در سال 2000 بازی American McGee’s : Alice که توسط یک بازیساز گمنام و تازه کار بنام جیمز امریکن مک گی ساخته شده بود ٬ بی سر و صدا و بدون تبلیغات آن چنانی پا به عرصه ی دنیای بازی های کامپیوتری نهاد و توانست هواداران فراوانی برای خود دست و پا کند . شاید این بازی بسیار بیش از فیلم هایی که پیش از آن از روی دنیای اسرار آمیز لویس کارول و کتاب مشهورش ساخته شده بودند، ماجراهای خاص و چندین لایه ی سرزمین عجایب را بازتاب می دادند . با موفقیت بازی نخست صحبت از ساخت نسخه ی دوم این اثر به میان آمد که البته هیچ خبری از آن نشد و پس از گذشت چند سال حرف و حدیث های مربوط به آن به دست فراموشی سپرده شد . اما سال 2010 و در بحبوحه ی اکران موفقیت آمیز فیلم آلیس در سرزمین عجایب ساخته ی تیم برتون خبر رسید که نسخه ی دوم این بازی با نام بازگشت جنون آمیز آلیس (Alice Madness Returns ) در دست ساخت است و بزودی به بازار عرضه خواهد شد. امری که یک سال پس از ان محقق شد و هواداران بازی نخست حدود یازده سال پس از آن بازی توانستند دوباره به سرزمین عجایب پا بگذارند.
در طول بازی دشمنان گوناگونی در برابرتان سبز می شوند که همگی شان در یک ویژگی مشترکند: عجیب و غریب بودن!
این بازی ادامه ی ماجراهای بازی نخست را دنبال می کند . آلیس که در نسخه ی قبل تمامی اعضای خانواده اش را در جریان یک آتش سوزی از دست داده بود همچنان در آسایشگاه روانی راتلج به سر می برد و حال روز خوشی در آنجا ندارد . از سوی دیگر سایر کودکان آسایشگاه هم رفتار خوبی با او ندارند و آلیس ناگزیر است هر روز کنایه ها و زخم زبان های آنها را تحمل کند . از طرف دیگر او بخشی از خاطرات گذشته ی خود را فراموش کرده و مشاوره های پی در پی و روزمره ی روانپزشک بیمارستان نیز کمکی به او نمی کند . به این ترتیب است که آلیس تصمیم می گیرد از آسایشگاه روانی بیرون آمده و با بازگشت دوباره به سرزمین عجایب گذشته ی خود را در آنجا باز یابد . داستان و نحوه ی روایت آن در این بازی بسیار زیباست و گیمر را تا به انتهای آن به خوبی با خود همراه می سازد . برای کسانی که از کودکی با داستان جادویی لویس کارول ( نویسنده ی رمان آلیس در سرزمین عجایب ) بزرگ شده اند و خاطرات خوبی از داستان و شخصیت های جالب آن دارند ( از جمله نگارنده ) دیدار دوباره با شخصیت هایی همچون گربه ی چشایر ٬ دوشس بی اعصاب و کلاهدوز مجنون ( mad hatter ) در قالب این بازی بسیار جذاب و خاطره انگیز است .
در بخش های سکو بازی این اثر پس از سقوط در چاله ها مجبور به تحمل صحنه های لودینگ طولانی نیستید بلکه بازی شما را در قالب پروانه هایی رنگارنگ به نقطه ای نزدیک به موقعیت سقوط باز می گرداند
گیم پلی این اثر نیز همانند داستان بسیار زیباست . هر چند که شاید مورد پسند بسیاری از گیمرهایی که با دنیای عجیب و غریب این بازی (که برگرفته از دنیای سراسر رمز و راز لویس کارول است) میانه یا آشنایی خاصی ندارند قرار نگیرد. گیم پلی بازی مخلوطی از سکوبازی ٬ مبارزه و حل معماست . البته معماهای موجود در مراحل چندان دشوار نیستند و اغلب شامل پیچاندن یک اهرم یا شلیک فلفل توسط فلفل پاش به یک ساعت شماته دار یا دماغ یک خوک پرنده (!) برای باز شدن راههای جدیدند . سلاح اولیه ی آلیس یک کارد است که بوسیله ی آن می تواند دشمنان خود را از پای در بیاورد اما به مرور و با پیشرفت در بازی سلاح های جدیدی از جمله فلفل پاش ٬ چتر ٬ بمب شماته دار خرگوش نما (!) و یک کله ی اسب (!) در طول مراحل آزاد می شوند که هر کدامشان کارایی خاص خود را دارند و برای مبارزه با دشمن به خصوصی بکار می روند . علاوه بر آن آلیس با جمع آوری دندانهایی که در گوشه و کنار محیط بازی به چشم می خورند و رساندن آنها به حد معینی می تواند سلاح های خود را ارتقا داده و آنها را قدرتمندتر کند . در کنار این امر اشیایی نظیر بطری و خانه های کوچک اسباب بازی نیز در گوشه و کنار محیط وجود دارند که آلیس با بدست آوردن آنها می تواند بخش هایی از خاطرات گذشته ی خود را بازیابی کند . جمع آوری این خاطرات گمشده می تواند بهانه ی خوبی برای گشتن تمامی سوراخ سنبه های بازی و پیدا کردن تمامی راههای مخفی باشد .
به کمک فلفل پاش می توانید همانند یک تفنگ دشمنان را از راه دور مورد هدف قرار دهید!
همانند داستان کتاب در این بازی نیز محلولی وجود دارد که با خوردن آن آلیس کوچک شده و می تواند از درون سوراخ های ریزی که در واقع راههای مخفی بازی محسوب می شوند عبور کند . یکی از نکات جالب بازی در قسمت منوی این اثر و بخش equip به چشم می خورد که در آن می توان لباس آلیس را تغییر داد و همچنین شکل ظاهری کارد یا فلفل پاش او را نیز عوض کرد تا به این وسیله آلیس را با شکل و ظاهری جدید به مراحل بعدی فرستاد.
یکی از نکات جالب بازی قابلیت آزاد کردن لباس های مختلف آلیس در طول مراحل این اثر و همچنین امکان انتخاب آزادانه ی آنها توسط گیمر است
گرافیک فنی این اثر حرف چندانی برای گفتن ندارد و در آن مشکلاتی همانند فرو رفتن آلیس در برخی اشیا و آبجکت های محیطی به چشم می خورد . علاوه بر آن بازی در صحنه هایی همانند پیچاندن اهرم ها گاهی دچار باگ شده و آلیس در این امر ناکام می ماند . در این هنگام یا باید صبر کرد تا شاید پس از چند دقیقه آلیس موفق به پیچاندن اهرم مورد نظر شده و یا باید بازی را از آخرین چک پوینت بارگذاری کرد . اما برخلاف گرافیک فنی ٬ گرافیک هنری این بازی واقعا” زیبا و دل نشین است . پارامترهایی نظیر دشمن ها ، اشیا و عوامل محیطی بسیار زیبا طراحی شده اند و جو و فضای سورئالیستی موجود در کتاب لویس کارول در این بازی نیز بخوبی پیاده شده و قابل حس و لمس است . علاوه بر آن انیمیشن های دشمنان و خصوصا” خود آلیس بسیار زیبا کار شده است . در هنگام دویدن لباس و موهای آلیس به زیبایی حرکت کرده و در باد پیچ و تاب می خورد و اگر دخترک را مدتی به حال خود رها کرده و در محیط بازی حرکتش ندهید اعمال جالبی از او سر می زند . ( مثلا” به بدن خود کش و قوس داده یا اینکه خمیازه می کشد ) در بخش صدا گذاری و موسیقی نیز این بازی نمره ی قبولی می گیرد . موسیقی این بازی ( خصوصا” موزیک قسمت menu ) بسیار زیباست و کاملا” با حال و هوای نسبتاً تاریک بازی همخوانی دارد . در کنار آن با این که این بازی در زمره ی عناوین پر دیالوگ قرار نمی گیرد اما همین حجم از دیالوگ های موجود در بازی نیز هم خوب نوشته شده اند و هم اینکه توسط صداپیشگان حاضر در این اثر به زیبایی ادا شده اند .
مسلماً گرافیک هنری بازی یکی از نقاط قوت آن به شمار می رود
در پایان باید گفت که بازگشت جنون آمیز آلیس همانند نسخه ی قبلی خود بدون سر و صدا و تبلیغات کاذب وارد بازار شد و نشان داد که بیش از حرف زدن باید عمل کرد . این بازی اگرچه از سوی منتقدان چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما تجربه اش خالی از لطف نیست و مهمتر از همه اینکه سازندگانش به منبع اقتباس خود کاملاً وفادار بوده اند. در واقع آنها توانسته اند به گونه ای شایسته ریزه کاریهای موجود در کتاب کارول را در بازی خود پیاده کنند و اثری قابل قبول را در اختیار مخاطبانشان قرار دهند.
الو کسی خونه هست راهنمایی کنید لطفا
سلام یکی بهم بگه وقتی آلیس کیک و خرد و بزرگ شد باید چه کار کنه بازی جلو نمیره تو محوطه فقط راه میره کاری نمیکنه
سلام یکی بهم بگه وقتی آلیس کیک و خرد و بزرگ شد باید چه کار کنه بازی جلو نمیره
سلام و خسته نباشید به آقای رضا حسینی و خدمت همه دوستان میخواستم بپرسم تروخدا بگید اونجایی که با غول سه کله که میخوای بجنگی چطوری باید چتر رو فعال کنی؟؟؟؟؟؟اول که خودش میگهpress.Eبعد که دکمه Eرو میزنم جواب نمیده😣😔اگه جواب گو باشید خیلی خوشحال میشم
سلام دوست عزیز
این سوال را در بخش پرسش و مشاوره وب سایتمطرح کنید تا دوستانی که تجربه این بازی را دارند کمکتون کنند
ممنون من اونجاشو رد کردم خداروشکر فقط میشه بگی بخش مشاورتون کجایه؟؟؟ممنون بابت پاسخ گوییتون
https://bit.ly/30E96tk
میشه بگید چجوری
باید وقتی E رو فشار بدی که گارد گرفته باشی (با کپس لاک گارد میگیره)
من اون مرحله ای که داخل تیمارستانه دستاشو بستن کچلش کردن موندم آقا چطوری رد میشه؟؟؟
منم همینطور
لطفا بگید اونجاشو چجوری رد کنم😭
منم خودشو پرت میکنه نمیدونم چه کار کنم
:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o:-o
سلام این بازی دانلودی فقد؟
بازی همونطور که در متن اشاره شده اثریست اکشن و پلتفرمر که مبارزه با کارد هم جز اصلی گیم پلیش محسوب میشه. حالا شما خودتون حساب کنید دخترونه است یا پسرونه!
بازیش رو حتما بعد از امتحانات میگریم باب دندون های پیرمردی گرافیک لپ داغونمه 😀
آقا این بازی دخترونس؟!
رنگ بندی بازیش خیلی قشنگه.دمش گرم.
ما سعی می کنیم به تمام سلایق توجه کنیم همینطور به کسانی که فعلا قادر به استفاده از بازی های نسل جدید نیستند. به بازی های جدیدتر هم قطعا می پردازیم همونطوری که قبلا بازی سایه موردور که نسبتا جدید هست نقد شده بود.
این طور بازیها نشان میدهند که بازی فقط گرافیک بالا نیست و اگر بازی داستان جالبی داشته باشد خیلی بهتر میشود سرگرم بود….
سلام.این بازی ها هم به نوعی طرفداران خودش رو داره گاهی هم یه مقدار از بازی های پر گرافیک هم فاصله بگیریم بد نیست.
این بازی واقعا جذاب و عجیب و غریب بود من که تا آخرش رفتم کلی هم لذت بردم:)
اون قسمتی که تو تیمارستانه دستاش بسته رو چجوری رد کردی
سلام
چرا بازیهای به این قدمت رو نقد می کنین؟ اینهمه بازی جدید میاد، قطعا اونا هم جذاب تر و هم پر طرفدار تر هستن.