چند روز پس از تاریخ پیشبینی شده برای عرضه در اواخر ژانویه، بسته NVIDIA RTX در نهایت برای عموم منتشر شد. این بسته از طریق گیتهاب قابل دانلود است و هر بخش آن نیز مخزن اختصاصی خود را دارد. یکی از مهمترین و هیجانانگیزترین بخشهای این بسته، شیدرهای عصبی RTX است که اکنون با نام اختصاری RTXNS شناخته میشود. در ادامه، بخشی از توضیحات موجود در صفحه گیتهاب این تکنولوژی آمده است:
این نمونه بهعنوان نقطه شروع برای توسعهدهندگانی که قصد دارند از یادگیری ماشین (ML) در برنامههای گرافیکی خود استفاده کنند، طراحی شده است. این ابزار شامل چندین مثال است که به توسعهدهندگان کمک میکند تا نحوه آموزش شبکههای عصبی خود را یاد بگیرند و سپس از آن مدلها برای انجام استنتاج در کنار رندرینگ گرافیکی معمولی استفاده کنند.
RTXNS از زبان شیدر Slang بهره میبرد و برای دسترسی به شتابدهی یادگیری ماشین (ML) بر روی پردازندههای گرافیکی (GPU)، از افزونه Vulkan Cooperative Vectors استفاده میکند.
RTX Neural Materials هنوز بهعنوان بخشی از بسته RTX Kit در دسترس قرار نگرفتهاند، اما تقریباً تمام بخشهای دیگر آن قابل استفاده هستند. برای مثال، فشردهسازی بافتهای عصبی RTX شامل یک نمونه دمو است که میتوان آن را کامپایل کرد تا فناوری صرفهجویی در حافظه را نمایش دهد. Compusemble این کار را انجام داد و به کاهش قابل توجهی در مصرف حافظه (از 272 مگابایت به 11.37 مگابایت) رسید، هرچند که فعالسازی مدل استنتاج NTC AI با هزینهای در عملکرد همراه است.
![دوران جدید گرافیک با شیدر های عصبی](https://sakhtafzarmag.com/wp-content/uploads/2025/02/stf_ui.png)
دوران جدید گرافیک با شیدر های عصبی
RTX Character Rendering (RTXCR) نیز در دسترس قرار دارد و نمونهای از نحوه رندرینگ مو و پوست با استفاده از ردیابی مسیر را نمایش میدهد. مو بهویژه جالب است، زیرا با کارت گرافیکهای جدید GeForce RTX 50، انویدیا پشتیبانی سختافزاری برای ساختار داده جدید مو به نام Linear-Swept Sphere (LSS) را معرفی کرده است. طبق گفته انویدیا، این ساختار عملکرد بالایی در ردیابی و بهروزرسانیهای BVH دارد و در عین حال مصرف حافظه بسیار کمی ارائه میدهد. در مقایسه با Disjoint Orthogonal Triangle Strips (DOTS)، رندرینگ موهای متحرک روی انسان با استفاده از LSS تقریباً 2 برابر سریعتر است و تنها یکپنجم حافظه VRAM را مصرف میکند. اولین نمونه از RTX Hair در بروزرسانی فوریه بازی Indiana Jones and the Great Circle نمایش داده خواهد شد.
در نهایت، انویدیا کیت توسعه نرمافزاری Streamline خود را به نسخه 2.72 بهروزرسانی کرده است و پشتیبانی از DLSS 4 Multi Frame Generation و مدلهای جدید برای Ray Reconstruction Generation و Super Resolution را اضافه کرده است. این به این معناست که ممکن است بهزودی اولین مودهای DLSS 4 را مشاهده کنیم.
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید