دنیای بازی های کامپیوتر این روزها با تحول های عظیمی روبرو است؛ از فناوری های Raytracing گرفته تا کتابخانه های جدید مانند DXR و حتی AMD FidelityFX. حتی انویدیا چندی پیش به صورت رسمی اعلام کرد که تا سال 2023 تمامی بازی های AAA جهان با فناوری Raytracing عرضه خواهند شد.
حال سازندگان و توسعه دهندگان بازی مشهور F1 اعلام کرده اند که در عنوان F1 2019 برای اولین بار در جهان، از دو فناوری NVIDIA DLSS و AMD FidelityFX به صورت همزمان پشتیبانی خواهد شد. بازی F1 2019 از موتور EGO بهره برده و برای پلتفرم های پلیاستیشن ۴، مایکروسافت ویندوز، اکسباکس وان طراحی شده است.
ناشر و توسعه دهنده این بازی، “کد مستر” اعلام کرده است که F1 2019 نخستین بازی خواهد بود که به صورت اشتراکی از NVIDIA DLSS و AMD FidelityFX پشتیبانی خواهد کرد. ناشر بازی گفت: بازی F1 2019 علاوه بر فناوری NVIDIA DLSS که با کارت های گرافیک انویدیا سازگار است، از AMD FidelityFX هم برای پشتیبانی از کارت های گرافیک AMD استفاده خواهد کرد.
کمپانی AMD بدون قبلی و ارائه جزئیات زیاد، فناوری FidelityFX را در کنار اولین کارت های گرافیک ناوی، از جمله RX 5700 و RX 5700 XT معرفی کرد. به نظر می رسد FidelityFX در مقابل DLSS یکی دیگر از موارد کلاسیک AMD با استفاده از فناوری منبع باز برای رقابت با Nvidia است که به طور معمول از فناوری اختصاصی استفاده می کند. AMD در وب سایت خود اعلام کرده است FidelityFX ترکیبی از Contrast-Adaptive Sharpening، به اختصار CAS با Luma Preserving Mapping، به اختصار LPM است.
انویدیا در فناوری DLSS از هسته های اختصاصی خود، یعنی RT و Tensor استفاده کرده است. با این وجود AMD با همان سایه زن های خود از یک فناوری مشابه منبع باز استفاده می کند تا در این راستا با NVIDIA رقابت کند. به زودی از تفاوت و بررسی عملکرد این دو فناوری مطالب بیشتری را برای شما عزیزان منتشر خواهیم کرد.
AMD FidelityFX یک فناوری نرم افزاری است و باید توسط توسعه دهندگان بازی ها استفاده شود. در واقع توسط کارت های Nvidia هم پشتیبانی می شود. البته در این بازی Sharpening بهتر از Upscaling عمل کرده ولی نباید از این الگوریتم نرم افزاری انتظار معجزه داشت. در حد خودش تاثیر داره.
البته هنوز به خاطر وجود مشکلاتی در این پچ از Raytracing استفاده نکرده و در پچ های بعدی اضافه اش می کنه.
تا سال 2023 که Raytracing همه گیر بشه RTX 2000 چند تا کفن پوسونده.
وقتی که میتونه با یه برنامه نویسی این امکان رو واسه مشتریاش فراهم کنه چرا الکی خرج اضافی بزاره رو دستشون اینم مثل همون فری سینک هست دیگه جی سینک خودش چیپ داره فری سینک نرم افزاریه خرج کمتری هم واسه مشتری داره
کارت های وگا هم ازین فناوری پشتیبانی میکنن؟؟؟؟
اگه دوباره اون چند تا فن amd نمیان به منو اقای اریایی و بقیه فوحش بدن باید بگم به نظرم بهتر بود amd هم از یک فناوری اختصاصی مثل انویدیا استفاده میکرد به جای استفاده از یک فناوری منبع باز
دم AMD گرم فناوریش دیدم خیلی خوب عمل میکنه یک مدیر جدیدم به این شرکت اضافه شده اینده رادئون گرافیک عالی حواهد بود
Rick Bergman که خودش مدیر عامل شرکت Synaptics و با شرکت Maxwell Technologies همکاری میکرده البته ایشون قبلا در AMD کار میکرده اما سال 2011 این شرکت ترک کرده بود
لینک ([url]”https://www.techpowerup.com/257979/amd-re-gains-rick-bergman-from-synaptics-as-evp-of-computing-and-graphics”[/url])