سرانجام پس از مدتها شایعه و افشاگری کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT با 12 گیگابایت حافظه و معماری RDNA 2 توسط کمپانی سرخ معرفی شد. Radeon RX 6700 XT به عنوان بهترین کارت گرافیک کلاس 1440p رونمایی شده و با برخی از جدیدترین تکنولوژیها به همراه چیپ Navi 22 عرضه میشود.
همانطور که گفتیم Radeon RX 6700 XT به عنوان بهترین مدل برای وضوح 1440p در بازار آشفته فعلی با حجم حافظه عالی معرفی شده است. Radeon RX 6700 XT به عنوان رقیب مستقیم GeForce RTX 3060 Ti شناخته خواهد شد اما عملکرد آن حتی GeForce RTX 3070 را نیز به چالش میکشد. همچنین این مدل جانشین سریعترین کارت گرافیک نسل اول Navi یعنی Radeon RX 5700 XT است.
کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT با قیمت 479 دلار معرفی شد
از نظر مشخصات، AMD Radeon RX 6700 XT به چیپ گرافیکی Navi 22 XT مجهز شده که از 40 واحد محاسباتی برابر با 2560 پردازنده جریانی بهره میبرد. فرکانس هسته این مدل در حالت پایه به 2321 مگاهرتز، در حالت بازی 2424 مگاهرتز و در وضعیت بوست نیز به 2581 مگاهرتز میرسد. این کارت از 40 شتاب دهنده رهگیری پرتو برای Ray Tracing بهره میبرد. طراحی PCB (مدل مرجع) با 11 فاز همراه است و کانکتورهای 8 + 6 توان کارت را تامین خواهند کرد. توان حرارتی نیز 230 وات اعلام شده که نزدیک به GeForce RTX 3070 میباشد.
یکی از مانورهای تبلیغاتی این کارت بدون شک حجم حافظه 12 گیگابایتی GDDR6 به همراه گذرگاه 192 بیت خواهد بود. AMD به احتمال زیاد از چیپهای 16 گیگابیت بر ثانیه کمک میگیرد تا پهنای باند به 384 گیگابایت بر ثانیه برسد. همچنین از فناوری Infinity Cache با حجم 96 مگابایت در این مدل استفاده شده و سازگاری کاملی با PCI Express Gen 4.0 را شاهد هستیم. خروجیهای تصویر سه عدد Display Port 1.4 و یک عدد HDMI 2.1 میباشند.
در بحث عملکرد، Radeon RX 6700 XT بسیار سریعتر از GeForce RTX 2080 SUPER خواهد بود که یعنی در بسیاری از عناوین عملکردی یکسان یا حتی بهتر از GeForce RTX 3070 را به همراه دارد. AMD کارایی کارت را در وضوح 1440p و چند عنوان از جمله Assassin’s Creed Valhalla و Borderlands 3 و COD Black Ops: Cold War و Cyberpunk 2077 و Dirt 5 و غیره به اشتراک گذاشته است. حافظه 12 گیگابایتی بدون شک برای عملکرد بهتر و پایدارتر در وضوح بالا به این مدل کمک میکند.
با نگاهی به طراحی مرجع، ما کارت گرافیکی دو اسلات را مشاهده میکنیم که مشابه مدلهای سه اسلات تیم سرخ میباشد اما فرم فاکتور کلی مقداری کوچکتر شده. این طراحی البته به احتمال زیاد برای هر دو کارت سری Radeon RX 6700 (و حتی Radeon RX 6600) استفاده میشود.
این کارت همچنین از نورپردازی در لوگو Radeon استفاده میکند و خروجی بزرگی برای عبور هوای گرم از هیت سینک آلومینیومی در نظر گرفته شده است.
نام کارت گرافیک | Radeon RX 6900 XT | Radeon RX 6800 XT | Radeon RX 6800 | Radeon RX 6700 XT | Radeon RX 6700 | Radeon RX 6600 XT |
پردازنده گرافیکی | Navi 21 XTX | Navi 21 XT | Navi 21 XL | Navi 22 XT | Navi 22 XL | Navi 22؟ |
واحد محاسباتی | 80 | 72 | 60 | 40 | نامشخص | نامشخص |
پردازنده جریانی | 5120 | 4608 | 3840 | 2560 | نامشخص | نامشخص |
تعداد TMU / ROP | 320 / 128 | 288 / 128 | 240 / 96 | 160 / 64 | نامشخص | نامشخص |
تعداد هسته RA | 80 | 72 | 60 | 40 | نامشخص | نامشخص |
فرکانس بازی | 2015 مگاهرتز | 2015 مگاهرتز | 1815 مگاهرتز | 2424 مگاهرتز | نامشخص | نامشخص |
فرکانس بوست | 2250 مگاهرتز | 2250 مگاهرتز | 2150 مگاهرتز | 2581 مگاهرتز | نامشخص | نامشخص |
حافظه | 16 گیگابایت GDDR6 128 مگابایت Infinity Cache | 16 گیگابایت GDDR6 128 مگابایت Infinity Cache | 16 گیگابایت GDDR6 128 مگابایت Infinity Cache | 12 گیگابایت GDDR6 | نامشخص | 12 گیگابایت؟ |
گذرگاه حافظه | 256 بیت | 256 بیت | 256 بیت | 192 بیت | 192 بیت | 192 بیت |
فرکانس حافظه | 16 گیگابیت بر ثانیه | 16 گیگابیت بر ثانیه | 16 گیگابیت بر ثانیه | 16 گیگابیت بر ثانیه | 14 گیگابیت بر ثانیه | نامشخص |
پهنای باند | 512 گیگابایت بر ثانیه | 512 گیگابایت بر ثانیه | 512 گیگابایت بر ثانیه | 384 گیگابایت بر ثانیه | 320 گیگابایت بر ثانیه؟ | نامشخص |
توان حرارتی | 300 وات | 300 وات | 250 وات | 230 وات | 146 الی 156 وات | نامشخص |
قیمت | 999 دلار | 649 دلار | 579 دلار | 479 دلار | نامشخص | نامشخص |
در مورد زمان عرضه باید اشاره کنیم که AMD تایید کرده Radeon RX 6700 XT در طراحی مرجع و همچنین طراحیهای سفارشی برای 18 مارس (28 اسفند) در دسترس کاربران خواهد بود در حالی که تاریخ انتشار بررسیها 17 مارس (27 اسفند) میباشد.
بیشتر بخوانید: عرضه رسمی سری Threadripper Pro 3000 – پرچمداری 5500 دلاری
من که امروز xt 6700 سفارش دادم….سافایر نیترو…بعد از کلی تحقیق…تو این رنج قیمت از بقیه رقبا سرتره و 3070 رو هم شکست میده تو بعضی بازیا
کلی میشه گفت این نسل باتوجه به میزان IPC که دارن و اختلافشون بارقبا کم هست.
وروی کاغذ تعداد هسته کمتری دارن.
اما معماری RDNA از لحاظ توان فرکانسی واقعا روشون خوب کارشده.و نسبت به قبل خیلی پیشرفت کردن.
از اون طرف انودیا از لجاظ نرم افزار و رابط های برنامه نویسی یه قدم جلوتره .به نظرم AMD بعد اینکه RADEON software رو به این خوبی بازسازی کرد و واقعا میشه گفت خیلی بهتر از رقیبشه.برای این نسل استراتژی های نرم افزاری برای افزایش پرفورمنس در نظر میگرفت که تا این حد زیر بار انتقاد ها نره.
ممنون اقای نویسنده
ظاهرا این مقایسه با در نظر گرفتن SAM هست. از اونجایی که دیگه SAM منحصرا برای AMD نیست و به زودی شاهد RBAR در سری 3000 خواهیم بود میشه عملا گفت که 6700xt کارتی در حد 3060ti و حتی در تعداد قابل توجهی از بازی ها ضعیفتر از اون ظاهر میشه، اونوقت 80 دلار هم بالاتر قیمت زده و تنها برتری که داره رم بیشتر هست که در حال حاضر هیچ استفاده عملی نداره.
اگه اینجوری باشه AMD باید این کارت رو 400 دلار قیمت میزد. حالا باید منتظر بود بررسی دقیق تو تعداد بازیهای بالاتر هم بیاد و به خصوص بازی هایی که تایتل amd نیست یا حتی تایتل انویدیا هست
دوست عزیز لینک بده از کجا فهمیدی با SAM هست.
شما از AMD اطلاعات بیشتری در اختیار دارین؟یا 6700xt دست شماست و بررسیش کردین.
شما یه سر به قیمتای 3080 و 3090 بزن بعد در مورد کارتهای AMD بحث کن.
اتفاقا رم الان خیلی فاکتور مهمی در نظر گرفته میشه و رم 8 گیگابایت و 10 گیگابایت در حد یک پرچم دار نیست و باعث گلوگاه میشه چه بسا 3090 با اون مقدار رمش تو بازی های امروزی تا خرخره پر میشه
شما که منتظری بررسیا بیاد پس این پیش داوری ها چیه.
بدتون نیاد ولی نظرات شما رو خوندم ادم حس میکنه مدام درحال ماست مالی کردن کاستی های انودیا هستین و از اون طرف عیب گذاشتنای وسواسی رو AMD.
مگر تیم فوتبال هست که ادم بخواد طرفداری کنه یا کری بخوانه.
شما که ادعاتون میشه میفهمید نباید اینطور غیر حرفه ایی باشین.
دوستدار شما
شما سری به بررسی های ویدیویی تک تیوبرهای معروف بزنی، همشون اشاره کردن به اینکه این نتایج با SAM هست. برای نمونه به ویدیو gamersnexus مراجعه کن که مستقیما با خود AMD تماس داشته و اطلاعاتش کاملا اون چیزی هست که AMD بهش داده.
قیمت رو من با قیمتهای بازار کاری ندارم. همین 6700اکس تی بیاد بازار با قیمت رسمی 480 دلار فقط تو سایت amd اونم در برقی فروش میره. بعدش قیمتش میره رو 700 دلار. حرف من قیمت رسمی اعلام شده هست .
بله منتظرم بررسی ها بیاد. اما همین نتایج رو اگه بهبود SAM رو کم کنیم میبینیم 6700اکس تی خیلی بهتر از 3060ti نیست. منتظر بررسی بیاد تا در عمل ببینم این کارت در مقایسه چه قدرتی ارایه میده. فعلا در حد پیش بینی داریم نظر میدیم.
در مورد رم هم واقعیت موجوده. برای شما الویته باشه مشکلی نیست. شما رم بالا بخر
انتقاد من به AMD اینکه قرار هست انویدیا رو به چالش بکشه نه اینکه بیاد با توجه به قدرتی که نسبت به انویدیا داره قیمت خودش رو تطبیق بده.
بنده چیزی رو ماست مالی نمیکنم. بر اساس واقعیتهای موجود نظر میدم هرچند تو این نظرات شما بخونی رم برای 3070 در حد 10گیگ و برای 3080 در حد 12 گیگ مناسب دونستم اونم برای اینکه یه مقدار نسبت به آینده خریدار خیالش راحتر باشه. انویدیا در مورد رم بالا رده های سری 3000 خساست به خرج داده. انتقاد من به انویدیا در این خصوص وارده. از اول هم گفتم. دیگه نمیدونم واضحتر از این چجوری بگم.
شما بالا بری پایین بیای، منو طرفدار خطاب کنی واقعیت رو نمیتونی عوض کنی. حجم رم زمانی اهمیت داره که این حجم برای ارایه فریم مناسب ایجاد گلوگاه کنه. شما نمونه بیار برای من که 3080 در فلان بازی با فلان کیفیت به خاطر 10 گیگ بودنش هست که نمیتونه به جای 30 فریم 60 فریم بده.
خیلی هم راحته اثباتش. شما اگه ببینی cpu یا سایر قطعات گلوگاه نمیکنه و بازی ایراد خاصی نداره، ولی لود گرافیک به جای اینکه حدود 95% یا بالاتر باشه میاد رو 70%. اینجا میفهمیم که حجم رم گلوگاه میکنه. نمونه بیار میشینم بررسیش میکنیم. نگران نباش فوتبال نمیبینیم. هرچند من در مورد فوتبال هم چند سالیه علاقمندم تیمی ببره که برتر بازی کنه حتی اگه خوشم نیاد ازش.
بعدش بحث تکنیکال هست. نرم افزار میاد بر اساس باری که داره، میزان رمی رو از سخت افزار به خودش اختصاص میده. تخصیص رم به معنای استفاده از رم نیست. اینجا ما سرعت تبادل اطلاعات هم به عنوان فاکتور مهم داریم. در بسیاری از موارد میزان رم تخصیصی در عمل استفاده نمیشه. ما هیچ نرم افزار مانیتورینگ هم نداریم تا ببینیم چه مقدار رم واقعا استفاده شده. همه نرم افزار ها میزان تخصیصی رو نمایش میدن.
تنها چیزی که من دارم میبینم اینکه بحث من کاملا تکنیکال هست. کجا من کری میخونم؟!
شما پاسخ تکنیکال داری بفرمایید. منبع داری بیار اشکال نداره جایی که ببینم نظرم اشتباه بوده بهش اذعان میکنم.
اقای تکنیکی.مثل شما جواب بدم؟
اینکه رم چقدر میتونه گلوگاه ایجاد کنه یه سری به یوتیوب بزن میفهمی چی میگم کسی که ۸۰۰ ۹۰۰ دلار میده جای یه گرافیک انتظار نداشته باش که با رزولوشن ۱۰۸۰p گیم بزنه .بالاخره انتظار داره تو 4k کم نیاره توی حرفای خود شما گفتین الان یه گیم ۸.۵ گیگ مموری اشغال میکنه .سه چهار ماه سال دیگه بازی میاد که ۱۰ گیگ مموریو میگیره تکلیف چیه ???انودیا همیشه لب مرز کار میکنه محصولاتی که عرضه میکنه مدام به مشتری فشار میاره تا نسل بعد رو عرضه کنه سریع برن بازارشو گرم کنن.
الانم داریم میبینیم مموری های عجیب غریبی برای کارت های ضعیف تر داره میزاره بخاطر فشاری که از سمت AMD میاد و معادلش به هم خورده.از پاسکال تا اینجا NVIDIA واقعا انتخاب رم هاش فاجعه بوده.تراشه قدرتمندی میسازه اما یه جوری اخر لنگش میکنه.
الان AMD انودیا رو به چالش نکشیده؟؟؟؟؟؟
اگه بحث DLSS رو بزاریم کنار که بهانه ۹۰ درصد شما انودیا فن هاست.واقعا RDNA 2 به خوبی داره رقابت میکنه.
من خودم AMD رو بخاطر اینکه از لحاظ نرم افزاری رقابت نکرده تا اینجا کار واقعا یه نقطه ضعف بزرگ میبینم.شما میخوای تکنیکالش کنی نیازی نیست بزنی به بیراهه بزنی بحثو پیچیدش کنی.
من نمیدونم خودتون متوجه شدین اینجا چی گفتین:
“نرم افزار میاد بر اساس باری که داره، میزان رمی رو از سخت افزار به خودش اختصاص میده. تخصیص رم به معنای استفاده از رم نیست. اینجا ما سرعت تبادل اطلاعات هم به عنوان فاکتور مهم داریم. در بسیاری از موارد میزان رم تخصیصی در عمل استفاده نمیشه. ما هیچ نرم افزار مانیتورینگ هم نداریم تا ببینیم چه مقدار رم واقعا استفاده شده. همه نرم افزار ها میزان تخصیصی رو نمایش میدن.”
بنده اینجا بالا برم پایین بیام مو رو از ماست میکشم بیرون.
شما لینک بررسی گیمر نکسوس رو قرار بده بنده میخوام کامل گوش کنم گرافیکی که دیروز معرفی شده رو چطوری شما بررسی کردی و به این نتایج رسیدی..
نه من حقوق بگیر این دو کمپانی نام برده هستم و مطمنم شمام حقوق بگیر NVIDIA نیستی.
اینکه خودتونو تکنیکال میدونین جای بحث داره .
شما بیشتر شبیه یه پیش گوی سخت افزاری هستین تا ادم تکنیکال.
لطفا لینک بده 3080 تو 4کی در حال حاضر بازی هستش که رم باعث گلوگاهش میشه.
3 4 سال دیگه بازیها نیاز به قدرت بالای گرافیکی هم دارند. اون موقع کارتی مثل 3080 از نظر قدرت گرافیکی برای اون بازی مورد نظر که قراره بیش از 10 گیگ استفاده کنه، اون میزان قدرت رو نداره که فریم مناسب بده. یعنی خود قدرت گرافیکی برای ارایه فریم مناسب ایجاد گلوگاه میکنه. برای اینکه این گلوگاه رو شما از بین ببری مجبوری تنظیمات گرافیکی رو کاهش بدی. تنظیمات رو هم کاهش میدی یعنی میزان رم مورد نیاز کاهش پیدا میکنه.
راه دور نرو عزیز. الان 2.5 سال از معرفی 2080 تی آی گذشته. 3 گیگ بیشتر رم این کارت چه مزیت خاصی تو رزولوشن 4کی براش ایجاد کرده که اونو نسبت به 3070 برتر کنه. https://www.youtube.com/watch?v=UFAfOqTzc18&ab_channel=HardwareUnboxed
بله 3060 رو مموری میزاره تا آدمهایی که گرافیک رو با میزان رم باهم مقایسه میکنند و اتفاقا کم هم نیستند فریب بده تا برند بخرنش.
رم بالا به شرطی خوب هست که قدرت گرافیک هم متناسبش باشه. بار دیگه به نظر خود من برای 3080 میزان 12 گیگ بهتر بود. 10 به قول شما لب مرزه اگه یکم آینده رو هم در نظر بگیریم. کاملا در این مورد با شما هم نظر هستم.
1000 بار، من انویدیا فن نیسم. من اصلا فن نیستم. من فن عقل و جیب خودم هستم. انویدیا فن بودم میرفتم 2070 میخریدم به جای 5700اکس تی. قرار نیست که تا شما وارد بحثی شدید که طرف مقابل نظری برخلاف نظر شما میده، سریع بهش انگ طرفداری بزنید.
RDNA 2 رقابت میکنه ولی اون رقابتی که ما انتظار داشتیم نمیکنه. وقتی AMD رقیب مناسب RTX و DLSS نداره و میاد کارتی که عملا بین 3070 و 3060ti هست رو نزدیک به 3070 قیمت میزنه یعنی اینکه خودش رو با قدرت و قیمت انویدیا تناسب میده. پس انویدیا رو به چالش نمیکشه. در حالیکه تو 5700xt انویدیا رو به چالش کشید. عملا بهتر از 2070 با 100 دلار قیمت کمتر. اینو میگن چالش. الان چون مطمئنه هر کارتی بده بیرون با اون قیمت مد نظرش فروش میره دیگه براش رقابت با انویدیا مهم نیست. سودش مهمتره.
“من نمیدونم خودتون متوجه شدین اینجا چی گفتین:”
من خلاصه گفتم. بحث مموری بسیار پیچیده تر از اینی هست که خیلیا فکر میکنند. اما باز طور خلاصه:
نرم افزار (بازی) برای اجرا، میزان مشخصی رم رو از سیستم عامل تقاضا میکنه. سیستم عامل هم نگاه میکنه میبینه اون مقدار رم خالی موجود هست و اگه باشه، اون رو برای اون نرم افزار تخصیص میده. اینو میگن memory allocation. بازیها بر اساس ماکزیمم رم مورد نیاز، تقاضای ماکزیمم تخصیص رو میکنند.
حالا، شما باید به مفهوم عبور data از رم نگاه کنی. دیتا نمیره رو رم بشینه و تا آخر اونجا بمونه. برای همین وقتی یه پردازش انجام شد، دیتای مورد نظر اون پردازش رم رو تخلیه میکنه و منابع رم رو آزاد میکنه اما همچنان اون تخصیص رم سرجاش هست. یعنی در عمل رم تخصیص داده شده ولی استفاده نشده یعنی رم خالی هست. شما وقتی برنامه مانیتورینگ سخت افزار رو استفاده میکنی، این نرم افزار میاد میبینه که سیستم عامل در اون واحد زمان چقدر رم برای کارهای مختلف تخصیص داده. حالا ممکنه در اون واحد زمان همه این میزان رم تخصیصی در عمل استفاده بشه یا اینکه ممکنه یه بخشیش در حال استفاده و بخشیش آزاد باشه.
اگه رم مورد استفاده کمتر از رم تخصیصی باشه، یعنی رم در عمل آزاد هست و پردازش های مختلف در اون لحظه میکتونن از این رم استفاده کنند. در اینصورت حتی اگه ماکزیمم رم هم تخصیص داده بشه، ممکنه ماکزیمم رم استفاده نشه و گلوگاه حجم رم به وجود نیاد.
براتون هم نحوه اینکه چطور میتونیم تشخیص بدیم که رم گرافیک در بازی کافی نیست رو بالاتر توضیح دادم.
شرکتها قبل از معرفی محصولات مهمشون با اینفلوئنسرها (تک تیوبرهای معروف) تماس میگیرن و براشون از نکات فنی محصولی که میخوان معرفی کنند صحبت میکنند. بعد از اینکه محصول معرفی شد، این تک تیوبرها اجازه دارند در مورد اون محصول توضیحات فنی بدن. شما الان نگاه کنید تمام تک تیوبرهای معروف در مورد 6700اکس تی یه ویدیو بعد معرفیش بیرون داادن.
https://www.youtube.com/watch?v=qYlQO0uZlMA&t=640s&ab_channel=GamersNexus
زمان 5.15 رو ببین. البته چندین بار تکرار میکنه که این نتایج با SAM ON هست.
پیشگو نیستم. تحلیل میکنم. اگه این نتایج با سم باشه و ما تاثیر سم رو به طور میانگین 7% در نظر بگیریم، شما این میزان بهبود به خاطر سم رو از نتایج amd کم کنی میبینی در عمل 6700اکس تی خیلی نزدیک به 3060ti هست تا 3070، درحالیکه خیلی نزدیک به 3070 قیمت خورده. ما هم منتظریم ببینیم این تحلیل آیا 12 روز دیگه که نتایج بیرون میاد، چقدر به واقعیت نزدیکه.
شما مو رو از ماست میکشی، اما دریغ از یه بحث فنی اینجا.
از تجربه ای که سر بنچمارکای قبلی AMD دارم میدونم باید تا رسیدن این کارت به دست یوتیوبر های معتبری مثل Gamer Nexus و Jay Two Cent و Linus Tech Tips صبر کنم ، چون راحت 3 4 درصد بالا پایین کرده بود .
نسلای قبل میشد 5700 اکستی رو بخاطر فریم بیشتر ترجیح داد چون 2060 سوپر و 2070 خیلی عملکرد خوبی تو ری تریسینگ نداشتن حتی با DLSS 2.0 ولی 3060 الان در سطح قابل قبولی میتونه بازی ها رو با ری تریسینگ اجرا کنه و اینجاست که 5700 اکس تی هر چقدر هم بیشتر فریم بده فایده ای نداره ، مگه اینکه AMD اون برنامه Fedelity FX رو به یه جایی برسونه که حداقل بتونه به انویدیا نزدیک بشه .
6700 اکس تی
جالبه.
خوب با کارت بسیار با ارزشی رو به رو هستیم که حریف حسابی ضربه فنی خواهد کرد
خبرهای خوشی از فناوری هوئش مصنوعی AMD هم شنیده میشه FidelityFX Super Resolution که به فاصله نچدان دوری عرضه میشه
یک کارت عالی با حافظه خوب برای اینده دقت کنید که بازی ها روز به روز مقداری بیشتری حافظه گرافیگی استفاده میکنن و کارت های 8 گیگ برای رزلویشن 1440 خریدشون عقلانی نیست
تو سال ۲۰۲۱ من نمیدونم فاز انودیا چیه پرچمداراش 8 گیگ و۱۰ گیگن یه طوری کارت میسازه طرف یه سال بعد دوباره ازش کارت بخره.
سوپر رزولوشن هرچی زود تر بیاد به نفع AMD هست.کلا بهانه ایی برای توجیه برتریانودیا نمونده …همینDLSS هست که اونم بزودی رقیب براش پیدا میشه.
انویدیا هم داره رو DLSS 3.0 کار میکنه و اینجا کار AMD به نسل بعد میکشه .
انویدیا و اینتل اگه برا مشتریاشون ارزش واحترام قائل بودن بعد دوسال محصول تولیدی خودشون پس نمیزدن الان سری 390 و سری 1000 انویدیا هیچ برنامه جدیدی دریافت نمیکنن و باید نسل عوض کنن اونم بخاطر چند فریم و عدد نسل . ولی amd بفکر چند نسل قبل تر هم هست حالا این فناوری FidelityFX Super وارد میدان بشه که عالی میشه.
من الان 9700k v gtx 1080 دارم از فناوری های جدید بی نسیبم
با توجه به اینکه DLSS نداره و ریتریسینگ هم کلا AMD ضعیف هست همون 3070 بهتره
بنظرم باید قیمت پایینتری انتخاب میکرد
تو معرفی این کارت amd ادعا کرد که مثلا بازی RDR2 بیش از 9 گیگ رم تو 1440پی اشغال میکنه
الان من با 3080، با رزولوشن 3440*1440 که 35% پیکسل بیشتری داره نسبت به 1440پی، تو این بازی با حد نهایت تنظیمات 8 تا 8.5 گیگ رم لازم داره. با این حساب قطعا تو رزولوشن 1440پی زیر 8 گیگ رم میخواد.
اما اصلا فرض کنیم 9 گیگ رم لازم داره. نکته مهمتر اینه که با این حد نهایت تنظیمات 3080 در حدود 30 فریم میده. حالا 6700xt تو بهترین شرایط 22 فریم میده. آیا با 22 فریم میشه بازی کرد؟ یعنی حجم رم وقتی مهمه که خود جی پی یو بتونه توان بالایی ارایه بده که رم ایجاد گلوگاه کنه. وگرنه شما مجبور میشی تنظیمات رو کاهش بدی تا قدرت گرافیکی به حدی برسه که فریم قابل قبول بده. با کاهش تنظیمات میزان استفاده رم هم کاهش پیدا میکنه و دیگه رم بیشتر داشتن مهم نمیشه.
حالا چرا 3080 اینقدر فریم میده؟ برای اینکه دو تا تنظیم سنگین برای انتی الیازینگ داره که عملا تو رزولوشن های بالا نیازی نیست 8اکس آدم MSAA رو فعال کنه. شما میای این دو تنظیم رو میزاری رو 2اکس که فریم میره بالای 60، رم مورد نیاز هم میشه 6 گیگ.
کارتهایی در رده 3060ti همون 8گیگ کافیه حتی برای چندین سال، 3070 رو میشد 9 یا 10 گیگ مناسب دونست هرچند 8گیگ هم خیلی بد نیست چون خیلی پیشتر از اونکه رم ایجاد گلوگاه کنه، توان گرافیک در حدی نیست که بتونه فریم قابل قبول بده.
برای کارتی در حد 3080، 12 گیگ رم کاملا کفایت میکنه. 10 گیگ کمی کمتر از حد مطمئن هست برای این کارت.
اما در خصوص مقایسات، به نظرم 6700xt در مجموع عملکرد در حد 3060ti و شاید کمی بهتر ظاهر خواهد شد. عناوینی که amd انتخاب کرده بهترین حالت هس. یادمون نرفته Valhala و dirt5 بازیهایی هستند که 6800 بهتر از 3090 هست بنابراین اینجا هم قطعا 6700xt بهتر از 3070 خواهد بود. بقیه بازیهای نشون داده شده یا فاصله کمه یا ضعیفتره. بنابراین در مجموع به نظرم اندکی بهتر از 3060ti باشه و قطعا ضعیفتر از 3070 هست برای همین قیمت رو کمتر از 3070 در نظر گرفته. نبود رقیب برای DLSS هم به نظرم باعث میشه رفابتش با 3070 سختتر بشه.
تبلیغات و فقط تبلیغات، حقیقتا نیازی به این حجم از حافظه حداقل تو نسل فعلی نیست.
انویدیا هم انتخاب بدی با ۳۰۶۰ داشت
جناب کرمانجی فقط این نسل که نیست شما وسیله ای که میخری تا چند سال استفاده میکنی هنوزم که هنوز 1060 توی استریم بالاترین درصد داره کارتی که در سال 2016 معرفی شده یعنی 5 سال از عمرش میره
از این طرف من فکر نمیکنم مثلا میامد این کارت 8 گیگ معرفی میکرد توی قیمتش خیلی تاثیر گذار میبود یعنی تفاوت قیمت چشمگیری توی استفاده از 4 گیگ رم بیشتر فکر نکنم باشه
سلام و عرض ادب سعید جان.
حرف شما درسته اما بحث اینجا قدرت هسته(ها) هست، جایی که اگر فرض کنیم بازیها پیشرفت گرافیکی چشمگیری داشته باشند، هستههای این گرافیک گلوگاه اصلی خواهند بود و شما اگر در وضوح مثلا 2K فریم قابل قبولی نگیرید اون حجم از حافظه اصلا کاربردی نداره.
برای اینکه برای 3060 این حافظه رو فاکتوری برای توجیه قدرت نه چندان خوبش میکنه. رم gdd6 قیمتی نداره و مخصوصا اگه بیاد با باس باریک همراه بشه یعنی عملا فقط ماژول رم اضافه شده که هزینه خاصی ایجاد نمیکنه.
من به 6700 اکس تی از بابت رم ایراد نمیگیرم. چه بهتر که بیشتر داره. اما ایرادم به نگفتن همه واقعیته. نگفتن همه واقعیت با دروغ گفتن فرق نداره. ایشون میومد نشون میداد تو RDR2 که ادعا میکنه 9 گیگ رم میخواد، فریم 6700 اکس تی رو با اون تنظیماتی که 9 گیگ رم مورد نیاز رو نشون میداد اونوقت بیننده میدید بازی داره با 30 فریم اجرا میشه که عملا با استاندارد امروز 30 فریم غیرقابل بازی حساب میشه.
انویدیا کلا در مورد رم یکم با احتیاط عمل میکنه. از اونور amd خیلی رم رو کیلویی میزاره رو کارت.
تو این لیست ارایه شده تنها بازی که تناسب بین رم و قدرت گرافیکی برقرار نیست Black ops هست. اونم من تست کردم در نهایت حدش تا 9.8 گیگ میرسه (خود بازی 9 گیگ و بقیه رو مصارف دیگه). تازه این مقدار Allocation هست و معلوم نیست که چقدرش واقعا اشغال میشه. نکته بعدی باس رم و سرعت هست. یعنی هرچقدر این دوتا بیشتر باشه باعث میشه اشغال رم فاصلش از allocation بیشتر بشه (یعنی سریعتر داده ها رو تبادل میکنه و مشکل کمبود رم پیش نمیاد). اما همچنان فکر میکنم برای 3070 میشد رم رو 10 گیگ و برای 3080 در حد 12 گیگ در نظر گرفت که خیال آدم راحت بشه.
چطور با کارت 3080 داری توی بازی RDR2 توی رزلویشن 1440 30 فریم میگیری
در حالی که همین کارت در رزلویشن 3840 بالای 60 فریم میده؟
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-founders-edition/images/red-dead-redemption-2-3840-2160.png
شما کامل میخوندی من چی نوشتم شاید این سوال پیش نمیومد.
این لینک شما دو تا نکته داره:
1- از بنچمارک داخل بازی استفاده کرده. و در نهایت فریم متوسط رو که در پایان بنچ میده اعلام کرده. این بسیار متفاوته با داخل بازی. بعدشم بستگی داره زاویه دید چجوری باشه. یه جایی ممکنه بره رو 60 فریم یه جایی بیاد رو 30. اما تجربه لذت بخش یعنی اینکه مینیمم و ماکزیمم اینقدر اختلاف نداشته باشه چون سردرد میاره.
2- این بازی دو تا تنظیم برای MSAA داره که خیلی راحت فریم رو نصف میکنن. تو رزولوشن های بالاتر از 1080پی، یا خاموش میکنن یا درصد کم میزارند. تو 4کی که قطعا خاموش میکنن. برای همین هست که اینقدر فریم تو بررسی میگیرند.
حالا نکته اینجاس که وقتی amd ادعا میکنه این بازی 9 گیگ رم میخواد، یعنی شما باید دوتا MSAA رو تا ته تنظیم کنی که اینقدر رم بخواد. منم حرفم اینه که این تنظیمات بازی رو عملا غیرقابل بازی میکنه و شما مجبور میشی MSAA ها رو کم یا خاموش کنی که در اینصورت بیش از 5.5 گیگ رم لازم نداره.
به نظرم AMD مسیری رو داره که میتونه انویدیا رو هم به زودی چالش بکشه ولی چیزی که باعث شده انویدیا اختلاف رو حفظ کنه استراتژی های خوب بوده. به نظر AMD دنبال لغزش انویدیاس تا سهم بزرگی از بازار گرافیک های گیمینگ رو هم تصاحب کنه. Radeon RX 6700 XT محصول ارزشمندی به نظر میاد.
منم موافقم باهات شاهین جان.
Amd مسیر درستی رو داره طی میکنه و خب بدون شک سهم بازار گرافیکش رو میتونه افزایش بده
اگه گذرگاه حافظه ش 256 بود 3070 خورد می شد
ولی نبود dlss انتخاب 3070 رو منطقی تر می کنه
در دسترس کاربرا ن خواهد بود؟ جوکه بخدا وقتی هنوز قبلیا تو بازار موجود نیستن
متاسفانه درسته، دقیقتر بگیم در دسترس سودجویان و ماینرها خواهد بود :))