در این اواخر هیچ عنوانی به اندازه Cyberpunk 2077، جدیدترین ساخته جنجالی استودیو سیدی پراجکت رد بر سر زبانها نبوده است. عنوانی که در سال میلادی گذشته، جزو مورد انتظارترینها بود و قرار بود یکی از بزرگترین بازیهای سال نیز باشد اما فقط یک سهل انگاری در بهینه سازی این بازی برای پلی استیشن 4 و اکس باکس وان، کنسولهای نسل قبل سونی و مایکروسافت، بازی را از همان ابتدای عرضه وارد حاشیه کرد تا سالها زحمت برای توسعه چنین عنوانی نادیده گرفته شود. وجود باگهای عجیب و غریب در نسخه اولیه سایبرپانک 2077 دلسردی کاربران را از این عنوان مورد انتظار به دنبال داشت. اما آیا واقعا این اثر بزرگ به خاطر چنین مسئلهای که برای عناوین بزرگ چندان دور از انتظار نیست شکست خورد؟
سایبرپانک 2077 برای شکست زیادی بزرگ بود!
اگر چه گناه سیدی پراجکت رد را در کم کاری برای بهینه سازی اثر جدیدش برای کنسولهای نسل قبل نمیتوان به راحتی شست، خصوصا که کمپانی اعتراف کرد از مشکلات بازی برای نسل قبل آگاه بوده و با این وجود اقدام به عرضه آن کرده است، اما سایبرپانک 2077 آنقدر بزرگ بود که حتی با تمام جنجالها و شکستی که در عرضه داشت، فروش چشمگیری را رقم بزند. سیدی پراجکت رد در نشستی با سهامداران خود اعلام کرد که 13 میلیون نسخه از عنوان Cyberpunk 2077 طی فقط 10 روز، از 10 تا 20 دسامبر به فروش رفته است. با چنین آماری، استودیوی لهستانی هدف را زده است. آنها بزرگترین بازی سال را عرضه کردهاند.
جالب است بدانید این آمار مربوط به بعد از زمانیست که سونی این بازی را از PSN و مایکروسافت آن را از فروشگاه اکس باکس حذف کرد و GameStop و Best Buy نیز با توقف فروش بازی، به خریداران ناراضی پیشنهاد پس دادن کامل پولشان را ارائه دادند. با این اتفاقات، طبیعتا تاثیری در سود کمپانی و میزان فروش گذاشته شد، با این وجود آمار فروش اعلام شده از سوی سیدی پراجکت رد قابل توجه است. خصوصا اینکه کمپانی توانست با پیش فروش 8 میلیون نسخه از بازی، هزینه سنگین توسعه و بازاریابی را که انجام داده بود به دست آورد و عملا وارد کانال سودآوری شود. به واقع Cyberpunk 2077 برای قبول شکست، زیادی بزرگ بود!
حمایت گیمرها، بزرگترین پشتوانه CD Projekt RED
البته قطعا پیش فروش 8 میلیون نسخه ای سیدی پراجکت از سایبرپانک 2077 تاثیر بزرگی از موفقیت استودیوی لهستانی با ویچر 3 و همچنین یک سال تبلیغ بازی و ایجاد هیجان بین طرفداران دریافت کرده بود. اما میزان فروش بازی در حال حاضر نیز قابل توجه است. خصوصا PC گیمرها آن هم در بعضی کشورها به شدت از ساخته جدید سیدی پراجکت رد استقبال کردند. اگر چه توسعه دهنده بازی بعد از انتشار نسخه ناقص و باگی بازی پیشنهاد پس دادن پول را به کاربران داد، اما جالب است که بسیاری از کاربران این پیشنهاد را رد کردند. آنها 60 دلار برای خرید و انجام بازی پرداخت کرده بودند پس به وعده سیدی پراجکت رد در مورد رفع مشکلات بازی با بروزرسانیهای بعدی اعتماد کردند.
در حال حاضر Cyberpunk 2077 در حال تجربه فروش قدرتمند دیگری است. پس از آنکه سی دی پراجکت رد سریعتر از آنچه که انتظار میرفت هات فیکسهایی را برای رفع مشکلات بازی منتشر کرد، که هر یک از این پچ ها تعداد زیادی از مشکلات بازی را رفع میکردند، بازی به روال فروش قدرتمند خود بازگشت. سابقه درخشان سی دی پراجکت رد در سالهای گذشته و اعتماد کاربران، بزرگی Cyberpunk 2077 که تعداد نمونه های مشابه آن در سالهای اخیر شاید به اندازه انگشتان دست هم نباشد، سرعت عمل تیم سازنده در انتشار هات فیکسها و فاکتورهایی از این قبیل همگی باعث شدند بزرگترین بازی 2020 با وجود عرضهای باگی و ناموفق بر خلاف انتظار، موفقیتی بزرگ را برای استودیوی لهستانی رقم بزند.
بیشتر بخوانید: CD Projekt مسئولیت مشکلات سایبرپانک 2077 را به عهده گرفت
دیدگاهتان را بنویسید