بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

مقدمه:

شرکت AMD بدون شک به عنوان قدرتمندترین و تنها رقیب شرکت Intel در بخش پردازنده‌های کلاس کاربری، همیشه کار سختی را در پیش داشته است. از طرفی باید دائم آماده ارائه محصولی جدید مطابق با آخرین تحولات فن آوری را ارائه کند، و از طرف دیگر، محصول ارائه شده، باید مورد پسند کاربران سختگیر قرار گیرد و در عین حال به اندازه کافی در بازار رقابتی امروز، از نظر اقتصادی موفق ظاهر شود.

پردازنده‌های سری 7000 رایزن و پلتفرم AM5، از بسیاری جهات، به این اهداف رسیده اند. خوشبختانه عملکرد خوب پلتفرم AM5 به لطف حضور دو خانواده متنوع از سری پردازنده‌های 7000 رایزن بیش از پیش در میان کاربران جای باز کرده است و به راحتی برای هر نوع کاربری می‌توان ترکیبی از این پردازنده‌ها و یک مادربرد خوب را انتخاب کرد.

شرکت AMD در ابتدا پردازنده‌های عادی 7000 رایزن را روانه بازار کرد که عملکردی فوق العاده در زمینه رندرینگ و پردازش‌های موازی از خود نشان دادند و در این روزها هم این شرکت مشغول ارائه نسخه‌های 3D-V Cache همان پردازنده‌ها است تا در بخش گیمینگ، قلب گیمر‌های Hardcore را تصاحب کند.

هر دو گروه از پردازنده‌های رایزن 7000 کاملا سازگار با مادربرد‌های AM5 هستند و با یک آپدیت بایوس ساده می‌توان از تمام قدرت پردازنده‌های رایزن 7000 بر روی مادربردهای سری 600 AMD استفاده کرد.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در این میان انتخاب یک مادربرد خوب AM5، یکی از پر چالش ترین و مهمترین کارهایی است که باید دقت کافی برای آن به خرج داد. یک مادربرد مناسب می‌تواند، ضمن ارائه عملکرد عالی، اتصالات متنوع، و سازگاری بالا، حداقل دردسر را برای ست آپ اولیه داشته باشد. در عین حال، با دارا بودن یک VRM قدرتمند، مادربرد یک خوب باید توانایی بالایی را درزمینه اورکلاک رم و پردازنده از خود نشان دهد.

شرکت معظم گیگابایت، به عنوان یکی از شرکای نزدیک شرکت AMD در امر تولید مادربرد، بهترین و آخرین فن آوری‌های روز خود را به همراه مادربرد‌های AM5 روانه بازار کرده است.

در میان مدلهای مختلفی که گیگابایت برای همراهی با پردازنده‌های رایزن ارائه کرده است، یک مدل – با قیمت مناسب – نه تنها در میان سبد محصولات گیگابایت، بلکه در برابر دیگر رقبای سر سخت مانند محصولات ایسوس، MSI و Asrock جایگاه ویژه ای را از آن خود کرده است.

به گونه ای که هم اکنون، پر فروش ترین مادربرد AM5 دنیاست و به دلیل تقاضای بسیار زیاد، قیمت جهانی این مادربرد، حداقل بین 100 تا 150 دلار بالاتر از MSRP به فروش می‌رسد. امروز برای اولین بار در ایران، به بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER می‌پردازیم که از طرف نماینده رسمی‌‌ گیگابایت در ایران در اختیار ما قرار گرفته است.

این مادربرد را می‌توان متعادل ترین مادربرد High End سوکت AM5 قلمداد کرد که در کلاس کاربری خود، حرف اول را در میان تمام رقبا می‌زند. تمام درگاه‌های M.2 این مادربرد از نوع PCIe Gen.5 است، و از آخرین فن آوری‌ها و جدید ترین اتصالات پر سرعت بهره می‌برد.

بدون معطلی به سراغ بررسی این غول می‌رویم.

معرفی محصول:

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

مادربرد Gigabyte B650E Aorus Master پس از مدل Tachyon که – هیچ وقت سعادت دیدارش را در ایران نداشتیم – دومین مادربرد High End چیپست B650E در سبد محصولات گیگابایت محسوب ‌می‌شود.

البته Tachyon مادربرد مخصوص اورکلاکر‌ها است و اگر این مدل را حساب نکنیم، رسما مادربرد B650E Aorus Master قوی‌ترین مادربرد B650E گیگابایت محصوب می‌شود.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

شرکت AMD تا به امروز مجموع چهار مدل چیپست را برای همراهی با پردازنده‌های رایزن 7000 روانه بازار کرده است. مادربردهای X670E و X670 مجهز به 2 چیپست ترکیبی هستند و مدلهای B650E و B650 فقط دارای یک چیپست می‌باشند. مهمترین تفاوت این مادربرد‌ها در بحث تعداد خطوط PCIe Lanes و تعداد درگاه‌های USB آنهاست، که در مدل B650E معقول ترین تعداد این خطوط و درگاه‌ها را برای کلاس کاربری شاهد هستیم.

مادربرد‌های B650E از نظر توانایی اورکلاک هیچ کم و کسری از مدلهای X670 و X670E ندارند و صرفا دعوا بر سر تعداد اتصالات اضافی است که امروز در مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت خواهیم دید، حتی تعداد اتصالات و درگاه‌های آن، از مادربرد‌های High End چیپ Z790 اینتل بیشتر و بهتر است.

قیمت MSRP مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت حدود 375 دلار است که با توجه به تقاضای شدید بازار برای خرید آن در بسیاری از نقاط جهان قیمت این مادربرد به 550 دلار هم رسیده است.

مدار VRM مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت مشابه مدل X670E Master گیگابایت است، و از این نظر، گیگابایت در بحث اورکلاک هیچ چیزی کم نگذاشته است. ارتباط شبکه سه بانده Wi-Fi 6E در کنار بلوتوث نسخه 5.2 و کارت شبکه 2.5 گیگابیتی از جمله دیگر امکانات این مادربرد به شمار می‌رود.

درحالیکه برای تجربه سرعت خارق العاده حافظه‌های SSD از نوع PCIe Gen.5 بر روی پلتفرم Z790 اینتل مجبور به گدایی خطوط PCIe Lanes از کارت گرافیک هستید، اما در پلتفرم AMD با سربلندی می‌توان حداقل یک حافظه  SSDاز نوع Gen.5 را بدون دزدی خطوط PCI از کارت گرافیک استفاده کرد.

اما اگر نیاز به تعداد بیشتری درگاه M.2 مجهز به پهنای باند Gen.5 باشید، مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت شما را نا امید نمی‌کند و هر 4 درگاه M.2 این مادربرد مستقیما به پردازنده متصل هستند و شما می‌توانید از هر 4 درگاه برای SSD‌های Gen.5 بهره ببرید.

جعبه و وسایل همراه:

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

جعبه مادربرد B650E AORUS MASTER گیگابایت تم مشکی و بنفش دارد. نماد فالکن، شاهین آئوروس مهمترین المان روی جعبه است که به چشم می‌آید.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در پشت جعبه، خصوصیات برجسته مادربرد، اعم از VRM قدرتمند، سینک‌های خنک کننده ضخیم برای VRM و درگاه‌های M.2، ارتباط سریع شبکه Wi-Fi 6E، دکمه برجسته آزادسازی قفل اسلات اول گرافیک، و پشتیبانی از SSD‌های PCIe Gen.5 ذکر شده است.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

اقلام داخل جعبه شامل موارد زیر است:

  • بج فلزی Aorus
  • آنتن بلوتوث و Wi-Fi
  • یک برگ استیکر آئوروس
  • دو عدد کابل ساتای اسلیو شده
  • یک عدد سنسور سنجش نویز
  • دفترچه راهنما و بروشور نصب
  • دو عدد کابل اکستنشن ARGB
  • دو عدد حسگر ترمیستور برای سنجش دما
  • مبدل Q-Connector برای نصب راحت اتصالات فرانت پنل کیس

طراحی و امکانات سخت افزاری:

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت سایز ATX دارد. از نظر ظاهر میراث دار ساختار تنومند و صنعتی کلاسیک مادربردهای آئوروس گیگابایت است.

طراحی این مادربرد ترکیبی است از رنگ مشکی مدار چاپی، با قطعات فلزی نقره فام و مشکی سینک‌ها، که در سطح مادربرد به زیبایی چیدمان شده اند.

گارد بالای پنل I/O حالت آینه شفاف دارد و به زیبایی نور را منعکس می‌کند.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در پشت مادربرد نیز، مهمترین عنصر قابل توجه، بک پلیت سراسری تمام مشکی است که در بخشی از حاشور زیبا به همراه نام آئوروس به چشم می‌خورد.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در بخش فوقانی، از چپ به راست، مهمترین بخش‌ها شامل ورودی دوگانه برق پردازنده، شامل یک جفت سوکت 8 پین است که بیش از 300 وات توان را برای تغذیه پردازنده فراهم می‌کند.

هر دو سوکت دارای آرمور و سپر فلزی هستند، همچنین کانکتور‌ها از نوع یک تکه فلزی در نظر گرفته شده اند تا کوچکترین ضعفی در انتقال نیرو به پردازنده وجود نداشته باشد.

در سمت چپ تصویر، به ترتیب، سه هدر PWM مخصوص فن داریم که به ترتیب متعلق به CPU_FAN، CPU_OPT، و PUMP واتر کولر.

شرکت گیگابایت خیال کاربر را برای اتصال پمپ راحت کرده است. اولا کلیه هدر‌های فن روی مادربرد قادر به تامین 2 آمپر نیرو برای اتصال فن و پمپ هستند، بنابراین بدون کوچکترین افت توان، تمام هدر‌های فن می‌توانند به عنوان هدر پمپ نیز مورد استفاده قرار گیرند و یا به هر هدر این مادربرد می‌توان تا 4 فن را متصل کرد.

در انتها نیز، دو خروجی نورپردازی، یکی 4 پین – 12 ولت برای اتصال دستگاه‌های مجهز به نورپردازی RGB، و دیگری 3 پین – 5 ولت برای اتصال دستگاه‌های مجهز به نورپردازی ARGB قرار دارد.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

حاشیه سمت راست مادربرد، از بالا به ترتیب، دکمه مینیاتوری پاور، دیباگر مادربرد، کانکتور تقویت شده 24 پین و تعداد 2 عدد هدر فن PWM قرار دارد.

یک خروجی USB Type C از نوع 20Gbps نیز برای فرانت پنل کیس در این بخش حضور دارد.

هر 4 اسلات رم در مادربرد B650E آئوروس مستر از نوع تقویت شده است که می‌تواند تا 128 گیگابایت رم از نوع DDR5 را با پشتیبانی از فرکانس کاری بالای 6666 مگاهرتز، پذیرایی کند.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

اهرمPCIe Easy Latch  ابتکار جدید گیگابایت برای رهایی از مشکل آزاد سازی قفل اسلات کارت گرافیک در نسل جدید B650E است.

کارت‌های گرافیک امروزی بک پلیت‌های بسیار ضخیم و درشتی دارند، زمانی که درون اسلات گرافیک روی مادربرد قرار میگیرند، قفل اسلات PCI Express با وجود سینک‌ M.2 بالای آن، عملا از دسترس خارج می‌شود.

اهرم Easy Latch به کاربر کمک می‌کند تا به راحتی بتواند ضامن اسلات گرافیک را آزاد کند.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت، تعداد سه اسلات کامل PCI Express دارد، که اولین درگاه از بالا منشعب از پردازنده، از نوع Gen.5 با پهنای باند کامل x16 است، و دو درگاه پایینی منشعب از چیپست از نوع PCIe Gen.4، به ترتیب با پهنای باند x4 و x2 در پایین مادربرد نزدیک به هم قرار گرفته اند. خوشبختانه دیگر SLI از طرف سازندگان گرافیک پشتیبانی نمی‌شود بنابراین، پشتیبانی از آن هم در مادربرد‌های جدید وجود ندارد.

در حاشیه سمت راست مادربرد، تعداد 4 درگاه SATA III حضور دارند، که البته، مشخصه گیگابایت از تعداد درگاه‌های ساتا کم کرده و خطوط مربوطه را در درگاه‌های M.2 استفاده کرده است.

در ادامه سوکت مخصوص USB 3 فرانت پنل به صورت 90 درجه قرار دارد.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

این مدل تنها مادربرد High End چیپ B650E بازار است که هر 4 درگاه M.2 آن مستقیما به پردازنده متصل هستند و هر 4 درگاه از سرعت PCIe Gen.5 پشتیبانی می‌کنند. البته فقط در صورت استفاده از درگاه فوقانی M.2 پهنای باند درگاه گرافیک نصف نمی‌شود و اگر از درگاه‌های دیگر استفاده کنید، پهنای باند درگاه گرافیک به PCIe Gen.5 x8 کاهش می‌یابد.

هر 4 درگاه از سیستم خنک کننده مجهز به پد‌های حرارتی دو طرف بهره می‌برد.

گیگابایت از مکانیسم جدید لچ‌های فنری برای بستن حافظه‌های M.2 بهره گرفته تا کاربران دیگر دشواری بستن پیچ‌های ریز حافظه‌های M.2 را نداشته باشند.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

نحوه اتصال درگاه‌های M.2 و همچنین اسلات‌های PCIe به پردازنده و چیپست به شرح تصویر فوق است.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

کیفیت و ضخامت سینک‌های خنک کننده درگاه‌های M.2 مادربرد Master در بالاترین سطح قرار دارد.

سینک بزرگ و قطور درگاه M.2 فوقانی که مخصوص حافظه‌های Gen.5 است، نیز، کیفیت و سنگینی مثال زدنی دارد.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

لبه پایین مادربرد سراسر پر از اتصالات متنوع است. از سمت چپ تصویر، هدر‌های مخصوص i/o پنل کیس قرار دارد که در بالای آن سه هدر دو پین، مخصوص سنسور نویز، سنسور دماسنج و ریست بایوس قرار دارد. سپس دکمه Multi-Function قرار دارد که داخل بایوس می‌توان به آن وظایف مختلفی را محول کرد. برای مثال میتوان از آن برای روشن و خاموش کردن RGB، ریست، بازخوانی حالت Safe Mode بایوس و یا ورود مستقیم به بایوس استفاده کرد.

پس از آن دو هدر 4 پین فن PWM، دو خروجی USB 2.0 فرانت پنل، سه هدر دیگر فن دیگر، و دو خروجی نورپردازی شامل یک خروجی 4 پین RGB و یک خروجی 3 پین ARGB ‌می‌شود.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در بخش صوتی، مادربرد B650E Aorus Master مجهز به چیپ Realtek ALC1220-VB است که گیگابایت آن را در ترکیب با خازن‌های ژاپنی چمیکون و WIMA در کنار DAC پر قدرت ESS SABRE HI-FI 9118 DAC به کار گرفته است. چیپ 1220 اگرچه مربوط به نسل‌های پیشین است، اما همچنان عملکردی پرقدرت دارد و ‌می‌تواند انواع هدفون‌ها و اسپیکر‌های حرفه‌ای را تغذیه کرده و شما را از هر لحاظ نسبت به داشتن یک کارت صدای پر قدرت بی نیاز کند. کل این مجموعه در زیر سینک سراسری خنک کننده M.2 قرار دارد.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

اتصالات I/O پنل مادربرد شامل دو خروجی جک صوتی و یک درگاه خروجی صدای اپتیکال، درگاه 2.5 گیگابیتی LAN، تعداد 5 عدد USB 10Gbps که چهار عدد از نوع A، و یک عدد از نوع C، چهار درگاه USB 5Gbps نیز در این بخش حضور دارند. یک درگاه HDMI هم برای خروجی تصویری گرافیک مجتمع در نظر گرفته شده است. دو اتصال طلایی رنگ هم برای اتصال آنتن SMA برای چیپ وایرلس Wi-Fi6E و بلوتوث نسخه 5.2 قرار داده شده است. گیگابایت دو دکمه Q-Flash Plus مخصوص به روز رسانی بایوس، و CMOS Clear را نیز در این بخش قرار داده است.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

با برداشتن سینک‌های VRM به سراغ مدار تغذیه می‌رویم، که مشابه مدل X670E Master طراحی شده است.

بخش VRM مادربرد B650E Aorus Master توسط دو ورودی برق 8 پین تغذیه می‌گردد. شرکت گیگابایت یک مدار 16 فازی را فقط برای تغذیه V-Core پردازنده در نظر گرفته است. این مدار توسط کنترلر PWM هشت کاناله مدل Renesas RA229620 مدیریت می‌شود.

هر کانال این کنترلر به دو فاز از نوع RAA22010540 متصل است که در مجموع می‌شود 16 فاز. این شانزده فاز Smart Power Stage یکصد و پنج آمپری مجموع 1680 آمپر نیرو را برای پردازنده فراهم می‌کنند که رقمی‌‌بسیار فراتر از نیاز گشنه ترین پردازنده رایزن 7000 است. گیگابایت همچنین 2 فاز 90 آمپری را برای SOC که مخصوص گرافیک مجتمع پردازنده است اختصاص داده، و همچنین تعداد 2 فاز 90 آمپری را برای تغذیه دیگر بخش‌های پردازنده استفاده کرده است.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

گیگابایت از سینک‌های چند طبقه با روکش نانوکربن برای خنک سازی مدار VRM این مادربرد استفاده کرده است. سینک‌های بخش VRM فوق العاده ضخیم با طراحی خاص پره ای، نهایت خنک سازی را برای VRM به همراه می‌آورد. گیگابایت یک لوله انتقال حرارت 8 میلیمتری را در بطن این دو بخش از سینک خنک کننده به کار برده است.

سیستم تست:

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER
1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهAMD Ryzen R9 7950X
مادربردGIGABYTE B650E AORUS MASTER
کارت گرافیکGIGABYTE RTX 3060 Ti AORUS MASTER 8G
رمADATA XPG LANCER RGB 2X16G 5200MHz CL38
واتر کولینگASUS ROG RYUJIN II 360
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG

بررسی کارایی

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

برای تست مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت، از پردازنده Ryzen 9 7950X استفاده کردیم که پرچمدار پردازنده‌های سری 7000 رایزن است.

لازم به ذکر است، حداکثر دمای کاری عادی این پردازنده تحت لود بر روی CCD1، (که نیمی ‌از هسته‌ها را شامل می‌شود) به 95 درجه سانتیگراد می‌رسد و شرکت AMD این دمای کاری را برای این پردازنده طبیعی قلمداد می‌کند. شاید در ظاهر 95 درجه دمای دلچسبی نباشد اما بازهم جای شکرش باقی است مثل 13900K با دمای بالای 100 درجه دست و پنجه نرم نمی‌کنیم.

برعکس اینتل که نمیتواند دمای کاری پرچمدار خود را کنترل کند، اما شرکت AMD میتوانست به راحتی 15 درجه از سقف این دما کم کند، صرفا اگر به خاطر سازگاری کولر‌ها، ضخامت IHS پردازنده را بیش از حد زیاد نمی‌گرفت. به هر شکل، مادامی‌که دما به 100 نرسد، و پردازنده Throttle نکند، ما راضی هستیم.

برای خنک کردن پردازنده به دلیل عدم سازگاری مکانسیم بست واترکولر سیستم تست ما با سوکت AM5، مجبور به استفاده از واترکولر متفرقه شدیم. این موضوع را حتما در گوشه ذهن خود داشته باشید که علیرغم تلاش شرکت AMD، تمام کولر‌های سازگار با AM4 لزوما سازگار با AM5 نیستند و فقط کولرهایی که مکانیسم بست بلاک روی مادربردشان، نیاز به براکت پشتی اختصاصی نداشته باشند (به عبارت دیگر از براکت پشتی استاندارد خود AMD استفاده کنند) سازگار با AM5 خواهند بود. دلیل این موضوع آن است که برخلاف مادربرد‌های AM4، شما قادر به بیرون آوردن براکت پشتی AM5 نیستید بنابراین هر مدل کولری که داشته باشید، صرفا باید روی براکت استاندارد AM4 نصب شود و از خودش براکت مخصوص نداشته باشد.

در مورد اورکلاک پردازنده، واقعیت موضوع این است که به دلیل مشکلات شخصی که در زمان تست این پلتفرم درگیر آن بودم فرصت کافی برای توئیک و آزمون پتانسیل اورکلاک پردازنده فراهم نبود. در مورد اورکلاک رم، به دلیل فقدان پتانسیل اورکلاک رمهای سیستم تست ما، امکان اورکلاک رم نیز فراهم نشد، اما نمایندگی محترم شرکت گیگابایت یک کیت رم اضافی دیگر را برای تست اورکلاک این مادربرد در اختیار ما قرار دادند که بتوانیم برای اورکلاک رمها از آنها استفاده کنیم.

بر روی وبسایت رسمی ‌شرکت گیگابایت، این مادربرد از سقف فرکانسی 6666 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند، اما به لطف توانایی بی نظیر در اورکلاک رمها، ما توانستیم کیت رم فرکانس 6000 گیگابایت را تا 7100 مگاهرتز، بدون دردسر و کاملا استیبل اورکلاک کنیم. از این نظر مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت مادربردی فوق العاده از نظر توانایی اورکلاک محسوب می‌شود.

دمای VRM این مادربرد نیز در سخت ترین شرایط، به حداکثر 41 درجه رسید که در رنج عالی قرار دارد. بدون معطلی به سراغ جداول تست‌ها می‌رویم، با ذکر این نکته که این اولین بررسی ما از پلتفرم AM5 و پردازنده 7950X است.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در تست Time Spy مجموع بنچمارک 3D Mark، پردازنده 7950X توانست جایگاه سوم را در جدول ما از آن خود کند. البته بین خودمان باشد، 3D Mark زیاد از طرفدار پردازنده‌های AMD نیست.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در تست سنجش توانایی پردازش Passmark، نتیجه 7950X تقریبا با 13900K یکی بود.

شاید از نظر سازگاری با رمهای DDR5، پلتفرم AMD پشت سر اینتل قرار داشته باشد، اما از نظر توانایی به کار گیری آنها، بدون شک AMD بهتر از اینتل می‌تواند از آنها استفاده کند. این پلتفرم توانست در تست زمان تاخیر رمهای ما، صدر جدول را از آن خود کند.

در تست پهنای باند رم بنچمارک AIDA64 نیز با عملکرد بی نظیر مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت روبه رو هستیم. به طوری که در رده بالای پلتفرم‌های کلاس کاربری DDR5 سوکت AM5 ما قرار گرفت.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

تست Geekbench طیف وسیعی از بنچمارک‌ها را بر روی پردازنده انجام می‌دهد. نتیجه آن عالی بود و این پردازنده با فاصله کمی‌از 13900K ایستاد. مشخص است که به راحتی فقط با کمی‌اورکلاک می‌توان به قدرت 13900K رسید.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در تست Crystal مخصوص سنجش سرعت حافظه SSD، مجدد این مادربرد در صدر لیست ما قرار گرفت.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در تست گیمینگ، 7950X فقط با درصد بسیار ناچیزی پشت سر 13900K قرار دارد.

در مجموع تست‌های PCMark10 هرچند 3D Mark در تست Time Spy چندان با 7950X مهربان نبود، اما در عوض در تست PCMark10 به خوبی توانایی این پردازنده را نشان داد.

همه به لطف توانایی مطلوب مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت است که تمام پتانسیل پردازشی این پردازنده را به الفعل تبدیل می‌کند.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

با تست 7zip به سراغ بنچمارکهای رندر می‌رویم. اینجا که AMD واقعا در برابری رقبای اینتلی خودش خوش درخشید.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در تست رندر سینی بنچ R20، این پلتفرم با فاصله بسیار کمی‌از 13900K در جدول ایستاد. این فاصله به قدری کم است که با اورکلاک می‌توان به راحتی به آن رسید.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در تست رندر موتور Corona Ray تقریبا قدرتی برابر با 13900K را شاهد هستیم.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

در تست رندر ویدیویی، پردازنده 7950X قدرتی برابر با 12900K داشت و در جایگاه سوم پس از 13900Kو 12900K قرار گرفت. اصولا در تستهای رندر ویدیو همیشه به صورت تاریخی زمین بازی متعلق به پردازنده‌های اینتل بوده است.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

تست رندر موتور Vray، قدرتی برابر با 13900K را برای 7950X به تصویر کشید.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER

و در پایان، در تست به روز شده رندر موتور وی ری، پردازنده 7950X به فاصله کمی‌از 13900K متوقف شد.

نتیجه گیری:

مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت یک گزینه عالی برای تجربه پردازنده‌های جدید رایزن است. این مادربرد با امکانات کامل و اتصالات متنوع به راحتی می‌تواند کلیه نیازهای شما را برآورده سازد.

از بابت طراحی ظاهری ترکیب کلی و رنگ آمیزی طوسی و مشکی مادربرد B650E AORUS MASTER، جذابیت خاصی را به آن داده است. این مادربرد بسیار سنگین است چرا که اجزای همه ی سینک‌ها، تماما فلزی است. کیفیت سینک‌های به کار رفته در آن نیز کاملا از روی تصاویر مشخص است.

از نظر سازگاری با رمهای DDR5، حتما هر مدل مادربرد سری 600 رو تهیه می‌کنید، می‌بایستی پیش از استفاده بایوس آن را آپدیت کنید. خوشبختانه مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت امکان آپدیت بایوس به صورت سیستم خاموش را دارد و شما به راحتی می‌توانید با آپدیت بایوس، احتمال نا سازگاری را با رمهای DDR5 رفع کنید.

بایوس سر راست، در دسترس بودن گزینه‌های حیاتی به صورت دکمه فیزیکی، مانند ریست بایوس، و حالت Safe Mode به لطف حضور دکمه اضافی قابل برنامه ریزی، همه از جمله امکانات جذابی است که در صورت بروز خطا به هنگام اورکلاک، عیب یابی را مثل آب خوردن راحت کرده است.

چهار درگاه M.2 همه با پهنای باند PCIe Gen.5، مجهز به سینک‌های ضخیم دو طرفه، پشتیبانی از نورپردازی با چهار خروجی، 2 خروجی RGB و دو خروجی ARGB. ارتباط بی سیم Wi-Fi 6E، بلوتوث نسخه 5.2، تعداد زیادی درگاه USB و ارتباط 2.5 گیگابیتی LAN اینتل، همه از جمله خصوصیات و امکانات این مادربرد به شمار می‌روند.

در پایان، ضمن تشکر از دفتر محترم گیگابایت برای در اختیار قرار دادن این مادربرد به جهت تست، با توجه به امتیازات خوبی که در تست‌ها شاهد بودیم، و همچنین عملکرد مناسب، امکانات خوب، و کیفیت مطلوب ساخت، و تجهیز آن به مدار تغذیه پر قدرت برای پردازنده، به ترتیب، نشان پیشنهاد منتخب سردبیر و نشان بهترین کارایی را به آن اهدا می‌کنیم.

بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE B650E AORUS MASTER
مزایا:
  • پتانسیل بسیار بالا در اورکلاک
  • مجهز به حسگر سنجش نویز
  • تعداد 10 هدر فن PWM/DC
  • VRM گرانقیمت – قدرتمند – خنک
  • تعداد فراوان و متنوع درگاه‌های USB
  • طراحی فوق العاده زیبا و شیک مادربرد
  • مجهز به دو حسگر دماسنج (ترمیستور)
  • مجهز به کارت شبکه LAN 2.5 گیگابیتی
  • مجهز به نمایشگر دیباگر وضعیت مادربرد
  • مجهز به خروجی‌های نورپردازی RGB و ARGB
  • مجهز به بک پلیت سراسری فلزی با روکش نانو کربن
  • سطح مادربرد کاملا پوشیده  از آرمور فلزی خنک کننده
  • پشتیبانی از حافظه‌های SSD از نوع PCIe Gen.5 x4
  • پشتیبانی از رم DDR5 با فرکانس‌های بالای 6666 مگاهرتز
  • جایگزینی لچ به جای پیچ برای بستن حافظه‌های NVMe
  • ضمانت 3 ساله آواژنگ نماینده رسمی‌‌برند گیگابایت در ایران
  • استفاده از کامپوننت‌های با دوام و با کیفیت در تمامی‌‌بخش‌ها
  • تمام اسلاتهای درگاه M.2 مجهز به پد و سینک خنک کننده دو طرفه
  • مجهز به بلوتوث نسخه 5.2 و کارت شبکه بی سیم AC از نوع Wi-Fi 6E
  • وجود اهرم برجسته آزادسازی اسلات PCI Express گرافیک در اسلات اول   
معایب:
  • چیپ صدا بهتر بود از مدلهای جدیدتر Realtek استفاده شود.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • اگر تصمیم به خرید پلتفرم جدید AMD را دارید، مادربرد B650E Aorus Master گیگابایت را در صدر لیست خود قرار دهید، بهترین مادربرد چیپ B650E سوکت AM5 است که، همه به دنبال تهیه آن هستند.
9.5امتیاز9.9راندمان9.7امکانات9.5بایوس9.7اورکلاک و کولینگ9طراحی9.5نرم افزار9.7کیفیت ساخت9ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

31 دیدگاه

  1. Avatar م گفت:

    سلام .من وقتی از داخل بایوس می‌خوام xmp رو فعال کنم بعد از ری استارت دیگه سیستم بالا نمیاد و boot failed می‌نویسه، نمی‌دونم مشکل کجاست. بایوس آپدیت کردم بازم فایده نداشت….
    مدل مادربرد: gigabyt b660ds3h ax

    مدل پردازنده: Intel Core i5-12400F

    مدل رم :
    Corsair 16 3200mhz
    ممنون

    • Avatar آرمین گفت:

      رمها رو جا به جا کنید، یا از یک ماژول رم استفاده کنید اگر مشکل باقی موند، یا رمها رو روی یک سیستم دیگه چک کنید یا رم دیگری رو روی این سیستم. اگر این رم روی سیستم دیگری با XMP بالا اومد مشکل از مادربرده که باید بفرستید گارانتی، اگر رم دیگری روی مادربرد با XMP بالا اومد پس مشکل از رم شماست باید بفرستید گارانتی.

  2. Avatar امیر گفت:

    بررسی کاملی بود ممنونیم از شما

  3. Avatar علی گفت:

    حیف سیستم رو خریدم وگرنه با این اوصاف انصافا رو دست این ترکیب نیست

  4. Avatar حسن قهرمانی گفت:

    چیپ ست های X670E نسبت به X650E خیلی گرونتر هستن بنظرتون ارزش اونهمه اختلاف قیمت رو داره؟

    • Avatar آرمین گفت:

      خیر ارزش نداره. البته مادربرد های X670E داریم که ارزونتر از این مادربرده و خرید اونها هم اررزش نداره.

  5. Avatar علی گفت:

    سلام وقت بخیر
    سه تا سوال دارم
    1-این دمای 95 درجه در استفاده عادی برای مدل 7600x و همین سی پیو که شما بررسی کردید یکی است.
    2-دما در بازی چند درجه بالا تر از 100 میره
    3-شما اطلاع دارید کی مادربرد وارد بازار می شود. شرکت وارد کننده رو نام می برید
    ممنون

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام، ببنید، رسیدن به حداکثر دمای 95 درجه در تست های سنگین بنچمارک های ما اتفاق افتاده، در استفاده معمولی و لود های سبک مثل گیمینگ این دما ماکسیموم باید دورو بر 90 درجه باشه. برای پردازنده 7600X هم همینطوره، ماکسیموم دمایی که در لود های سبک باید دریافت کنید دورو بر 90 باید باشه و سقف مجاز برای 7600X هم همون 95 درجه است. هرچه کولر بهتری داشته باشید دما مناسبتر خواهد بود. و البته هر چه شانس بهتری در پردازنده داشته باشید (پردازنده بهتری نصیبتون بشه) ممکنه بتونید با آندرولت کردن و فدا کردن مثلا 1 تا 3 درصد از پرفورمنس، بتونید کاهش دمای 20 تا 30 درجه ای رو تجربه کنید.

      از نظر AMD دمای 95 دمای بدی نیست!

      در مورد سوال دوم، دما از 95 تحت هیچ شرایطی بالاتر نمیره، نه در گیم و نه در رندر. اگر بالاتر بره که پردازنده تروتل میکنه.

      در مورد سوال سوم، خبر ندارم اما اگر موجود بشه تحت گارانتی آواژنگ خواهد بود.

  6. Avatar Mohammad گفت:

    آقا آرمین سیستم تست چرا زدین 12700k؟
    برای 7900x3d همین مادربورد پیشنهاد میکنید؟

    • Avatar آرمین گفت:

      محمد جان، ممنونم از تذکرت، چون جدول مشخصات سیستم تست رو کپی میکنم، اون بخشش رو تغییر ندادم که اصلاح کردم.

      برای 7900X3D هم همین مادربرد رو پیشنهاد میکنم. هر مدل پردازنده رایزن 7000 ترکیبش با این مادربرد عالیه.

  7. Avatar دکتر صالح درخشان گفت:

    خیلی ببخشید که فقط باید به به چه چه کنیم من خودم مادربردم گیگابایته اما خواندن نوشتن و کپی این پکیجی که شما تست کردی از نظر DDr5 بودن فاجعه اس حیف وقت که بخواد آدم اینجا مطلب تخصصی بنویسه شما بخوای برای اسپانسرینگت نمایش ندی

    • Avatar آرمین گفت:

      جان؟ داستان اسپانسرینگ چیه؟ کی نمایش نداده؟

      شما هرچی دلت میخواد بگو، دکتر چرا نمایش ندیم.

      کامنت های زیر مطالب خودم رو عموما من خودم تایید میکنم، و من 24 ساعت دائم توی سایت آنلاین نیستم که، مثل هر انسان دیگه کارهای دیگری هم باید انجام بدم. در روز چند بار سر میزنم به سایت و هر بار نگاه کنم کامنتی زیر مطلب خودم باشه تایید میکنم. ممکنه گاهی چند ساعتی طول بکشه بین زمان هایی که آنلاین میشم، که در این صورت خانم سردبیر عزیز اگر در اون فاصله آنلاین باشند زحمت تایید کامنت های مطالب بنده رو میکشن. ولی از سال 1396 که این وظیفه رو دارم انجام میدم، کامنت های مطالب من با کمترین زمان تاخیر منتشر شده.

      • Avatar علی گفت:

        پس نماز و روزه هاتون قبول باشه،التماس دعا.

      • Avatar دکتر صالح درخشان گفت:

        استاد نمیدونم مشکل وب سایت بود یا ایشان تایید نکرده بودن من اومدم یه کامنت تخصصی زدم و رد شده بود واقعا بهم برخورد حالا الان بنمایش اومده همیشه وب سایتتون مینویسه در حالت انتظار تایید ولی وقتی نمیاد یعنی رد شده دیگه <>

        • Avatar آرمین گفت:

          برادر درخشان عزیز، خیالت راحت باشه، هیچ کدوم از همکاران من کامنت های زیر مطالب منو رد نمی کنند – اصلا دسترسی ندارند که رد کنند. فقط سردبیر و مدیر مجموعه دسترسی دارند که آنها هم ممکنه پذیرش نکنند – اما مطمئنم رد نمیکنند. شاید باگ سایت بوده اونطوری نمایش داد، اما پیام های شما پشت سر هم توی پنل بود و در انتظار تایید که خودم تایید کردم.

          وانگهی من که شما رو میشناسم. شما هم منو میشناسی و به من دسترسی داری، چه در اینجا چه داخل فروم، هر جا هر مشکلی بود، هر پیامی دادی اگر 1% به نمایش در نیومد، به خودم بگو.

          موفق باشی. 😀

  8. Avatar دکتر صالح درخشان گفت:

    سرعت خواندن حافظه رم 75010 mb/s برای یک سیستم DDR5 واقعا نا امید کنند ه است من با DDR4 باس پایین 3200 بدون هیچ اورکلاکی 75554 mb/s میگیرم

    • Avatar آرمین گفت:

      دکتر جان سرعت Read برابر 83K است که برای رم DDR5 فرکانس 5200MHz طبیعیه. من این رمو توی پلتفرم های مختلف تست کردم همین حدود سرعتش.

      شما اگر با رم DDR4 سرعت 75K میگیری دلیلش اینه که سیستم شما Quad Channel چهار کاناله است. اگر همون رمی که میفرمایید فرکانس 3200 رو در سیستم 2 کاناله تست بگیرین پهنای باند شما بین 35K تا 37K خواهد بود. اونوقت میتونید مقایسه کنید!

      برای مقایسه A vs. A یا باید هر دو سیستم 2 کاناله باشند یا هر 2 سیستم چهار کاناله.

  9. Avatar سید محمد مجتبی موسوی گفت:

    آرمین جان ای کاش یه بررسی از B650E-E Strix هم بگذارید با پردازنده 7600X
    کم کم دارم به این نتیجه میرسم برای ما ایرانی جماعت که اقتصاد یه دغدغه است بهتره AMD بخریم
    چون یه مادربرد میخری تا 5 نسل پردازنده جوابه

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام برادر، والا چشم ببینم میشه گرفت یا نه.

      • Avatar Silent گفت:

        آقا آرمین جسارتا یه مشکلی که وجود داره این هست که مجموع جریان تغذیه مادربرد 105amp هست و ن1.68k apm چون اون طوری باید گفت ما با یه ترانسفورماتور طرفیم ،همین 105ampاز تقسیم بین ۱۶فاز بدست اومده که فکر کنم برای تامین لحظه ای ماکزیمم جریان باشه

        • Avatar آرمین گفت:

          نه برادر، اینطوری حساب نمیکنند، هر فاز 105 آمپره، و 16 تا 105 آمپر میشه 1680 آمپر. این میزان در دسترس قرار داره ولی لزوما پردازنده به این میزان توان نیاز نداره و ازش استفاده نمیکنه. در VRM بحث اینجاست که توان به صورت متوازن بیش از میزان نیاز پردازنده در دسترس باشه تا کل مدارخنک تر کار کنه.

          • Avatar silent گفت:

            خب شما یه پاور 1000وات رو درنظر داشته باشید اگر رابطه p= v.i cos phi رو درنظر داشته باشید با توجه به ولتاژ کاری سیستم میرسید نهایتا به 104 آمپر خروجی ،آخه نمیشه که مادربرد کار تبدیل جریان داشته باشه ،فقط تقسیم جریان داریم و کنترل تغذیه .

          • Avatar آرمین گفت:

            برادر یه نامه بنویس به دفتر گیگابایت، بگو این شیوه محاسبه ای که سایت های سخت افزاری، مثل ما، LTT، OC3D، OVERCLOCKERS، GAMERNEXUS و PCWORLD و بقیه سایت های سخت افزاری در مورد مجموع توان اسمی VRM رو محاسبه می کنند، غلطه و نمیشه. فرمول هاتم بنویس داخلش، بگو همه عالم اشتباه میکنند. و محاسبه اش باید جوری باشه که شما میفرمایید.

  10. Avatar آرمین گفت:

    واقعیتش اگر تصمیم به خرید سیستم AM5 داشتم، بدون شک این مادربرد انتخاب اول من بود. همه چیز داشت، بایوسش فوق العاده نرم بود و با اینکه نتونستم تو بررسی بنویسم، اما وقتی فرکانس رمها با فعال سازی اورکلاک اتوماتیک بایوس رفت روی 7100 واقعا خودم کف کردم. فوق العاده بود.
    مطمئنم برای اورکلاک پردازنده هم با این مادربرد پتانسیل خیلی خوبی برای گرفتن نتیجه داشتم. حیف وقت نشد و درگیر بودم.
    ترکیب این مادربرد با هر مدل پردازنده سری 7000، یه ترکیب برنده است. برای هر کاری.

    • Avatar kianoush گفت:

      درست میفرمایید تو ماه مبارک آدم وقت کم میاره ایشالا بعد عید فطر که از حجم عباداتتون کم شد میتونید بیشتر وقت بذارید
      خیلی ممنون.

      • Avatar آرمین گفت:

        نه اصلا موضوع کاری به ماه رمضان نداره، من 24 ساعته که آنلاین نیستم، در هر حالتی هر از چند ساعت یک بار به سایت سر میزنم. و ممکنه کامنت ها بعد از چند ساعت تایید بشه.

    • Avatar میرزایی گفت:

      ممنونم آقا آرمین از زحماتی که میکشین و مطالب کاربردی که منتشر میکنید
      شما فوق العاده هستین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.