شرکتهای انویدیا و مدیاتک ممکن است بر روی یک تراشه کاملاً جدید کار کنند که دستگاههای کنسول و بازی های دستی را تقویت خواهد کرد.
تراشههای جدید شرکت مدیاتک ممکن است باعث بازگشت شرکت انویدیا به بخش کنسولهای بازی شود. همچنین، در حال حاضر در حال کار بر روی دستگاههای بازی دستی نیز هستند.
با توجه به گفتههای @XpeaGPU، به نظر میرسد به زودی شاهد بازگشت شرکت انویدیا به بخش بازیهای کنسولی باشیم. این فاش کننده اطلاعات بیان میکند که کمپانی مدیاتک در حال توسعه یک تراشه بازی دستی نسل بعدی است که از IP گرافیکی شرکت انویدیا پشتیبانی میکند، زیرا این شرکت پتانسیل خوبی در این بخش میبیند. همچنین گفته شده است که این تراشه با سایر موارد نیمه سفارشی که شرکتهایی همچون مدیاتک و انویدیا روی آنها کار میکند متفاوت خواهد بود، علاوه بر آن چندین مشتری چینی در حال حاضر به این تراشهها علاقه نشان دادهاند.
جزئیات تراشه های جدید برای دستگاههای دستی و کنسول بازی
در چند روز گذشته، شایعه شده بود که شرکتهای انویدیا و مدیاتک قرار است تراشههای جدید مبتنی بر ARM خود را ارائه دهند که پردازندههای اسنپدراگون X Elite کمپانی کوالکام را در بخش لپتاپها مهار خواهد کرد. انتظار میرود این تراشهها مبتنی بر گره فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC باشند و طراحی آنها تا سه ماهه سوم سال جاری میلادی (2024) نهایی شود، به علاوه تولید این تراشهها در نیمه اول سال 2025 آغاز خواهد شد.
با این حال این اولین باری نیست که میشنویم شرکت انویدیا در جهت ARM برای ساخت تراشههای سفارشی خود در بخش PCهای شخصی هوش مصنوعی فعالیت میکند. گزارشهای سال گذشته نشان میداد که شرکت انویدیا به همراه کمپانی مدیاتک روی این تراشهها کار کردند، به علاوه گفته شده این محصول از فناوری بستهبندی CoWoS شرکت TSMC بهره برده است. این مسئله ممکن است بها تمام شده بیشتر از 300 دلار برای هر واحد را توضیح دهد که در حال حاضر شایعه شده. اگرچه باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا این همان چیزی است که تراشه نهایی باید از آن استفاده کند یا خیر.
همچنین شرکت انویدیا در جریان رویداد GTC 2024 به طور رسمی اعلام کرد که تراشههای Dimensity آینده شرکت مدیاتک از نسل بعدی IP گرافیکی RTX و AI بر اساس معماری Blackwell استفاده خواهند کرد. این تراشههای Dimensity بخش خودرو (automotive) را هدف قرار میدهند، با این وجود میتوانیم ببینیم که هر دو شرکت چگونه فرصتهای مختلف را در حال حاضر ارزیابی میکنند. این مسئله توجه ما را به موضوع بازیهای دستی و کنسولی جلب خواهد کرد.
در حالی که شرکت انویدیا به لطف کمپانی ژاپنی نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) در فضای بازیهای دستی بسیار مطرح است، این شرکت همچنین زمانی پلتفرمهای Shield handheld و Shield TV خود را داشت که هر دو از تراشههای Tegra استفاده میکردند. علاوه بر آن شرکت انویدیا کنسول اصلی Xbox و Sony PS3 را تامین میکرد، با این وجود از آن زمان به بعد، بازار کنسولهای بازی سنتی به طور کامل به سمت کمپانی AMD متمایل شد که از هر دو معماری Zen و RDNA خود در طراحی آنها استفاده میکند. حتی بهروزرسانیها و نسخههای بعدی شرکتهای سونی و مایکروسافت نیز سختافزار شرکت AMD را حفظ خواهند کرد.
با این حال بازار کنسولهای بازی دستی به تازگی شاهد ظهور محصولات زیادی بوده است و شرکتهایی مانند AMD در حال حاضر APUهای Ryzen Z1 خود را ارائه میکنند که بهطور خاص برای این دستگاههای فشرده طراحی شدهاند. پردازندههای Core Ultra کمپانی اینتل نیز در این بازار جایی برای خود دست و پا کردهاند، علاوه بر آن به نظر میرسد شرکت انویدیا که تجربهای در زمینه تراشههای Shield و Nintendo Switch دارد، سعی خواهد کرد بار دیگر وارد این بازار شود. جالب است که ببینیم آیا شرکت انویدیا میتواند یک تراشه مناسب برای کنسول بازی و بخش بازیهای دستی خارج از محصولات Nintendo Switch که از طراحی سفارشی استفاده میکند، بسازد یا خیر.
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید