جدیدترین جزئیات فناوری AMD FidelityFX Super Resolution افشا شده که نشان میدهد تیم سرخ این تکنولوژی را برای تمام محصولات RDNA (احتمالا تنها RDNA 2) عرضه خواهد کرد. پس از تقریبا چهار ماه از انتشار اولین کارت گرافیکهای سری Radeon RX 6000 ما هنوز اطلاعات چندانی از فناوری افزایش کارایی بر پایه هوش مصنوعی AMD در اختیار نداریم.
دیروز و در طی رونمایی از کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT تیم سرخ هیچ به روز رسانی رسمی برای FFSR ارائه نکرد. این کمپانی البته در مورد Radeon Boost صحبتهایی را مطرح کرد که حداقل همان تاثیر در کارایی را اما با کاهش وضوح فراهم میکند. FidelityFX SS اما انتظار میرود که جزئیات بسیار بیشتری از تصویر اصلی را حفظ نموده در حالی که از یک الگوریتم پیشرفته یادگیری ماشین برای افزایش کارایی استفاده میکند.
جدیدترین جزئیات فناوری AMD FidelityFX Super Resolution – تکنولوژی کراس پلتفرم
تکنولوژی Deep Learning Super Resolution انویدیا برتری واضحی را برای گرافیکهای Ampere و Turing فراهم نموده. با این حال مسیر موفقیت این فناوری با چالشهایی همراه بود، جایی که نسل اول DLSS باعث تار شدن بازی میشد. تنها پس از عرضه DLSS 2.0 بود که این قابلیت تبدیل به یک نکته مهم در کارتهای تیم سبز شد. اهمیت وجود Super Sampling بر پایه هوش مصنوعی با رشد بازیهای پشتیبانی کننده از Ray Tracing در حال افزایش است. برخی از بازیها با رهگیری پرتو به هیچ عنوان تجربه قابل قبولی را ارائه نمیدهند اما با فعال سازی DLSS اوضاع کاملا تغییر میکند.
در حالی که AMD تایید نکرده چه زمانی FXSS را منتشر میکند، Linus Sebastian یا همان Linus Tech Tips ظاهرا اطلاعات بیشتری را در اختیار دارد. با توجه به صحبتها او، تیم سرخ قصد دارد این فناوری را زمانی که برای تمام محصولات با معماری RDNA آماده شد، عرضه نماید. در واقع AMD میخواهد این تکنولوژی به معنای واقعی کلمه کراس پلتفرم باشد. این یعنی در زمان عرضه کارت گرافیکهای Radeon RX، کنسولهای Xbox Series و همچنین پلی استیشن 5 از آن پشتیبانی خواهند کرد.
تکنولوژی توسعه یافته توسط AMD ظاهرا بر پایه DirectML API که جزئی از کتابخانه هوش مصنوعی ویندوز است، طراحی شده. این کتابخانه برای امور مختلفی استفاده میشود و به راحتی قابل اجرا برای Xbox میباشد. در حال حاضر مشخص نیست که پیاده سازی FXSS برای پلی استیشن 5 به چه شکل خواهد بود. خوشبختانه هر دو کنسول نسل جدید و کارت گرافیکهای سری Radeon RX 6000 از معماری یکسان استفاده میکنند و این اتفاق میتواند نکته خوبی برای تمام دستگاهها باشد.
بیشتر بخوانید: کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT معرفی شد – سریعتر از RTX 3070
vega 64 poshtibani mikone???
هنوز که البته چیزی اعلام نشده اما بسیار بعیده. احتمالا فقط مدلهای RX 6000 و نهایت RX 5000 پشتیبانی میشن