان کلیه تست ها و بررسی های لابراتوار سخت افزار به شمار می رود. از شرکت سیاره سبز – گرین – برای در اختیار قرار دادن این کیس سپاسگذاریم.

بررسی کارایی:

برای تست مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D، شرکت محترم گیگابایت پردازنده 10900K را در اختیار ما قرار داد که از ایشان تشکر ‌می‌کنیم. مصرف TDP این پردازنده در ظاهر 125 وات است، اما در واقعیت محدوده ی اول قدرت آن 125W است، و محدوده دوم آن 250W و در صورت اورکلاک، مصرف آن به 350W هم می‌رسد. کولری که ما برای سیستم تست در اختیار داریم، واتر کولر GREEN GLACIER 360-EVO است که در مشخصات آن حداکثر می‌تواند پردازنده‌هایی با حداکثر 250W TDP را خنک کند، بنابراین حتی تصور اورکلاک پردازنده 10900K را با این واتر کولر نمی‌توان کرد. به هر تقدیر با همین شرایط تنها در حالت پیشفرض کلیه تست‌ها انجام دادیم. دمای داغترین هسته 10900K تحت لود، با کولر سیستم تست ما به 94 درجه سانتیگراد ‌می‌رسد. بخش VRM مادربرد حداکثر دمای 50 درجه را تجربه کرد که کمی‌گرم اما قابل قبول است. حال به سراغ تست‌ها ‌می‌رویم:

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D

نتیجه گیری

تولید کنندگان محتوی، ائم از محتوی تصویری و صوتی، بخش بزرگی از کاربران کامپیوتر را تشکیل می‌دهند. از این رو گیگابایت با ارائه سری مادربرد‌های Vision، این گروه بزرگ از جامعه کاربران کامپیوتر را مخاطب قرار داده است. مادربرد مورد بررسی امروز Z490 Vision D گیگابایت، با ظاهری جدی، دارای عملکرد عالی و قدرت بالا است که مجهز به اتصالات متنوع است. گیگابایت در نسل جدید مادربردهای Z490 رابط کاربری بایوس خود و تنظیمات آن را بهینه تر و راحت تر کرده است، طوری که هر کاربری با ابتدایی ترین سطح از دانش کامپیوتر به راحت ‌می‌تواند نسبت به اعمال تنظیمات دلخواه و اورکلاک پردازنده و رم خود اقدام کند. مادربرد Vision D اگرچه از سری آئوروس نیست، اما به همان راحتی مادربرد‌های گیمینگ، مدیریت سخت افزاری مادربرد توسط نرم افزار‌های همراه آن صورت می‌پذیرد.

گیگابایت سیستم نورپردازی RGB Fusion 2.0 را به صورت کامل در Vision D پیاده کرده است، بنابراین علاقمندان به رقص نور خیالشان راحت باشد که در زمینه جلوه‌های نورپردازی این مادربرد در مجموع 2 خروجی RGB و 2 خروجی ARGB دارد. اتصالات فراوان، شامل Thunderbolt3، درگاه‌های USB 3.0 و USB 3.2، خروجی تصویری نوع C و اتصال دوگانه شبکه 2.5 گیگابیتی و 1 گیگابیتی اینتل، در کنار آنتن Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.1 پکیج کاملی برای اتصال همه نوع دستگاهی، در اختیار کاربر قرار ‌می‌دهد. این مادربرد مجهز به یک درگاه PCIe X1 است که در صورتی که از کارت صدای اکسترنال به صورت Add-in Card بهره می‌برید، به راحتی آن را به این مادربرد نصب کنید.

وجود اتصال تاندربولت 3 برای دوستاران Mac این پیام را دارد که به راحتی با نصب هکینتاش می‌توانند با قیمتی به مراتب کمتر از خرید کامپیوتر‌های مک پرو، به این اتصال در سیستم عامل مک دسترسی داشته باشند. تعداد زیادی ویدیو و راهنما برای نصب هکینتاش بر روی این مادربرد در اینترنت و یوتیوب در دسترس قرار دارد.

مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D به قیمت 300 دلار در بازار‌های جهانی و در ایران به حدود قیمت 11 میلیون تومان در حال حاضر به فروش ‌می‌رسد. در این بررسی، خرید این مادربرد را به کلیه کاربران حرفه‌ای و تولید کنندگان محتوی توصیه ‌می‌کنیم. همچنین با توجه به نتایج بدست آمده، امکانات خوب و ویژگی‌های خاص این مادربرد، نشان نوآوری و پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به آن اهدا می‌کنیم.

بررسی مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
مزایا:
  • بخش صدای قوی
  • مجهز به پنل پشتی ثابت
  • مجهز به ورودی Display Port
  • وجود اتصلات و درگاه‌های متنوع
  • امکان استفاده از چند کارت گرافیک
  • مجهز به حسگر دماسنج (ترمیستور)
  • مجهز به اتصال Thunderbolt3 اینتل
  • مجهز به نمایشگر دیباگر وضعیت مادربرد
  • امکان نصب هکینتاش (MAC) به طور غیر رسمی
  • هر 3 اسلات درگاه M.2 مجهز به سینک خنک کننده
  • مجهز به مجموع 4 خروجی نورپردازی RGB و ARGB
  • مجهز به کارت شبکه دو گانه LAN با سرعت 1 و 2.5 گیگابیتی
  • مجهز به بلوتوث نسخه 5 و کارت شبکه بی سیم AC اینتل Wi-Fi 6
  • پشتیبانی رسمی‌‌ از استاندارد PCIe Gen.4 برای نسل 11 پردازنده‌های اینتل
معایب:
  • فاقد کابل اکستنشن ARGB
  • عبور سیم وای فای از سطح مادربرد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • برای داشتن یک سیستم قدرتمند تولید محتوی مجهز به اتصال تاندربولت، مادربرد Gigabyte Z490 Vision D را پیشنهاد می‌کنیم.
9امتیاز9راندمان9.7امکانات9بایوس8.5اورکلاک و کولینگ8.3طراحی9.1نرم افزار8.6کیفیت ساخت9.5ارزش خرید

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

21 دیدگاه

  1. Avatar Pooriya گفت:

    انشاالله همه بتونن بهش دسترسی داشته باشند یعنی بخرند

  2. Avatar Pooriya گفت:

    سلام آرمین عزیز. بررسی کامل و دقیقی بود ممنون

  3. Avatar pejman گفت:

    یه سی پی یو ساخته شده برای گیمینگ.
    با یه مادربرد با کیفیت با یه بررسی کامل.خسته نباشی ارمین جان.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      لطف داری آقا پژمان عزیز. انشاالله توانایی خریدش برای همه علاقمندان فراهم بشه.

  4. Avatar محمدرضا پناهی گفت:

    عالی آرمین جان. واقعا کامل و دقیق.

  5. Avatar kiarash گفت:

    سلام و خسته نباشید اقای ابیشی خیلی عالی بود بررسی تون هیچی کم نداشت توضیحات کامل بود ممنون از تمامی زحمات شما.

  6. Avatar ᗩTᗩ گفت:

    آرمین جان خسته نباشی
    مثل همیشه فوق العاده و پرفکت بود بررسیتون

  7. Avatar علیرضا گفت:

    سلام اقای ابیشی. میشه مادربرد های با پردازنده رایزن روهم بیشتر بررسی کنید و این که لطفا اگر مقدور هست بررسی مادربرد های msi هم که تازه شرکت گرین موجود کردن رو هم در برنامه کاریتون قرار بدید.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز،

      در مورد بررسی پلتفرم های رایزن ما آمادگی کامل داریم و بارها به شرکت های فعال در ایران درخواست دادیم، منتها چیزی که حس می کنیم اینه که به نظر از اونطرف علاقه ای وجود نداره برای بررسی شدن محصولات AMD. در مورد مادربرد های برندی که نامبردین هم به همین ترتیب، به نظر علاقه ای وجود نداره برای بررسی شدن محصولاتشان، وگرنه از طرف ما آمادگی کامل وجود داره.

      • Avatar mohhmad گفت:

        شما که کارشناس و مشاوری همچین حرفی بزنی دیگه گلایه ایی از دلال نمیمونه.
        شما به خودت تلقین کردی اینطوریه وداری جو میدی. تاسف باید خورد

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          دوست خوبم من متوجه منظورتون نشدم. هیچ ارتباطی این موضوع با دلال و تلقین نداره. شرکت محترم نمایندگی محصولات AMD مشخصه، هر نظری دارید میتونید مستقیما تماس بگیرید و منتقل کنید به ایشان. برادر ما که نمیتونیم برای بررسی به زور متوسل بشیم. تنها کاری که از دستمون بر میاد اینه که اعلام آمادگی کنیم برای بررسی کلیه محصولات همه ی شرکت ها. ما 50% داستان هستیم، مابقی اش بستگی به همکاری شرکت ها و نمایندگی های محترم داره. همه جای دنیا همینطوره، برای انجام یک بررسی همکاری بین شرکت ها و رسانه ها همزمان 2 طرفه وجود داره، اگر شرکتی نخواد، رسانه نمیتونه محصولی رو بررسی کنه.

          • Avatar بی نام گفت:

            گزارش: آمار خرابی پردازنده های AMD RYZEN 5000 و مادربردهای X570 بسیار بالاست!
            حالا متوجه شدی برادر!!!!!

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            نه والا ربطش رو متوجه نشدم. 😉

        • Avatar بی نام گفت:

          راست گفتی برادر سر قضیه مادربردها و پردازنده AMD چه علم شنگه ای بپا کرده بود همین آقای ابیشی عزیز!!!!!!
          مقاله گزارش: آمار خرابی پردازنده های AMD RYZEN 5000 و مادربردهای X570 بسیار بالاست!
          یادمون نرفته !
          ایشون کارشناسی با تعصب به محصولات اینتل هست!

        • Avatar بی نام گفت:

          ایول حرف دل ما رو زدی.
          صاف تو چشم آدمها نگاه میکنند و میگن : بنابراین حتی تصور اورکلاک پردازنده 10900K را با این واتر کولر GREEN GLACIER 360-EVO نمی‌توان کرد!!!!
          حالا اینهمه تعریف و تمجید هم میکنه آقای ابیشی عزیز از بخاری اینتل !!!!

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            نه اینکه پردازنده های AMD قهرمان اورکلاک هستند؟ 😀
            جدا از شوخی، این مقاله بررسی دوست خوبم، صرفا باید واقعیت را گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.