به نظر می رسد AMD آماده ارائه جانشین FSR 1.0 است و قصد دارد در نهایت یک ارتقاء دهنده مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه دهد که میتواند با XeSS و DLSS 2.0 رقابت کند. در ارائهای که Videocardz از آن خبر داده، میتوانیم ببینیم که توماس آرسیلا و کالین رایلی از AMD قرار است “نسل بعدی سیستم ارتقاء تصویر برای بازیها” را در تاریخ 23 مارس (3 فروردین) در کنفرانس GDC ارائه کنند – چیزی که بیشتر به یک جانشین برای FSR شبیه است.
آیا AMD در نهایت قصد دارد FSR 2.0 را مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه کند؟
راهحلهای ارتقاء مبتنی بر یادگیری ماشینی مانند FSR و XeSS و DLSS 2.0 شبیه هم نیستند. در حالی که XeSS و DLSS 2.0 سیستمهای ارتقاء مقیاس مبتنی بر یادگیری/استنتاج عمیق هستند و از سختافزار واقعی برای بهبود عملکرد بدون هیچ گونه کاهش جدی کیفیت استفاده میکنند – FSR یک ارتقاء فضایی ساده است. این دو کلاس پیشرفته حتی در کلیات هم با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و مانند تغییر اندازه چیزی در فتوشاپ در مقابل تغییر اندازه چیزی در هوش مصنوعی گیگاپیکسل است که دومی یک نتیجه بسیار برتر است.
با این وجود، به نظر میرسد که قرار است همهی اینها تغییر کنند زیرا AMD یک برنامه برای ارائه آماده کرده است که به شدت شبیه به اولین ارائه پایه در FSR 2.0 (یا هر چیزی که AMD تصمیم دارد آن را بنامد) به نظر میرسد. البته بسیار بعید است که آنها در همین مرحله همهچیز را کاملا عرضه کنند، اما ممکن است MVP های اولیه / ساختهای توسعه تکنیکهای جدید ارتقاء مقیاس AMD را مشاهد کنیم.
“کمی بعد در صبح، کالین رایلی و توماس آرسیلا ما را از طریق صحبتهای خود در مورد فناوری ارتقاء تصویر نسل بعدی برای بازیها راهنمایی خواهند کرد. این جلسه برخی از آخرین تحقیقات AMD در زمینه فناوری ارتقاء تصویر و همچنین چگونگی کمک به بهبود تجربه بازی با کمک این فناوری را پوشش خواهد داد.”
FSR 1.0 یک ارتقاء دهنده فضایی الگوریتمی است، اما DLSS 2.0 یک سیستم استنتاج کیفیت همراه با یادگیری ماشینی از تصاویر ورودی با وضوح پایینتر است. این فناوری از یک حلقه بازخورد زمانی استفاده میکند و بسیار پیچیدهتر از ارتقادهندههای فضایی استانداردی است که برای چندین دهه در پلاگینهای شخص ثالث وجود داشتهاند. یادگیری ماشینی به ما امکان میدهد در شرایط خاصی به نتایجی دست یابیم که بازتولید آنها با استفاده از معماری های نرم افزار سنتی از نظر محاسباتی غیرممکن است. این یکی از دلایلی است که باعث میشود AMD FSR در رزولوشنهای پایینتر به شدت ضعیف عمل کند و در رزولوشنهای بزرگتر بسیار بهتر خود را نشان دهد.
متن باز بودن از شرطهای مهم برای موفقیت FSR 2.0
مهمترین ویژگی مثبت FSR برای AMD این بوده که آنها آن را به صورت متن باز برای استفاده همه قرار دادند و پذیرفته شدنش توسط توسعه دهندگان بازی بسیار مهم بود. به احتمال زیاد AMD میتواند نسخه جدید FSR را نیز، دوباره به صورت منبع باز عرضه کند. از آنجایی که Intel XeSS قبلاً متعهد شده است که متن باز باشد، این چیزی است که گیمرها و توسعه دهندگان به راحتی از AMD انتظار دارند. البته ناگفته نماند که پردازندههای آیندهی AMD، همهی سخت افزار مورد نیاز برای پشتیبانی از تکنیک های پیشرفته ارتقاء مقیاس را در خود خواهند داشت.
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید