کتابخانه سطح پایین Vulkan در سال GDC 2017 و طی همکاری گروه Khronos با شرکت هایی همچون AMD معرفی شد. این کتابخانه تکانی اساسی به کارت گرافیک های AMD در ریزمعماری های Polaris و Vega داده و عملکرد آنها را به طور چشمگیری افزایش داد. سپس NVIDIA نیز پشتیبانی از آن را در کنار DX11/12 به محصولات خود تزریق نمود. اما خبر خوش، افزودن این API به سیستم های مبتنی بر Apple است.
گروه Khronos، یک کنسرسیوم از شرکت های سخت افزاری و نرم افزاری، اعلام کرده است که فناوری گرافیک Vulkan در نهایت به سیستم عامل های اپل می آید؛ در نتیجه کاربران در سیستم عامل های مکینتاش و دستگاه های iOS قادر به استفاده از این API هستند. همانطور که می دانید، سیستم عامل های لینوکس، مکینتاش و دستگاه های Ios در زمینه دریافت بروزرسانی های مخصوص بازی چندان مناسب عمل نکرده و هیچگاه در این زمینه به سیستم عامل های ویندوز نرسیده اند.
طی همکاری با Valve, LunarG و The Brenwill Workshop این مجموعه Open-Source در ورژن 1.0 خود شامل MoltenVK، Vulkan API، Vulkan SDK و LunarG به سیستم عامل های مک افزوده شده است. اپل در دو سال اخیر از کارت گرافیک های AMD Vega/Polaris در سیستم های خود از جمله کامپیوترهای AIO نیز بهره گرفته و اینک عملکرد آنها افزون بر بازی، در برخی از نرم افزارهای مهندسی جدید نیز بهبود خواهد یافت.
دیدگاهتان را بنویسید