شرکت کرایتک و موتور گرافیکی انحصاری این شرکت یعنی کرای انجین را بسیاری از گیمر ها از طریق آشنایی با سری بازی های کرایسیس می شناسند. سری مشهور و پر حرف و حدیثی که بخش مهمی از شهرت خود را به دلیل جنبه های دیداری و گرافیکی منحصر به فرد نسخه های سه گانه ی خود به دست آورده است. اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش خبر از طراحی یک دموی گرافیکی توسط آخرین نسخه از موتور کرای انجین (که اخیراً تنها با نام CRYENGINE شناخته می شود) داده بودیم. دموی جالب توجهی که توسط یکی از یاران کرای انجین با نام کاربری Synce ساخته شده بود و “درختان پرلاشز” نام داشت. حال پس از انتشار آن دموی چشم نواز، جناب Synce دست به هنر نمایی تازه ای توسط موتور کرای انجین زده و به تازگی دموی گرافیکی جدیدی را منتشر ساخته است.
در واقع دموی جدید ساخته شده توسط Synce (که محیط اصلی آن فضای یک خانه و اتاق های مختلف مربوط به آن را در معرض دید مخاطب قرار می دهد) بیشتر بر به تصویر کشیدن قدرت دیداری موتور کرای انجین در بحث نور پردازی تمرکز یافته است و قصد اصلی سازنده از طراحی این دمو، آشنا ساختن هر چه بیشتر علاقمندان موتور گرافیکی کرای انجین با سیستم نور پردازی نوین طراحی شده برای این موتور بوده است. به عبارت بهتر این تکنیک جدید، یک سیستم همه جانبه و یک پارچه ی نور پردازی بر پایه ی تکنیک Voxel و ساختار Octree به شمار می رود که قابلیت نورپردازی محیط به شکل هم زمان را داراست و به طور مختصر با نام SVOTI شناخته می شود. در واقع از طریق سیستم SVOTI می توان تک تک اجزای محیط را به شکل کامل نور پردازی نمود و در کنار آن کاری کرد تا بر اساس تغییر منبع نور (اعم از تغییر رنگ ، تغییر جهت یا تغییر میزان روشنایی)، تمامی اجزای محیط به شکل پویا نسبت به آن واکنش نشان دهند. اگر بخواهیم موارد ذکر شده را به زبان ساده بیان کنیم می توان به دموی منتشر شده توسط Synce اشاره کرد که نقش پر رنگ سیستم نور پردازی منحصر به فرد SVOTI در جای جای آن به چشم می خورد. به عنوان مثال شما در طول این دمو می توانید ساعات شبانه روز را به طور دلخواه تغییر دهید و پس از آن شاهد واکنش کاملاً پویای اجزای محیط با المان هایی نظیر میزان نور، رنگ آن و همچنین نحوه ی بازتاب یافتن نور از سطوح مختلف باشید.
این تصویر شاید بتواند بخشی از رنگ و جلوه ی موجود در این دمو را به نمایش در آورد. نکته ی جالبی که در این تصویر به چشم می خورد وجود دو لامپ مجزا با دو نور کاملاً متفاوت (از لحاظ رنگی) در فضای این آشپزخانه است. در واقع سیستم نور پردازی SVOTI بسیار به تکنیک نور پردازی هم زمانی شباهت دارد که اخیراً اعضای شرکت انویدیا آن را در ساختار میان افزار GameWorks خود گنجانده اند و چندی پیش شاهد معرفی مختصر این تکنیک در نمایشگاه گیمز کام آلمان بودیم. جالب این جاست که در معرفی این تکنیک نورپردازی جدید، اعضای انویدیا نیز تاکید فراوانی بر پردازش هم زمان منابع مختلف نوری با رنگ های متفاوت از طریق سیستم نورپردازی نوین و هم زمان خود داشتند. امری که در سیستم نور پردازی موتور گرافیکی کرای انجین نیز به چشم می خورد
جناب Synce با هوشمندی هر چه تمام تر نام دموی گرافیکی خود را “بارون هاسمن” گذاشته است. او شخصی بود که در قرن نوزدهم میلادی شهر پاریس را به لحاظ معماری حسابی نو نوار کرد و اکنون Synce هم با دموی جدید خود، نو نوار شدن موتور کرای انجین توسط این سیستم نور پردازی جدید و جالب توجه را به تصویر کشیده است. لازم به ذکر است که دموی مذکور تا کنون بار ها توسط Synce آپدیت شده است و در زمان نوشته شدن این متن آخرین نسخه از این دمو نسخه ی 0.5.0 بود که در واقع با ورژن 3.8.3 موتور گرافیکی کرای انجین آپدیت شده است. در این نسخه می توان علاوه بر ساعات مختلف روز، فضای شب و نورپردازی های مربوط به آن را نیز در محیط این خانه تجربه کرد و علاوه بر آن سیستم نور پردازی یک پارچه ی اجزای محیط هم بهبود قابل ملاحظه ای یافته است. علاوه بر آن رنگ ها و سایه ها نیز در این نسخه به شکل محسوسی پویا تر شده اند و سوای این امر بر تعداد و تنوع اثاثیه ی موجود در این خانه (محیط اصلی دمو) هم افزوده شده است. البته بر طبق گفته های Synce مواردی نظیر بازتاب های نوری پویا تر و همچنین سازگاری بیشتر سیستم نورپردازی SVOTI با ساختار کلی موتور کرای انجین جزو اهداف آتی این دمو است که شاید در آپدیت های بعدی آن لحاظ شوند. در کل می توان گفت که این دموی تکنیکی، بار دیگر به بهترین شکل ممکن توانسته تا پتانسیل های منحصر به فرد فنی موتور کرای انجین را در معرض دید هواداران شرکت کرایتک قرار دهد. اما در این میان هنوز هم این پرسش کلیدی وجود دارد که این قابلیت ها و پتانسیل ها کی و کجا قرار است به شکل عملی مورد استفاده قرار گیرند و تنها در قامت دمو های مختصر و نمایشی باقی نمانند؟
این چیه دیگه :emoji6
دیگه تشخیص تصاویر گرافیکی و واقعی داره سخت میشه با وجود چنین موتور های گرافیکی بازیهای چه حجمی خواهند داشت از انصاف نگذریم فوق العادست.
با قویتر شدن سخت افزارها شاهد ساختن این نمونه بازیها خواهیم بود ….
بنظرم کرای انجین بهترین موتور بازی سازیه البته فروستبایت 3 هم عالیه.
حرف نداره عالیه:-bd