یکی از لذت های خاصی که گیمر های پلتفرم PC از آن بهره می برند (و معمولاً کنسول بازان از آن محروم هستند) استفاده از ماد های دست سازی است که اغلب توسط خود کاربران و علاقمندان به بازی های مختلف ساخته می شوند. البته این ماد ها گاهی نظیر شمشیر دو لبه عمل می کنند و بنا بر دلایل امنیتی (منظور امنیت سیستم و گریز از ابتلا به بد افزار هاست) و همچنین موارد مختلف مربوط به تقلب (Cheating) ، سازندگان بازی های پلتفرم PC گاه روی چندان خوشی به ماد ها نشان نمی دهند. یکی از تازه ترین موارد مربوط به مخالفت شدید سازندگان یک بازی کامپیوتری با ماد مربوط به آن، به بازی GTA V و ماد FiveM مربوط می شود که اخیراً سر و صدا هایی به پا کرده و منجر به بلاک شدن سه کاربر بخش آنلاین نسخه ی PC بازی GTA V از سرویس آنلاین انحصاری شرکت راک استار یعنی Social Club شده است.
در این میان آن چه کاملاً روشن و واضح به نظر می رسد ذات آنلاین ماد جدید FiveM و سیاست های شرکت راک استار در رابطه با این دسته از ماد هاست. شرکت راک استار برای شفاف ساختن موضع خود در قبال ساخت ماد های مربوط به نسخه ی PC بازی GTA V و پیش از آغاز جنجال های مربوط به ماد FiveM توضیحاتی را ابراز داشته که کاملاً منطقی به نظر می رسند. به گفته ی اعضای راک استار، آن ها نسبت به تلاش هایی که گروه های مختلف ماد ساز برای طراحی ماد های ریز و درشت مد نظرشان انجام می دهند، کاملاً قدر دان هستند و هیچ گاه ساخت ماد های جالبی نظیر ماد زامبی بازی GTA IV و همچنین مادی که نقشه ی کلاسیک نخستین بازی GTA را به نسخه ی چهارم سری آورده بود از یاد نمی برند. اما در عین حال سیاست های این شرکت در قبال ساخت ماد های جدید هیچ تغییری نکرده و آن ها همچنان در برابر ساخت ماد های آنلاین برای نسخه های PC محصولاتشان ایستادگی خواهند کرد. به گفته ی آن ها وجود ماد های آنلاین در یک بازی موجب مختل کردن روند گیم پلی آن اثر برای گیمر های عادی می شود و به استفاده کنندگان از این ماد ها قابلیت بهره بردن از امکانات ویژه ای را می دهد که سایر گیمر ها از داشتن آن ها محرومند. علاوه بر آن اعضای راک استار به این نکته نیز اشاره کرده اند که ماهیت کلی ماد ها ماهیتی غیر مجاز به شمار می رود و از این رو این امکان وجود دارد که در صورت عرضه شدن آپدیت های جدید برای بازی ها، ماد های مورد نظر به کلی از کار بیفتند. به نظر می رسد این بخش از صحبت های راک استار به آپدیت اخیر بازی GTA V مربوط باشد که پس از عرضه شدنش برای این اثر، موجب از کار افتادن برخی ماد های آفلاین بازی مذکور شد. با این حال اعضای راک استار خاطر نشان ساخته اند که این امر عمدی نبوده و ماد سازان بخش آفلاین بازی GTA V لازم نیست برای ساخت ماد های خود نگران باشند یا از ادامه ی طراحی ماد های آفلاین برای این بازی بترسند. آن ها همچنین به کاربران ماد های مذکور نیز این اطمینان را داده اند که راک استار هیچ گاه برای استفاده از ماد های آفلاین و مربوط به بخش تک نفره ی بازی ها، کاربرانش را بلاک یا محروم نمی کند. اما قضیه در مورد ماد های آنلاین کاملاً متفاوت است.
البته نکته ای که باید در مورد ماد آنلاین FiveM از بازی GTA V به آن توجه داشت این است که این ماد علیرغم آنلاین بودن ساختارش، به هیچ وجه از سرور های اصلی بازی GTA V استفاده نمی کرد و برای فعالیت از سرور های مختص به خود بهره می برد. به این معنی که استفاده کنندگان از این ماد هیچ خللی در کار سایر کاربران بازی GTA V که از ماد مذکور استفاده نمی کردند، وارد نمی آوردند و همگی آن ها کاملاً جدا از دیگران بر روی سرور دیگری مشغول بازی بودند. با این حال شرکت راک استار موضع سفت و سختی در قبال ماد آنلاین FiveM اتخاذ کرده و اعلام نموده که تمامی افراد مرتبط با این ماد را در صورت شناسایی جریمه خواهد کرد. در این میان به تازگی سه کاربر مختلف بخش آنلاین این شرکت یعنی Social Club در طی یک روز و به فاصله ی دو دقیقه از یکدیگر بلاک شده و دیگر حق دسترسی به این بخش و انجام بازی های آنلاین مبتنی بر آن را ندارند. گفته می شود که هر سه ی این افراد به گونه ای با ماد FiveM ارتباط داشته اند و پیش از آن ها نیز سازنده ی این ماد از Social Club بلاک شده بود. یکی از این افراد که خود را Qais Patankar معرفی کرده، معتقد است که اگر چه خود یک ماد ساز محسوب می شود، اما به هیچ وجه جزو سازندگان اصلی ماد FiveM به حساب نمی آید. با این حال او ارتباط خود را با پروژه ی ساخت ماد مذکور ، تکذیب نکرده و تایید نموده که تاثیرات کوچکی در جریان این پروژه داشته است. اما او در عین حال اعتقاد دارد که راک استار هیچ دلیل موجهی برای محروم ساختن او و همکارانش از خدمات خود در اختیار ندارد؛ چون آن ها به هیچ وجه سیاست های راک استار را زیر پا نگذاشته اند و نه به انجام مهندسی معکوس پرداخته اند و نه چیزی را هک و کرک نموده اند. حتی به عقیده ی او (و در واقعیت امر هم) سرور های مورد استفاده در این ماد کاملاً اختصاصی بوده اند و فعالیت آن ها هیچ خللی در کار سرور های اصلی بازی GTA V ایجاد نمی کرده است. به هر حال در این قضیه چه حق را به راک استار بدهیم و چه به گروه سازنده ی ماد FiveM ، نباید از این حقیقت آشکار به سادگی عبور کنیم که بسیاری از بازی سازان آتی صنعت بازی های کامپیوتری، از دل همین ماد سازان بر خواهند خواست و وجود این دسته از افراد همواره در طی سال های دور و نزدیک، رنگ و بوی دیگری به دنیای PC Gaming داده است.
فکر میکنم که بشه آنلاین بازی کرد. ولی بهترین اراءه دهنده اینترنت ایران برای مثال شاتل البته تست نکردم. و همچنین سرور ایرانی لازمه. کیفت خط و نوع مودم هم تا حدودی تآثیر داره. در کل باید همه چیز اوکی بشه…
در کل اینترنت ایران بدرد هیچ کاری نمیخوره و اینکه خطوط تلفن ایران داغونه الان تو شهر ما خط تلفن کافی ندارن چه برسه به اشتراک اینترنت تازه هواست هم نباشه میان خط تلفنت را حتی اگر اینترنت هم روش باشه را pcmمیکنن !
اینترنت ایران برای آنلاین این بازی میکشه؟
من فقط با اینترنتم میتونم Modern Combat 5 بزنم که ISP اختلال داره پینگش ضعیفه قطع میشه 🙁
موندم چرا شرکت های بزرگ به شهر ما نمیان؟
ما که تو شهر های کوچیک هستیم مگه آدم نیستیم؟
حیف شد