سری GTA با وجود مخاطب های فراوان و هواداران سینه چاکی که دارد همچنان از بزرگ ترین آفت این روز های دنیای بازی های کامپیوتری یعنی آفت سالانه شدن مصون مانده است. در واقع این سری پر هوادار و پر مخاطب برخلاف بسیاری از رقیبان خود نظیر مجموعه ی AC همچنان همان روند سنتی خود را دنبال می کند؛ به این ترتیب که نسخه های جدید این سری هر چند سال یک بار از راه می رسند، سر و صدای فراوانی به پا می کنند و با جابجایی چندین رکورد و تصاحب لقب بهترین بازی سال، دنبال کار خود می روند تا نسخه ی بعدی سری چند سال دیگر از راه برسد و دوباره روز از نو، روزی از نو! در این میان، جدید ترین نسخه از این مجموعه ی پر طرفدار یعنی نسخه ی پنجم به تازگی توانسته رکوردی تازه از خود به جا بگذارد و سود فراوانی را به سبب این رکورد شکنی به جیب شرکت راک استار و ناشر این سری یعنی کمپانی Take-Two روانه سازد.
به تازگی خبر می رسد که بازی GTA V موفق شده از رقم فروش 54 میلیون نسخه عبور کند و به تنهایی در مکان چهارم پر فروش ترین بازی های تاریخ دنیای گیم بایستد. این مکان پیش از این بازی در اختیار یکی از اسطوره های تاریخ بازی های کامپیوتری یعنی Super Mario Bros (همان قارچ خور معروف) قرار داشت و اکنون اثر پر فروش راک استار، بازی پر هوادار ماینکرفت را به عنوان حریفی جدی و مصمم در بالای سر خود می بیند. جالب این جاست که طی سه سال اخیر هر سال شاهد انتشار نسخه ی پنجم سری GTA بر روی دسته ای خاص از پلتفرم های بازار بوده ایم. به این ترتیب که در سال 2013 بازی GTA برای نخستین بار بر روی دو کنسول نسل هفتمی اکس باکس 360 و پلی استیشن 3 عرضه شد. سال گذشته نیز شاهد عرضه شدن این بازی بر روی کنسول های نسل هشتم بودیم و امسال هم GTA V پس از افت و خیز های فراوان بالاخره بر روی پلتفرم PC منتشر شد. در واقع این استراتژی خود می تواند یکی از دلایل مهم رقم نجومی فروش ناشی از این بازی باشد و از عواملی به شمار رود که GTA V توانسته به سیر صعودی خود در بازار فروش ادامه دهد. البته از برنامه های راک استار برای توسعه ی بخش آنلاین این بازی و در کل جذابیت های تجربه ی چند نفره ی این اثر و کشش آن برای جذب گیمر ها را هم نمی توان به همین راحتی نادیده گرفت. به این ترتیب می توان ادعا کرد که تمامی عوامل فوق دست به دست هم داده اند تا نسخه ی پنجم سری GTA این فروش حیرت انگیز را تجربه نماید و درآمد سرشاری را نصیب سازنده و ناشر خود کند (درآمدی که بر اساس قیمت هر بازی می توان میزان کل آن را چیزی بیش از 3 میلیارد دلار در نظر گرفت). البته باید توجه داشت که طی یک سال اخیر ناشر این اثر یعنی کمپانی Take –Two علاوه بر درآمد کسب شده از جانب بازی GTA V و بخش آنلاین این اثر، از قِبَل فروش عناوینی نظیر NBA 2K15 و WWE 2K15 نیز سود سرشاری را به دست آورده است. در واقع شاخص میزان درآمد به ازای هر سهم کمپانی تیک تو طی سال مالی اخیر رقمی برابر 31 درصد به ازای عایدی 366 میلیون دلاری این شرکت بوده که رشدی 142 درصدی را نسبت به این شاخص در سال قبل نشان می دهد. تا پیش از این رقمی که برای شاخص میزان درآمد به ازای هر سهم شرکت تیک تو در سال جاری پیش بینی می شد، چیزی معادل 36 درصد به ازای عایدی 351 میلیون دلاری این شرکت بود که میزان افزایش 15 میلیون دلاری درآمد کسب شده نسبت به پیش بینی موجود، بهبود قابل توجهی را در وضعیت مالی این کمپانی موجب شده است. در این میان برای بخش دیجیتال کمپانی تیک تو نیز میزان در آمد 219 میلیون دلار از راه فروش محصولات دیجیتال (نسخه های دیجیتال بازی ها و سایر محصولات و خدمات آنلاین این شرکت) پیش بینی می شد که این رقم در واقعیت امر چیزی معادل 254 میلیون دلار است و نشان از رشد 139 درصدی در میزان درآمد دیجیتال کمپانی تیک تو دارد. در این میان مدیران ارشد کمپانی تیک تو از این اعداد و ارقام بسیار راضی به نظر می رسند و معتقدند که میزان درآمد آن ها از دو بازی GTA V و NBA 2K15 بیش از میزان پیش بینی شده، بوده است. اما آن ها خاطر نشان ساخته اند که قصد دارند در طی سال های آینده نیز این رشد قابل توجه در بخش درآمد ها را همچنان با همین ریتم فزاینده ادامه دهند. قابل ذکر است که کمپانی تیک تو طی سال جاری و همچنین سال آینده ی میلادی سه بازی XCOM 2 ، Battleborn و مافیا 3 را منتشر خواهد ساخت. عناوینی که تمامی آن ها بازی های پر هوادار و مورد انتظاری به شمار می روند و قطعاً فرآیند فروش آن ها سود سرشاری را نصیب تیک تو خواهد ساخت.
اونقدرها هم اش دهن سوزی نبود.
بازیهایی مانند gta چون هر چند سال ارایه میشوند به نسبت بازی های سری قبل پیشرفت قابل توجهی میکنند و اکثرا” با فروش بالایی مواجه میشوند….