براساس تحقیقات گستردهای که توسط موسسه Sensor Tower انجام گرفته است، در حدود یک درصد از برترین ناشران گوگل پلی استور و اپ استور اپ میزان 80 درصد از کل دانلود برنامهها در سه ماهه سوم سال 2019 را به خود اختصاص دادند و دیگر ناشران تنها 20 درصد باقیمانده را میان خود تقسیم کردهاند.
80 درصد مورد نظر معادل 29.6 میلیارد بار دانلود میباشد. تعداد اپهای گوگل پلی و اپ استور 3.4 میلیون است که این رقم در مقایسه با سال 2014 افزایش 64 درصدی را نشان میدهد. با این حال، متأسفانه تنها 26 درصد از برنامهها در سال 2018 حداقل 1000 بار دانلود شده بودند که این یک کاهش چشمگیر، 30 درصدی در مقایسه با سال 2014 است. این بدان معناست که بیشتر برنامهها در اپ استورها گم میشوند و فرصتی برای نمایش پیدا نمیکنند.
تعداد کل ناشران در هر دو فروشگاه گوگل و اپ در مجموع حدود 792000 بوده که تعداد دفعات نصب برنامههای تنها 7920 ناشر از میان آنها 23.6 میلیارد بار بوده است. فیسبوک طبیعتا به لطف برنامههای پرطرفداری که ارائه کرده است، 1 درصد از این سهم را به خود اختصاص داده است و برنامههای این شرکت به تنهایی 682 میلیون بار در سه ماهه سوم سال 2019 نصب شدهاند.
شرایطی مشابه بازیهای اپ استور و گوگل پلی استور
وضعیت برای بازیهای موبایلی هم مشابه برنامههای موبایلی است. بازیهای 1 درصد برتر از ناشران در مجموع 9.1 میلیارد بار دانلود شده است که این 82 درصد از کل میزان دفعات دانلود بازی در سه ماهه سوم سال 2019 است. این یعنی 2 میلیارد بار دانلود بازیهای دیگر به 99 درصد باقیمانده از ناشران اختصاص دارد.
درخصوص درآمد، شکاف طبقاتی حتی از تعداد دفعات دانلود نیز بیشتر است. از مجموع 22 میلیارد درآمدی که در سه ماهه سال 2019 ناشران بازی داشتهاند، 1 درصد برتر میزان 20.5 میلیارد دلار آن را به خود اختصاص دادهاند. به عبارت دیگر، تنها 7 درصد از درآمد کل این دوره سه ماهه به 151056 ناشری که 99 درصد باقیمانده را تشکیل میدهند اختصاص یافته است.
دیدگاهتان را بنویسید