ساعاتی پیش در قالب مطلبی مجزا، به اتفاق یکدیگر برندگان مراسم TGA 2015 را از نظر گذراندیم. در طی سال های اخیر همواره رسم بر این بوده است که در طول برگزاری مراسم TGA (همان VGA و VGX سابق) علاوه بر اهدای جوایز برندگان، تعدادی از بازی های جدید حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری هم این شانس را داشته باشند تا برای نخستین بار در طول این مراسم به علاقمندان خود معرفی شوند. در همین راستا امسال و در طی برگزاری مراسم TGA 2015 نیز شاهد معرفی چندین بازی جدید بودیم و در کنار آن اطلاعات بیشتری در مورد تعدادی از عناوینی که پیش از این خبر ساخت آن ها منتشر شده بود هم در اختیار علاقمندان این آثار قرار گرفت. حال در مطلب پیش رو قصد داریم نگاهی به این بخش از مراسم TGA 2015 داشته باشیم.
در نخستین دقایق برگزاری مراسم TGA امسال شاهد به نمایش در آمدن ویدیویی جدید از بازی Uncharted 4: A Thief’s End بودیم. در زمانی که مراسم اهدای جوایز شبکه ی تلویزیونی اسپایک تحت نام VGA برگزار می شد، علاقمندان دنیای بازی های کامپیوتری اغلب شاهد اعلام خبر ساخته شدن بازی های جدید در جریان این مراسم بودند. اما اکنون مدتی است که در هنگام برگزاری مراسم TGA در کنار خبر ساخته شدن بازی های جدید، شاهد انتشار اخبار مربوط به عناوین پیش تر وعده داده شده نیز هستیم. در واقع تریلر جدید بازی Uncharted 4: A Thief’s End هم در همین راستا به نمایش در آمد و طی آن شاهد معرفی شخصیت جدیدی در این بازی بودیم. یک زن سیاهپوست به نام نادین راس که به نظر می رسد میانه ی چندان خوبی هم با قهرمان مجموعه بازی های آنچارتد یعنی جناب ناتان دریک ندارد. صدا پیشگی این شخصیت جدید را لارا بیلی بر عهده دارد که پیش از این هنر نمایی او را در آثاری نظیر Halo 5: Guardians و Bioshock Infinite شاهد بودیم و در این بازی هم قرار است همان تجربیات موفق خود را با شخصیت نادین تکرار کند. پس از نمایش مربوط به بازی آنچارتد 4 (که در تاریخ 18 مارس سال 2016 میلادی به شکل انحصاری برای کنسول PS4 منتشر خواهد شد) نوبت به معرفی یک بازی تقریباً جدید رسید. اثری به نام Shaq Fu: A Legend Reborn که اسطوره ی سابق بسکتبال لیگ NBA یعنی شکیل اونیل را در قامت قهرمان اصلی داستان قرار داده است. این بازی در واقع دنباله ای غیر رسمی و معنوی برای بازی Shaq Fu خواهد بود که در سال 1994 میلادی برای دو کنسول خانگی مطرح آن زمان یعنی سوپر نینتندو و سگا جنسیس عرضه شد و همانند عناوینی نظیر استریت فایتر یا مورتال کامبت سبک و سیاقی مبارزه ای داشت. برای معرفی این بازی که پیش از این از مراحل مربوط به کراود فاندینگ و جمع آوری هزینه های ساخت خود سر بلند بیرون آمده است در مراسم TGA امسال، شکیل اونیل شخصاً به روی صحنه آمد و توضیحات کوتاهی را در مورد این بازی به حضار ارائه کرد. بازی Shaq Fu: A Legend Reborn قرار است سبک کلاسیک بازی Shaq Fu را با دو سبک بزن و بکش و هک اند اسلش پیوند بزند و اثری ترکیبی و جذاب را برای مخاطبان خود خلق کند. در واقع این بازی تلفیقی خواهد بود از عناوینی نظیر Street Fighter ، Devil May Cry و Streets of Rage (همان شورش در شهر معروف) و به گفته ی سازندگان این بازی قرار است دقیقاً همان موفقیتی را حاصل کند که بازی قدیمی Shaq Fu نتوانست به آن دست یابد. ضمن این که باید گفت بازی Shaq Fu: A Legend Reborn قرار است در آینده ای نزدیک به طور هم زمان برای پلفرم PC و کنسول های خانگی عرضه شود.
پس از حضور کوتاه شکیل اونیل، نوبت به معرفی کوتاه تر بازی جدید استودیو Telltale رسید. در واقع اعضای پر کار ترین استودیوی این روز های دنیای بازی های کامپیوتری قصد دارند این بار داستانی از دنیای Batman را با محوریت این شخصیت ابر قهرمان، به شکل سریالی عرضه کنند. هنوز نکته ی خاصی در رابطه با بازی جدید استودیو Telltale روشن نیست اما تاریخ انتشار آن در سال 2016 میلادی خواهد بود. باید دید که روایت اعضای استودیو Telltale از بتمن و شهر گاتم آیا به قدرتمندی روایت اختصاصی اعضای استودیو راک استدی از دنیای خلق شده در کتاب های مصور شرکت DC خواهد بود یا این که همانند بازی Minecraft Story Mode نخواهد توانست آن چنان که باید گلیم خود را از آب بیرون بکشد. پس از معرفی بسیار کوتاه بازی بتمن انحصاری استودیو تل تیل، نوبت به معرفی یک بازی مستقل به نام Vane رسید. این بازی توسط یک تیم کوچک هفت نفره در کشور ژاپن در دست ساخت است و جزو پروژه ای به شمار می رود که امکانات موتور رایگان Unity را در اختیار بازی سازان مستقل خلاق قرار می دهد. بازی Vane ساختاری مبتنی بر گشت و گذار و اکتشاف خواهد داشت و از طراحی هنری جالب و پر رامز و رازی در ساختار دیداری خود بهره می برد. البته در خلال مراسم TGA امسال دو بازی مستقل دیگر نیز به نمایش در آمدند که هر دوی آن ها با موتور گرافیکی Unity در دست ساخت هستند. نخستین عنوان از عناوین فوق اثری است به نام Fantastic Contraption که توسط یک زوج (زن و شوهر) گیمر برای پلتفرم های مبتنی بر واقعیت مجازی در دست ساخت بوده و گیم پلی آن بیشتر مبتنی بر ساختن وسایل جدید با کمک بهره گیری از آیتم های موجود در محیط و حل معما های محیطی توسط آن هاست. دیگر بازی جدید ساخته شده بر اساس موتور گرافیکی Unity هم Pinstripe نام دارد که توسط تنها یک نفر در دست ساخت است و داستان مردی را روایت می کند که در محیطی جهنم مانند به دنبال دختر گم شده ی خود می گردد.
نمایش تکمیلی ارائه شده از بازی Far Cry Primal در مراسم TGA امسال را شاید بتوان یکی از هیجان انگیز ترین بخش های این مراسم قلمداد کرد. همان گونه که پیش تر هم مشخص شده بود، قهرمان نسخه ی جدید فار کرای یک شکارچی کارکشته به نام تاکار خواهد بود که در دوران پارینه سنگی روزگار می گذراند. در نمایش جدید بازی Far Cry Primal سازندگان این بازی یعنی اعضای شرکت یوبی سافت ما را با یک حقیقت بسیار جالب روبرو ساختند. این که قهرمان اصلی این بازی یعنی جناب تاکار از قابلیت رام کردن حیوانات وحشی بهره می برد و قادر است از کمک این حیوانات در مواردی نظیر شکار یا حمله به دشمنان خود استفاده نماید. در نمایش جدید ارائه شده از این بازی تاکار قادر بود تا حیواناتی نظیر ببر های غول پیکر دندان خنجری، خرس های وحشی، دایر ولف ها یا گرگ های غول آسا و همچنین پرندگانی نظیر جغد را به خدمت خود در بیاورد و از آن ها برای حمله به افراد حاضر در قبایل مهاجم یا شکار ماموت های غول پیکر کمک بگیرد. به نظر می رسد که این بار اعضای یوبی سافت قصد دارند تا در نسخه ی جدید سری فار کرای از تکرار مکررات دست کشیده و تجربه ای کاملاً متفاوت را در اختیار علاقمندان مجموعه بازی های فار کرای قرار دهند. گفتنی است که نسخه های کنسولی (PS4 و Xbox One) از بازی Far Cry Primal در تاریخ 23 فوریه سال 2016 میلادی و نسخه ی PC این اثر هم یک هفته دیر تر یعنی در تاریخ 1 مارس منتشر خواهد شد.
اما بی هیچ تردیدی بهترین بخش مراسم TGA امسال (حداقل برای نگارنده ی این سطور) اعلام خبر ساخته شدن بازی Psychonauts 2 بود. نسخه ی ابتدایی این بازی را می توان یکی از بهترین آثاری قلمداد کرد که تا کنون توسط بازی ساز سرشناس دنیای بازی های کامپیوتری یعنی تیم شیفر ساخته شده است و در واقع او کار مستقل خود در استودیوی شخصی اش یعنی Double Fine را با همین بازی بود که آغاز کرد. برای معرفی کردن بازی Psychonauts 2 به حضار علاقمند، علاوه بر به نمایش در آمدن تریلر کوتاهی از این اثر، خود تیم شیفر نیز به روی صحنه آمد و توضیحاتی را در رابطه با این بازی ارائه داد. بازی Psychonauts 2 همچون دیگر پروژه های قبلی تیم شیفر قرار است که هزینه های تولید خود را توسط منبع کراود فاندینگ و جذب کمک های مردمی تامین نماید. البته این بار شیفر به جای کیک استارتر به سراغ وب سایت فیگ رفته است تا بتواند مشارکت بیشتری را از هواداران خود طلب نماید. برای تولید بازی Psychonauts 2 بودجه ای معادل 3 میلیون و 300 هزار دلار در نظر گرفته شده است که هواداران شیفر و آثار منحصر به فرد او تنها در عرض چند ساعت تقریباً نیمی از این بودجه یعنی حدود یک میلیون و 207 هزار دلار از آن را تامین کرده اند. بنا بر این به نظر نمی رسد که مشکل چندانی بر سر راه تولید این بازی وجود داشته باشد و هواداران بازی Psychonauts 2 بالاخره قادر خواهند بود پس از گذشت بیش از یک دهه با نسخه ی دوم از اثر محبوبشان دیدار نمایند. گفتنی است که بازی Psychonauts 2 برای انتشار در سال 2018 میلادی بر روی سه پلتفرم PC ، PS4 و Xbox One برنامه ریزی شده است.
البته پس از اعلام خبر ساخته شدن بازی Psychonauts 2 در مراسم TGA امسال، در مابقی لحظات این مراسم ما دیگر با سورپرایز مشابهی روبرو نبودیم و می توان گفت که مابقی دقایق این مراسم کاملاً معمولی سپری شد. در این میان علاوه بر انتشار تریلر جدیدی از بازی مورد انتظار Quantum Break که چیز تازه ای را از جزییات آن به همراه خود نداشت، با خبر آمدن بازی Rocket League (که در کسب جوایز مراسم امسال بسیار موفق عمل کرد) به روی کنسول Xbox One در فوریه ی سال 2016 میلادی هم مواجه بودیم که می تواند خبر بسیار خوبی برای آن دسته از دارندگان کنسول انحصاری مایکرو سافت باشد که علاقمند به انجام بازی های رقابتی آنلاین هستند. همچنین علاقمندان بازی Halo 5: Guardians نیز می توانند در اواسط دسامبر امسال شاهد اضافه شدن نقشه هایی جدید به بخش Warzone این بازی باشند. علاوه بر آن تریلر جدیدی از بازی Star Citizen نیز در این مراسم به نمایش در آمد که نکاتی از بخش شوتر اول شخص این اثر را در معرض دید علاقمندان این بازی مورد انتظار قرار می داد. ضمن این که امکان تجربه کردن فاز دوم از مرحله ی آلفای این بازی نیز از هم اکنون آغاز شده است. در این میان افرادی که از همین حالا برای خریداری کردن هدست واقعیت مجازی Oculus Rift برنامه ریزی کرده اند هم با خبر بسیار امیدوار کننده ای در مراسم TGA امسال مواجه شدند. این خبر که نسخه ای مبتنی بر تکنولوژی جدید واقعیت مجازی از مجموعه بازی های راک بند تحت نام Rock Band VR در دست ساخت است که در سال 2016 میلادی برای این هدست پر سر و صدا عرضه خواهد شد.
علاوه بر موارد مذکور، خبر خوب دیگری که در مراسم TGS 2015 اعلام شد، خبر ساخته شدن نسخه ای دوباره سازی شده از بازی Shadow complex بود که قرار است تحت نام Shadow Complex Remaster صورت گیرد. بازی Shadow complex برای نخستین بار در سال 2009 به طور انحصاری بر روی شبکه ی Xbox Live مایکرو سافت عرضه شد و در واقع یکی از بهترین عناوین دانلودی کنسول Xbox 360 در نسل هفتم بازی های کامپیوتری به شمار می رفت. حال علاوه بر دارندگان کنسول Xbox One علاقمندان پلتفرم PC و PS4 نیز می توانند به تجربه ی نسخه ی باز سازی شده از بازی Shadow complex بپردازند. انتشار دو نسخه ی کنسولی بازی Shadow Complex Remaster در ابتدای سال آینده ی میلادی انجام خواهد گرفت اما دارندگان پلتفرم PC از هم اکنون می توانند این نسخه ی باز سازی شده را به صورت رایگان از وب سایت رسمی این بازی دانلود نمایند. سوای تمامی موارد فوق پایان بخش مراسم امسال نیز نمایش تازه ای از دیگر بازی در دست تهیه ی استودیو Telltale بود که The Walking Dead: Michonne نام دارد و قرار است داستان آن روایت گر ماجرا های یکی از شناخته شده ترین شخصیت های حاضر در مجموعه کتاب های مصور The Walking Dead یا همان Michonne باشد. در واقع این بازی سریالی جدید در سه قسمت تهیه خواهد شد که نخستین آن ها در ماه فوریه ی سال 2016 میلادی در اختیار علاقمندان بازی های سریالی شرکت Telltle قرار خواهد گرفت.
یکی از نکات جالب مراسم TGA 2015 تقدیر از دو موسس استودیو Westwood یعنی برت اسپری (نفر سمت راست) و لوییز کسل (نفر سمت چپ) بود. موسسان استودیویی قدیمی و جریان ساز که اکنون بیش از یک دهه است که دیگر وجود خارجی ندارد اما با ساخت آثاری نظیر مجموعه بازی های Command & Conquer توانست تاثیر به سزایی بر توسعه و پیشرفت سبک استراتژی بگذارد و زمینه ساز بازی های موفق کنونی دنیای بازی های کامپیوتری نظیر World of Warcraft شود
در پایان این متن بد نیست به حواشی پیرامون مراسم TGA امسال نیز نگاهی داشته باشیم. مسلماً مهم ترین حاشیه ی مراسم امسال عدم حضور کارگردان اصلی بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain یعنی هیدئو کوجیما در TGAبود. به گفته ی تهیه کننده ی اصلی مراسم TGA 2015 یعنی جف کیزلی، از آن جایی که بازی متال گیر سالید 5 کاندیدای اصلی دریافت چندین جایزه ی مختلف از جوایز امسال بود، کارگردان این بازی یعنی هیدئو کوجیما هم یکی از دعوت شدگان اصلی به این مراسم محسوب می شد. اما به تایید جف کیزلی به نظر می رسد که وکلای شرکت کونامی به او اجازه ی شرکت در این مراسم را نداده اند. هر چه باشد کوجیما تا پایان سال جاری میلادی به طور رسمی با شرکت کونامی قرار داد دارد و باید تا زمان منقضی شدن تاریخ این قرار داد گوش به امر فرمان های سران کونامی باشد. جالب این جاست که کیفر ساترلند (هنر پیشه ی سر شناس هالیوود و صدا پیشه ی اصلی شخصیت اسنیک در بازی متال گیر سالید 5) به هنگام دریافت جایزه ی بهترین بازی اکشن – ماجرایی سال 2015، یادی هم از هیدئو کوجیما کرد اما در عین حال هیچ تشکر یا اشاره ای به کونامی نداشت! به هر حال می توان مراسم TGA امسال را در کل مراسمی بسیار خسته کننده توصیف کرد که تعداد سورپرایز های موجود در آن بسیار نا چیز و کمتر از حد انتظار بودند. در واقع برگزار کنندگان مراسم سالانه ی TGA با طولانی تر کردن زمان اجرای برنامه هایشان و شبیه ساختن ساختار کلی این مراسم به مراسم سینمایی اسکار، مراسم TGA را نیز درست همانند اسکار به مراسمی بسیار خسته کننده و حوصله سر بر تبدیل ساخته اند. این در حالی است که طی سال های گذشته و در زمان برگزاری مراسم سالانه ی شبکه ی اسپایک که تحت نام VGA برگزار می شد، ما با مراسم مختصر و مفید تری در شکل و شمایلی صمیمی تر و جذاب تر روبرو بودیم.
=))=))=))
چ صحنه های عجیبی داره! آدم یاد فیلم هندی میفته که سلمان خان با یک دست ماشین رو تو هوا می گرفت:smiley4:smiley4
چرا just cause 3 تو این مراسم نبوده نکنه بازی حسابش نکردن.:-s