این روزها میتوان کاربران فضای مجازی را از طریق کوکیها، IPهای شبکه، حرکات موس و سایر ترفندها ردیابی کرد. به صورت عادی این ردیابی برای جلوگیری از حملات روباتها و همچنین تعیین نیازها و ترجیهات کاربران برای نمایش تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد. برای انجام این کار تمام دریافت کنندگان اطلاعات باید از کاربر رضایت را دریافت کنند، اما گاهی سودجوها و خرابکارها برای رسیدن به اهداف خود از ردیابی کاربران استفاده میکنند و دائما هم در حال ارائه راههای جدیدی هستند. یکی از این ترفندها که به تازگی کشف شده استفادها از اثر انگشت پردازنده گرافیکی است.
تا چندین برابر سریعتر و دقیقتر از گذشته
محققان حوزه فناوری در تحقیقات خود متوجه وجود یک روش جدید، با دقت بسیار بالا برای شناسایی و ردیابی کاربران شدهاند: اثر انگشت پردازشگر گرافیکی. آنها در آزمایش بزرگی که بر روی 2500 دستگاه انجام شده بود، متوجه شدند که این روش میتواند از سایر روشهای شناخته شده تا 67 درصد سریعتر باشد. در این روش برای ردیابی پردازندههای گرافیکی مبتنی بر WebGL 2.0 حداقل به 8 ثانیه زمان برای به دست آوردن اثرانگشت منحصر به فرد کارت گرافیک نیاز است. اما این زمان در برخی موارد، تنها به 150 میلیثانیه میرسد و همچنین دقت را تا 98 درصد افزایش میدهند.
WebGL 2.0 متهم ردیف اول
در این تکنیک برای به دست آوردن اثر انگشت سختافزاری دستگاه به پردازنده گرافیکی متکی هستند. در این روش حتی تغییر یا جایگزینی برخی از مولفهها هم نمیتواند در فرآیند ردیابی کاربر تاثیری بگذارد. اما مهمترین عامل برای امکانپذیر کردن این ردیابی WebGL 2.0 API است، که البته این روزها کمتر مورد استفاده قرار میگیرد اما با این وجود هنوز برخی از وبسایتهای محبوب مانند Google Maps یا IKEA از آن استفاده میکنند.
نیاز به بازنگری در استفاده از استاندارد WebGL
با توجه به آنچه که در این مقاله تحقیقاتی گفته شده است، یکی از مهمترین راههای جلوگیری از بر جا گذاشتن اثر انگشت پردازنده گرافیکی، عدم استفاده از WebGL است. در واقع، استاندارد WebGL تنها برای 1٪ از ده هزار وب سایت برتر رتبه بندی شده توسط Alexa مورد نیاز است، که نشان میدهد این API می تواند توسط مرورگرها به طور پیش فرض غیرفعال شود. به این شکل خطر بر جا گذاشتن اثر انگشت کارت گرافیک تا میزان بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.
انجمن Khronos، که مسئول رابط WebGL است، در تلاش است که احتمال ردیابی اثر انگشت کارت گرافیک را تا حد امکان کاهش دهد.
مطالب مرتبط:
مگه پردازنده اثر انگشت داره؟
بله داره منظور اثری که برای ردیابی از خودش باقی میگذاره. قبول دارم این مفهوم کمی در ترجمه گم شده، در زبان انگلیسی fingerprinting به معنای انگشت نگاری است، که در اینجا منظور انگشت نگاری از GPU است. منتها ما در فرهنگ عامیانه خودمون برای رد یابی از “رد پا” استفاده می کنیم. مثلا میخوایم عامیانه از پلیس بپرسیم اثری پیدا کرده میگیم ردپایی از طرف پیدا کرده یا نه، نمی یایم تخصصی بگیم آیا اثر انگشتی از طرف پیدا کرده یا نه! به همین جهت اگرچه ترجمه وفادارانه صحیح Finger Print همون اثر انگشته که در متن اومده ولی به دلیل مفهومی شاید بهتر بود از کلمه رد پا استفاده میشد تا مفهوم موضوع در زبان مقصد رسا تر باشد.