بررسی کیس گیمینگ لاجیکی LK-C474B

مقدمه: در دنیای فناوری، علی الخصوص کامپیوترهای شخصی دسکتاپ، کیس کامپیوتر جزء مهمی ‌است که علاوه بر ایفای نقش در هدایت گردش هوا در اطراف قطعات، زیبایی بصری به میز کاربر و حتی دکوراسیون منزل وی می‌دهد. انتخاب یک کیس مناسب می‌تواند تجربه کاربر را به‌طور قابل ‌توجهی تحت تأثیر قرار دهد. چند ماهی است که برند جدیدی به نام لاجیکی وارد بازار ایران شده است و امروز به بررسی کیس گیمینگ لاجیکی مدل LK-C474B خواهیم پرداخت.

بنابر اطلاعاتی که شرکت الماس رایان ایرانیان، تامین کننده محصولات لاجیکی در وبسایت خود منتشر کرده است، شرکت LOGIKEY یک برند اروپایی است که به تازگی تاسیس شده و عرضه کننده لوازم جانبی کامپیوتر است. هدف لاجیکی تولید محصولات با درجه کیفی بالا و قیمت مناسب است، تا کاربران بتوانند با هر بودجه‌ای، محصول مناسب و کیفی را تهیه کنند. از نقاط قوت محصولات لاجیکی، طراحی خاص و جدید آنهاست که نسبت به دیگر رقبا، به آن برتری می‌بخشد.

امروز نگاهی می‌اندازیم به کیس LK-C476B لاجیکی که محصولی است با ویژگی‌های جذاب و البته قیمت بسیار مناسب. این کیس با قیمت حدود 80 دلار، معادل 4.875.000 تومان، به صورت تک رنگ مشکی با ضمانت الماس رایان ایرانیان به فروش می‌رسد. همراه ما باشید.

مشخصات فیزیکی و امکانات:

کیس‌های دسکتاپ در انواع و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. کیس موضوع بررسی ما از نوع Mid-Tower بوده که با چهار فن 120 میلی‌متری مدل F123 لاجیکی برای خنک‌کنندگی بهینه تر همراه است. این فن‌ها با سرعت 1800RPM به طور مؤثر جریان هوا را در داخل کیس به گردش درآورده و باعث می‌شوند قطعات داخلی در دمای مناسبی کار کنند.

همچنین، پنل شیشه‌ای کناری این کیس علاوه بر ایجاد جلوه‌ای زیبا از سیستم، امکان مشاهده قطعات داخلی و جلوه‌های نوری را برای کاربر فراهم می‌کند.

کیس LK-C474B لاجیکی از نظر ابعادی، حدود 48.5 سانتیمتر ارتفاع دارد. عمق آن 21، و طول آن برابر 45.5 سانتیمتر است. از نظر فنی، حداکثر ارتفاع پشتیبانی شده برای ایرکولر‌ها 16.8 سانتیمتر است و حداکثر طول پشتیبانی شده از کارت گرافیک نیز 40 سانتیمتر است.

وسایل همراه کیس LK-C474B در حداقل ممکن است. اقلام نصب، شامل پیچ و مهره‌ها درون پلاستیک قرار داده شده اند. خبری از دفترچه راهنمای نصب نیست.

البته تعدادی بست زیپی و یک ریموت کنترلر نیز همراه کیس عرضه می‌شود. از ریموت کنترلر می‌توان برای مدیریت نورپردازی فن‌ها و همچنین تغییر سرعت آنها استفاده کرد.

بدنه کیس LK-C474B لاجیکی تمام فلزی است، به غیر از پنل سمت چپ و همچنین فرانت پنل که مجهز به شیشه حرارت دیده است. ورودی هوای کیس از طریق درز عمودی است که در حاشیه فرانت پنل شیشه‌ای از بالا تا پایین کشیده شده است. متاسفانه ورودی هوای فرانت پنل کیس، فاقد فیلتر ضد گرد و غبار است. همچنین در پنل سمت راست که سوراخهای ورودی هوا برای فنهای کنار مادربرد در نظر گرفته شده نیز، فاقد فیلتر ضد گرد و غبار است.

هرچند می‌توان در صورت استفاده از واترکولر در سقف، فیلتر سقف را در پنل سمت چپ قرار داد و حداقل این ورودی را به فیلتر ضد گرد و غبار مجهز کرد.

بج نام برند لاجیکی با روکش کروم در جلوی شیشه نصب شده است. اگرچه این کیس در کلاس اقتصادی عرضه شده و ما انتظار زیادی از دیزاین کیس‌های اقتصادی نداریم، اما من حیث المجموع از نظر طراحی کیس LK-C474B زیبا ساخته شده است، و بدون شک می‌تواند زینت بخش اتاق شما باشد.

بر روی سقف، لاجیکی از یک فیلتر ضد گرد و غبار سراسری مگنتی بهره گرفته است. این فیلتر قابل شستشو است. از نظر رنگ آمیزی، تمام بخش‌های کیس جاذب اثر انگشت است. بنابراین اگر مثل نگارنده دستان چربی دارید، دائم باید مشغول پاک کردن اثر انگشت خود از روی بدنه کیس باشید.

سقف کیس قادر به پشتیبانی از 3 فن 12 سانت و یا 2 فن 14 سانتیمتری است. همچنین بر روی سقف شما امکان نصب یک رادیاتور 36 سانتیمتری را دارید.

پنل I/O کیس بر روی سقف در حاشیه سمت راست قرار دارد که مشتمل بر یک درگاه USB 3.0 و دو درگاه USB 2.0 است. خبری از پورت Type C نیست و سوکت صوتی کیس نیز از نوع کومبو است که فقط با سر فیش هندزفری سازگار است.

تنها کلید پاور و یک کلید دیگر بر روی سقف قرار دارد که وظیفه دومی‌تغییر الگوی نورپردازی است. اگرچه جای کلید ریستارت خالی است اما همچنان می‌توان از کلید LED به عنوان جایگزین دکمه ریستارت استفاده کرد.

تنها المان حاضر در کف کیس فیلتر ضد گرد و غبار بخش پاور است که متاسفانه مگنتی نیست و کاربر احتمالا مجبور است پس از بیرون آوردن آن برای جایگذاری کیس را برگرداند تا لبه‌های فیلتر در جایگاه خود قرار گیرند.

البته این کیس قابلیت نصب پاور به صورت برعکس را هم دارد بنابراین اگر فن پاور رو به بالا باشد دیگر نیازی به تمیز کردن این فیلتر ندارید.

پایه‌های کیس مجهز به لاستیک ضد لغزش است. ارتفاع پایه‌ها فقط 1.75 سانتیمتر است که ما دوست داشتیم برای گردش هوای بهتر از زیر کیس، پایه‌ها حداقل ارتفاع 2.5 سانتیمتری داشته باشند.

فضای داخلی کیس فوق العاده باز است، و کاربر می‌تواند به راحتی مادربرد و کلیه تجهیزات خود را نصب کند. تعداد 4 فن به صورت پیش فرض بر روی کیس 474 لاجیکی نصب شده است که برای گردش هوای داخلی محفظه کیس کاملا مناسب است.

این کیس از مادربردهای E-ATX نیز پشتیبانی می‌کند و همزمان می‌توان در کنار مادربرد E-ATX دو فن نیز بر روی سینی مادربرد نصب کرد.

در زیر سقف اگرچه فضا برای نصب یک رادیاتور 36 سانتیمتری کافی است اما می‌بایستی حتما فن پشتی را پیش از نصب رادیاتور از آن خارج کرد.

سوراخ‌های عبور کابل در زیر سقف در محل‌های مناسب قرار داده شده اند، اما هیچ کدام به لاستیک‌های پوشاننده، به اصطلاح Gromet مجهز نیستند.

در پایین کیس، کاور پوشش پاور به صورت لانه زنبوری طراحی شده است و امکان نصب 2 فن 120 میلیمتری نیز در این بخش فراهم است. به واسطه این سوراخهای عبور هوا، شما می‌توانید پاور خود را نیز به صورت معکوس نصب کنید تا فن آن رو به بالا باشد.

یک برش پنجره‌ای بر روی پوشش پاور وجود دارد که می‌توانید از طریق آن پاور خود را نمایش دهید.

براکت‌های PCI-E از نوع ثابت است که باید پیش از نصب گرافیک آنها را از روی کیس بکنید. متاسفانه این نوع از براکت امکان نصب مجدد ندارد. بنابراین دقت کنید فقط آنهایی را که لازم دارید جدا کنید تا کیس زیبایی خود را از دست ندهد.

مکانیسم بستن گرافیک بر روی این بخش نیز یک دریچه دارد، که در صورتی که مثل ما از کارت گرافیک‌های پهن استفاده می‌کنید، ممکن است برای بستن آن به چالش برخورد کنید. چالش این بخش را جلوتر توضیح خواهیم داد.

با جدا کردن پنل سمت راست، به فضای پشت سینی مادربرد نگاهی می‌اندازیم. اگرچه مسیر خاصی برای عبور کابل‌ها در نظر گرفته نشده است، اما، کنترلر ARGB که نقش‌هاب فن را نیز بر عهده دارد، در محل استراتژیکی نصب شده است تا راهنمای اسمبل کار باشد.

کابل‌ها و پورتهای اتصال از کیفیت مطلوبی برخوردارند و به نظر نمیرسد در طول استفاده دچار مشکل شوند.

لاجیکی حدود 2 سانتیمتر در پشت سینی مادربرد فضا برای مدیریت کابل کشی در نظر گرفته است که در صورت مدیریت صحیح کابلها، برای اسمبل کار، فضایی مناسب است.

کنترلر ARGB لاجیکی قادر به اتصال 12 شاخه نورپردازی ARGB استاندارد، و همچنین در نقش‌هاب فن، امکان اتصال تعداد 9 عدد فن PWM را داراست. این کنترلر با ریموت مدیریت می‌شود و برای تغذیه از یک سوکت برق ساتا استفاده میکند.

عملکرد این کنترلر در تست‌های ما مناسب بود، اما دوست داشتیم یک محافظ یا پوششی بر روی آن قرار داشت تا هدرهای لخت ARGB از تماس احتمالی با بدنه فلزی و یا دیگر کابل‌ها در امان بمانند.

سیستم تست:

1403سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 13600KF
مادربردGIGABYTE Z790 AORUS MASTER X
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 4080 SUPER GAMING OC
رمKLEVV CRAS V RGB 32GB 7600MHz CL34
واتر کولینگGREEN GLACIER 360 STREAM-ARGB
اس اس دیFDK B5 SERIES M.2 1TB
پاورGREEN OCDG 1050W
کیسLOGIKEY LK-C474B

اسمبل و بررسی:

ما برای اسمبل کیس LK-C476B لاجیکی مادربرد Z790 Master X گیگابایت را در اختیار داشتیم که فرم فاکتور E-ATX داشت به همراه کارت گرافیک RTX 4080 Super Gaming OC که با 15 سانتیمتر عمق و 34 سانتیمتر طول و 7.5 سانتیمتر عرض، یکی از غولپیکر ترین کارت گرافیک‌های رده بالای سری RTX 40 انویدیا است. این دو قطعه به همراه واتر 36 سانتیمتری گرین را درون کیس نصب کردیم.

این کیس هیچ محدودیت خاصی برای نصب پاور ندارد و پاور ما با 19 سانتیمتر طول درون آن نصب شد، اما به دلیل فاصله بسیار کم سقف و کف کیس، باید بسیار آرام پاور درون محفظه خود قرار گیرد تا خط و خشی بر روی بدنه آن باقی نماند. از این نظر، باید بسیار مراقب بود.

خوشبختانه محفظه نگهدارنده‌هارد و اس اس دی ساتا ماژولار است و به راحتی بیرون می‌آید. بنابراین در صورت نیاز به پنهان کردن کابل‌های پاور می‌توان این محفظه را از درون کیس خارج کرد.

 بدین ترتیب فضای لازم برای مدیریت کابلهای اضافی فراهم می‌شود.

توجه داشته باشید از آنجایی که این یک کیس اقتصادی است، فاصله زیادی بین کارت گرافیک و کاور پاور وجود ندارد. برای اتصالات پایین مادربرد، باید قبل از نصب کارت گرافیک اقدام کنید.

و اما نصب کارت گرافیک غولپیکر ما، یکی دو چالش کوچک همراه بود. اول آنکه، به دلیل عمق زیاد، لبه کارت گرافیک در همجواری پنل شیشه‌ای قرار گرفت.

 به گونه‌ای که فقط 1.5 سانتیمتر فاصله با پنل داشت. این میزان فاصله از پنل شیشه‌ای اگرچه برای عملکرد کولینگ کارت گرافیک لازم است، اما کافی نیست و اگر پنل را ببندیم و از این کارت استفاده کنیم قطعا کمی‌ افزایش دما خواهیم داشت. البته منطقا کاربری که RTX 4080 Super تهیه می‌کند، بودجه لازم برای تهیه یک کیس بهتر را نیز دارد، اما ما سختگیر هستیم و High End ترین قطعات ممکن را برای این کیس در نظر گرفتیم تا پتانسیل‌های خود را نمایان کند.

گیگابایت در گرافیک 4080 Super خود سوکت برق 16 پین را از لبه کارت به درون بدنه منتقل کرد، تا فضای لازم برای اتصال صحیح کابل 16 پین برق Gen.5 فراهم شود. از این لحاظ ما خوش شانس بودیم. اما اگر مثلا کارت 4090 و یا 4080 معمولی گیگابایت را داشتیم، با توجه به فاصله 1.5 سانتیمتری تا شیشه، این کابل نمی‌توانست به طرز مناسبی نسبت به کارت قرار گیرد.

مطلب بعدی این مکانیسم کاور چفت براکت‌های پشتی است که با توجه به هیکل کارت گرافیک ما، پس از نصب دیگر امکان بستن آن میسر نشد. البته نگران نباشید، کارت با پیچ به بدنه کیس محکم شد.

نصب واترکولر بدون مشکل انجام شد. سیم‌ها و کابلهای مربوطه نیز به راحتی از طریق دریچه‌های فوقانی به پشت کیس هدایت شد.

مدیریت کابل کشی در کیس به نحو احسن انجام شد. تقریبا با هیچ چالش خاصی برای مدیریت کابلها روبه رو نبودیم و ضمن پنهان کردن کابل کشی، پنل پشتی را به راحتی بستیم.

در مجموع از عملیات اسمبل این کیس راضی بودیم و لاجیکی در زمینه اسمبل نمره قبولی را دریافت می‌کند.

برای عبور کابل برق کارت گرافیک، خیلی بیشتر می‌پسندیدیم اگر که لاجیکی یک پنجره مخصوص عبور کابل، در Shroud پاور قرار می‌داد.

فنهای این کیس و جلوه نورپردازی آنها، واقعا بی نظیر است. عملکرد فنها بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود و کاربر می‌تواند از گردش هوای کافی درون کیس، خیالش راحت باشد.

پنل شیشه‌ای کیس خوشبختانه دودی نیست و قطعات درون کیس به زیبایی مشخص هستند.

از جمله جلوه‌های دوست داشتنی این کیس، دستگیره کرومی‌آن است که به جلوه بصری سیستم شما می‌افزاید.

نتیجه گیری:

برند لاجیکی اگرچه نامی‌جدید در بازار سخت افزار ایران است، اما محصولی که امروز آن را بررسی کردیم، نشان داد کیس‌های این برند از کیفیت و امکانات خوبی برخوردار است.

وجود کنترلر ARGB با اتصالات استاندارد 3 پین که سازگاری یونیورسال دارد و می‌توان هر قطعه‌ای را به آن متصل کرد، امکانی است که در دیگر کیس‌ها به ندرت دیده می‌شود. همچنین وجود ریموت کنترلر برای مدیریت سرعت فنها و الگوهای نورپرازی، دیگر امکان جذابی است که این کیس ارائه می‌کند.

خوشبختانه کنترلر ARGB شامل‌هاب فن PWM نیز می‌شود که می‌توان تا 9 فن به آن متصل کرد. از همه مهمتر‌ هاب فن و کنترلر ARGB این کیس هر دو امکان اتصال و Sync شدن با مادربرد را دارند.

کیفیت ساخت کیس نیز در رنج قیمتی خود مناسب است. ضخامت بدنه 0.6 میلیمتری و استفاده از شیشه‌های حرارت دیده در فرانت پنل و پنل کنار، از جمله خصوصیات جالب توجه این کیس است.

کیفیت فنهای استفاده در کیس نیز بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود. اگر بخواهید 4 فن F123 لاجیکی را به تنهایی تهیه کنید، قیمت آن حدود 1.8 میلیون تومان خواهد بود. از این جهت، وجود 4 فن از این نوع در کیس LK-C474B برای کاربر یک موهبت است.

قیمت کیس اگرچه در بازه زیر 5 میلیون تومان است، اما باید توجه داشت در این رنج قیمتی رقابت با دیگر برندها، علی الخصوص با برندهای باتجربه تر بسیار دشوار است. تا جایی که ما اطلاع داریم، لاجیکی از زمان ورودش به بازار تا به امروز از فروش خوبی برخوردار بوده است که این موضوع نشان می‌دهد، علیرغم رقابت شدید، لاجیکی موفق شده تا نظر کاربران را به خود جلب کند.

در مجموع، این کیس خوش قیمت و زیبا را به کاربران خانگی، گیمر‌های نیمه حرفه‌ای و علاقمندان به سخت افزار که بودجه محدودی دارند پیشنهاد می‌کنیم. با توجه به عملکرد، طراحی، و ویژگی‌ها، کیس لاجیکی LK-C474B نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار و به علت قیمت مناسب آن نشان ارزش خرید این مجموعه را دریافت می‌کند.

مزایا:
  • قیمت مناسب
  • طراحی جدید و جذاب
  • مدیریت کابل کشی راحت
  • ضخامت بدنه کاملا مناسب
  • ضمانت الماس رایان ایرانیان
  • پنل شیشه‌ای مجهز به دستگیره کرومی
  • مجهز به کات پنجره‌ای برای نمایش پاور
  • کابین نصب هارد دیسک ماژولار طراحی شده
  • پنل شیشه‌ای به صورت مگنتی راحت باز می‌شود
  • پشتیبانی از انوع ایرکولر‌ها تا ارتفاع 16.8 سانتیمتر
  • امکان نصب 2 فن‌ 12 سانتیمتری اضافی در کنار مادربرد
  • پشتیبانی از انواع رادیاتورها تا طول 36 سانتیمتر در سقف
  • مجهز به ریموت کنترلر برای مدیریت نورپردازی RGB و دور فنها
  • مجهز به کنترلر نورپردازی ARGB مستقل به همراه‌ هاب PWM فن
  • کولینگ مناسب – دارای 4 فن 12 سانتیمتری ARGB به صورت پیش فرض
  • امکان جابه جایی فیلتر‌ ضد گرد و غبار مگنتی روی سقف در پنل سمت راست برای بخش ورودی فنهای کنار مادربرد
معایب:
  • فاقد پورت USB Type C. همچنین دوست داشتیم تعداد درگاه‌های USB 3.0 فرانت پنل بیشتر بود.
  • براکت‌های PCI-E پشت کیس از نوع ثابت است و در صورت جدا کردن آنها دیگر امکان اتصال مجدد ندارد.
  • مکانیسم چفت شدن درب شیشه‌ای، آهنربایی و فاقد بست است، از اینرو ممکنه است پنل به هنگام جابه جایی کیس باز شود.
  • کنترلر ARGB، فاقد پوشش محافظ است و اسمبل کار به هنگام مدیریت کابل کشی باید دقت لازم را برای محافظت از اتصالات آن به کار گیرد.
  • کیس فاقد فیلتر ضد گرد و غبار ورودی هوا، در پنل جلو و پنل سمت راست است. همچنین فیلتر ضد گرد و غبار بخش پاور اگر از نوع آهنربایی بود، خیلی بهتر می‌شد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیس C474B لاجیکی یک گزینه خوش قیمت و مناسب برای گیمرها و کاربران نیمه حرفه‌ای است. این کیس با طراحی جذاب و مجهز به 4 فن 12 سانتیمتری عرضه می‌شود.
8.6امتیاز8.7طراحی‌ظاهری8مادپذیری9.5ارزش خرید9آپشن اضافی7تنوع اتصالات8.5استحکام بدنه8.2امکانات استاندارد8مدیریت کابل‌کشی8.5استاندارد جایگاه‌ها8.5کولینگ پیشفرض9سیستم گردش‌هوا10پشتیبانی از انواع‌کولینگ
امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar علی گفت:

    تشکر از آقا آرمین عزیز برای این بررسی کیس از برند جدید لاجی کی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.